IBN KHALDUN

Gestart door Massugrada, 23/05/2004 om 15:28:47

Dora

Citeerheb jij wel vaker he, dingen niet goed lezen, communicatiestoornissen enzovoort!
er staat nergens dat het een boek is > normaal gesproken zou het er moeten staan, maar goed...

de stoornissen komen alleen voor als het om jou gaat > dat omheen draaierij van jou is de oorzaak van al die misverstanden...

maar goed, je hoeft geen antwoord erop te geven..blijf on topic..
fijne avond verder..

Samariaan

Citeerer staat nergens dat het een boek is > normaal gesproken zou het er moeten staan, maar goed...

de stoornissen komen alleen voor als het om jou gaat > dat omheen draaierij van jou is de oorzaak van al die misverstanden...

maar goed, je hoeft geen antwoord erop te geven..blijf on topic..
fijne avond verder..

jaja geef mij maar  de schuld van alle dingen, ik blijf het grappig vinden ;D

Matho

Maar het is beter Ibn Khaldun (oen) niet als Amazigh te vermijden, en als dat een probleem is, dan is het beter Noord Afrikaan te noteren. Want volgens de Arabieren (niet allemaal   dat "hij een Amazigh is .Maar hij schreef in Arabisch zoals de Imazighen Ibn Roechd (Averroes) en Ibn Tufayl (eingelijk schreven de Imazighen zelden in het Tamazight)) .En andere Perzische filosofen zoals Ibn Sina (Avicenna ) en Alkhawarizmi en Er'razi (eigenlijk waren de Perzen de leiders van de wetenschap en daarna de Egyptenaren en daarna de Moren (de Imazighen van de huidige streek van Marokko)". toch is dat arikel aangevuld zonder dat te ontkennen. Over de Perzen is het ook een islamitisch feit, want de profeet Mohamed verwees er naar dat ze de allerbeste geleerden.dat is ook de mening van ibn khaldun.

Ibn khaldun schreef waarschijnlijk negatief over de Sjieten , en vervolgens hebben ontkent dat hij Jemenitische is maar wel een Amazigh. Naar mijn (onbelangrijke) mening verwezen ze er niet naar dat hij een Amazigh is .Omdat ze rechtwaardig zijn. Maar om te laten zien dat hij ver van Sijeten was , en dat wil zeggen dat wat hij zou schrijven niet precies zou zijn, zolang hij een Amazigh, die niet voldoende kennis heeft over de Sjieten in het oosten, is.

Samariaan

CiteerIbn khaldun schreef waarschijnlijk negatief over de Sjieten , en vervolgens hebben ontkent dat hij Jemenitische is maar wel een Amazigh. Naar mijn (onbelangrijke) mening verwezen ze er niet naar dat hij een Amazigh is .Omdat ze rechtwaardig zijn. Maar om te laten zien dat hij ver van Sijeten was , en dat wil zeggen dat wat hij zou schrijven niet precies zou zijn, zolang hij een Amazigh, die niet voldoende kennis heeft over de Sjieten in het oosten, is.

alle redelijke moslims in het verleden hebben negatief geschreven over de sjieten, zie de argumenten in deze discussie:
http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Politiek&action=display&num=1085516428&start=0

wat bedoel je trouwens dat Khaldoen jemenitisch was ? of bedoelde je sjiitisch?

Matho

Ibn Khaldoen is een Amazigh.

Maar arabieren hebben hem afgeschilderd als Jemeniet of Sjiet.

AFRA

Ibn Khaldun was born Abdur Rehman bin Muhammad al-Hazrami al-Ishbili Waliuddin Abu Zaid in Tunis but lived mostly in Granada and Egypt. His father was a native of Berber, but his mother was from the Arabian province Hazramat and made her son adopt the surname al-Hazrami

http://www.salaam.co.uk/knowledge/biography/viewentry.php?id=808

ik denk de auteur zegt dat zijn vader amazigh was, terwijl zijn moeder arabische was.

het is niet helemaal duidelijk voor mij. is het zoals ik zei, of vergis ik me ?

tenemmirth,

Aqsil

CiteerIbn Khaldun was born Abdur Rehman bin Muhammad al-Hazrami al-Ishbili Waliuddin Abu Zaid in Tunis but lived mostly in Granada and Egypt. His father was a native of Berber, but his mother was from the Arabian province Hazramat and made her son adopt the surname al-Hazrami
Degene die dat artikel heeft geschreven moet eerst zijn boek lezen en komt hij achter zijn oorsprong. De haat van Ibn khahldoen tegen de Arabieren is erger dan de haat van sommigen hier tegen de Arabieren. Ik kan niet voorstellen dat zijn moeder Arabier is. Want iedereen houdt van zijn moeder.

Samariaan

CiteerIbn Khaldun was born Abdur Rehman bin Muhammad al-Hazrami al-Ishbili Waliuddin Abu Zaid in Tunis but lived mostly in Granada and Egypt. His father was a native of Berber, but his mother was from the Arabian province Hazramat and made her son adopt the surname al-Hazrami

zijn pa is Amazigh uit Tunis, zijn ma kwam uit het Arabische schiereiland.

AFRA

CiteerDegene die dat artikel heeft geschreven moet eerst zijn boek lezen en komt hij achter zijn oorsprong. De haat van Ibn khahldoen tegen de Arabieren is erger dan de haat van sommigen hier tegen de Arabieren. Ik kan niet voorstellen dat zijn moeder Arabier is. Want iedereen houdt van zijn moeder.

zegt de auteur dat zijn vader amazigh was ?

tenemmirth,

Samariaan

Citeerzegt de auteur dat zijn vader amazigh was ?

tenemmirth,

yup

ras

ja waarom niet/?????????????????????????????????????

Samariaan

CiteerDegene die dat artikel heeft geschreven moet eerst zijn boek lezen en komt hij achter zijn oorsprong. De haat van Ibn khahldoen tegen de Arabieren is erger dan de haat van sommigen hier tegen de Arabieren. Ik kan niet voorstellen dat zijn moeder Arabier is. Want iedereen houdt van zijn moeder.

je hebt zoals als haat, maar je kunt ook gewoon kritiek hebben en een afstandelijke beschrijving van iets geven.

bijvoorbeeld als amazigh kun je kritiek geven op bepaalde dingen in je cultuur/tradities/ontwikkelingen, maar betekent nog niet dat je iets haat.

Aqsil

Waar ligt Al-hazmari?
Misshien is dat een plaats in Tuniesie die gekoloniseerde door Arabieren!

ras

ze zijn gewoon watjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aqsil

Citeerje hebt zoals als haat, maar je kunt ook gewoon kritiek hebben en een afstandelijke beschrijving van iets geven.

bijvoorbeeld als amazigh kun je kritiek geven op bepaalde dingen in je cultuur/tradities/ontwikkelingen, maar betekent nog niet dat je iets haat.
Ibn Kahldoen had bloedhekel aan de Arabieren. In deze site vind je een artikel daarover. Ik liet dat artikel aan een Nederlander zien en hij kan zijn ogen niet geloven. Hij Vond Ibk Khaldoen een racist en hater van de Arabische ras.
Ibn kahdoen schrijft bijvoorbeeld "Arabieren zijn van natuur barbaren, dom, onwetende....."