Hoofdmenu

Riffijnse dialecten

Gestart door Metalsaa, 31/03/2012 om 22:06:24

Metalsaa

Mijn riffijns is om eerlijk te zijn nogal vastgeroest, dus zou ik deze topic graag wijden aan de verschillen tussen de riffijnse dialecten, of eerder gezegd accenten. Tussen de Oost-riffijnse dialecten en west-riffijns bijv. of tussen de sub-stammen( ait wayagher, iqerhiyen etc.)


Hadou

In Arif zeggen we Abdares of Ibdarsen (mv).
Waar komt de naam / woord Mtalsa vandaan? Laat je niet zo noemen ay ajjar!

Botermes

#2
Citaat van: Metalsaa op 31/03/2012 om 22:06:24
Mijn riffijns is om eerlijk te zijn nogal vastgeroest, dus zou ik deze topic graag wijden aan de verschillen tussen de riffijnse dialecten, of eerder gezegd accenten. Tussen de Oost-riffijnse dialecten en west-riffijns bijv. of tussen de sub-stammen( ait wayagher, iqerhiyen etc.)
Hoi,

Wat bedoel je eigenlijk met vastgeroest ? Dat je het niet of nauwelijks meer spreekt ? Ik neem je het niet kwalijk. Je leeft in een maatschappij waarin je wordt ontmoedigd je taal te behouden. Je kent het wel in de media, het gezeik over taalachterstand, terwijl de meeste Marokkaanse kinderen alleen maar Nederlands spreken, hetzij een straat-variant.

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat Mexicaans-Amerikaanse kinderen die Latijnsbewust worden opgevoed veel beter presteren dan degenen die in een English-only omgeving worden geplaatst.

  http://www.sciencedaily.com/releases/2011/09/110921172849.htm

Dus, Marokkaanse ouders in Nederland : Azmam thitawin ankoum !

Sorry, ik ga niet met je hebben over de Riffijnse dialectsverschillen. Dat is al vrij bekend en daar zijn ook talloze topics aan toegewijd hier op Amazigh. Het enige wat je hoeft te doen is in de archieven te duiken.