soufisme

Gestart door Masja, 12/11/2003 om 10:56:19

Masja

wat denken jullie v.d. niet geaccepteerde zijtak v.d. islam,het soufisme?

Voluptas


Masja

#2

Citeerhttp://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Algemeen&action=display&num=1054725402&start=0

het verhaal kende ik al, ik vind dat het soufisme op sommige punten het bouddhisme benadert wat betreft de kijk op innerlijke verlichting,heel boeiend..

cinderella

de Islam betsaat uit heel veel zijtakken...
maar uiteindelijk noemen zij en wij zichzelf allemaal moslims.
er bestaat geen 'how to be the best muslim'.

zijtakken van de Islam vormt zich juist Islam...



Masja

#4
wat ik heb begrepen is dat het soufisme in het verleden niet geaccepteerd werd vanwege de grote vrijheid binnen deze zijtak, geen strakke regels, geen dogma's..

Dora

#5
het profetische model dat de islam aangeeft om de relatie tussen God en de menselijke gemeenschappen uit te leggen, brengt de moslim automatisch tot een supra-godsdienstige visie waarbij telkens dezelfde gegevens aan bod komen: elke gemeenschap heeft haar boeken en haar gezondene(n).

Voor soefi's moet hieraan toegevoegd worden dat ook de SPIRITUELE weg in essentie universeel is, en dat aspect ervan dus in alle godsdiensten teruggevenden worden

SAMIROS

#6
soufisme lijkt mij wel een hele goeie vorm van je geloof toepassen het is erg spiritueel, en inderdaad het heeft wel wat weg van het boedisme, maar boedisme is niet echt een geloof meer een levenswijze, interesant onderwerp trouwens ik was een keer vanplan om zo'n workshop te volgen maar ik ga het nu zeker weten een keer doen.

Masja

#7

Citeersoufisme lijkt mij wel een hele goeie vorm van je geloof toepassen het is erg spiritueel, en inderdaad het heeft wel wat weg van het boedisme, maar boedisme is niet echt een geloof meer een levenswijze, interesant onderwerp trouwens ik was een keer vanplan om zo'n workshop te volgen maar ik ga het nu zeker weten een keer doen.

ik denk dat ieder geloof een levenswijze inhoudt,toch?
het heeft mij altijd het meeste aangetrokken,de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden (karma)
wat reincarnatie betreft, ik ben voor situaties komen te staan in mijn leven ,die eigenlijk te gek voor woorden zijn,voor mij duidde dat op het bestaan v. reincarnatie..
maar ik ben geen praktiserend bouddhiste, ik sluit me nergens bij aan

SAMIROS

#8
ja geloof is ook een levenswijze.

maar reincarnatie in je leven komen te staan hoe bedoel je dat dat je iemand die je kent ergens in terug zag ofzo leg eens uit ik intereseer me op de 1 of andere manier stiekum wel in hoor ik heb zelfs een cursus selfhealing gedaan erg interesant

Arrows

#9
Het is niet iets wat me direct trekt heb er veel documantaires over gezien mensen die in trance gaan enzo rondjes gaan draaien en hun hoofd schudden (natuurlijk raak je zo in "trance" want je hebt een halve hersenschudding overgehouden) verder heb ik me er niet zo in verdiept maar ik vind het wel interessant van die mensen dat ze op die manier leven met hun liederen naar god toe enzo!

Maar is in ieder geval niks voor mij denk ik!ik hou wel een beetje van spiritualiteit maar dan ben ik zelf denk ik meer geneigd naar boedhisme dan naar soufisme!

Maar ik vind dat soufisme niet echt een zijtak is van De Islam zitten toch wat grote verschillen in! Er is 1 Islam maar ieder maakt er wat anders van en noemen het alsnog islam....hetzelfde met het soufisme!

cinderella

#10
ik zal eens uitleggen wat reincarnatie betekent.

er zijn mensen die geloven dat het leven niet ophoudt met de dood. dus wanneer iemand dood gaat, verlaat hij als het ware zijn lichaam wat als een omhulsel wordt gezien. en dat de geest het lichaam verlaat, maar de geest zelf nooit sterft. wat bepaald of je terug komt in een ander lichaam is namelijk de dingen die je gedaan hebt tijdens je leven. een soort bovenmacht die daar de voorhand in heeft. en hij beslist of je verdient om in een ande lichaam te betreden.


boedisme is een stroming van hindoeisme.
je ziet ook vaak dat hindoestanen hierin geloven.

SAMIROS

#11
nou nee hoor soufisme is een diepgaander het is 1 zijn met je geloof bij soufisme wordt de islam heel erg naar boven gehaald ik denk dat het een manier is om je geloof toe te passen en ik vind er niks mis mee en zoals je zei er is 1 islam en dat wordt in het soufisme ook wel benadrukt hoor dus er is niet echt een verschil hoor

Arrows

#12
Maar ze sluiten zich af van andere mensen ze bidden de hele dag anders zijn ze in trance of ze zingen of dansen! heel schattig allemaal....maar er is zoveel meer in het leven dan de hele tijd hetzelfde...ik begrijp wel dat je rust hebt omdat je de problemen om je heen niet ziet of opmerkt omdat je gezamelijk bid enzo!

ik heb veel repsect voor die mensen hoor daar niet van!maar het is bijvoorbeeld voor mij een hele grote verandering als ik bijvoorbeeld een soufist zou worden! een veel te grote verandering

SAMIROS

#13
weet je waarom ze dansen het heeft met je energie te maken negatieve energie en positieve energie en het heeft met chakra's te maken en aura's in ieder geval te lang om uit te leggen alleen het is niet iets slechts ofzo.

SAMIROS

#14
het is meer dat ze niks van het soufisme willen snappen omdat ze zich daar niet in willen verdiepen,