citaat van Plinius over mergel

Gestart door pietersberg, 13/11/2003 om 23:27:47

pietersberg

Veel schrijvers en stadsgidsen halen een bekend citaat van Plinius aan waarin beschreven wordt dat in Maastricht een witachtige steen gewonnen wordt die zo zacht is dat je het met een mes kunt doorsnijen.
Heeft iemand de brontekst? En wat is de vertaling?

ozl13

Als je uit Maastricht komt, kun je eens verder informeren bij het stedelijk historisch archief, het Bonnefantenmuseum, of nog beter het Natuurhistorisch Museum. Die mensen kunnen je vast en zeker verder helpen.
Scces!

pietersberg

#2
Dat is waar. Al ben ik zelf gids bij de vvv van Maastricht en aangesloten bij het Natuurhistorisch Genootschap van Maastricht. Ook daar zal ik (als de vraag nog openstaat) doorvragen.
Ik zal de tips overwegen. Dank

ozl13

#3
Graag gedaan, je kunt het altijd vragen.
Als kind ging ik graag naar St-Pieter en de mergelgrotten.
Het is altijd goed om op jonge leeftijd al iets te leren over de natuur en haar historie, je leert het waarderen.

pietersberg

#4

Via discussieforum van www.maastricht.nl ben ik dit wijzer geworden:

"Re: Plinius schrijft..."
Misschien hierin (gevonden via Google):
"De Historia Naturalis, gepubliceerd in 77, is Plinius enig overgeleverde werk. Het is encyclopedisch van karakter en behandelt in 37 boeken vele aspecten van de antieke wereld, zoals astronomie, geografie, antropologie, dieren, planten, landbouw en medicijnen. Mijnbouwproducten komt in drie boeken aan bod: in boek 33 over goud en zilver, in boek 34 over metalen en in boek 36 over gesteente en marmer. Het boek is opgedragen aan de zoon van de keizer, Titus, maar geschreven voor 'de grote massa boeren en werklieden'.
Plinius was een breedgeïnformeerde en belezen ambtenaar. Hij citeert in de gehele Historia Naturalis maar liefst 473 auteurs"

ighes

#5


Ik wil absoluut niet groef zijn... maar wat heeft dit deze topic met deze website te maken, m.a.w wat heeft "witachtige steen" met Imazighen te maken?

A.u.b alleen onderwerpen die iets te maken hebben met Imazighen melden, dank U voor Uw  medewerking.


pietersberg

#6
Vorige inzender heeft gelijk. Ik zit op een verkeerd forum. Ik stop dan ook meteen met mijn reacties.

ighes

#7

CiteerVorige inzender heeft gelijk. Ik zit op een verkeerd forum. Ik stop dan ook meteen met mijn reacties.


Geen problemen, gebeurt ons soms ook.