IBN KHALDUN

Gestart door Massugrada, 23/05/2004 om 15:28:47

Tamaynut

Citeerheb je leven ?... of wil je dat ik je er een geef ...?
Ik vraag je nogmaals mijn opvoeding erbuiten te laten ...

En Tamaynut ... Mischien praat je nu over 2 a 3 jaar geleden over wat je op de hoogte bent ... want nu zijn er geen problemen ...

Goh, nou moet ik wegrennen zeg.
Straks gaat ze me nog een leven geven.
Meid, dit is een forum. En op een forum moet je normaal komen praten en niet met zulke lage woorden die je daar op de Slinge hebt geleerd tussen de Anti's.

Ik praat over de algehele kwaliteit van de school sinds de oprichting. En die is dus 0,0.

Dora

CiteerIbn Khaldun 1332-1395 was een geleerde in Tunis waarin hij geboren is. Abd al-Rahman Ibn Mohammad, . Hij is het meest bekend van de Muqadimmah (Prolegomena). Hij ontving zijn opleiding in Fez en Tunis en bestudeerde de Qur'an en de Islamitische Jurisprudentie van de shari'a volgens de school van Malik. Daarnaast studeerde hij ook Arabische literatuur, filosofie, wiskunde en astronomie.

Hij werkte voor de Egyptische sultan Barquq, maar in 1375 stak hij over naar Granada om het politieke geharrewar in Noord-Afrika te ontlopen. Ook daar werd hij om politieke redenen het land uitgezet, waarna hij in een dorpje in Algerije Qalat terecht kwam waar hij zijn meesterwerk over de wereldgeschiedenis schreef, de Muqadimmah.

Zijn werk wordt vooral als baanbrekend gezien omdat hij de sociale kant van de geschiedenis belangrijk vindt. Hij zoekt naar verbanden van oorzaak en gevolg, naar analogie tussen heden en verleden en hij neemt de invloed van de omgeving en van de economische omstandigheden in aanmerking.

Zo wordt hij wel als een grondlegger van de sociologie gezien , en wordt ook als de grondlegger van de geschiedschrijving gezien, omdat hij niet alleen geschiedenis schreef zoals herodotus maar hij heeft de regels en de basis, waarop de geschiedenis gebaseerd is, gelegd. Zo wordt de geschiedschrijving een wetenschap ,die bestudeerd wordt, met Ibn Khaldun.

interessant..heb je meer info over zijn werk nigh??..en hoe komt hij aan de naam ibn khaldun?? een bepaalde betekenis??

Tamaynut

Fatiha19

CiteerGoh, nou moet ik wegrennen zeg.
Straks gaat ze me nog een leven geven.
Meid, dit is een forum. En op een forum moet je normaal komen praten en niet met zulke lage woorden die je daar op de Slinge hebt geleerd tussen de Anti's.

Ik praat over de algehele kwaliteit van de school sinds de oprichting. En die is dus 0,0.

Kijk .... dat is dus echt poep wat je nu praat ...
Ik woon wel in slinge maar zeker niet tussen de anti`s  
moehim luister ...  ik wil gewoon een discusie met je kunnen voeren normale mensen onder mekaar...
En mocht ik wat verkeerds gezegt hebben bied ik daarvoor mijn excuses aan ...
Maar jij bent zelf ook niet echt 100 aan het praten ...
dus ja vandaar mijn reacties ;)

Dora

huh?? >> heb ik het nou goed begrepen als ik zeg dat Mokadimat Ibn Khaldoen geen persoon is maar een taal/dialect???

Tamaynut

CiteerKijk .... dat is dus echt poep wat je nu praat ...
moehim luister ...  ik wil gewoon een discusie met je kunnen voeren normale mensen onder mekaar...

Het ga je goed meid.
Ik blijf mijn mening behouden, of jij het nou 100 of geen 100 vindt.
Blijf beter on-topic.

Dora

CiteerKijk .... dat is dus echt poep wat je nu praat ...
mens ga een eind fietsen man...hou nou eens op met je onzin en tamaynut heeft wel degelijk gelijk door te zeggen dat je taalgebruik onder het niveau zit van de gemiddelde 19 jarige..yakkes....en nu terug naar topic!!

Fatiha19

Citeermens ga een eind fietsen man...hou nou eens op met je onzin en tamaynut heeft wel degelijk gelijk door te zeggen dat je taalgebruik onder het niveau zit van de gemiddelde 19 jarige..yakkes....en nu terug naar topic!!

Hou jij je er alsjebliefd buiten ... wil je ...
Ik heb niets met jou te maken ..
is iets tussen tamayunt en mij ...

Fatiha19

CiteerHet ga je goed meid.
Ik blijf mijn mening behouden, of jij het nou 100 of geen 100 vindt.
Blijf beter on-topic.

Kijk ... bied ik mijn excuses aan is het nog niet goed...
Souf... ieder zijn mening .. maar wat mij zo boos maakte dat je mijn opvoeding erbij haalt... snapie...;)

Dora

Citeerhuh?? >> heb ik het nou goed begrepen als ik zeg dat Mokadimat Ibn Khaldoen geen persoon is maar een taal/dialect???
iemand???

Samariaan

Citeeriemand???

eenmaal andermaal...

waarom denk je dit LL?

Dora

Citeerwaarom denk je dit LL?

omdat ik dat stuk heb gelezen maar nergens Ibn Khaldun/Abd al-Rahman Ibn Mohammad terug kon vinden >> pas op het laatst zie je;

Vertaald uit Mokadimat Ibn Khaldoen naar het Nederlands door Hemmit > dan moet het toch een taal zijn???

Samariaan

Citeeromdat ik dat stuk heb gelezen maar nergens Ibn Khaldun/Abd al-Rahman Ibn Mohammad terug kon vinden >> pas op het laatst zie je;

Vertaald uit Mokadimat Ibn Khaldoen naar het Nederlands door Hemmit > dan moet het toch een taal zijn???

ohhh nee, ik denk dat daarmee het boek wordt bedoelt van Ibn Khaldoen, vertaalt uit ... MOkadimat (vertaald als "Dingen die voor gaan" ofzoiets) Dat is dus de titel van zijn boek.

Dora

ohhhhhhhhhh..*schaam*..je hebt gelijk bij nader inzien..stom van me!!

chokran!

Samariaan

Citeerohhhhhhhhhh..*schaam*..je hebt gelijk bij nader inzien..stom van me!!

chokran!

heb jij wel vaker he, dingen niet goed lezen, communicatiestoornissen enzovoort!