De evolutietheorie niet in strijd met Islam

Gestart door Amando, 14/09/2011 om 16:09:04

3ich

Citaat van: Amando op 23/09/2011 om 14:55:02
Dat is een kwestie van interpretatie. Ik zeg Allah o a3lem, omdat we het kennelijk niet eens zijn. Maar punt blijft dat het simpele antwoord 'we zijn gemaakt van aarde' niet toereikend is om het volledige spectrum van de evolutie te beschrijven of te ontkrachten. Als je het als moslim zijnde wil ontkrachten dan moet je dit op academisch niveau doen (sinds darwin niet gebeurd)


Stelling: Amando is geen moslim omdat hij gelooft in de evolutie theorie van darwin.

Wat kort samengevat inhoud dat hij gelooft dat zijn voorouders geëvolueerd zijn van apen tot mensen.

Daar ben je wat mij betreft helemaal vrij in. Maar kom niet met teksten en beweringen dat de evolutietheorie niet in strijd met islam is. Want dat is het wel.

Jij en ik kunnen het niet met elkaar eens zijn. Maak niks uit. Ma3lech. Maar ga mensen niet proberen wijs te maken dat de evolutie theorie niet in strijd is met de Islam. Want dat is het wel! En ik heb het onderbouwd waarom het wel is?!

Amando

Citaat van: 3ich op 23/09/2011 om 15:10:43
Stelling: Amando is geen moslim omdat hij gelooft in de evolutie theorie van darwin.

Wat kort samengevat inhoud dat hij gelooft dat zijn voorouders geëvolueerd zijn van apen tot mensen.

Daar ben je wat mij betreft helemaal vrij in. Maar kom niet met teksten en beweringen dat de evolutietheorie niet in strijd met islam is. Want dat is het wel.

Jij en ik kunnen het niet met elkaar eens zijn. Maak niks uit. Ma3lech. Maar ga mensen niet proberen wijs te maken dat de evolutie theorie niet in strijd is met de Islam. Want dat is het wel! En ik heb het onderbouwd waarom het wel is?!

Zoals ik al zei , nogmaals Allah o a3lem ! Ik kan eeuwen aan onderzoek en bewijs niet zomaar ontkennen .. dan ben je pas geen moslim.

Onze profeet vzmh zei: "Zoek kennis al moet je ervoor naar China gaan".

Gezien het feit dat islamitische wetenschappers reeds 1000 jaar voor darwin het hadden over de evolutie en organismen onderverdeelde in groepen denk ik dat onze huidige impasse een gebrek is aan kennis. Onze universiteiten zitten niet eens bij de top 2000 , maar ergens onderaan de ranglijst met de universiteiten van Angola en Zambia.

Onwetendheid speelt een grote rol hierin.




3ich

Citaat van: Amando op 23/09/2011 om 15:22:58
Zoals ik al zei , nogmaals Allah o a3lem ! Ik kan eeuwen aan onderzoek en bewijs niet zomaar ontkennen .. dan ben je pas geen moslim.

Onze profeet vzmh zei: "Zoek kennis al moet je ervoor naar China gaan".

Gezien het feit dat islamitische wetenschappers reeds 1000 jaar voor darwin het hadden over de evolutie en organismen onderverdeelde in groepen denk ik dat onze huidige impasse een gebrek is aan kennis. Onze universiteiten zitten niet eens bij de top 2000 , maar ergens onderaan de ranglijst met de universiteiten van Angola en Zambia.

Onwetendheid speelt een grote rol hierin.


We vallen allebei in herhaling. 1 ding moet ik je wel nageven en dat is dat je echt een Amazigh koppigheid heb. Begrijpend lezen is een moeilijke vak. Helemaal als je iets niet wil begrijpen. Dan kan je nog zo vaak lezen maar je hoofd is dicht er kan geen informatie meer bij. Dat is bij jou ook het geval. Welke onwetendheid jongen? Je ziet toch wat de koran er over zegt en aangezien je jezelf "moslim" noemt moet je daar van overtuigd zijn en niet wat je op de basisschool geleerd heb.

Ik ga hier ook geen tijd en energie meer in steken. Mensen die deze topic zullen lezen kunnen zelf een conclusie trekken.

A dwenni nta

Azul

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: 3ich op 15/09/2011 om 15:25:44
Ps: laat je advies voortaan achterwege a.u.b en volgens mij moet jij je gaan verdiepen in wat ik gepost heb. Of waren jou voorouders daadwerkelijk apen? (zou overigens een hoop verklaren bij jou, hahahaha)
Wat doet Manneke op het forum als hij zich te hoog voelt om advies te accepteren? Het is voor je eigen bestwil, het zal mij een zorg zijn als jouw kennisniveau op één lijn blijft met dat van een chimpansee.

Volgens de evolutietheorie waren mijn voorouders geen apen, apen zijn verwanten van de homo sapiens (moderne mens), familie. Apen en mensen hadden wel dezelfde voorouders. Je kunt hoog of laag springen, 98% van jouw DNA komt overeen met dat van een Chimpansee. Toeval? Of toch een puntje om er even helder over na te denken zonder het heilige boek erbij. Of je de evolutietheorie wel of geen onzin vindt, fossielen bevestigen het bestaan van evolutie. Je kunt je natuurlijk ook indekken in een religie, om een stukje zekerheid te hebben in het leven. Verder moet een ieder zelf weten wat hij/zij wil geloven.


Ik vind jouw bijdrage aan het forum echt aan de lage kant, heb ik het niet eens over je Amazighbijdrage. Je bent meer een stoorzender, dan een informatief medium. Je moet het zo zien: Zijn er mensen op het forum die wat van jou leren/hebben geleerd? Think about that a whise guy. 


3ich

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 30/09/2011 om 17:15:38


Ja, is goed jongen, jij heb helemaal gelijk. En dat zwart/wit plaatje bevestigd je theorie. Wuhahahahaaa

Wat denk jij nou eigenlijk? Dat ik hier echt serieus op in zou gaan?

A ro7 ayaghyour sfeta7ed da rjdoud inegh waha.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: 3ich op 03/10/2011 om 20:32:46
Ja, is goed jongen, jij heb helemaal gelijk. En dat zwart/wit plaatje bevestigd je theorie. Wuhahahahaaa
Het is niet mijn theorie, ik geef enkel een paar vragen omtrent deze theorie waar je wellicht even in kunt verdiepen. Het is geen straf om zelf dingen uit te zoeken ipv met alle vragen direct naar islamitische verzen/bronnen te verwijzen.

Citaat van: 3ich op 03/10/2011 om 20:32:46
Wat denk jij nou eigenlijk? Dat ik hier echt serieus op in zou gaan?
Nee, niets anders verwacht van een Chimpansee.

Citaat van: 3ich op 03/10/2011 om 20:32:46
A ro7 ayaghyour sfeta7ed da rjdoud inegh waha.
Iwa wa d-awar n Y-Aryazen, a mlih. Tebbeth ay amcum.

Asrem

Riffijnos,even een (domme) vraag tussendoor aangezien je je verdiept in deze materie.
Kun je uitsluiten dat de aap niet van de mens afstamt :) ?
Ik bedoel kan de wetenschap dat uitsluiten en om welke reden en gronden,kan zelf niets vinden namelijk.

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 30/09/2011 om 17:15:38
Wat doet Manneke op het forum als hij zich te hoog voelt om advies te accepteren? Het is voor je eigen bestwil, het zal mij een zorg zijn als jouw kennisniveau op één lijn blijft met dat van een chimpansee.

Volgens de evolutietheorie waren mijn voorouders geen apen, apen zijn verwanten van de homo sapiens (moderne mens), familie. Apen en mensen hadden wel dezelfde voorouders. Je kunt hoog of laag springen, 98% van jouw DNA komt overeen met dat van een Chimpansee. Toeval? Of toch een puntje om er even helder over na te denken zonder het heilige boek erbij. Of je de evolutietheorie wel of geen onzin vindt, fossielen bevestigen het bestaan van evolutie. Je kunt je natuurlijk ook indekken in een religie, om een stukje zekerheid te hebben in het leven. Verder moet een ieder zelf weten wat hij/zij wil geloven.


Ik vind jouw bijdrage aan het forum echt aan de lage kant, heb ik het niet eens over je Amazighbijdrage. Je bent meer een stoorzender, dan een informatief medium. Je moet het zo zien: Zijn er mensen op het forum die wat van jou leren/hebben geleerd? Think about that a whise guy. 


Het kan geen kwaad zijn om andere meningen hierover te lezen.
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/4GroteVragen.pdf

.zw.n

Citaat van: Amando op 14/09/2011 om 16:09:04


Ibn Khaldun schreef;

"Openbaring werd door ons reeds besproken in het begin van het boek, in het hoofdstuk dat handelt over mensen die over natuurlijke perceptie beschikken. We verklaarden dat het hele bestaan in al zijn eenvoudige en samengestelde werelden geordend is in een bovennatuurlijke orde van opstijgen en neerdalen, zodat alles bestaat uit een ononderbroken continuüm. De essentie van het einde van elke specifieke fase van de werelden is door de natuur voorbereid om getransformeerd te worden in de essentie die eraan grenst, hetzij erboven, hetzij eronder. Dit is het geval met eenvoudige materiële elementen; dit is het geval met palmen en wijnstokken, die de laatste fase van planten vertegenwoordigen, in hun relatie tot slakken en schelpdieren, die de laagste fase van dieren vormen. Dit is ook het geval met apen, dieren die in zichzelf de slimheid van perceptie verenigen, in hun relatie tot de mens, het wezen dat de mogelijkheid heeft te denken en overwegen. De voorbereidheid (tot transformatie) die bestaat aan beide kanten, in elke fase van de werelden, is wat we bedoelen wanneer we het hebben over hun verband."

Dergelijke opvattingen werden naar verluidt in de middeleeuwse islamitische scholen ruim aanvaard en onderwezen, en waren volgens al-Khazini ruim verspreid onder gewone muslims in de 12de eeuw.

Het zal niet verbazen dat ook vandaag een aanzienlijk aantal muslims de evolutietheorie zonder probleem aanvaarden. Zij beschouwen evolutie als de weg waarlangs of de methode waarmee God zijn
schepping manifesteert. Zij interpreteren de Koranische verzen over het ontstaan als een evolutieproces. Zij zijn dus ook op religieuze gronden evolutionist en geloven niet in een afzonderlijke schepping van de soorten.

Lees verder
http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert40.htm#5.1
wat is het verschil tussen de mens en de aap volgens de theorie van ibno khaldun?
Wie heeft de werelden samengesteld en geordend volgens de theorie van ibno khaldun (lees zijn meningen in hoofdstuk openbaring om het te kunnen volgen)?
Hoe difineert ibn khaldun het woord mens?
Heeft ibno khaldun over transformatie of over de schepping?

Amando

Citaat van: .zw.n op 13/10/2011 om 12:39:28
wat is het verschil tussen de mens en de aap volgens de theorie van ibno khaldun?
Wie heeft de werelden samengesteld en geordend volgens de theorie van ibno khaldun (lees zijn meningen in hoofdstuk openbaring om het te kunnen volgen)?
Hoe difineert ibn khaldun het woord mens?
Heeft ibno khaldun over transformatie of over de schepping?

Lees de 'Tazwarayt n Ibn Xeldun' oftewel de 'Muqaddimah' om wat wijzer te worden.

Ibn Khaldun asserted that humans developed from "the world of the monkeys", in a process by which "species become more numerous" in Chapter 1 of the Muqaddimah:

This world with all the created things in it has a certain order and solid construction. It shows nexuses between causes and things caused, combinations of some parts of creation with others, and transformations of some existent things into others, in a pattern that is both remarkable and endless.One should then take a look at the world of creation. It started out from the minerals and progressed, in an ingenious, gradual manner, to plants and animals. The last stage of minerals is connected with the first stage of plants, such as herbs and seedless plants. The last stage of plants, such as palms and vines, is connected with the first stage of animals, such as snails and shellfish which have only the power of touch. The word 'connection' with regard to these created things means that the last stage of each group is fully prepared to become the first stage of the newest group.The animal world then widens, its species become numerous, and, in a gradual process of creation, it finally leads to man, who is able to think and reflect. The higher stage of man is reached from the world of monkeys, in which both sagacity and perception are found, but which has not reached the stage of actual reflection and thinking. At this point we come to the first stage of man. This is as far as our (physical) observation extends.

http://www.muslimphilosophy.com/ik/Muqaddimah/Chapter1/Ch_1_06.htm

.zw.n

Citaat van: Amando op 14/10/2011 om 19:45:22
Lees de 'Tazwarayt n Ibn Xeldun' oftewel de 'Muqaddimah' om wat wijzer te worden.

Ibn Khaldun asserted that humans developed from "the world of the monkeys", in a process by which "species become more numerous" in Chapter 1 of the Muqaddimah:

This world with all the created things in it has a certain order and solid construction. It shows nexuses between causes and things caused, combinations of some parts of creation with others, and transformations of some existent things into others, in a pattern that is both remarkable and endless.One should then take a look at the world of creation. It started out from the minerals and progressed, in an ingenious, gradual manner, to plants and animals. The last stage of minerals is connected with the first stage of plants, such as herbs and seedless plants. The last stage of plants, such as palms and vines, is connected with the first stage of animals, such as snails and shellfish which have only the power of touch. The word 'connection' with regard to these created things means that the last stage of each group is fully prepared to become the first stage of the newest group.The animal world then widens, its species become numerous, and, in a gradual process of creation, it finally leads to man, who is able to think and reflect. The higher stage of man is reached from the world of monkeys, in which both sagacity and perception are found, but which has not reached the stage of actual reflection and thinking. At this point we come to the first stage of man. This is as far as our (physical) observation extends.

http://www.muslimphilosophy.com/ik/Muqaddimah/Chapter1/Ch_1_06.htm
Neem me niet kwalijk, ik heb het werk van ibno khaldun minimaal 10 keren gelezen, maar ik kan niets anders concluderen dat hij heilig geloofde dat Allah onze werelden inclusief alle wezen, planten...enz heeft geschapen.
om tijd te besparen wil ik graag van je weten de titel van de hoofdstuk waar je deze citaat hebt gehaald? Verder zal ik het op prijs stellen als concreet antwoord op mijn eerder geastelde vragen geeft.

Amando

Citaat van: .zw.n op 16/10/2011 om 14:40:51
Neem me niet kwalijk, ik heb het werk van ibno khaldun minimaal 10 keren gelezen, maar ik kan niets anders concluderen dat hij heilig geloofde dat Allah onze werelden inclusief alle wezen, planten...enz heeft geschapen.
om tijd te besparen wil ik graag van je weten de titel van de hoofdstuk waar je deze citaat hebt gehaald? Verder zal ik het op prijs stellen als concreet antwoord op mijn eerder geastelde vragen geeft.

Juist, maar niet in zes of zeven dagen.

Boek 1, kitab al lbar, hoofdstuk 1 (human civilization in general), deel 6.

Het zou verder goed zijn dat je de eerder door me genoemde links doorleest, alvorens je reageert.