De zwarte Jezus van Sijilmassa

Gestart door buɛluz, 02/07/2013 om 19:22:15

Botermes

#15
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 20/07/2013 om 22:44:47

Geef Senor Canardo maar 1 goede reden, waarom jij denkt dat de Haratin ALLES van hun originele cultuur verloren hebben?
[Met de nadruk op ALLES!]
Meneer Saidi maakt dus een blunder door een zin niet als een geheel  te zien, die begint met : Het kan niet zo zijn dat... Hebben wij hier een probleem met de communicatie tussen ons ? Ik denk dat jij prima in staat bent mij te begrijpen, althans, als je dat wilt.


Citeer
Ps. En dan zal Senor Canardo zijn goede redenen geven waarom hij denkt dat een GROOT DEEL van de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van de Tafilalt regio vernietigd is door zowel de Franse, de Arabische als de Amazigh dominantie binnen het patronagesysteem, waarin de Haratin zelf als rechtenloze subdominanten fungeerden en zodoende de oorspronkelijke lokale cultuur tot het uiterste is gemarginaliseerd.
Min trajid ? Trajid anasdoqaz rmach ma ? 


CiteerPps. 500 jaar oude voodoo? NIGGA, please! U should read more. Om te beginnen hoofdstuk 4 van het boek The Ait 'Atta of Southern Morocco van David Hart, waarin deze dieper ingaat op de ingewikkelde relatie tussen de onvrije Haratin en de "Vrije Mensen" (=Imazighen!)
Kun je ook normaal doen of niet ? Ik probeer een discussie met je te voeren, op een normale manier. Als het gepaard moet gaan met die uitbarstingen van je dan hoeft het niet, hoor. Waarom gebruikt een welbespraakt iemand woorden die dubbelop zijn zoals "black nigger'' ? Waarom nigger , trouwens ? negro is toch meer gangbaar. Maar hey, vertel eens wat meer over die Haratin, man. Hoe ze onterft zijn van het meest van hun originele cultuur. Of de grootste gemene deler, behalve het raciale, die ze ondanks hun verschillende patrons toch misschien hebben weten te behouden.

buɛluz

#16
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 06:38:57
Meneer Saidi maakt dus een blunder door een zin niet als een geheel  te zien, die begint met : Het kan niet zo zijn dat... Hebben wij hier een probleem met de communicatie tussen ons ? Ik denk dat jij prima in staat bent mij te begrijpen, althans, als je dat wilt.

De enige communicatie barriere die jij hierboven opwerpt is de onderbouwing van jouw standpunt in negatieve termen. Om goed elkaar te begrijpen wil Senor Canardo jou dezelfde vraag stellen - zonder die negatieve formulering "het kan niet zo zijn" = aangezien deze constructie gebaseerd wordt op jouw beperkte voorstellingsvermogen.

Denk jij dat de Haratin alles van hun oorspronkelijke cultuur verloren hebben? Ja of nee?

Botermes

#17
Lijkt jou dat dan niet duidelijk ? Over beperkte voorstellingsvermogen gesproken.

buɛluz

#18
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:26:28
Lijkt jou dat dan niet duidelijk ? Over beperkte voorstelling vermogen gesproken.

Nee dat is Senor Canardo echt onduidelijk, aangezien het drogreden is. Indien men iets beweert dan moet je dat doen op basis van bewijs wat jouw stelling ondersteunt en niet op basis van gebrek aan overig bewijs.

Voorbeeld jouw redenering over de Arabische afstamming van de Haratin "Het kan niet zo zijn dat de Haratin de oorspronkelijke bewoners van Tafilalt-regio kunnen zijn, want zij spreken anno 20e eeuw een Arabisch dialect."

Herken jij überhaupt de drogreden bij bovenstaande redenering ofniet?

Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 21/07/2013 om 07:33:46
Voorbeeld jouw redenering over de Arabische afstamming van de Haratin "Het kan niet zo zijn dat de Haratin de oorspronkelijke bewoners van Tafilalt-regio kunnen zijn, want zij spreken anno 20e eeuw een Arabisch dialect."
Waar heb ik iets over de 20e eeuw Haratin geschreven ?

buɛluz

#20
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 06:38:57
Min trajid ? Trajid anasdoqaz rmach ma ? 

Om te beginnen wil Senor Canardo een artikel met je delen. Het betreft hier artikel over de subdominante positie van de Haratin zoals die vastgelegd is binnen het stammenrecht van de Ait 3atta. Lees het maar voor jezelf door en dan is Senor Canardo erg benieuwd naar jouw mening hierover.

Intertribal Conflicts and Customary Law Regimes in North Africa: A Comparison of Haratin and Ait ‘Atta Indigenous Legal Systems - Anna Natividad Martinez

buɛluz

Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:39:28
Waar heb ik iets over de 20e eeuw Haratin geschreven ?

In reactie #8 verwijs je naar het artikel van Dale R. Lightfoot; James A. Miller (1996), waarin jij de hierin beschreven arabofonie van de Haratin als een bewijs ziet voor hun Arabische afkomst.

Botermes

Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 20/07/2013 om 20:40:03
Het kan niet zo zijn dat de Haratin na niet eens 100 jaar praktisch Arabisch, of iets anders, geworden zijn zonder iets te hebben meegedragen uit hun eigen cultuur.
Hier uit blijkt dat ik refereerde naar de 8e eeuw haratin.

buɛluz

Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:50:20
Hier uit blijkt dat ik refereerde aan de 8e eeuw haratin.

Bedoel je dat de Haratin bevolking uit de 8e eeuw al een dialect van het Arabisch spraken? Zoja waar baseer jij dat op?



Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 21/07/2013 om 07:52:51
Bedoel je dat de Haratin bevolking uit de 8e eeuw al een dialect van het Arabisch spraken? Zoja waar baseer jij dat op?
Wat spraken ze dan ?

buɛluz

#25
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 15/07/2013 om 23:05:31
De zwarte Jezus en welke etnische identeit ik hem toe ken is Afro-Arabisch-Sijilmassisch, om het maar zo te noemen. Een etniciteit is niet alleen raciaal gebonden en andere factoren moeten daarbij ook in acht worden genomen zoals plaats en taal.

Dat de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw "Afro" en "Sijilmassisch" is, kan Senor Canardo met jou eens zijn. Maar wat Senor Canardo niet helemaal begrijpt - of althans jouw argumentatie hiervan - wat is er zo "Arabisch" aan de Zwarte Jezus uit de 8e eeuw?

buɛluz

#26
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 07:55:57
Wat spraken ze dan ?

Senor Canardo weet dat niet. Jij doet bewering dat ze in de 8e eeuw een vorm van het Arabisch spraken*, dus dan zou jij deze stelling moeten onderbouwen met enig bewijs.


*Correctie: jij zegt dat ze na 100 jaar praktisch Arabisch waren geworden, maw. Arabische cultuur hebben overgenomen Senor Canardo gaat ervanuit dat je hiermee bedoelt vooral Arabische taal.

Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 21/07/2013 om 07:59:48
Senor Canardo weet dat niet. Jij doet bewering dat ze in de 8e eeuw een vorm van het Arabisch spraken*, dus dan zou jij deze stelling moeten onderbouwen met enig bewijs.


*Correctie: jij zegt letterlijk dat ze na 100 jaar praktisch Arabisch waren geworden, maw. Arabische cultuur hebben overgenomen Senor Canardo gaat ervanuit dat je bedoelt ook Arabische taal.
Omdat je een stuk heb gepost van society waarin staat dat de Haratin eigendom waren van Arabieren, Imazighen en Joden. Hebben ze dat dan over de 20e eeuw ipv de 8e ?

buɛluz

#28
Citaat van: Vuthghmas_Kamarad op 21/07/2013 om 08:06:46
Omdat je een stuk heb gepost van society waarin staat dat de Haratin eigendom waren van Arabieren, Imazighen en Joden. Hebben ze dat dan over de 20e eeuw ipv de 8e ?

In de betreffende post wordt verwezen naar het artikel, waarin de sociale groepen van de Tafilalt regio worden beschreven. Onderdeel van deze beschrijvingen zijn de talen die deze sociale groepen spreken. Hierbij wordt aan Haratin in de Tafilalt regio een Arabische spraak toegeschreven. Deze beschrijvingen zijn gebaseerd op het veldwerk wat destijds gedaan is. Zie reactie #6 en dan het onderschrift van Figure 4. Dit is dus een momentopname van van die tijd. Artikel zelf is gepubliceerd in 1996, veldwerk is voorgaand hieraan gebeurd in 1992. Vandaar dus 20e eeuw.

Wat de Haratin in de 8e eeuw spraken, daar kan Senor Canardo met geen enkele bronnen tot nu toe onderbouwen. Hetzij Arabisch, Tamazight danwel een eigen lokale taal wat de tand des tijds niet heeft weten te doorstaan. Het enige wat Senor Canardo wel met bronnen kan onderbouwen is het gegeven dat sommige Haratin in de 20e eeuw dus een dialect van Arabisch spraken, weliswaar anders dan het Hassaniya-Arabisch, andere Haratin een variant van het Tamazight spraken verwant aan het Tachel7it.

Het patronagesysteem, waarbij de Haratin in ruil voor (militaire) bescherming uitgebuit werden als horige boeren heeft tot en met het uitroepen van de onafhankelijkheid in 1956 stand gehouden in Marokko. Dat is dus 5 jaar voordat de allereerste zwarte president van Amerika was geboren. Tot die tijd was de inferieure status van de Haratin vastgelegd in ondermeer het stammenrecht van de Ait 3atta. Daarnaast speelde de racistische aard van zowel jodendom als islam een belangrijke rol bij de ongelijke positie van de Haratin. En niet te vergeten ook het Frans koloniaal beleid speelde een rol hierbij, met name door de Dahir Berber.

Botermes

D weni netta, tqadixc,

Dus in het geval dat die kharwajitische Islam verder doorgevoerd was en stand had gehouden dan was het slaaf zijn ze wel bespaard gebleven ?