Documentaire over een bijna verdwenen taal.

Gestart door Botermes, 02/04/2012 om 03:07:41

Botermes

In deze documentaire gaat men op zoek naar het Cornish in Zuid-West Engeland.
Het gaat over een taal die naar verwachting nog maar 300 sprekers heeft. Er wordt geprobeerd contact te maken met mensen die deze taal nog spreken maar dat valt niet mee. Deze mensen leven heel afgezonderd en willen geen contact met de buitenwereld.

Het liefst had ik een uitstervend Tamazight-dialect uitgekozen als voorbeeld, en die zullen er vast wel zijn, maar het is moeilijk om aan materiaal te komen. Desondanks voldoet deze docu over het Cornish naar behoren.
Ik ben er wel door geroerd iig en het zet je wel aan het denken want dit kan ook in Arif gebeuren over pak weg 50 jaar of iets langer.

http://www.youtube.com/watch?v=AE8_oE9_Qk0

Ifri

Deze Kelten werden verdrongen door de Saksen, Barbaarse Germanen die uit het huidge Duitsland (Saksen) kwamen

http://www.youtube.com/watch?v=WuM4Auxml98


Botermes

#3
Hey Ifri, mlih chi nigh ?

Die Kelten zijn best wel cool, he..
Maar dit onderwerp gaat meer over het hier en nu. De richting waar jij naar toe gaat wil ik helemaal niet naar toe.  Het is ook niet nodig.

Als je altijd maar graag over die hele oude geschiedenis wilt hebben dan denken mensen dat je een soort freak bent. Ik zeg dit uit eerlijkheid, niet omdat ik je wil pesten of zo. Het is misschien niet leuk voor je maar mensen zijn zo. Als het niet nodig is hoeft het ook niet. Begrijp je wat ik bedoel, ayuma ? Als je goed hebt opgelet bij die docu zie je ook dat de Keltische geschiedenis helemaal niet wordt aangehaald.

Ifri

Citaat van: Vouthghmas op 04/04/2012 om 02:16:34
Hey Ifri, mlih chi nigh ?

Die Kelten zijn best wel cool, he..
Maar dit onderwerp gaat meer over het hier en nu. De richting waar jij naar toe gaat wil ik helemaal niet naar toe.  Het is ook niet nodig.

Als je altijd maar graag over die hele oude geschiedenis wilt hebben dan denken mensen dat je een soort freak bent. Ik zeg dit uit eerlijkheid, niet omdat ik je wil pesten of zo. Het is misschien niet leuk voor je maar mensen zijn zo. Als het niet nodig is hoeft het ook niet. Begrijp je wat ik bedoel, ayuma ? Als je goed hebt opgelet bij die docu zie je ook dat de Keltische geschiedenis helemaal niet wordt aangehaald.


Azul Voetghmass, lhamdoulilah eeshek mleeh sha / shi?


Ik weet niet ayoema wat ik heb met geschiedenis maar ik lees vaak dermee misschien is het onbewust, maar ik wil je bedanken voor je toelichting, ik zal zeker daar rekening mee houden ayuma, :)