Hoofdmenu

AWBAACH

Gestart door MAghribi, 26/04/2004 om 20:39:57

Idir

#15

CiteerSaudie arabie ? visum aanvragen? echt achterlijk. wat ? gaan jullie 30 miljoen marokkanen naar saudi arabie sturen omdat jullie denken dat rif echt marokko is en de rest maar nep marokkanen zijn???

Nee ze hebben het over jou... A-verdwaalde Arghem ;)

MAghribi

#16
Luister jochie. Wat ik probeer te bereiken is het volgend: Rifijnen hebben zich zelf laten isoleren door maar te blijfen hammeren op het feit dat de rest van marokko maar arabieren zijn en bla bla bla. Dit is ons probleem. Heb jij ooit een belgische site gevonden die door haat tegen hollanders wordt gedommineerd. WIj zijn met onzin bezig...... RIF en Arabier discussie is onzin en onvruchtbaar.

Waarom geen eenheid zijn. Marokkanen en punt.of heb jij of je ouders soms een Rif Paspoort. Als jij en riffijn bent en je wilt naar casablanca reizen gaat iemand jouw vragen om een visum. Of worden de riffijnen in de de marokkaanse media (zoals in NL)zwart gemaakt

Nachin

#17
Zulke discussies worden al sinds het onstaan van deze site gevoerd. Jij was er niet toen ze gevoerd werden en je hebt dus niet alles gelezen. Je begint een topic met de bedoeling Rifijnen te beledigen, omdat je een verkeerde conclusie trok naar aanleiding van je gelezen topics. En je verwacht van ons dat wij je serieus nemen? kom op zeg!

abrid

#18
Azul Maghribi,
Isolering is denk ik te wijten aan het feit dat Abd El Krim in de jaren 20 een eigen staat stichtte. Dit deed hij omdat de sultan te weinuig tegen de kolonisator deed. Integendeel hij verzamelde zelfs manschappen om tegen abd el krim te vechten. Daarna heeft dit alleen maar geleid tot meer isolering van de Rif. Daarna is het pas rustig in de rif ergens in 1935. Dan krijg je jaren van droogte en honger ca. 1945.

In 1956 krijgt Marokko de onafhankelijkheid. M V is snel in Spanje om de Rif op te eisen. In 1958 breekt er een opstand uit omdat de Riffijnen weinig politieke invloed krijgen terwijl deze voorouders van ons het succesvolst hebben gevochten tegen de kolonisator.

In die tussentijd zijn er meer van die opstanden maar in 1984 is het weer raak. Wat ons nog te wachten staat Arebbi Igg Ssnen!

Ik denk dat je de geschiedenis in moet duiken voordat je je volk iets verwijt! Het heden is ontstaan door het verleden jochie!!

Welke eenheid heb je het dan over?

Aqadi!

ps: awbaach was een uitspraak die Haasan Wis Sin gebruikte om de Rif aan te duiden. Dit zegt al genoeg over die zogenaamde eenheid.

 



metalsia_tahorresjt

#19

CiteerNederlanders mogen geen riffijnen. Zij mogen de marokkanen niet en de marokkanen die in Nederland wonen zijn bijna allemaal riffijnen.
Marokkanen van Tanger en tetouan (Jballa) tot Eddakhla en Gouira (sahrawa) mogen de riffijnen niet. Ik vind jullie echt zielig. Jullie zijn zo wanhopig dat jullie een land willen stichten dat uit 2 steden bestaat. Rif wat is dat in godsnaam!! In plaats van dat jullie de schuld gaan leggen bij Rabat of Den Haag zeg ik: zoek eerst in de problemen van de rif. Vragen jullie zich niet af: waarom zijn wij gehaat overal. Waarom bezorgen wij onszelf zo een slechte naam. Waarom leeft de meeste van ons van drugsgeld. Wie is nou geen berber in Marokko? Iedereen die marokkaan is heeft een berberse bloed in zich (ook de koningsfamilie). Alleen de riffijnen die zijn volgens mij geen berbers. Echte berbers kletsen niet veel als vrouwen, schelden niet en discussieren niet veel en vechten nooit tegen moslimes(of het nou arabieren zijn of chinezen.

wat jij zegt over de jbella die de riffijnen niet mogen, is echt bullshit!!
ik heb heel wat vriendinnen die jeblia zijn, en ik hoor altijd hetzelfde van ze, dat ze juist gek zijn op de riffijnen, en het goede mensen vinden!
en ik heb ook veel jbella in de familie die dat ook zeggen!

jbella zijn zelf ook hele goede mensen (de meeste)
als ik met een arabier trouw, hoop ik dat het een jebli is :-)
niet iedereen over 1 kam scheren, dat is het domste wat je kan doen.

salaam oe alaikoem

abrid

#20
Jbella zijn ex riffijnen :)

Nee grapje Jbella zijn van oorsrpong ook Riffijnen. In sommige streken spreken ze nog een variant van het Tarifit. Het maakte ook deel uit van de Republiek van Abd el Krim.

E3ber_Tastite

#21
Je hebt gelijk een riffijn en een arabier, zullen het samen het nooit met elkaar eens zijn. En dat komt doordat de riffijn vol met eer en trots is volgegoten, en een arabier gewoon een verraderlijke woestijnrat is. En dat is het verschil.

Nu duidelijk a Maghribi aboe tagna,

Yugurthen

#22
een arabier zit vol met schaamte want praat nooit maar nooit iets over sex of denkt er aan. en alles wat niet- arabier heeft uitgevonden is een arabier jaloers. zoals dat albert einstein, karl marx en martin puber. de verschil is dat de arabieren denken dat de koran door een arabier is gegeven in naam van Allah en dat de koran in het arabisch is dat de arabieren het beste volk is ter wereld en denken nog steeds dat ze een super genen hebben. vroeger dacht de europeanen ook maar ze hebben het afgeleerd en hebben respect voor andere cultuur ( de meeste ). er zijn talloze dingen uitgevonden en ontdenkt door een niet-arabier en daar kunnen ze niet tegen. Als je een arabier hersen neemt en stel dat een harde schijf is dan heeft het een capaciteit van 10 gb en het is gevuld met 10 gb jaloezie en 10 gb arrogantie.

razafa

CiteerNederlanders mogen geen riffijnen. Zij mogen de marokkanen niet en de marokkanen die in Nederland wonen zijn bijna allemaal riffijnen.


dus volgens jou logica mogen  de fransen wel marokkanen want de meerderheid van marokkanen in frankrijk komt niet uit Arif ???. en hoe kan je dan verklaren waarom ongeveer 20% van de fransen op le pen stemt?????


















E3ber_Tastite

#24
He Maghribi, waar kom je precies vandaan uit Marokko?

student1980

#25

CiteerLuister jochie. Wat ik probeer te bereiken is het volgend: Rifijnen hebben zich zelf laten isoleren door maar te blijfen hammeren op het feit dat de rest van marokko maar arabieren zijn en bla bla bla. Dit is ons probleem. Heb jij ooit een belgische site gevonden die door haat tegen hollanders wordt gedommineerd. WIj zijn met onzin bezig...... RIF en Arabier discussie is onzin en onvruchtbaar.

Waarom geen eenheid zijn. Marokkanen en punt.of heb jij of je ouders soms een Rif Paspoort. Als jij en riffijn bent en je wilt naar casablanca reizen gaat iemand jouw vragen om een visum. Of worden de riffijnen in de de marokkaanse media (zoals in NL)zwart gemaakt

Wat is dit voor onzin? Je moet niet gaan denken omdat je vingers over het toetsenbord kunt halen je alles kunt zeggen. Wel even nadenken he!

Of onze ouders een Rifpaspoort hebben? Nee natuurlijk niet dat komt door die fijne Arabieren. Wat jij nu zegt is dat je geen land, volk, natie of weet ik veel voorstelt als je geen paspoort heb. Hahaha, dit klopt natuurlijk voor geen kant.

In Nederlandse Media wordt bijna niet over Riffijnen gesproken joh.

student1980

#26

CiteerNederlanders mogen geen riffijnen. Zij mogen de marokkanen niet en de marokkanen die in Nederland wonen zijn bijna allemaal riffijnen.
Marokkanen van Tanger en tetouan (Jballa) tot Eddakhla en Gouira (sahrawa) mogen de riffijnen niet. Ik vind jullie echt zielig. Jullie zijn zo wanhopig dat jullie een land willen stichten dat uit 2 steden bestaat. Rif wat is dat in godsnaam!! In plaats van dat jullie de schuld gaan leggen bij Rabat of Den Haag zeg ik: zoek eerst in de problemen van de rif. Vragen jullie zich niet af: waarom zijn wij gehaat overal. Waarom bezorgen wij onszelf zo een slechte naam. Waarom leeft de meeste van ons van drugsgeld. Wie is nou geen berber in Marokko? Iedereen die marokkaan is heeft een berberse bloed in zich (ook de koningsfamilie). Alleen de riffijnen die zijn volgens mij geen berbers. Echte berbers kletsen niet veel als vrouwen, schelden niet en discussieren niet veel en vechten nooit tegen moslimes(of het nou arabieren zijn of chinezen.

Oke, deze had ik nog niet gelezen. Ik had niet moeten reageren, want je bent gedrocht in je woorden.

Amezian

#27
Salaam iedereen,

Maghribi heeft een punt als hij zegt dat wij Riffijnen ons niet moeten isoleren.Wij moeten allen streven naar een democratisch Marokko.Het is zo dat Tamazight niet erkend is in de grondwet,dus wij Imazighen bestaan officieel niet.Dat moet veranderen.Ik ben ook geen voorstander van een Rifstaat.Want wil je daarmee bereiken?We leven in een wereld van machtsblokken:VS,EU,Japan,China,Rusland enz.De Rif moet gewoon veregaande autonomie krijgen.Voor de Westelijke Sahara is dat ook een oplossing.Tenslotte:wij zijn allemaal moslims en dat is wat ons verenigt.

Yugurthen

#28
Maghribi, volgens mij ben je gewoon gearabiseerd en waarom type je allen maar negatieve over de riffijnen. kijki naar de oorsprong. de riffijnen zijn de enigste die tegen de konoliale machten durfen te vechten en de rest van marokko niet. en toen de rif hun eigen staat hadden. werden ze meer geisoleerd. en toen de arabieren de macht hadden deden ze geen economische investering in de rif-gebergte en je mag daar geen fabriek maken en ook geen school. alleen de regering magt het doen. en probeert de imazighen te vernietingen en dom proberen te maken. mensen in de rif-gebergte worden weliswaar gebrainwashed.

Yugurthen

#29
Maghribi, volgens mij ben je gewoon gearabiseerd en waarom type je allen maar negatieve over de riffijnen. kijki naar de oorsprong. de riffijnen zijn de enigste die tegen de konoliale machten durfen te vechten en de rest van marokko niet. en toen de rif hun eigen staat hadden. werden ze meer geisoleerd. en toen de arabieren de macht hadden deden ze geen economische investering in de rif-gebergte en je mag daar geen fabriek maken en ook geen school. alleen de regering magt het doen. en probeert de imazighen te vernietingen en dom proberen te maken. mensen in de rif-gebergte worden weliswaar gebrainwashed.