Beni Touzine en Dsjar isjmraren ...

Gestart door Wasilla tarifest, 14/12/2003 om 16:58:57

Wasilla tarifest

Wat is de geschiedennis daar achter?want voor 1956 heten het gewoon Dsjar isjmraren en in 1956 na de onafhankelykheid heeft de centrale overheid deze naam vernaderd. En toen hete het Beni Touzine.

Ibn_Toemart

#1
Tja dat zal wel een onderdeel van hun arabiseringspolitiek zijn zeker, ik zou niet weten waarom namen van gebieden er ook aan moeten geloven. Als het is om ons weg te vagen dan is het toch een verkeerde inschatting me dunkt.

razafa

ik heb nog een mysterie over aith touzine
waarom zeggen ze allaho achbar i.p.v allaho akbar ???????

Wasilla tarifest

#3

Citeerik heb nog een mysterie over aith touzine
waarom zeggen ze allaho achbar i.p.v allaho akbar ???????

Hahahah sorry maar deze vind ik wel erg grappig.

masin2003

#4
ik heb nooit van dsjar isjemraren gehoord, maar zoals het klinkt het gaat over 1 dorp. maar aith touzine is geen dorp maar bestaat geografisch uit veel dorpen (zoals het geval ook is bij andere stammengebieden).

heb je het hier over aith touzine zoals die we kennen als stamgebied of over een bestaande dorp die ook zo heet?

want om eerlijk te zijn ik heb hier nog nooit van gehoort

adh wenni netta

masin2003

Citeerik heb nog een mysterie over aith touzine
waarom zeggen ze allaho achbar i.p.v allaho akbar ???????

hahah niet allemaal het verschilt van gebied binnen de aith touzine. je hebt ook die de Q niet zeggen zoals QAlam dan wordt het kalam hahah maar ik vind het de mooiste accent binnen arrif ;D .

MBTiza

#6
dcar ichemraren daar komt karima uccen vandaan, schrijftster van het boek "de nooit geschreven boek aan mijn vader" van dit dorp hebben ze inderdaad de naam veranderd volgens mij na de onafhankelijkheid. En wassila het heet helemaal geen beni touzine, doe toch niet zo dom. Aith Touzine is de hele streek (stam) en vaak wordt in het paspoort de dorpsnaam vervangen door de naam van de stam.

Ait_touzini

#7

CiteerWat is de geschiedennis daar achter?want voor 1956 heten het gewoon Dsjar isjmraren en in 1956 na de onafhankelykheid heeft de centrale overheid deze naam vernaderd. En toen hete het Beni Touzine.

Ayt Touzine is de naam van een stam. Je kunt het beschouwen als een soort provincie of gemeente van Arif.
De natuur is bijna onangetast. En de landschap is ontzettend mooi. Het bestaat bijna uit allemaal hoge bergen ( tegen de 2000 meter)
Het grenst aan: ayt Waryagar(westen), Temsamane(noorden), Ayt Tourisch(Oosten), Tafasite(oosten) en Izanayan(zuiden)

Binnen Ayt Touzine heb je weer verschillende stammetjes. er bevinden zich ook dorpen zoals: Midar, Tretha n Azref, kassita N'ZaHoena (zuiden), En ijarmaous (tegen Temsaman in het noorden)

De Ayt Touzine is de 4e na grootste stam van Arif na : Ayt Wayagar, ikar3iyan, Izanayan.
Met een stam kun je je indentificeren binnen Arif. Met het dorp kun je je indentificeren binne Ayt touzine.

ps: Geen 1 stam is beter dan de anderen. Een Ariffi is een Ariffi.

MBTiza

#8
qua stamgrootte

1 aith wayagher (76.000 in 1956) bezitter khums khmas
2 ikerghiyen/aith iznassen ?? bezitters khums khmas
3 ighzinnayen  (41.000 in 1956)
4 aith touzine (39.000 in 1956)
5 aith temsamane (37.000 in 1956)
6 aith sa'aid/aith wurishek/ibdarsen??
7 aith bu yahyi
8 aith 'ammarth/ikebdanen
9 ibbequyen
10 thafarsith

klopt dit?

Ait_touzini

#9

er bestaan volgens mij geen officieele cijfers.
cijfers (weet niet of het helemaal waar is , het is een schatting) anno 2003:

1) Ayt wayagar -  340 000
2) Ikar3iyan   -  280 000
3) Izanayan    -  210 000
4) Ayt Touzine -  200 000
5) Temsmane    -  150 000

MBTiza

#10
het getal van 1956 was van een spaanse volkstelling dus dat getal maal 1.035 (groeicijfer marok bevolking.) per jaar.

maar ik kwam voor de aith waryagher wel ongeveer in de buurt ik kwam op ong. iets meer dan 300.000 !

A.messadi

#11
Hoe kom je aan die cijfers, ait touzine?

Wasilla tarifest

#12

Citeerdcar ichemraren daar komt karima uccen vandaan, schrijftster van het boek "de nooit geschreven boek aan mijn vader" van dit dorp hebben ze inderdaad de naam veranderd volgens mij na de onafhankelijkheid. En wassila het heet helemaal geen beni touzine, doe toch niet zo dom. Aith Touzine is de hele streek (stam) en vaak wordt in het paspoort de dorpsnaam vervangen door de naam van de stam.

Ik doe niet dom, ik kan me hoogstens vergissen en dat is menselyk!

MBTiza

#13
Wassila mn excuses!

A.Messadi,

Het is een schatting maar ik denk dat de cijfers voor de aith touzine en ighzinnayen lager liggen. De cijfers van 1956, dus bijv 76.000 * 1.035(groeicijfer bevolking marokko) tot de macht 37 (37 jaar later) kom ik uit voor de:

aith waryagher 280.000
aith touzine, ighzinnayen, tamsamane elk ong. 135.000
ibbequyen, aith t'ammarth elk ong. 50.000

Wasilla tarifest

#14

CiteerWassila mn excuses!

A.Messadi,

Het is een schatting maar ik denk dat de cijfers voor de aith touzine en ighzinnayen lager liggen. De cijfers van 1956, dus bijv 76.000 * 1.035(groeicijfer bevolking marokko) tot de macht 37 (37 jaar later) kom ik uit voor de:

aith waryagher 280.000
aith touzine, ighzinnayen, tamsamane elk ong. 135.000
ibbequyen, aith t'ammarth elk ong. 50.000

excuus aanvaard

waar haal je deze info vandaan?