beni touzine<>iwayeger

Gestart door avveroes, 12/09/2003 om 18:23:42

Hanane101

#45
asalam aleikum Mauri,
Wat mij echt opvalt is dat elk uur als ik hier kom, ik weer een andere reactie van jou tegen kom. Ik denk dat alles wat jij nu zegt niet eens meer serieus genomen wordt. Maar daar heb je het zelf ook na gemaakt. Wat mij opvalt is dat ik weinig of helemaal geen reactie van jou kan aangeven die op een normale wijze is geplaats. Het is niet alleen ik, die je probeerd te kleineren ik zie dat je het ook al bij andere mensen probeerd te doen. Je denkt dat je zo hoger en slimmer kan lijken, maar Mauri dat is dan spijtig want dit is niet de juiste manier om jou zo te doen laten blijken.

Je zei:misplaatste teksten die hier niet eens relevant zijn in dit topic.

Het lijkt wel of je jezelf tegen spreekt. Want ik meen me toch te herinneren dat jij daar mee gestart bent. Als ik terug ga lezen naar waar deze topic eigenlijk over ging en als ik ga kijken welke vraag er eigenlijk gesteld is dan kan ik zien dat jij een juist de persoon bent die er mee begonnen is. Ik schrijf tenminste dingen die nog ergens op slaan. Jij denkt niet eens na met wat je schrijft. Kijk hier maar eens na:

dit is de vraag die gesteld is in deze topic:Waarom wordt er zoveel geluld over iwayeger..meer beni touzine temsamane
zou iemand me meer kunnen vertellen over de beni touzine
en hun relatie met de iwayeger..
en vooral wat er in el hoceima in de 50jaren is gebeurd
bij ons herinneren ze zich dat de iwayeger kwamen schuilen bij de beni touzine??

en dit is het geweldige antwoord dat meneertje erop gaf:Eh ya vuile arabieren knecht!
je lelijke ware gezicht is in eens nu duidelijker.
ik had het al door in jouw vorige topic.
Ruh a mmis n min gha d' inigh Ruh!

Het lijkt me dat dat niet echt een geschikt antwoord was op zijn vraag, denk je dat ook niet??.

ook zei je: alleen die zwakkelingen (en meestal met een lage opleiding of helemaal een analfabeet, em heel af en toe een die hoog gestudeerd is maar verpest door zijn eigen personeleijke complexen,

Toen ik dat las bed8 ik mij dat jij waarschijnlijk ook 1 van hen bent. Dat maak je zelf erg duidelijk kenbaar. Want mensen die ook maar enige vorm van onderwijs gehad heeft, weet dat hoe jij discusiert de foute methode is. Een discussie met schelden is namelijk geen discussie.

ook zei je:gasten als jij hebben niks met de islam te maken!

Sorry maar deze zin snap ik niet helemaal. Ik denk juist dat jij een van zo'n gast bent. Want als jij een moslim bent die ook maar een beetje verstand heeft van zijn geloof dan weet je ook dat jij niet de gene bent die oordeelt over iemand. En wie ben jij dus om te zeggen dat ik niks met de Islam te maken heb??? Wil je soms zeggen dat ik een heiden ben??
Je spreekt jezelf wel heel vaak tegen he.
Dus Mauri denk eerst na voor je iets zegt. Is namelijk niet echt een goede eigenschap van je om jezelf steeds tegen te spreken en daar komt nog eens bij dat je boodschappen nog ongeloofwaariger overkomen dan dat ze al waren!!

asalam aleikum
HANANE101

ATEBANDE

#46

Citeerdat is het juist dat zijn ze niet! (arabieren hebben duidelijk laten zien door de eeuwen dat ze zwak zijn)
het is jou misschien ontgaan, ik heb weleens in een topic gezegd dat ik marokkaanse arabieren meer respecteer dan een berber die zijn eigen volk verraadt, want die arabier toont een normale menselijke reactie. en dat is opkomen voor je indetiteit! oftewel opkomen voor wat je bent! je hoort me nooit zeggen dat ik die berbers mag die hun afkomst los laten ten gunste van de arabische. ik ben juist feller tegen ze dan een arabier. want zoals ik aleerder zei die arabier vertoont tenminste menselijke gedrag door zijn identiteit en cultuur hoe dan ook te beschermen en te promoten.

gelukkig zijn nu de meeste irifiyen wakker (kan niet anders de meeste studeren en de mentaliteit is aan het verschuiven)
alleen die zwakkelingen (en meestal met een lage opleiding of helemaal een analfabeet, em heel af en toe een die hoog gestudeerd is maar verpest door zijn eigen personeleijke complexen, die hij vervolgens op zijn afkomst probeert af te schuiven) en die gasten spreek ik altijd aan op hun laffe houding en die vind ik een van de minderwaardigste die er bestaan. want zelfs een aghyur zou trots zijn op zijn aghyur zijn! maar die gasten ontkennen hun roemrijke verleden ter gunste van bedouinen.

arabieren hebben helemaal geen macht! het is alleen sommige berbers chivatos die ze die macht telkens geven in de naam van de islam! en laten we eerlijk zijn, wie is houdt echt aan de islam in marokko wij of hun? wij worden zelfs door hun achterlijk genoemd omdat we hun gebruiken nadoen. moet je nagaan hoe dom sommige zijn. inclusief jij.





MAURI IK BEN NET ZO HARD EEN DIE-HARD BEWUSTE AMAZIGH ALS JIJ.
IK BEGIN JE TE MOGEN.

PS: IK BEN ZELF ONGELOVIG.....WAT BETREFT DE ISLAM....KAN ME GESTOLEN WORDEN.....DE OORZAAK VAN ONS DIASPORA HIER IN EUROPA EN HET FEIT DAT DE IDENTITEIT BIJNA IS VERLOREN VERWIJT IK GEHEEL AAN DAT SEMI-RELIGIE ( EN IK NOEM HET BEWUST SEMI-RELIGIE).

Inuit

#47

CiteerMAURI IK BEN NET ZO HARD EEN DIE-HARD BEWUSTE AMAZIGH ALS JIJ.
IK BEGIN JE TE MOGEN.


Wat is het verschil tussen een Amazigh die zich van zijn afkomst bewust is en een die-hard bewuste Amazigh? (zoals jij dat noemt)

ATEBANDE

#48

CiteerWat is het verschil tussen een Amazigh die zich van zijn afkomst bewust is en een die-hard bewuste Amazigh? (zoals jij dat noemt)


een die-hard amazigh is een amazigh die fel gekant is tegen de Arabische invloeden in Tamazgha.

ra3kiah

#49

CiteerPS: IK BEN ZELF ONGELOVIG.....WAT BETREFT DE ISLAM....KAN ME GESTOLEN WORDEN.....DE OORZAAK VAN ONS DIASPORA HIER IN EUROPA EN HET FEIT DAT DE IDENTITEIT BIJNA IS VERLOREN VERWIJT IK GEHEEL AAN DAT SEMI-RELIGIE ( EN IK NOEM HET BEWUST SEMI-RELIGIE).

?moet je ongelovig zijn om je identiteit te behouden?

Ismael

#50
Oke, het verbaast me dus niets dat de Marokkaan als de zwarte schaap wordt aangeizn in de Nederlandse samenleving. Is dat gek. we kunnen onszelf niet eens acpteren en een bond vormen.

Ik spreek geen berbers. Ben ik dan een Arabier? alleen omdat ik arabies spreek? ook al kom ik uit Ourzazate, dus midden uit de berberen?

Dat ik dat door sommigen van jullie toch word gezien is mij alleen spijtig. Aan ieder die het over het hoofd heeft gezien. Het Arabisch is Marokko binnengekomen toen godsnaam de grens overkwam. Godzijdank daarvoor. Arabisch is de taal van Allah en dus ook van zijn boek, boodschapper en dienaren. Dat laatste is niet helemaal correct. Ik ken een Chinees die net zo goed Allah aanbidt als ieder ander.

Dat je bang bent mauri (en al zijn medestanders) dat het arabische taal overheerst ten koste van het berberse en dat je dat dus liefst zo veel mogelijk wilt voorkomen, daar kan ik alleen respect voor tonen.

waar praten we nou over eigenlijk. Ik ben Marokkaans dat ben jij, dat is ieder ander die tot nu toe heeft gereageerd. Laten we elkaar dan ook blijven respecteren. geloof me dan behoudt de taal vanzelf haar identiteit. en geloof ook nog maar dat alles tegenwoordig op respect berust. Respect die je kunt afdwingen en die je uiteindelijk toch fataal wordt of respect die je verdient, waardoor ieder ander jou in je waard laat en alles waar jij achter staat respecteert.

Welke kies jij, Mauri? Welke kiezen jullie? Geloof me, mijn keuze staat al klaar.

Wasilla tarifest

#51

CiteerAzul

niks personelijks ofzo ik heb respect voor iedereen.
behalve niet voor diegene die dat niet voor hun eigen hebben!
ik ben daar heel makkelijk over, ik doe niet moeilijk.
een verrader spreek ik aan voor zijn verraad thats all!
ik ga niet nog discuseren om jou te overtuigen dat je ook een mens bent! en dat je ook recht hebt op alles waar een arabier al recht op heeft gehad!
ik doe niet aan zulk discussies. als je weinig over jezelf weet, dan is dat jouw probleem! niet de mijne.


Ad wenni nnetta

Mauri

je spreekt jezelf wel een beetje tegen he? hoe kun jy nou over respect praten voor anderen, terwyl jy mensen uitscheld om hun persoonlyke meningen. sorry jongen, maar dat is geen respect. Hoe kun jy beoordelen of iemand het waardig is om amazigh te zyn of niet. Betekent het dat iemand onwaardig is om amazigh te zyn als hy/ zy niet haatdragend tegenover andere imazighen en arabieren is? Ik denk dat jy degene bent die het onwaardig is om jezelf amazigh te noemen, immers een van de eigenschappen van imazigen is dat ze verdraagzaam zyn ten opzichte van anderen, tenzy anderen niet verdraagzaam zyn tegenover hen. En zijn arabieren ook niet marokkanen? Of je nou arabier of amazigh bent, wat telt is dat je allebei Marokkaan bent en hetzelfde vaderland gemeen hebt.

ChiefWhip

#52
MENSEN! Waar zijn we hier mee bezig? Je hebt arabieren aan de ene kant(of zij die zich vereenzelvigen met het arabisch denken, kunnen evengoed nep-imazighen zijn) en je hebt imazighen aan de andere kant ( en ja daar vallen alle imazighen onder!). Ik zeg het nogmaals, arabieren zijn geen imazighen en andersom ook niet. Wie is amazigh en wie is arabier? Dat moet je zelf uitmaken. Wil iedereen zijn keuze alstublieft maken. En anders ga je maar naar de kant en hou je je mond!! Deze discussie is ontelbare keren gevoerd door wijze en oudere mensen dan jullie. Elke keer steeds weer deze rotzooi moeten aanhoren, en zelf toch beter weten, makes me wanna vormit!
Maar hier ging deze topic helemaal niet over!
S H I T, ik ben al weg...

Groeten.

masin2003

Bal bla bla... niks eenheid imazighen niks arabieren niks isoussien niks beraber van atlas!!! ik ben arrifi en ik maak me zorgen om mijn eigen mensen! die andere kunnen de pot op! interesseert me niet en wij als riffijnen moeten daar niet eens de aandacht aan besteden. klaar is kees!

tzzz het lukt ons niet eens om eenheid tussen irifiyyen te bewaren, en wat doen we nu we maken het nog moeilijker door eenheid te zoeken met mensen van wie heel weing gemeen hebben. ik zou zeggen verdoe aud jullie tijd niet in dat soort bagger achterhaalde praat! nec ad arifi nec tammurth inu ad arif. nec iwadan inu ad irifiyyen.

Numi

#54
.... iwa zo kunnen we wel verder gaan ...
als we toch aan het verdelen zijn ...
wat hebben , aith awayagher / ikker3yen / of welke stam dan ook nou met andere irrifyen te maken?
als je nog naar rkempu van de stammen gaat, dan vind je daar alleen de desbetreffende stam, en die heeft nix te maken met andere stammen, en zo kan een aker3ie zeggen ... irrifyen? wat zijn dat? met andere woorden : volgens mij kom je met zo een instelling niet ver .... de arabieren die zullen wel blij zijn met zulke als jullie ... er is verdeeldheid onder de imazighen zonder dat ze maar een vinger hoeven uit te steken ... :(

Ismael

CiteerBal bla bla... niks eenheid imazighen niks arabieren niks isoussien niks beraber van atlas!!! ik ben arrifi en ik maak me zorgen om mijn eigen mensen! die andere kunnen de pot op! interesseert me niet en wij als riffijnen moeten daar niet eens de aandacht aan besteden. klaar is kees!

tzzz het lukt ons niet eens om eenheid tussen irifiyyen te bewaren, en wat doen we nu we maken het nog moeilijker door eenheid te zoeken met mensen van wie heel weing gemeen hebben. ik zou zeggen verdoe aud jullie tijd niet in dat soort bagger achterhaalde praat! nec ad arifi nec tammurth inu ad arif. nec iwadan inu ad irifiyyen.

De discussie is begonnen met Averoes, maar jij staat inmiddels in de middelpunt Mauri.

Zo langzamerhand begin ik me echt te ergeren aan jou. Respect had ik voor je eerst, om dat je zo vasthoudend je eigen komaf bleef hooghouden, maar dat is nu haast in verachting aan het veranderen. Hoe kun je nou in godsnaam zeggen dat we niets gemeen samenhebben. Ik ben ook Marokkaans weet je wel. Het kan me niets schelen hoeveel stammen hoeveel talen hoeveel soorten in ons land zijn, zolang ik met hen en zij met mij vol vrede kunnen leven. Toch?

Dus ga vooral je gangetje, want niemand lijkt dat uit je hoofd te kunnen slaan met wat voor rede dan ook in de wereld. maar laat ons in ons waarde, blijf jij ook in je waarde Mauri!

bakish

#56
nou nou mauri,
onderwijz hem/haar over het geen waar ze niet of weinig over weten en eerlijk gezegt leer ik elke dat ik hier kom ook weer iets nieuws dus niet zo hard zijn maar open ciao
CiteerAzul

niks personelijks ofzo ik heb respect voor iedereen.
behalve niet voor diegene die dat niet voor hun eigen hebben!
ik ben daar heel makkelijk over, ik doe niet moeilijk.
een verrader spreek ik aan voor zijn verraad thats all!
ik ga niet nog discuseren om jou te overtuigen dat je ook een mens bent! en dat je ook recht hebt op alles waar een arabier al recht op heeft gehad!
ik doe niet aan zulk discussies. als je weinig over jezelf weet, dan is dat jouw probleem! niet de mijne.


Ad wenni nnetta

Mauri

Yoghurta

#57

CiteerSalam,

Wat een taalgebruik allemaal zeg,"wow" het wordt hier steeds erger, niet normaal meer. wat heeft hij jullie allemaal aangedaan? Hij steld een vraag onder de topic geschiedenis over wat er vroeger misschien gebeurd is. Het is niet een stelling het is een vraag geef a.u.b gewoon antwoord en ga niet direct in de verdediging, en dan ook nog beweren dat de islam geen bevrijding was nou a.u.b spreek voor jezelf Yoghurta wil je?
ik ervaar de islam zeer zeker wel als een bevrijding! het feit dat heel veel arabieren misbruik hebben gemaakt van de islam na het overlijden van onze geliefde profeet, door als bruten de wereld te overheersen, en met name in marokko. maar daar hoef je niet de islam de schuld van te geven!!
lees een keer de boeken van Karen Armstrong er op na zij heeft daaar ook onderzoek naar gedaan terwijl zij een christen is stelt zij dat de islam een goede mooie Godsdienst is en dat heel veel zogenamde moslimleiders hier misbruik van hebben gemaakt!

en ja ik ben ook een aith-wajager maar Avveroes, geheel vriendschappelijk bedoeld hoor, maar ik dacht dat het juist omgekeerd was ha ha ha.

we zijn wel iriffien maar we mogen wel een beetje respect hebben voor anderen, en dat geldt ook voor de arabieren!! ik kom hier steeds meer antie-arabische geluiden tegen en ik vraag me af waarom. probeer de toekomst te herstellen en niet het verleden!
 

De thmazight(vrouw) werd eeuwenlang aanbeden door de amazigh(man) ,maar dat wist jij niet .er werd altijd door een thmazight(vrouw) geheerst over de imazighen ,maar dat wist jij ook niet .De thmazight(vrouw) werd nooit maar dan ook nooit als pakezel beschouwt,maar ook dat wist jij niet .de thmazight(vrouw)kreeg er nooit een andere vrouw bij tot maximaal 4,wist je dat wel?nee dus .De vrouw was in de amazighcultuur het middelpunt de amazigh(man)hield van haar met hart en nieren .maar dat zou veranderen met de komst van de islam waarbij werdt gesteld dat de vrouw erger is als 99 duivels en dat je er 4 mocht nemen ,en dat ze door god is geschapen uit de zijrib van adam ,omdat ie alleen was ,waarom uit de zijrib waarom niet compleet door god net als adam en waarom als speeltje voor adam omdat ie alleen was?de vrouw heeft al haar waarden vertroeft met de komst van de islam,helaas .en jij spreekt over bevrijding????hoe durf je????ps ik ben ook awayiegher ,maar dan echt een die trots is op het feit dat ie amaziegh is .ik zou niks liever willen .
wat averoes niet weet is de verdeel en heers techniek van de arabieren ,verscheur ze allemaal en de stukjes zullen elk een eigen kant op vliegen niks dat ze bij elkaar houdt.ze spreken over zgn. sloeh el 3aiz sloeh el kenz en sloeh el genz ,waarna ze weer elk onderverdelen terwijl we allemaal imazighen zijn tot aan egypte toe .

MBTiza

Citaat van: avveroes op 12/09/2003 om 18:23:42
Waarom wordt er zoveel geluld over iwayeger..meer beni touzine temsamane

zou iemand me meer kunnen vertellen over de beni touzine
en hun relatie met de iwayeger..
en vooral wat er in el hoceima in de 50jaren is gebeurd
bij ons herinneren ze zich dat de iwayeger kwamen schuilen bij de beni touzine??

Het waren Ighzinnayen die vluchtten voor de Fransen en hen werd onderdak geboden in de dorpen van Aith Touzine en Aith Waryagher, onze buurman (aghzennay) heeft bij ons in het dorp gewoond.

jakhals

Quote from: avveroes op 12/09/2003 om 18:23:42
Waarom wordt er zoveel geluld over iwayeger..meer beni touzine temsamane

zou iemand me meer kunnen vertellen over de beni touzine
en hun relatie met de iwayeger..
en vooral wat er in el hoceima in de 50jaren is gebeurd
bij ons herinneren ze zich dat de iwayeger kwamen schuilen bij de beni touzine??


Het waren Ighzinnayen die vluchtten voor de Fransen en hen werd onderdak geboden in de dorpen van Aith Touzine en Aith Waryagher, onze buurman (aghzennay) heeft bij ons in het dorp gewoond. 

 

helemaal mee eens!!!!