Tips om het Tamazight te behouden

Gestart door Ifri, 06/11/2011 om 00:20:10

Botermes

#15
Citaat van: Amkraz op 17/12/2014 om 05:01:41
Azul,

Khsagh ak saqsigh dag ijen tamsalt a tawmat Vutghmas. Er zijn mensen die het standpunt innemen van: min gha negg s Tmazight. Dus voor hen is Tamazight van geen nut en ze geven ook het argument dat de wereldtalen overheersen in de handel enz. en dat men beter één van deze talen leert.

Hoe weerleg je dan het best dit argument? Ik zou de nadruk leggen op de waarde van het zich identificeren met een gemeenschap en het feit dat we met 30 miljoen sprekers toch een interessante markt zijn om in onze taal aangesproken te worden.

Ik wil hierbij uitdrukken dat ik veel waarde hecht aan uw invalshoek op de zaken omdat uw argumentatie goed is onderbouwd.

Tanmirt tamqrant kh amsawad anech
Azul,

Ten eerste is het geen argument maar een drogreden. Ten tweede spreken ze zichzelf met die uitspraak direct tegen, omdat ze zojuist door het gebruik van die zin iets hebben duidelijk gemaakt in het Tamazight. Dat is ironisch omdat ze  tegelijkertijd juist wel het nut van die taal bewijzen, de communicatieve functie. :D

Je moet eens aan die mensen vragen of ze dan als experiment een tijdje moeten stoppen met het gebruik van het Tamazight en kijken wat voor gevolgen dat voor hun netwerken heeft.

Met  vertaald ' Wat moeten wij met Tamazight' bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze niet weten wat ze met hun afkomst aan moeten en dat ze het als een blok aan hun benen ervaren. Ze leven in de illusie dat wanneer  ze ophouden met de taal te spreken het dan beter met ze zal gaan. Waarom zou je een belangrijk aspect van je identiteit willen verliezen voor iets dat jou in principe geen garantie's op meer kansen biedt ? Alleen als je er sowieso niets om geeft, toch ! Er is anders toch al bewezen dat je Tamazight kunt blijven spreken en succesvol kan zijn in het leven. Zij met hun dom geneuzel suggereren dat Tamazight een obstakel vormt in iemands ambitie naar succes. Die redeneringswijze is toch belachelijk en zielig.

Voor een niet- Amazigh kun je wel stellen dat het Tamazight geen rol van betekenis in zijn leven hoeft te spelen.  Maar voor een Amazigh zelf, ligt dat wel anders. Het heeft gevolgen zoals het verbreken van het contact met familie en de amazighofone mensen en het land. Op dat moment krijg je weer van die irrationele argumenten van ' Ik wil toch niets met die mensen en dat land te maken hebben.' en het kan me allemaal niets schelen. Zo komen die minderwaardigheidsgevoelens en de afkeer jegens de eigen afkomst naar boven drijven. Zij kunnen wel op het Arabisch, Nederlands, Spaans of Frans overstappen maar zullen altijd van tijd tot tijd geconfronteerd worden met hun afkomst. Was dat het dan allemaal waard om je taal op te geven ? De minderwaardigheidsgevoelens gaan daar niet mee weg, maar worden juist erger. Dus de remedie is juist wel je taal behouden, daardoor een rijker leven te leiden, legaal trots te zijn op je afkomst zijn, sterker in je schoenen en het leven te staan. Allemaal voordelen die over het hoofd gezien worden als je aan een  minderwaardigheidscomplex lijdt en als een gekwelde ziel door het leven gaat.

Botermes

#16
De voordelen van het Tamazight hoeven niet eens vergezocht te worden. Als je bijvoorbeeld Tacelhit,Tasusit of Taqvaylit leert spreken, dan kun je sowieso al op waardering rekenen en wellicht zelfs bewondering van die mensen verwachten. Of gewoon als 3e/4e generatie Europese Riffijn toch nog laten zien de taal te spreken als je in Arif tijdens de zomer bent.

Het lijkt mij als Tarifit spreker makkelijk om die varianten te leren, en de uitspraak is al meteen goed en gaat gewoon vanzelf. Bij andere talen heb je dat als Amazigh-zijnde niet.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#17
Azul

Misschien is het grootste project, inzetten op sensibilisering zodat ouders hun kinderen, Tamazight gaan bijbrengen en aan argumenten geen gebrek zoals blijkt uit jou onomwonden betoog. Het is een regelrechte schande dat kleinkinderen, hun grootouders niet kunnen verstaan.

Snamirghak atass atawmat kh tanayt nnek

Botermes

Citaat van: Amkraz op 27/12/2014 om 03:49:37
Azul

Misschien is het grootste project, inzetten op sensibilisering zodat ouders hun kinderen, Tamazight gaan bijbrengen en aan argumenten geen gebrek zoals blijkt uit jou onomwonden betoog. Het is een regelrechte schande dat kleinkinderen, hun grootouders niet kunnen verstaan.

Snamirghak atass atawmat kh tanayt nnek
Als Tamazight echt institutioneel wordt, met name bij overheidsinstellingen etc, dan komt dat allemaal automatisch. Maar zolang Imazighen denken dat het onbeleefd is om Tamazight te spreken in het bijzijn van een niet-tamazight spreker,heb je nog een hele lange weg te gaan.

Botermes

#19
Tamazight tv is een grap. Na 3 jaar is het programma aanbod nog steeds heel minimaal, en is er niet eens iets simpels als een tekenfilm die ingesproken is met Riffijns Tamazight. Ligt het nou aan de werk ethiek van de mensen die op een laag pitje zit, willen die mensen gewoon niet werken of heeft het te maken met een vaag beleid dat voor die zender gevoerd wordt ? Het slaat gewoon nergens op, tjonge jonge, jonge.

Beperkt de amazigh cultuur zich alleen maar tot wat idiote dansende Riffijnen in glanzende pakken en wat traditioneel geklede Timazighin met overgewicht die hun billen schudden ? Ik word gewoon schijt ziek van die lui.


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul

Het programma op de zender is inderdaad vaak bedroevend, wat ik wel kan smaken is de verplaatsing naar andere landen van Tamazgha zoals een tijdje geleden naar Libië, Tunesië en de Canarische eilanden. Ik kon het wel waarderen dat men de identiteit in een ruimer perspectief trachtte te plaatsen en met behoorlijk wat succes.
Ik zou zeggen, meer van dat en didactische uitzendingen omtrent de taal.

Tanmirt

Botermes

Citaat van: Amkraz op 04/01/2015 om 02:33:15
Azul

Het programma op de zender is inderdaad vaak bedroevend, wat ik wel kan smaken is de verplaatsing naar andere landen van Tamazgha zoals een tijdje geleden naar Libië, Tunesië en de Canarische eilanden. Ik kon het wel waarderen dat men de identiteit in een ruimer perspectief trachtte te plaatsen en met behoorlijk wat succes.
Ik zou zeggen, meer van dat en didactische uitzendingen omtrent de taal.

Tanmirt

Ik vind dat er Imazighen moeten opstaan om een soort onafhankelijke media op te starten net als de Young Turks op youtube. Je hebt nou aan de ene de staat gecontroleerde zenders van Marokko en Algerije, en aan de andere kant het Franse Berbere TV die eigenlijk alleen maar toegankelijk is voor Franstaligen.

Botermes

#22
De vorige keer was er zo'n zangeres, Sabrina genaamd. De muziek is gewoon afschuwelijk net zoals de meeste muziek die er op de zaterdag avond show komt of gewoon op die zender in het algemeen, daar niet van. Maar het was echt zielig voor dat meisje omdat er voor en na haar alleen maar Darija-taligen aan tafel schoven, en telkens wanneer er aan haar persoonlijk vragen gesteld werden over haar muziek en carriére moest dat van Boezian in het Darija gebeuren. En tot slot vroeg Boezian of ze nog ooit van plan was een darija-talig album uit te brengen. Wat een eikel is die gast toch...

Een andere keer was er een Riffijnse zanger te gast, Ahmed Temsamani. Gewoon een ordinaire amediaz, maar dit keer was Boezian er niet bij maar Saloua alleen. Dus begon ze weer zo als gewoonlijk in het Darija te interviewen zodra er zo'n Darija-talige zanger aanschoof. Je zou denken alsof er een te kort is aan Amazightalige musici dat de Darija-talige, de laatste tijd ook standaard aanwezig zijn, alsof er niet genoeg andere zenders zijn waar zij hun kunsten kunnen vertonen. A fijn, dus toen ze hem in het Darija begon te interviewen antwoordde hij gewoon in het Tamazight terug. Dat was een primeur, en toen ging Saloua daar ook gewoon in mee, en begon ze ook Tamazight te praten tegen hem. Deze man is een held.

Je ziet gewoon dat Riffijnen in het algemeen een laag zelfbeeld hebben wat betreft hun taal, die niet een prominent deel van hun identiteit uitmaakt,  maar die is afgebrokkeld toch een grappig eigenaardigheid. ....... Zucht.........
Dan denk ik bij mezelf : Maar natuurlijk, wij zijn een onderdrukt volk, logisch dat velen zich zo gedragen. Het heeft geen zin boos op ze te zijn.

Botermes

#23
Dit weekend ook de zaterdag avond muziekshow gekeken en ze blijven maar doorgaan met het standaard uitnodigen van mensen die geen Tmazight spreken zodat er in hun gezelschap geen Tmazight gesproken mag worden. Waar slaat dit nou op? Wat deze mensen vergeten is dat zij niet in privé omstandigheden zijn waar in ik me dat enigszins kan voorstellen. Ze presteren godverdomme een show die  amazigh-taligen als doelgroep heeft.

Als er van ons wordt verwacht darija te kunnen verstaan en spreken, wat op zich normaal is, waarom wordt er dan van ons verwacht zodra er iemand aanwezig is die geen Tmazight spreekt dat de Tmazight sprekers onderling ook moeten overschakelen op het darija? Uit een misplaatste vorm van beleefdheid? Hoe kan Tmazight een officiële taal worden als die telkens uit beleefdheid voor anderen van hen wordt afgeschermd? Ja, niet dus..............


Wat mij nu heel duidelijk is geworden van die zender, is dat hoe een amazigh tegen zijn taal en cultuur aankijkt iets is dat door anderen wordt gecontroleerd en bepaald wordt. Zo zijn wij geleidelijk en zeker afscheid aan het nemen van onze taal. Dat is het pad waar de amazigh op gezet wordt.

Botermes

#24
Ik ben in mijn voorgaande posten een beetje te streng geweest op Bouzian. Als ik naar hem persoonlijk kijk, dan zie ik dat hij de laatste tijd best wel wat vooruitgang heeft geboekt in zijn Amazighbewustzijn. Daar waar hij in het begin nog zo'n halsstarrige houding tov de 'azul' groet had, en consequent alleen het salam alaykoem/alaykoem salaam aanhield, lijkt hij nu in te zien dat er niets mis is met de 'azul' groet.

De grote massa Riffijnen is daar nog niet overheen. Ze zijn gewoon zo stupid, dat wanneer je zelfs 'hola' of 'bonjour' zou zeggen, je op minder venijnige reactie's kan rekenen. Ze lijken in staat te zijn, te kunnen realiseren dat er niets mis is met een amazigh groet, al ben je anders gewend. Wie daar wel overheen komt heeft een mijlpaal bereikt. Amazighbewustzijn is key tot een Tamazight met toekomst! En dat is precies wat Riffijnen, en wellicht andere Imazighen vaak missen. Het gebrek er aan was al wat ons op de eerste plaats in deze benarde situatie heeft gebracht waardoor we nu moeten vrezen dat binnen enkele decennia er geen Riffijns Tamazight meer gesproken zal worden.

Even terug naar Bouzian en Tamazight TV. OK, hij heeft daar nou een baan gekregen en moet dingen doen zoals dat van hem gevraagd wordt, I get that part, weet je wel. Dat begrijp ik,maar op termijn is dit niet ' the way to go'. Hij heeft werk, bless him, weet je wel. Maar mijn kritiek ligt meer op die klote zender zelf.

Ik ben het geklooi gewoon zat! Er wordt gewoon geprobeerd op een te geforceerde manier 1 taal te ontwikkelen, verschillen worden niet gerespecteerd. En af en toe doen ze dingen waar van je denkt: waar slaat dit nou weer op? Zoals het uitzenden van een voetbalwedstrijd van Chabab Rif Al Hoceima met een Achel7i of Souss commentator. Of dat de meeste reclame's nog gewoon in het Darija zijn. Waarom moet het nieuws stelselmatig een combinatie Tasousit/Tachel7it/Tarifit zijn, en elke keer in een andere volgorde. Dan is de nieuwslezer weer een Asoesi en de correspondent een Tarifit, en dan weer andersom. Waarom kan er niet van elke streek gewoon elke dag compleet nieuws uitgezonden worden? En wat duidelijk merkbaar is, is dat Arabisch nog altijd boven Tamazight staat.
Dat wordt niet expliet zo duidelijk gemaakt maar meer zo geïmpliceerd.


Als puntje bij paaltje komt, dan zal Tamazight ook als een bedreiging gezien worden mocht het echt terrein gaan winnen na een zo een lange tijd teruggedreven te zijn. Daarom heeft Tamazight vrijheid nodig wil het echt herleven en misschien wel groeien.

The current situation: Tamazight heeft verloren, Imazighen hebben verloren. Nou is het een oud zielig vrouwtje dat op de aalmoezen van de barmhartigen leeft, en aan haar kinderen, de meesten, well, they kind of feel ashamed for her and rather wish she'd gone by now. So they would no longer necesarily be asociated with her.
And that's why I hate these pussy ass niggaz, man!


Het is gewoon zoals de great Tupac Shakur ooit zei: enemies give me reason to be the last muthaphucka breathin'! En dat is waarom ik hier ben en door zal blijven gaan tot het einde, no matter what!

Bedenk goed, als je dit leest and you feel me: you are the resistance!

Amsraraf

Azul,

de geschiedenis leert ons dat Tamazight als taal en identiteit buitengewoon fragiel is.
In het boek "beschrijving van Afrika" van Leo Africanus (alhassan alwazzan) heb ik geconstateerd dat alle Imazighen die contact hadden met arabische  bedoeïenen allemaal gearabiseerd zijn. 

Dat merk je  aan de steden die zijn in de 20e eeuw gearabiseerd omdat gearabiseerden hebben zich gevestigd in die steden en kwamen dus dagelijks in contact met Imazighen.
Deze verschijnsel heb je nu in steden als Nador , Agadir, Khemisset, Khenifra, Berkane   ... etc . Er is een risico dat Tamazight in die steden uitsterft.

Er zijn twee oorzaken voor de uitsterving van Tamazight:
1- Tamazight heeft geen staat.
2- Imazighen zijn slachtoffers van hun blinde tolerantie (vooral jegens arabieren).

Botermes

Een eeuw of iets langer geleden gingen in Brussel heel wat Vlamingen over op het Frans, vergelijkbaar met hoe Imazighen verarabiseerd zijn geraakt. Frans was de taal van de elite. Het is ook geen toeval dat de adel in België Franstalig is.