Sikilya

Gestart door Ariaz, 14/12/2003 om 18:52:58

Ariaz

Azul ifelawen,

we weten allemaal dat Spanje veroverd i sdoor onze held, de echte zwaard van nde islam, de gevreesde, en sluwe,

de AMAZIGH, volgens sommigen de Berber Tarik mees n Ziyad, die Moesa ibn Noesair te schande heeft gezet bij d ekalief, en

die de Spanjaarden angst inboezempde door ledematen te nemen en te laten koken in een grote marmita waardoor de geruchten zich verspreidden dat de Imazighen menseneters waren en waardoor de Spanjaarden door angst bemand werden en daardoor veel sneller verloren,


Nu vraag ik me af welke Amazigh heeft nu Sikilya veroverd, of Sicilie met het zuiden van Italie, is er hier iemand , is er hier een geschiedeniskenner die hier iets over weet.

allasian

#1
Amazigh kolonisten.
Zij hadden het niet zo zeer veroverd maar zijn er eerder gewoon naar toe getrokken en zijn opgegaan in de siciliaanse bevolking.

masin2003

CiteerAzul ifelawen,

Azul xac ay uma. thzemmadh attinidh ura s thmazigh n arif: "Azul xawem / xakent"als ik me niet vergis wordt het zo geschreven.
CiteerNu vraag ik me af welke Amazigh heeft nu Sikilya veroverd, of Sicilie met het zuiden van Italie, is er hier iemand , is er hier een geschiedeniskenner die hier iets over weet.

ik denk dat was "zoher skelli" tijdens de fatimiden

allasian

#3
Ik had het over een heel andere era,nl pre-islamitsch.
Toen al zijn imazighen naar sicilie vertrokken.

Masja

#4

CiteerAzul ifelawen,

we weten allemaal dat Spanje veroverd i sdoor onze held, de echte zwaard van nde islam, de gevreesde, en sluwe,

de AMAZIGH, volgens sommigen de Berber Tarik mees n Ziyad, die Moesa ibn Noesair te schande heeft gezet bij d ekalief, en


<   Djebel Tariq , oftewel de berg Tarik, verbasterd     Gibraltar, genoemd naar deze strijder


die de Spanjaarden angst inboezempde door ledematen te nemen en te laten koken in een grote marmita waardoor de geruchten zich verspreidden dat de Imazighen menseneters waren en waardoor de Spanjaarden door angst bemand werden en daardoor veel sneller verloren,


Nu vraag ik me af welke Amazigh heeft nu Sikilya veroverd, of Sicilie met het zuiden van Italie, is er hier iemand , is er hier een geschiedeniskenner die hier iets over weet.

ik weet niet of ze er in geslaagd zijn het zuiden v. italie en sicilie te veroveren, maar wat ik wel weet is dat in de tijd v.d. Alhomaden en Almoravieden ,zo rond 1100 zoveel,
de grenzen v. marokko uitgebreid waren tot en met een deel v. zuid-frankrijk in het noorden , in het oosten tot en met Tunesie, in het zuiden tot Timboektoe
het bestuur zetelde toen in het zuiden, geloof ik

allasian

#5
Waarom bekijken jullie alles van na de islam.

Ik haat die arabische namen die imazighen gegeven zijn,godverdomme ibn dit ibn dat.
Daar word ik echt zo kots misselijk van.

Ibn_Toemart

#6
Hahaha wie nu niet awma
alsof "mis n" niet beter klinkt, we hebben onze taal al lang niet meer gewaardeerd, we maken van de gelegenheid en de aan nu gebruik om onze taalgroep te promoten incha allah zodat onze termen zullen zegevieren bij de Imazighen. Een Arabische naam genoemd naar de profeet of naar zijn volgelingen hamdoellilah maar daarbij nog patronimicums in diezelfde taal, dat schaadt ons gevoel voor identiteit na verloop van tijd. We kunnen daarom onze taal aantrekkelijker maken voor de Imazighen door onze rijke woordenschat te publiceren en in gebruik te nemen nix la ?

allasian

#7
Yih.

Arrows

#8
lijkt me inderdaad ook interessant om te weten want ik heb eigenlijk nooit gehoord over een verovering van sicilie!

Ariaz

#9
Onze wel gekende Massugrada zou hier een antwoord op kunnen geven maar ja anyway waar is hij eigenlijk?

Arrows

#10

CiteerOnze wel gekende Massugrada zou hier een antwoord op kunnen geven maar ja anyway waar is hij eigenlijk?

die is weg...en zal ook niet meer terug komen Ariaz! maar we hoopte eigenlijk dat jij wel antwoord hierop had  ;)

IBEROMAURUS

#11
ik ben MASSUGRADA.....dus hoezo weg??

razafa

#12

Citeerik ben MASSUGRADA.....dus hoezo weg??


ik schrok me rot man rustig rustig.
en welkom terug

Masja

#13
ben je weer gebanned, masu, pardon, ibero..?
wat heb je nu weer gedaan.....