De zwarte Jezus van Sijilmassa

Gestart door buɛluz, 02/07/2013 om 19:22:15

buɛluz

#45
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 31/07/2013 om 22:46:06
Als iemand spreekt over een Noord-Afrikaans uiterlijk heb jij geen flauw idee over wat ze bedoelen, jij bent immers blank. Ben je ook blond toevallig ? Hey, zeg eens, ben je nou helemaal van de pot afgerukt of hoe zit dat nou ?
Ik zal door vele mensen als iemand met een Noord-Afrikaans uiterlijk worden beschreven, jij toch ook ? Het is toch niet iets wat jij nooit zal verwachten. Of lijken ze in Ait S3id allemaal op Salvador Dali ? Ik dacht het toch net niet..

Salvador Dali & blond? NIGGA please 3! Senor Canardo’s just a nigga with a library card.



1. In hoeverre behoren onze Kamarad en bovenstaande Haratin meisje tot hetzelfde "Noord-Afrikaanse ras"?
2. In hoeverre delen onze Kamarad en bovenstaande Haratin meisje hetzelfde "Noord-Afrikaanse uiterlijk"?

buɛluz

#46
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 01/08/2013 om 22:04:34
Entonces viejo, conoces esa broma ? Hay un negro y un moro y un sudaca en un coche.. Quien es la 4 persona ?

No sé. :D

Ps. Een grapje tussendoor moet altijd kunnen.... maar on the record: Senor Canardo zou heel graag van jou willen weten waarom het idee van een autochtone negroide Haratin bevolking weerstand bij jou oproept?

Botermes

Jonge, wanneer hou je nou eens op met dat gesodemieter van je ? Het Noord-Afrikaanse ras is niet iets dat strikt geografisch genomen moet worden. Denk je nou echt dat als er iemand van Sub-Saharanen spreekt dat dat evengoed een blanke Zuid-Afrikaan, blanke Zimbabwaan, blanke Namibiër kan zijn ? Wa denkte nou zelf ?

buɛluz

#48
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 04/08/2013 om 15:23:48
Jonge, wanneer hou je nou eens op met dat gesodemieter van je ? Het Noord-Afrikaanse ras is niet iets dat strikt geografisch genomen moet worden. Denk je nou echt dat als er iemand van Sub-Saharanen spreekt dat dat evengoed een blanke Zuid-Afrikaan, blanke Zimbabwaan, blanke Namibiër kan zijn ? Wa denkte nou zelf ?

Ok, "niet iets dat strikt geografisch genomen moet worden", maar wat is het dan volgens jou dan wel?

Het gaat Senor Canardo enkel en alleen om het standpunt wat jij hier in deze topic inneemt. Hierbij staat voor Senor Canardo de discussie centraal over de etniciteit van de Zwarte Jezus en die van de negroide Haratin bevolking in de Tafilalt regio. Een discussie die in Senor Canardo's optiek nog nooit hier op amazigh.nl heeft plaatsgevonden.

Een discussie die racistisch, politiek beladen en hoogstens controversieel kan zijn. Een die te maken heeft met de discriminatie van zwarte mensen. En hoewel slavernij in Noord-Afrika officieel al lang afgeschaft is (in Mauretanie pas in 1980!) zorgt de discussie in dit topic anders wel voor verhitte gemoederen.

Citeer
DRAWA OR HARATINE

Inhabitants of the Drâa oases, who constitute a socially and ethnically distinct class of workers. Most Drawi or Haratin work in the palm groves as sharecropper for the Sherifian elite. Those who migrate to the coastal cities or Marrakech are often employed in menial jobs. The black skinned Berbers who pejoratively are called Haratin, prefer the name Drawi, referring to the Drâa River. They are presumably descendants of sub-Saharan Africans who were left behind by slave traders and are often considered not to be ‘real’ Moroccans by some of their fellow countrymen.

http://www.assarag.net/drawa_or_haratin.html

Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 04/08/2013 om 19:20:07
Ok, "niet iets dat strikt geografisch genomen moet worden", maar wat is het dan volgens jou dan wel?
Een samenhang van uiterlijke kenmerken dat zich concentreert in Noord-Afrika. Ik moet iets onder woorden brengen wat jij heus wel kent. Waarom doe je dat ? Dat overhoren, daar houd ik niet van.
Citeer
Het gaat Senor Canardo enkel en alleen om het standpunt wat jij hier in deze topic inneemt. Hierbij staat voor Senor Canardo de discussie centraal over de etniciteit van de Zwarte Jezus en die van de negroide Haratin bevolking in de Tafilalt regio. Een discussie die in Senor Canardo's optiek nog nooit hier op amazigh.nl heeft plaatsgevonden.

Een discussie die racistisch, politiek beladen en hoogstens controversieel kan zijn. Een die te maken heeft met de discriminatie van zwarte mensen. En hoewel slavernij in Noord-Afrika officieel al lang afgeschaft is (in Mauretanie pas in 1980!) zorgt de discussie in dit topic anders wel voor verhitte gemoederen.
Racistisch ? Waarom gebruik je het N-woord ? Jij bent niet zwart maar een gelegenheidsneger. Jij weet niet hoe het is om 24/7 een neger te zijn. Daarom ben ik zelf ook gestopt met dat woord te gebruiken. Het is een woord dat een pijnlijke geschiedenis met zich meedraagt.

buɛluz

#50
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 06/08/2013 om 15:05:08
Een samenhang van uiterlijke kenmerken dat zich concentreert in Noord-Afrika.

Ok, dus een "samenhang van uiterlijke kenmerken dat zich concentreert in Noord-Afrika". Dit blijft nog steeds erg vaag voor Senor Canardo's smaak, maar goed. Blijf jij met deze vage definitie van mening dat de Haratin geen echte Noord-Afrikanen zijn?


Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 06/08/2013 om 15:05:08
Ik moet iets onder woorden brengen wat jij heus wel kent. Waarom doe je dat ? Dat overhoren, daar houd ik niet van.

Dit is een discussie over de Zwarte Jezus en de Haratin bevolking. Een discussie waar jij jouw vragen hebt gesteld aan Senor Canardo mbt. het standpunt wat hij inneemt. En Senor Canardo kan op zijn beurt vragen aan jou stellen om jouw standpunt helder te krijgen voor hem. Senor Canardo heeft al aangegeven in reactie #36 dat de geografische termen en de onderliggende etnische lading die jij in deze discussie hanteert niet altijd even duidelijk zijn voor Senor Canardo. Indien jij daarbij niet in je eigen woorden aan Senor Canardo kan uitleggen wat jij verstaat onder "Noord-Afrikaanse ras" en "Noord-Afrikaans uiterlijk", wat heeft het dan voor nut voor jou om daarover met Senor Canardo verder te discussiëren?

Senor Canardo wees jou namelijk al de vorige keer op dat aan jouw spreekrecht een bewijslast hangt. Een bewijslast die jij naar Senor Canardo’s mening tot dusverre onvoldoende hebt weten onderbouwen met goede argumenten. Sterker nog jij ontwijkt de discussie door Senor Canardo's vragen niet te beantwoorden en daarbij cirkelredeneringen en het omkeren van de bewijslast toe te passen enkel om jouw argumentatie gebaseerd op onwetendheid - en het racistische standpunt wat jij daarbij inneemt - te kunnen blijven handhaven.


Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 06/08/2013 om 15:05:08
Racistisch ? Waarom gebruik je het N-woord ? Jij bent niet zwart maar een gelegenheidsneger. Jij weet niet hoe het is om 24/7 een neger te zijn. Daarom ben ik zelf ook gestopt met dat woord te gebruiken. Het is een woord dat een pijnlijke geschiedenis met zich meedraagt.

Een gelegenheidneger zonder autocensuur? NIGGA please 4!

Het racistische mbt. tot de Haratin bevolking is niet of Senor Canardo nou het N-woord hier en daar laat droppen in deze discussie. Het racistische zit hem in het gegeven dat het bestaansrecht van een autochtone bevolking uit Zuid-Marokko wordt ontkend vanwege hun donkere huidskleur en hun negroide etniciteit. Jij en vele andere onwetenden met jou baseren dit racistische standpunt op de misconceptie dat Marokko geen autochtone negroide volk kent. En dat het daarom niet anders kan dan dat de Haratin bevolking volgens jou met de Arabieren mee zijn gekomen als slaven vanuit de Sahel. Dit is een drogreden gebaseerd op niets meer dan onwetendheid en dat zou jij onderhand moeten inzien, aangezien jij geen enkele geldige argument hebt die dit ondersteunt.

Senor Canardo heeft jou bewijs van David Hart laten zien waarmee jouw onwetende standpunt onhoudbaar wordt. Waarom durf je dan in het licht van dit bewijs niet jouw standpunt te herzien?



Ps. Over de pijnlijke geschiedenis van de Haratin gesproken:

Citeer
In the southern oasis region of Morocco, the Haratin are a distinct caste at the bottom of a social hierarchy composed of shurfa, the Arab landowning class who are also considered religious specialists in the region; transhumant indigenous populations, specifically the Ait ‘Atta Berber tribe; and slave descendents known as the Ismkhan. The Haratin people are subject to discrimination by these other groups, in particular because of their perceived lack of clear origins and ambiguous racial identity. This discrimination manifests itself, for instance, in the name Haratin, the etymology of which is debated by scholars. Some scholars believe that Haratin is an Arabic term while others insist that the word is more than likely Berber in origin. Professor Chouki El Hamel notes that the Berber word ahardan, meaning “dark color,” is the earliest known use of the term, dating back to the 13th century. Its use in some regions of Morocco to designate dark skinned persons is contrasted with the word for white skinned persons, amazigh, which is also the word one group of Berber people use to self-identify. He also found instances when Arab-speaking persons used the term to mean “enslaved blacks” and historically in Mauritania to refer to freed black slaves.

Intertribal Conflicts and Customary Law Regimes in North Africa: A Comparison of Haratin and Ait ‘Atta Indigenous Legal Systems - Anna Natividad Martinez

Botermes

#51
Wie is er nou onrechtvaardig ? De overgrote meerderheid van alle Noord-Afrikanen voldoen aan wat ik het Noord-Afrikaanse ras/uiterlijk noem, iets heel gebruikelijks dat iedereen wel kan bevatten. En plotseling is jou dat vaag en wildvreemd ? Om de Haratin een plaats te geven schaar je jezelf achter het blanke ras omdat dat zo staat geschreven in één of ander k u t boek terwijl iemand wel heel erg scheel moet zijn om geen raciale verschillen te zien tussen een blank iemand en de doorsnee Noord-Afrikaan. Wie is er onredelijk ?  Wiens bestaansrecht wordt er ontkent ?

buɛluz

#52
Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 10/08/2013 om 12:41:58
Wie is er nou onrechtvaardig ?

Lees onderstaande uittreksel van het boek Black Morocco: A History of Slavery, Race, and Islam van de auteur Chouki Hamel en beantwoord voor jezelf nogmaals de vraag wie er nou onrechtvaardig is mbt. de slavernij van donker Afrikanen in Zuid-Marokko:

Citeer
Another crucial testimonial is the historical memory and the living experiences of the descendants of enslaved people living in the rural south of Morocco, for example, in the Tata and Aqqa oases. In the words of as-Sudani, the grandson of an enslaved man who belonged to a rich family in southern Morocco:

This ambivalence [in talking about slavery in Morocco] is further compounded by a deep upwelling of frustration at the beliefs and attitudes shaped by the historical legacy of slavery and injustice to black people. Yet, there is still a fear of stirring up the ashes, lest they would start a fire that might hurt me and my nation, instead of helping it to overcome the scars of the past. Yes, slavery existed, especially in the south of Morocco, for a long time, and into the twentieth century. Of course, it has faded slowly, but in the beginning of the century people were still bought and sold. The majority of African people who were enslaved were Muslims, including my own grandfather and the “guard” slaves in my village. One of my uncles still remembers the names of twenty-five slaves still owned by rich white Berbers.

This analysis gives sufficient warrant to my claim that racialist ideas and positions were the product of deeply entrenched cultural prejudices that were not dislodged by the egalitarian color-blind tenets of Islam. In fact, against the socially just aspirations of Islam, interpretations of the Qur’an were used to justify the continuation of preexisting cultural racial prejudices rather than to abolish them. The phenomenon of race in Morocco is old; it is as old as the Arab invasion of North Africa in the seventh century. In Morocco, the two cultures, Arabic and Berber, found ideological convergence in the sense of using Islam to justify preexisting prejudice against black Africans. At that time, such prejudice seldom amounted to a consistent and obvious racist ideology, but later as ethno-cultural distinctions became more popularly perceived as fixed, inherent, and static, the strength of these racial prejudices promoted supremacy of a certain race and established a sociopolitical order based on race.

Historical events point to instances when Muslims in fact enslaved free black Muslims, the most poignant example occurring during the reign of the ‘Alawi sultan Mawlay Isma‘il (r. 1672â€"1727). The tragic events surrounding the enslavement of free Moroccan blacks were not an outgrowth of happenstance but rather a product of Arabo-Berber-centered prejudice. The enslavement of black Muslims amounts, borrowing George Frederickson’s definition, to a color-coded racialist attitude. Such racism played a substantial role in Sultan Mawlay Isma‘il’s decision to enslave all blacks in Morocco including free black Muslims, supported by many ‘ulama’ in order to legitimize the enslavement of the free blacks and to undermine any opposition to this project. Historian Fredrickson stated that he would withhold the “R” word if assimilation was genuine. What would he say about the enslavement of free Muslim blacks? The abrogation of their free status as Muslims into a permanent slave status in turn perpetuated and reinforced the racial attitudes of Arab-Berbers toward blacks. In this context, social mobility was impeded for the blacks to remain a distinctive group. The end result has been that at least since the seventeenth century, the Arabic term for “black” (aswad) became interchangeable with “slave” (‘abd). Indeed, in the same era, Muhammad az-Zabidi (d. in Cairo in 1791), an expert in lexicography, reported in his voluminous dictionary Taj al-‘Arus: “the master (as-sayyid) is generally white and the slave (al-‘abd) is usually black.”

http://www.jadaliyya.com/pages/index/11312/new-texts-out-now_chouki-el-hamel-black-morocco_a-



Jij voert hier een discussie met Senor Canardo op basis van drogredenen en niet op basis van geldige argumenten. Senor Canardo heeft gemerkt dat jij je bedient van meerdere drogredenen om jouw argumentum ad ignorantiam in stand te kunnen houden:

  • Een cirkelredenering, waarbij je naar jezelf verwijst om de arabofonie van de 8e eeuwse Haratin aan te kunnen tonen.
  • Het omkeren van de bewijslast, waarbij je van Senor Canardo eist om eerst met tegenargumenten te komen dat de Haratin bevolking met de Arabieren zijn meegekomen, zonder dat jijzelf eerst argumenten voor je stelling aandraagt.
  • Overhaaste generalisatie, waarbij je de aanname doet dat de "overgrote meerderheid" van de Noord-Afrikanen van een Noord-Afrikaans ras afstammen en dat de Haratin - die volgens jou niet voldoen aan dit Noord-Afrikaans uiterlijk - geen echte Noord-Afrikanen zijn.


Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 10/08/2013 om 12:41:58
De overgrote meerderheid van alle Noord-Afrikanen voldoen aan wat ik het Noord-Afrikaanse ras/uiterlijk noem, iets heel gebruikelijks dat iedereen wel kan bevatten. En plotseling is jou dat vaag en wildvreemd ?

"Vaag en wildvreemd" is enkel jouw houding in deze discussie, waarbij jij in gebreke blijft om jouw standpunt te verhelderen. Jij gaat op je achterste poten staan om luidkeels te verkondigen dat jij het recht hebt om te mogen spreken van een "Noord-Afrikaanse ras". Echter op het moment dat Senor Canardo jou vraagt wat jij onder dat "Noord-Afrikaanse ras" verstaat, blijkt hoezeer jouw terminologie van "Noord-Afrikaanse ras" en "Noord-Afrikaanse uiterlijk" gebaseerd is op niets meer dan gebakken lucht. Waarvan jij uiteraard niet in staat bent om dit duidelijk onder woorden te brengen.

Nogmaals zolang jij niet aan Senor Canardo specifiek kan uitleggen wat de onderscheidende kenmerken zijn van dit "Noord-Afrikaanse ras", ziet Senor Canardo niet in wat de relevantie noch wat de toegevoegde waarde is voor hem om met jou te discussiëren in de "Noord-Afrikaanse" termen zoals jij die graag wilt gebruiken, namelijk een geografische aanduiding om een etniciteit te verklaren. Sterker nog mbt. de Haratin kwestie blijkt hoezeer het onzinnig en onwetend is en zelfs tegen het racistische aan om een beroep te blijven doen op het gebruik van deze in Senor Canardo's optiek valse en incoherente terminologie.


Citaat van: Vuthghmas_Hakim Chita op 10/08/2013 om 12:41:58
Om de Haratin een plaats te geven schaar je jezelf achter het blanke ras omdat dat zo staat geschreven in één of ander k u t boek terwijl iemand wel heel erg scheel moet zijn om geen raciale verschillen te zien tussen een blank iemand en de doorsnee Noord-Afrikaan. Wie is er onredelijk ?  Wiens bestaansrecht wordt er ontkent ?

Scheel (en onwetend) zijn pas de mensen die nog steeds niet bekend zijn met hetgeen wat Herodotus al 2500 jaar geleden heeft geconstateerd, namelijk dat Noord-Afrika maar liefst 2 oorspronkelijke bewoners kent en niet 1. 



CiteerI have this much further to say of this country: four nations and no more, as far as we know, inhabit it, two of which are aboriginal and two not; the Libyans in the north and the Ethiopians in the south of Libya are aboriginal; the Phoenicians and Greeks are later settlers.

Historien 4:197:2


In reactie #34 heeft Senor Canardo aangegeven dat hij spreekt van het blanke(re) Afrikaanse ras in tegenstelling tot het donker Afrikaanse ras. Beide rassen zijn autochtoon aan Noord-Afrikaanse bodem. Iets wat in jouw beperkte voorstellingsvermogen nog niet verwerkt kan worden. Vandaar ook dat jij de Haratin bevolking als niet autochtoon beschouwt. Hiermee ontken jij het bestaansrecht van de autochtone Haratin bevolking in Zuid-Marokko. En neem jij hierbij een racistisch standpunt in dat de negroide Haratin geen echte Noord-Afrikanen zijn door hun origine buiten Noord-Afrika te plaatsen.




Ps. En dan heeft Senor Canardo het nog niet eens over het racistische standpunt wat onze Gurkan inneemt waarbij hij een autochtone volk uit Noord-Afrika tot afstammelingen van de Beni Hilal verklaart enkel en alleen om de politieke discussie over de bezetting van de Westelijke Sahara te vergiftigen met zijn Good Berber-Bad Arab-tegenstelling!

Botermes

#53
Jij probeert je door allerlei bochten te wringen maar tevergeefs.
Het blanke(re) Afrikaanse ras ? Wie is er blank waar wij tenopzichte van nog blanker zijn ? Wat is dit voor onzin ? Het blanke(re) Afrikaanse ras ? Sorry, maar dit ras vind je alleen maar in Noord-Afrika, dus dat ik een geografische term gebruik is niet minder dan terecht. Een overweldigende meerderheid doe je te kort omdat een zeer klein aantal (vermoedelijk) autochtone negers in Noord-Afrika huist. Daarom mag het woord Noord-Afrikaanse ras niet gebruikt worden ?  Dat doen mensen al , dus wat wil je daar tegen doen ? Vraag maar aan opsporingverzocht wat ze met Noord-Afrikaans uiterlijk bedoelen en ga klagen dat ze dat niet mogen omdat dat oneerlijk is tov de Haratin. Jeeeeeeeeezus man.

Jij snapt iets niet. In dat boek wordt het contrast aangescherpt tussen ons en de negers. Wij zijn dan wel blank tegen over de negers, maar wat zijn wij tov de hele wereld ? In dat geval kun je toch altijd beter van het Noord-Afrikaanse ras spreken.

buɛluz

#54
Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar meer om onze Vuthghmas te laten zien hoe problematisch het kan zijn om het labeltje "Noord-Afrikaans" ras te gebruiken, wilt Senor Canardo dit keer als voorbeeld wijzen op de historische figuur van Tarif ibn Sham3un, de stichter van de Barghwata dynastie. Volgens sommige overleveringen zou Tarif afkomstig zijn uit de regio van de rivier Barbate uit Zuid-Spanje. Maw. hij heeft zijn roots liggen buiten Noord-Afrikaanse bodem, hoewel hij naar alle waarschijnlijkheid tot de Masmouda behoorde.

In hoeverre is het dan nog zinvol om Tarif ibn Sham3un volgens jou te bestempelen tot het "Noord-Afrikaanse" ras? 



Botermes

#55
It gives people an idea... Dat is het voornaamste. Een kleine minderheid Grieken, Spanjaarden, Portugezen, Italianen lijken echt wel meer Noord Afrikaans dan Europees. Bekenden: Pedro van Barcelona, Quagliarella van Italië, Die American-Italian die altijd in die mafia films speelt, met dat ruwe haar en olijfkleurige complexie. Robert de Niro had vroeger ook kroeshaar. Heb je weleens Raging Bull gezien ? Joe Pesci had dat ook. Dus het hoeft niet persé absoluut aan de Noord Afrikaanse bodem te behoren. Net als Sub-Saharan dat ver boven de woestijn kan reiken.

Kijk, het probleem is wanneer je mensen in rassen verdeelt en not within the geographical concept of race, weet je. Dat is zo awkward, weet je. Neem het woord ' Neger' bijvoorbeeld. Alsof dat een ander type humanoid being is, terwijl ze gewoon tot hetzelfde menselijke ras behoren als iedereen. Waarom creeëren wij die afstand tussen elkaar terwijl dat helemaal niet nodig is ?


buɛluz

#56
Citaat van: Vuthghmas Lepelstraat op 13/10/2013 om 15:48:26
It gives people an idea... Dat is het voornaamste. Een kleine minderheid Grieken, Spanjaarden, Portugezen, Italianen lijken echt wel meer Noord Afrikaans dan Europees. Bekenden: Pedro van Barcelona, Quagliarella van Italië, Die American-Italian die altijd in die mafia films speelt, met dat ruwe haar en olijfkleurige complexie. Robert de Niro had vroeger ook kroeshaar. Heb je weleens Raging Bull gezien ? Joe Pesci had dat ook. Dus het hoeft niet persé absoluut aan de Noord Afrikaanse bodem te behoren. Net als Sub-Saharan dat ver boven de woestijn kan reiken.

Hou je de raciale discussie dan niet bewust aan de opppervlakkige kant door slechts te wijzen op de uiterlijke schijn? Een Pedro, een Quagliarella of een Robert deNiro in zijn jongere jaren mogen dan wel met z'n allen volgens jou beschikken over bepaalde uiterlijke aspecten die een sterke gelijkenis vertonen met die van het “Noord-Afrikaanse ras”, maar is dit wel een correcte weergave van de werkelijkheid? Of blijft dit gewoon uiterlijke schijn? Bovendien in hoeverre neem je hierbij dan ook in overweging de omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het fenotype? Dit zijn enkele punten, die waarschijnlijk ondergesneeuwd raken als het voornaamste doel van een rassen discussie slechts bestaat uit het geven van een idee aan mensen.


Citaat van: Vuthghmas Lepelstraat op 13/10/2013 om 15:48:26
Kijk, het probleem is wanneer je mensen in rassen verdeelt en not within the geographical concept of race, weet je.

Zelfs als zou je groepen mensen indelen volgens geografische wijze blijf je problemen behouden. De term "sub-Saharanen" is daar een goed voorbeeld van. De term heeft in georgrafische zin slechts betrekking op de regio ten zuiden van de Sahara. Echter de betekenis die men doorgaans geeft aan sub-Saharanen is donker Afrika / barbaars Afrika alsof het betrekking heeft op een soort mens. Een soort mens die schijnbaar ten noorden van de Sahara niet voorkomt. Historisch gezien is de term "sub-saharanen" ontstaan als tegenhanger van de term "Hamieten" = namelijk het gedeelte van beschaafd Afrika / Noord-Afrika. Wij weten vandaag de dag dat het gebruik van de term Hamieten nogal behoorlijk achterhaald is en geen enkele wetenschappelijke basis kent. Echter toch blijven we de term sub-Saharanen gebruiken alsof het vandaag nog steeds relevante betekenis heeft. Bestaat er überhaupt wel een groep mensen die we aan kunnen duiden als "sub-saharanen"? En zoja, wat zijn hun onderscheidende kenmerken?



Citaat van: Vuthghmas Lepelstraat op 13/10/2013 om 15:48:26
Dat is zo awkward, weet je. Neem het woord ' Neger' bijvoorbeeld. Alsof dat een ander type humanoid being is, terwijl ze gewoon tot hetzelfde menselijke ras behoren als iedereen. Waarom creeëren wij die afstand tussen elkaar terwijl dat helemaal niet nodig is ?

Volgens Senor Canardo is hetgeen wat het awkward maakt de context waarin het woord "neger" gebruikt wordt, namelijk als zijnde de Ander / The Other / Onmens / Untermensch. Strikt gezien kan het woord neger zowel neutraal als denigrerend worden uitgelegd. Wij zeggen in het Riffijns ook gewoon "abarcan" en in het Tacel7it zeggen ze "aherdan". Senor Canardo merkt hierbij op dat sommige Imazighen gebruiken het woord "Arabier" (Aradier!) op eenzelfde wijze. Voorbeeld hiervan is de veelgebruikte verwijzing naar Ibn Khaldun's "zwerm van sprinkhanen". Is dit niet hetzelfde als het denigrerend gebruik van het woord "neger"? En is het in dit geval ook onnodig dat er afstand gecreëerd wordt tussen ons en de "Arabier"?




Botermes

#57
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 13/10/2013 om 19:41:50
Hou je de raciale discussie dan niet bewust aan de opppervlakkige kant door slechts te wijzen op de uiterlijke schijn? Een Pedro, een Quagliarella of een Robert deNiro in zijn jongere jaren mogen dan wel met z'n allen volgens jou beschikken over bepaalde uiterlijke aspecten die een sterke gelijkenis vertonen met die van het “Noord-Afrikaanse ras”, maar is dit wel een correcte weergave van de werkelijkheid? Of blijft dit gewoon uiterlijke schijn? Bovendien in hoeverre neem je hierbij dan ook in overweging de omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op het fenotype? Dit zijn enkele punten, die waarschijnlijk ondergesneeuwd raken als het voornaamste doel van een rassen discussie slechts bestaat uit het geven van een idee aan mensen.
Dit is geen exacte wiskunde en natuurlijk moet je rekeninghouden  met overlappingen. Maar Italie en Spanje, liggen die niet toevallig vlakbij noord Afrika ? Dus die gelijkenissen kunnen niet alleen maar schijn zijn.

Citeer
Zelfs als zou je groepen mensen indelen volgens geografische wijze blijf je problemen behouden. De term "sub-Saharanen" is daar een goed voorbeeld van. De term heeft in georgrafische zin slechts betrekking op de regio ten zuiden van de Sahara. Echter de betekenis die men doorgaans geeft aan sub-Saharanen is donker Afrika / barbaars Afrika alsof het betrekking heeft op een soort mens. Een soort mens die schijnbaar ten noorden van de Sahara niet voorkomt Historisch gezien is de term "sub-saharanen" ontstaan als tegenhanger van de term "Hamieten" = namelijk het gedeelte van beschaafd Afrika / Noord-Afrika.
Dan ben je toch niet meer objectief bezig als je allerlei andere betekenissen aan die term gaat toekennen dan het voornaamste wat dat woord uitdraagt. Laten we het eens omdraaien : Waarom heb je dan geen mensen zoals wij in Senegal en Tjaad ofzo ? Als dat wel het geval was zou ik zeggen OK, Waarom ligt de herkomst van niet-Noord Afrikanen die op Noord-Afrikanen lijken altijd wel in de buurt van Noord Afrika ?
CiteerWij weten vandaag de dag dat het gebruik van de term Hamieten nogal behoorlijk achterhaald is en geen enkele wetenschappelijke basis kent. Echter toch blijven we de term sub-Saharanen gebruiken alsof het vandaag nog steeds relevante betekenis heeft. Bestaat er überhaupt wel een groep mensen die we aan kunnen duiden als "sub-saharanen"? En zoja, wat zijn hun onderscheidende kenmerken?
Let wel, dit zijn gevestigde termen in de wetenschappelijke wereld, geen pseudowetenschap of eugenics. De studies waar in deze termen gebruikt worden hebben als doel, behalve de geschiedenis van volkeren te achterhalen, ziekten en deficits etc etc binnen bepaalde etniciteiten te bestuderen en gerichtere medicijnen te ontwikkelen die efficiënter zijn dan conventionele medicatie.

Citeer
Volgens Senor Canardo is hetgeen wat het awkward maakt de context waarin het woord "neger" gebruikt wordt, namelijk als zijnde de Ander / The Other / Onmens / Untermensch. Strikt gezien kan het woord neger zowel neutraal als denigrerend worden uitgelegd. Wij zeggen in het Riffijns ook gewoon "abarcan" en in het Tacel7it zeggen ze "aherdan". Senor Canardo merkt hierbij op dat sommige Imazighen gebruiken het woord "Arabier" (Aradier!) op eenzelfde wijze. Voorbeeld hiervan is de veelgebruikte verwijzing naar Ibn Khaldun's "zwerm van sprinkhanen". Is dit niet hetzelfde als het denigrerend gebruik van het woord "neger"? En is het in dit geval ook onnodig dat er afstand gecreëerd wordt tussen ons en de "Arabier"?
Een kwestie van context betekent ook dubbelzinnigheid. Wij noemen niet alleen negers ' ibarkanen' maar ook zuid oost-Aziaten en Indiërs enzo '. Wij noemen zelfs onze eigen mensen die donkerder zijn dan doorsnee 'abarkan'. Net als een Selam Riffi die een beetje een soort mulatto lijkt. Ik ken Ibn Kalduns verwijzingen niet. Ik zou dat echt eerst moeten lezen voor dat ik daar iets over kan zeggen.

Botermes

#58

Raging bull

Stereotype Riffijns, die Joe Pesci.

buɛluz

#59
Ziet die Joe Pesci nog steeds even stereotiep Riffijns uit in kleur?