Beni Touzine en Dsjar isjmraren ...

Gestart door Wasilla tarifest, 14/12/2003 om 16:58:57

MBTiza

#15
de cijfers van 1956 heb uit het boek "the aith waryagher of the morcoccan rif" van david montgomery hart, amerikaanse antropoloog die jaren in rabegh n tawrirt (woensdagmarkt van de aith waryagher) en in imzouren heeft gewoond! en daar pas je vervolgens wat je bij wiskunde hebt geleerd op toe en voila de nieuwe cijfers.

Ait_touzini

#16

CiteerWassila mn excuses!

A.Messadi,

Het is een schatting maar ik denk dat de cijfers voor de aith touzine en ighzinnayen lager liggen. De cijfers van 1956, dus bijv 76.000 * 1.035(groeicijfer bevolking marokko) tot de macht 37 (37 jaar later) kom ik uit voor de:

aith waryagher 280.000
aith touzine, ighzinnayen, tamsamane elk ong. 135.000
ibbequyen, aith t'ammarth elk ong. 50.000

Azul Mbtiza,

ten eerste de bevolkingsgroei in Arrif is groter ten opzichte van de gemiddelde van marokko.
Jij wilt nu beweren dat bv nador (250 000)  even veel inwoners heeft als de Ayt wayagar?? Nooit!
Mijn cijfers zijn niet officieel ik heb het gevraagd aan vele familieleden die daar zijn opgegroeid. Ze rekenden ook met de bevolkingsgroei. Die bedraagt volgens hun 1.045.
dan kom je ongeveer deze cijfers tegen. Die eigenlijk wel hoger zijn. De ait Waryagar kunnen wel eens tot de 400.000 inwoners hebben.
De provincie nador heeft 1,2 Miljoen inwoners.
temsamane -   150.000
Ayt Touzine - 200.000
Ikar3iyan -   275 000
blijven over: Tafasite, Ayt tourisch, Ayt saaid, Ayt Buyafar,Ioudarsan, Ayt buyahi, Ait Sidal, Quebdana en Ait Buifrur.
die resteerdende 600.000 kun je wel verdelen.
Ik ben er van overtuigd dat de aantal inwoners nog veel hoger is.
Wat voor informatie hebben jullie???

MBTiza

#17

CiteerAzul Mbtiza,

ten eerste de bevolkingsgroei in Arrif is groter ten opzichte van de gemiddelde van marokko.
Jij wilt nu beweren dat bv nador (250 000)  even veel inwoners heeft als de Ayt wayagar?? Nooit!
Mijn cijfers zijn niet officieel ik heb het gevraagd aan vele familieleden die daar zijn opgegroeid. Ze rekenden ook met de bevolkingsgroei. Die bedraagt volgens hun 1.045.
dan kom je ongeveer deze cijfers tegen. Die eigenlijk wel hoger zijn. De ait Waryagar kunnen wel eens tot de 400.000 inwoners hebben.
De provincie nador heeft 1,2 Miljoen inwoners.
temsamane -   150.000
Ayt Touzine - 200.000
Ikar3iyan -   275 000
blijven over: Tafasite, Ayt tourisch, Ayt saaid, Ayt Buyafar,Ioudarsan, Ayt buyahi, Ait Sidal, Quebdana en Ait Buifrur.
die resteerdende 600.000 kun je wel verdelen.
Ik ben er van overtuigd dat de aantal inwoners nog veel hoger is.
Wat voor informatie hebben jullie???


Ait_touzini,


Ik heb gerekend met een groeicijfer van 1.035 en die ene eenhonderdste kan veel uitmaken. Verder vallen aith bu ifrur en aith sidel binnen de Iqerghiyen stam (khums khmas zijn aith bu ifrur, aith sidel, aith chicar, imazujen, aith buyafa (farkhana??)).

volgens mijn berekeningen (1.045) zou ik uitkomen op
aith waryagher 390.000
ighzinnayen 210.000
temsamane 180.000
aith touzine 195.000
ibequyen aith ammarth elk ong. 65.000

Ait_touzini

#18
A Mbtiza,

Niet elke stam is evengroot gegroeid. Zo is het duidelijk dat Ayt Touzine veel groter is dan temsamane. Ik weet niet wardoor het komt.
Er heeft toch iets plaats gevonden waardoor het niet evenredig is gegroeid.
Dus dat Ait waryagar bijna 400.000 Kan goed kloppen. Ik heb het dan verkeerd uitgerekend.
En niet alle mensen van Ait sidal en It buyafa zijn Ikar3iyan. Of heb ik het fout.
Maar in ieder geval: de aantal inwoners is veel hoger dan dat wat mensen vaak denken.

razafa

WORDEN MENSEN DIE IN HET BUITENLAND WONEN OOK MEEGEREKEND.????

MBTiza

#20
afazar,

deze worden inderdaad meegerekend omdat in 1956 de meeste riffijnen nog gewoon in de rif woonden en daar is dan ook vanuit gegaan!

aith_touzini,

aith sidel, aith chikar, aith bu ifrur, imazujen , farkhana, aith buyafa behoren allen tot de Ikerghiyen stam!

MBTiza

#21
aith touzini,

het aantal riffijnen is inderdaad veel hoger, de riffijnen die voor het jaartal 1956 de rif al hadden verlaten (tanger, tetouan, oujda etc) zijn niet meegerekend.
vooral rond 1940 zijn veel weggegaan de hongersnoodjaren, bloedneven en nichten van mijn vader bijv, nooit meer teruggezien sinds die tijd.
na de overgave van abd krim zijn ook veel weggegaan en verder zijn veel ook weggegaan als idribden (gevlucht van een bloedveter)

de riffijnse stammen zouden veel en veel groter geweest kunnen zijn, dit is niet het geval geweeest want:

vele doden tijdens de boedvetes (vb 356 doden  in 1 jaar bij een bleodvete in de aith abdallah tussen twee grootfamilies)
een andere oorzaak is de onderlinge oorlogen die buiten de vetes vallen
de oorlog tegen de spanjaarden heeft natuurlijk ook zn tol geeist
de hongersnood jaren 1940
de spaanse burgeroorlog van 1936-1939 (volgens mn vader ong. 39000 doden voornamelijk aith waryagher en ikerghiyen)


Ait_touzini

#22

Citeeraith_touzini,

aith sidel, aith chikar, aith bu ifrur, imazujen , farkhana, aith buyafa behoren allen tot de Ikerghiyen stam!
Zou best kunnen. Ik dacht namelijk dat de helft Ikar3iyan waren.
hafek a jouma, weer iets bij geleerd.

Ait_touzini

#23

Citeeraith touzini,

het aantal riffijnen is inderdaad veel hoger, de riffijnen die voor het jaartal 1956 de rif al hadden verlaten (tanger, tetouan, oujda etc) zijn niet meegerekend.
vooral rond 1940 zijn veel weggegaan de hongersnoodjaren, bloedneven en nichten van mijn vader bijv, nooit meer teruggezien sinds die tijd.
na de overgave van abd krim zijn ook veel weggegaan en verder zijn veel ook weggegaan als idribden (gevlucht van een bloedveter)

de riffijnse stammen zouden veel en veel groter geweest kunnen zijn, dit is niet het geval geweeest want:

vele doden tijdens de boedvetes (vb 356 doden  in 1 jaar bij een bleodvete in de aith abdallah tussen twee grootfamilies)
een andere oorzaak is de onderlinge oorlogen die buiten de vetes vallen
de oorlog tegen de spanjaarden heeft natuurlijk ook zn tol geeist
de hongersnood jaren 1940
de spaanse burgeroorlog van 1936-1939 (volgens mn vader ong. 39000 doden voornamelijk aith waryagher en ikerghiyen)


klopt a jouma,

Als dit niet allemaal was gebeurd dan waren de irifiyan de grootste aamzigh groep geweest.
vroeger zijn ook veel doden geweest tussen stammen onderling. Wat ik allemaal niet gehoord heb over bloedvetes in ayt Touzin, ongeloofelijk dat ze elkaar zou het leven zuur gemaaklt hebben.  tuurlijk ook de hongerjaren en de rifoorlog hebben we niet meegerekend. en de moorddaden van HASSAN 2!!! die aan wel 5000 of meer het leven heeft gekost.
voor 1956 zijn er heel veel irifyan vertrokken naar steden in Arabisch marokko. de schattingen zijn erg hoog.
ZO ZIE JE MAAR WEER WAT VOOR ELENDE ARIF MEE GEMAAKT HEEFT, NIET NORMAAL MEER. nU IS HET TIJD OM ZELF IETS TE BEGINNEN. OOIT ZAL ARIF RUST KRIJGEN EN STABILITEIT EN ERKENNING.

MBTiza

#24
Azul,

Verder is het zo dat dat een oorlog binnen de aith waryagher veel doden heeft gekost.
Deze oorlog die zeven jaar heeft gewoedt heeft enorm veel doden gekost doordat de stam in twee liffs(fracties) was verdeeld en deze liffs weer bondgenoten hadden buiten de stam onstond er buiten de stam ook weer oorlog

voorbeeld

clan a van stam a is in oorlog met clan b van stam a

clan a van stam a heeft een conflict met clan a van stam b clan b van stam a heeft een conflict met clan b van stam b

bovenstaande kan ook zijn dat men een alliantie heeft en dat de twee geallieerde clans van de andere stam in oorlog zijn, hierdoor ontstond vaak ook oorlog door.

de gezegde "raghdu n raghdu inu, wenni dhamadoekar inu" is dan van toepassing en het gevolg hiervan is dat de oorlog ook en een naburige stam is begonnen!

Bij deze oorlog waren aith waryagher, aith ammarth, aith yittuft, aith touzine, aith temsamane, ibbequyen betrokken.

de ighzinnayen bleven neutraal

A.messadi

#25

CiteerAzul Mbtiza,

ten eerste de bevolkingsgroei in Arrif is groter ten opzichte van de gemiddelde van marokko.
Jij wilt nu beweren dat bv nador (250 000)  even veel inwoners heeft als de Ayt wayagar?? Nooit!
Mijn cijfers zijn niet officieel ik heb het gevraagd aan vele familieleden die daar zijn opgegroeid. Ze rekenden ook met de bevolkingsgroei. Die bedraagt volgens hun 1.045.
dan kom je ongeveer deze cijfers tegen. Die eigenlijk wel hoger zijn. De ait Waryagar kunnen wel eens tot de 400.000 inwoners hebben.
De provincie nador heeft 1,2 Miljoen inwoners.
temsamane -   150.000
Ayt Touzine - 200.000
Ikar3iyan -   275 000
blijven over: Tafasite, Ayt tourisch, Ayt saaid, Ayt Buyafar,Ioudarsan, Ayt buyahi, Ait Sidal, Quebdana en Ait Buifrur.
die resteerdende 600.000 kun je wel verdelen.
Ik ben er van overtuigd dat de aantal inwoners nog veel hoger is.
Wat voor informatie hebben jullie???


En Ikzeyenen dan, hoeveel hebben die dan?

Wasilla tarifest

#26

CiteerAzul,

Verder is het zo dat dat een oorlog binnen de aith waryagher veel doden heeft gekost.
Deze oorlog die zeven jaar heeft gewoedt heeft enorm veel doden gekost doordat de stam in twee liffs(fracties) was verdeeld en deze liffs weer bondgenoten hadden buiten de stam onstond er buiten de stam ook weer oorlog

voorbeeld

clan a van stam a is in oorlog met clan b van stam a

clan a van stam a heeft een conflict met clan a van stam b clan b van stam a heeft een conflict met clan b van stam b

bovenstaande kan ook zijn dat men een alliantie heeft en dat de twee geallieerde clans van de andere stam in oorlog zijn, hierdoor ontstond vaak ook oorlog door.

de gezegde "raghdu n raghdu inu, wenni dhamadoekar inu" is dan van toepassing en het gevolg hiervan is dat de oorlog ook en een naburige stam is begonnen!

Bij deze oorlog waren aith waryagher, aith ammarth, aith yittuft, aith touzine, aith temsamane, ibbequyen betrokken.

de ighzinnayen bleven neutraal


en hoezo bleven de ighzinnayen neutraal? was daar een speciale reden voor?

MBTiza

#27

Citeeren hoezo bleven de ighzinnayen neutraal? was daar een speciale reden voor?

Wassila,

Ga t ze vragen, haha. Ik weet niet waarom ze neutraal bleven misschien wouden ze geen interne stamconflicten die hun stam ook veel doden zou kosten.

MBTiza

#28
a messadi,

de ighzinnayen zouden op ong. 220.000 uitkomen

Wasilla tarifest

#29

CiteerWassila,

Ga t ze vragen, haha. Ik weet niet waarom ze neutraal bleven misschien wouden ze geen interne stamconflicten die hun stam ook veel doden zou kosten.

Okay jammer had het graag willen weten, en ik vraag het aan jou, want jy bent de geen die heeft geschreven dat ze neutraal bleven, dus had ik verwacht dat je ook een reden kon vertellen