IBN KHALDUN

Gestart door Massugrada, 23/05/2004 om 15:28:47

Massugrada

Ibn Khaldun 1332-1395 was een geleerde in Tunis waarin hij geboren is. Abd al-Rahman Ibn Mohammad, . Hij is het meest bekend van de Muqadimmah (Prolegomena). Hij ontving zijn opleiding in Fez en Tunis en bestudeerde de Qur'an en de Islamitische Jurisprudentie van de shari'a volgens de school van Malik. Daarnaast studeerde hij ook Arabische literatuur, filosofie, wiskunde en astronomie.

Hij werkte voor de Egyptische sultan Barquq, maar in 1375 stak hij over naar Granada om het politieke geharrewar in Noord-Afrika te ontlopen. Ook daar werd hij om politieke redenen het land uitgezet, waarna hij in een dorpje in Algerije Qalat terecht kwam waar hij zijn meesterwerk over de wereldgeschiedenis schreef, de Muqadimmah.

Zijn werk wordt vooral als baanbrekend gezien omdat hij de sociale kant van de geschiedenis belangrijk vindt. Hij zoekt naar verbanden van oorzaak en gevolg, naar analogie tussen heden en verleden en hij neemt de invloed van de omgeving en van de economische omstandigheden in aanmerking.

Zo wordt hij wel als een grondlegger van de sociologie gezien , en wordt ook als de grondlegger van de geschiedschrijving gezien, omdat hij niet alleen geschiedenis schreef zoals herodotus maar hij heeft de regels en de basis, waarop de geschiedenis gebaseerd is, gelegd. Zo wordt de geschiedschrijving een wetenschap ,die bestudeerd wordt, met Ibn Khaldun.

Tamaynut

Waarom gelijk een nieuwe topic openen?
Kijk voortaan eerst of er al een topic is over een onderwerp.

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Geschiedenis&action=display&num=862

Waar is de admin toch?
Dit kan gewoon op slot.

Massugrada

Dat wist ik niet.....ik ga ze niet allemaal aflopen om te kijken of iemand ergens anders een topic overhetzelfde onderwerp eerder heeft gestart.

Tamaynut

Er bestaat een zoeklink linksboven. :)

Samariaan

CiteerWaarom gelijk een nieuwe topic openen?
Kijk voortaan eerst of er al een topic is over een onderwerp.

http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Geschiedenis&action=display&num=862

Waar is de admin toch?
Dit kan gewoon op slot.

die andere was van 4 jaar terug, in dat geval hoeft niemand een nieuwe topic te starten, aangezien over alles al is gepraat zo'n beetje. Bedankt voor het stukje massugrada.

Westerse sociologen e.d. praaten altijd met eer over Ibn Khaldoen, zijn werk wordt als baanbrekend gezien.

Tamaynut

Citeerdie andere was van 4 jaar terug, in dat geval hoeft niemand een nieuwe topic te starten, aangezien over alles al is gepraat zo'n beetje. Bedankt voor het stukje massugrada.

Wat doet het er toe?
Over geschiedenis wordt toch al zo weinig gesproken, dus je vindt het zo.
Als het nou een topic bij de afdeling vrouwen, babbelhoek of zo was, tja dan zie je inderdaad door de bomen het bos niet meer.

Fatiha19

Mijn school waar ik op heb gezeten ..
Middelbare school bedoel ik dan...die heet ook Ibn Ghaldoen

wou het even kwijt ;)

Tamaynut

CiteerMijn school waar ik op heb gezeten ..
Middelbare school bedoel ik dan...die heet ook Ibn Ghaldoen

wou het even kwijt ;)

Een Rotterdamse dus.
Nog nooit zo een slechte school gezien.
Wou dat ook ff kwijt.

Fatiha19

CiteerEen Rotterdamse dus.
Nog nooit zo een slechte school gezien.
Wou dat ook ff kwijt.

Ja klopt een Rotterdamse..
En ik moet inderdaad vertellen dat niet zo een goede school was...
Althans de school opzich was wel prachtig met Koran enz enz
Maar de docenten en de gang van zaken gingen niet perfect daar ...
Heb er 3 jaar vol moeten houden ...en ben eindelijk met diploma weggegaan daar ...en zelf nu nog gaan er bepaalde dingen fout ...
Ik heb daar vaak conflicten gehad met de directeur over mijn kleding .... en mijn gedrag ..:)

Samariaan

CiteerJa klopt een Rotterdamse..
Heb er 3 jaar vol moeten houden ...en ben eindelijk met diploma weggegaan daar ...en zelf nu nog gaan er bepaalde dingen fout ...
Ik heb daar vaak conflicten gehad met de directeur over mijn kleding .... en mijn gedrag ..:)

haha das grappig ik heb nog een tijdje naast die school gewoond. Als voor dat islamitische onderwijs, is nog tamelijk nieuw in Nederland dus mensen moeten ervaring opbouwen ed.

Fatiha19

Citeerhaha das grappig ik heb nog een tijdje naast die school gewoond. Als voor dat islamitische onderwijs, is nog tamelijk nieuw in Nederland dus mensen moeten ervaring opbouwen ed.
.

Huh woon jij in rotterdam dan ???
Zo ja waar dan ( toch niet echt naast Ibn Ghaldoen he )

Tamaynut

CiteerJa klopt een Rotterdamse..

Er was nix prachtigs aan die school.
Alles aan die school is tegenstrijdig.
Hoe kun je onderwijzen, als je zelf nog onderwijs nodig hebt?
Die school mag van mij gelijk gesloten worden.

Samariaan

Citeer.

Huh woon jij in rotterdam dan ???
Zo ja waar dan ( toch niet echt naast Ibn Ghaldoen he )

nee hoor al een tijdje niet, woonde aan de Breeweg net naast t spoor zegmaar. Dus niet echt naast Ibn Khaldoen.

Fatiha19

Citeernee hoor al een tijdje niet, woonde aan de Breeweg net naast t spoor zegmaar. Dus niet echt naast Ibn Khaldoen.

Ow nee maar ik zat op die van Slinge ...
En ik woon er ook  ;)

Samariaan

CiteerEr was nix prachtigs aan die school.
Alles aan die school is tegenstrijdig.
Hoe kun je onderwijzen, als je zelf nog onderwijs nodig hebt?
Die school mag van mij gelijk gesloten worden.

jammer om te horen, maar mensen moet toch ergens beginnen en onderwijs is een kwestie van ervaring. In Engeland zijn ze een flink aantal jaar terug begonnen, en er is nu genoeg ervaring opgebouwd om kwalieteit te kunnen leveren, maar heeft ook even geduurd.