Nador onze stad???

Gestart door aMazigh__, 05/09/2011 om 15:23:58

aMazigh__

Azul itma,

Na een aantal jaren ben ik weer naar Marokko gegaan zoals gewoonlijk naar arif (Nador). Tot mijn grote schrik hoorde ik in het eerste café waar ik zat mensen naast mij arabisch praten. Op dat moment dacht ik aan toeristen of ambtenaren met het idee dat Nador nog steeds een echte amazigh stad is van de imazighen, iriffien en Ikariëyen en het altijd zo zou blijven. Maar helaas ayetmha hoe dichter ik bij sidi ali kwam hoe maar djariza ik hoorde en merkte dat merendeel van de kooplieden op straat Agabi is. Nador is niet meer de pure amazigh stad als eerst waar je alleen het tamazight hoorde waar je als niet arabisch sprekende jezelf kon redden omdat je in Arif bent. Onze broeders daar zijn het leven zat hebben hun ogen op Europa gegooid en de arabier op Arif.  Hoe ik verhalen hoorde van familie dat vroeger in ezenghan bijv. de arabieren altijd ramen luiken alles dicht hadden en geen stap buiten durfde te zetten omdat ze werden bekogelt met stenen door jong en oud. Loopt de arabier vrij rond te huppelen en werkt onder het minimunloon wat een Ariffi/ Akerië voor 200 dirham dat doet hij voor 100 dirham.

Het tamazight heeft ze plek in de grondwet gekregen maar zal nooit een plek in het hart van een arabier krijgen. Er wordt heel veel  geinvesteerd in nador met onder andere Mar Chica maar wie zullen daar de vruchten van plukken? Zal Nador over 10 jaar nog onze stad zijn of gaan we em dan delen net zoals Oujda, Berkane, Driouch, Awayi etc.

Botermes

Er is meer mis met de Arifi dan met de Aghabi. Laatst zag ik op de Marokkaanse TV Ousama Assaidi en Ismael Aissati interviews in het Engels geven omdat ze geen Arabisch of Frans kunnen. Ik vind een interview in het Engels geven als Marokkaanzijnde voor de Marokkaanse TV raar, maar goed OK. Dus op een gegeven moment vraagt die interviewer aan Ousama Assaidi of hij iets in het Riffijns Tamazight wil zeggen. Dat is nog tenminste iets Marokkaans, weet je wel. Die sukkel begint schaapachtig te lachen alsof hij zijn eigen taal niet eens serieus kan nemen. Na wat geaarzel begint hij eindelijk wat Tamazight te ventileren. Ik neem het hem niet eens zo kwalijk omdat het door zijn opvoeding en omgeving komt. Wij Irifiyen hebben onze taal over het algemeen niet zo hoog in  het vaandel zitten.

Er bestaan ergere dingen zoals Irifiyen die hun kinderen met Darija opvoeden, hier in Nederland !! Als smoes gebruiken ze 'Islam', alsof degenen die Darija spreken islamitischer zijn dan degenen die een Tamazight spreken. Een keer kwam ik zo'n Abdars ofzoiets tegen in R'dam ik moest een straat weten, dus raakte ik met hem aan de praat. Hij zei dat hij liever Arabisch spreekt dan Tamazight. Toen maakte we dat gesprek maar beter af in het Nederlands. Toen ik tijdens mijn tienerjaren in Zeeland op school zat leerde ik zo'n Aqer3ijnse  jongen, uit Nador, kennen. Hij was de enige andere Amazigh op die school. We waren goed bevriend, relaxte gast, samen blowen, die tijd luisterden we veel hiphop : Bone thugs en Harmony onder andere. Op een dag liep ik naar hem toe terwijl hij met zijn  klasgenoten ergens stond. En ik sprak hem in het Tamazight aan en dat vond hij niet leuk, later die dag kwam hij naar mij toe om te zeggen dat hij liever niet heeft dat ik Tamazight tegen hem sprak in het bijzijn van zijn klasgenoten. Mijn reactie was : Tazzzz, ada7an aduchan thaxna (ze kunnen de pot op). Ja zei tie, dat klopt wel  maar ik ben niet zo. Niet zo ?? Wat niet zo ??
Dat was de laatste keer dat ik hem sprak, een paar weken later was ik van die school af.

Botermes

Maar het is niet één en al tragiek. Ik maak ook positieve dingen mee. Toen ik voor de eerste keer in mijn leven naar Nador ging in 2005 werd ik daar echt heel goed behandeld waar ik Tamazight sprak. Het was heel de tijd awma dit awma dat. Zo'n man glimlachte mij toe toen ik hem direct met mijn Awayaghers accent aansprak. Ik begreep niet wat daar zo speciaal aan was. Later begon ik me te realiseren dat dat mischien zo was omdat hij dat niet dageliijks mee maakt. De nieuwe generatie Irifiyen in Arif zijn wel bewuster geworden van hun taal, over het algemeen. Het zijn vooral die van de oudere generaties die de uitwassen van Hassan 2 hebben meegekregen die hun Amazigh identiteit en taal niet op waarde kunnen schatten.

Ifri

Ik heb ook juist hetzelfde meegemaakt ik was ooit aan het werken en er was een man uit Berkane

En ik heb eerlijk gezegd opgemerkt dat Shab Berkane onder deze ziekte lijden, van zelfhaat en zelfontkenning

Er was dus een man die was van Berkane en hij bekeek me altijd zo vreemd wanneer ik met een andere colega puur thmezight sprak, ik sprak dus heeel luid in het Thmezight en hij keek altijd zo, wat ik raar vond

Tot op een gegeven moment geraakten we aan de praat, en hij was zo vol van het Arabisch, en hij sprak vol trots over zogezegde Fessi-families, en hij zei dat hij een Arabier terwijl hij Thmezight sprak van Berkane

Maar dan heb ik hem aangepakt

Ik zei tegen hem: waarom spreek je niet de taal van je voorouders, ???? Hij antwoordde da's een "bergtaal", "daar ben je niets" mee

Dus zei ik tegen hem: ik ben niet trots op valse wannabe-arabs en ik heb hem keihard aangepakt

E3ber_Tastite

Azul,

In Taza (verarabiseerd) waar wij wonen, is het echt meer een amazigh stad aan het worden,  vooral veel Izenayyen die daar wonen en ook gewoon standaard Tmazight spreken in de cafe en straten. Ik hoor echt elke jaar steeds meer tmazight op de straten en de amazigh symbolen zie je ook steeds meer.

Nador ken ik niet zo goed, wel jammer om te horen, dat er steeds meer Arabisch gesproken wordt, maar ik denk  toch dat in Marokko het tmazight de overhand heeft, als  je de binnenland intrekt hoor je echt overal alleen maar  tmazight.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Mazigh__ op 05/09/2011 om 15:23:58
Azul itma,

Na een aantal jaren ben ik weer naar Marokko gegaan zoals gewoonlijk naar arif (Nador). Tot mijn grote schrik hoorde ik in het eerste café waar ik zat mensen naast mij arabisch praten. Op dat moment dacht ik aan toeristen of ambtenaren met het idee dat Nador nog steeds een echte amazigh stad is van de imazighen, iriffien en Ikariëyen en het altijd zo zou blijven. Maar helaas ayetmha hoe dichter ik bij sidi ali kwam hoe maar djariza ik hoorde en merkte dat merendeel van de kooplieden op straat Agabi is. Nador is niet meer de pure amazigh stad als eerst waar je alleen het tamazight hoorde waar je als niet arabisch sprekende jezelf kon redden omdat je in Arif bent. Onze broeders daar zijn het leven zat hebben hun ogen op Europa gegooid en de arabier op Arif.  Hoe ik verhalen hoorde van familie dat vroeger in ezenghan bijv. de arabieren altijd ramen luiken alles dicht hadden en geen stap buiten durfde te zetten omdat ze werden bekogelt met stenen door jong en oud. Loopt de arabier vrij rond te huppelen en werkt onder het minimunloon wat een Ariffi/ Akerië voor 200 dirham dat doet hij voor 100 dirham.

Het tamazight heeft ze plek in de grondwet gekregen maar zal nooit een plek in het hart van een arabier krijgen. Er wordt heel veel  geinvesteerd in nador met onder andere Mar Chica maar wie zullen daar de vruchten van plukken? Zal Nador over 10 jaar nog onze stad zijn of gaan we em dan delen net zoals Oujda, Berkane, Driouch, Awayi etc.
Azul a Arifi,

Nador is een stedelijke centrum, waar individualisme logischerwijs hoger is dan de rest van Arif. Mensen letten niet meer of er een Agharbi naast hun komt wonen, sterker nog, ze zien het meer als pluspunt. Aangezien de BNP in Nador stukken hoger ligt dan in Rghab, is het niet meer dan logisch dat de Maghrebijnen Nador overspoelen, net als wij in Europa. Verder valt te zeggen dat Nador en omgeving geen geïsoleerde ligging heeft, wat tevens de emigratie bevorderd. De Nadorianen kunnen zich bewapenen door gewoon Tamazight te blijven spreken en eisen van de Darijisten dat ze zich gaan aanpassen, maar dat vinden de meeste gewoon niet belangrijk. De straat-Tamazight van Nador is eigenlijk al gedeeltelijk gearabiseerd. Vergelijk eens het Tamazight van Nador met dat van Ait Sidel bijvoorbeeld. Ook Aaroui is al gedeeltelijk ten prooi gevallen aan het Darija. Wat ook vermeld moet worden dat er veel Ulad Settout wonen in Nador en Aaroui, die als moedertaal Darija hebben, maar gewoon tweetalig zijn. Die kunnen je ook in het Tamazight te woord staan.
Driouche is een ander verhaal, nabij Driouche woont een grote groep Beni Oukil, oftewel de Darijakolonisten van de Rif (ze wonen echt overal: Kandousi, Hassi Berkane, Boufarkouche enz.). Beni Oukil zijn tweetalig en van oosprong Amazighnomaden die eeuwen geleden gearabiseerd zijn. Echter zitten er veel L’oukilis in de regering, met als gevolg meer macht (o.a. in Driouche). Dat Driouche het schandelijk gewonnen heeft van Midar (provinciehuis), is te danken aan de Beni Oukil. Toch vormen ze in Driouche een minderheid en zijn ze tweetalig.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Alasian op 05/09/2011 om 17:21:26
Er is meer mis met de Arifi dan met de Aghabi.

In het boek ‘de vergeten geschiedenis van de Marokkaanse Rif’ schetst Mustafa Aarab een goed beeld van de mentaliteit van de meerderheid van de Rifijnen (1e generatie). Eigenlijk kun je stellen dat Rabat hele wantrouwende mensen van Rifijnen heeft gemaakt. Die houding vind je indirect ook terug bij de 2e generatie Rifijnen: identiteitscrisis en minachting voor je taal en cultuur. De islam speelt ook een grote rol bij het indirect verstoten van je identiteit, vooraal omdat velen islam en arabisch als één geheel zien en het legitimeert veel Imazighen om (gedeeltelijk) afstand te doen van de roots.
De naar ‘Arabhunger’ lijdende Rifijnen zijn vaak de trendzetters, althans dat denken ze. Die gasten distantiëren zich van de Imazighen in Maroc en in Nederland distantiëren ze zich van alle allochtonen, met als reden: Mee gaan met de kudde. Het zit in hun aard, als ze in Rusland beter kunnen krijgen, dan gaan ze Verrussen (ff dikke van dalen bijpakken ;) ). Het zijn tevens vaak onzekere personen die altijd maar aardig, lief, goed gevonden moeten worden door de menigte, ik noem het karakterloos. Betreft arabisering: Soms lijkt soms net of ze de Arabieren wat verschuldigd zijn, weird man, maar ja, je kunt het ook zien als een natuurlijke proces. Zo wordt de overbevolking van de Rif tegengegaan. Elke nadeel, heeft zijn voordeel. 

Zolang Rifijnen zich bedreigd voelen om bepaalde amazighwoordje zoals Azul, dan weet je dat er iets gewoon niet spoort bij veel Rifijnen. Rustig praten helpt ook niet als 9 van 10 Rifijnen stronteigenwijs zijn.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: E3ber_Tastite op 05/09/2011 om 19:47:45
Azul,

In Taza (verarabiseerd) waar wij wonen, is het echt meer een amazigh stad aan het worden,  vooral veel Izenayyen die daar wonen en ook gewoon standaard Tmazight spreken in de cafe en straten. Ik hoor echt elke jaar steeds meer tmazight op de straten en de amazigh symbolen zie je ook steeds meer.

Nador ken ik niet zo goed, wel jammer om te horen, dat er steeds meer Arabisch gesproken wordt, maar ik denk  toch dat in Marokko het tmazight de overhand heeft, als  je de binnenland intrekt hoor je echt overal alleen maar  tmazight.
Azul a Taryast n Izzenayen,

Cool man!
In Taza wonen ook veel Ait Warayen, die spreken ook Zenata Tamazight, bijna hetzelde als Rifijns. Volgens mij wonen in Taza bijna alleen maar Izzenayen en Ait Warayen, of niet?

Ik denk Taza maar een hoger plaats geven in de Hiërarchie ten koste van Nador :D

E3ber_Tastite

Azul bro,

Iwa korshi mlih, hoe is het daaro in ait Touzine?

Taza bestaat uit een aantal stammen zoals de Ghiyata, Brannes, Tsul, daarnaast heb je veel Irrifiyen en Ayt Warayen die naar Taza zijn gekomen. De dichts bijzijnde Ayt Warayen komen uit de omgeving iets verderop van Baboudir, waar ook de bekende grot Ifriwato zit.

Ayt Warayen zitten vooral in Tahla, Harmoumou, Tizarin, best een groot gebied. Het Marokkaanse leger bestaat ook heel veel uit Ayt Warayen,  velen waren ook gestationeerd in Hoceima in de jaren 50, helaas.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: E3ber_Tastite op 06/09/2011 om 20:29:20
Azul bro,

Iwa korshi mlih, hoe is het daaro in ait Touzine?

Taza bestaat uit een aantal stammen zoals de Ghiyata, Brannes, Tsul, daarnaast heb je veel Irrifiyen en Ayt Warayen die naar Taza zijn gekomen. De dichts bijzijnde Ayt Warayen komen uit de omgeving iets verderop van Baboudir, waar ook de bekende grot Ifriwato zit.

Ayt Warayen zitten vooral in Tahla, Harmoumou, Tizarin, best een groot gebied. Het Marokkaanse leger bestaat ook heel veel uit Ayt Warayen,  velen waren ook gestationeerd in Hoceima in de jaren 50, helaas.
Azuuulll!
Ait Touzine d lemli7, hent, ifre7, yechna, arouh, arfi7, d-mizzith etc. Het is er wel leeg, maar ja, men zegt: 'Hoe minder zielen, hoe meer vreugd' ;)
En Tastite en de rest van Izzenayenland? Wat progressie?

Tqadhix chek voor je info! Ik ken de Ait Warayengebied niet goed, wat ik weet is dat het noord oosten van de Midden Atlas Ait Warayen gebied is. Veel Rifijnen weten niet dat de Ait Warayen eigenlijk gewoon Rifijnen zijn en worden ten onrechte vaak als Ichel7iyen aangezien. Ze behoren tot de Zenatafederatie, 100%.

Ik weet wel dat veel Atlas Imazighen in het leger zitten, Ait Warayen blijkbaar ook. Wel slim van Rabat om ze daar te stationeren, ze spreken de taal. Zwarte jaren ay amedouker, we moeten ervan leren.

Spreken de Ait Warayen nog actief Thmazight?

E3ber_Tastite

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 07/09/2011 om 18:05:14
Azuuulll!
Ait Touzine d lemli7, hent, ifre7, yechna, arouh, arfi7, d-mizzith etc. Het is er wel leeg, maar ja, men zegt: 'Hoe minder zielen, hoe meer vreugd' ;)
En Tastite en de rest van Izzenayenland? Wat progressie?

Tqadhix chek voor je info! Ik ken de Ait Warayengebied niet goed, wat ik weet is dat het noord oosten van de Midden Atlas Ait Warayen gebied is. Veel Rifijnen weten niet dat de Ait Warayen eigenlijk gewoon Rifijnen zijn en worden ten onrechte vaak als Ichel7iyen aangezien. Ze behoren tot de Zenatafederatie, 100%.

Ik weet wel dat veel Atlas Imazighen in het leger zitten, Ait Warayen blijkbaar ook. Wel slim van Rabat om ze daar te stationeren, ze spreken de taal. Zwarte jaren ay amedouker, we moeten ervan leren.

Spreken de Ait Warayen nog actief Thmazight?

Ja ze spreken nog steeds Tmazight net als Tarifesht, in de bergen tussen Fes en Taza wordt vooral Tmazight gepraat.Ze hebben daar echt een hele mooie omgeving, het is echt aan te raden om daar een keer een rondreis te maken, echt een machtig natuurgebied.