Op zoek naar Tamazight via plaatsnamen.

Gestart door Botermes, 27/05/2011 om 22:59:04

Botermes

Een tijdje geleden keek ik weleens in een atlas en bij het doornemen van de noordwest-Afrikaanse contreien vielen mij altijd de velen amazighophone plaatsnamen op. Van de meeste weet ik niet eens wat die betekenen.

Het lijkt me wel interessant om daar dieper op in te gaan. Wat kunnen woorden zoals Tamenraset, Aknoul, Tazmamart etc etc, je hoeft maar een atlas open te slaan en je ziet ze voor je neus, eigenlijk betekenen ? Het is een aanzienlijk deel van de taalkundige erfenis die onze voorouders ons hebben achtergelaten. Het kan toch niet zo zijn dat dit onopgemerkt aan ons voorbij gaat.

Dus mensen, wie weet er ergens over te vertellen ?
Ik weet bijvoorbeeld dat Imzouren afgeleid is van thamzourth wat een bepaalde haardracht was. OK dat was een inkoppertje, die is vrij bekend. Zo, die hebben we gehad. Dus willen de lieden die het een en ander weten, zo vrij zijn om wat te delen. Alles draait toch uiteindelijk om het delen met elkaar.

Medeplichtige

wat ik weet is dat aknoul een verbastering van achnour, ch wordt een k en l wordt r, en dat geeft dr voldende betekenis, namelijk achn komt van yachna=goed, en ur is hart, een goede hart dus.
tamanrasset komt van tarwssa, amanrass=wat herder betekent.

*-RiFFijn0s-*

Azul,

Nu medeplichtige een plaatsnaam in Izzenayenland beschrijft, zal ik die van Tizi n Uasri beschijven.

Tizi n Uasli (Uasri) â€" De (berg)pas van de bruidegom

Ik kwam er laatst achter dat het Amazigh woord voor Bruidegom ‘Uasri’is. Heel logisch eigenlijk als je bedenkt dat bruid ‘ Thasreeth’  is. Andere Zenata volkeren zoals de Ichawiyen, gebruiken het woordje Uasli voor Bruidegom nog steeds. Rifijnen gebruiken het woord Moulay ipv Uasli. Het woordje ‘Tasleeth’ is wonderbaarlijk niet vervangen door bv. Lalla La3rousa.
Tizi betekent overigens bergpas.

Citaat van: Charlie Sheen op 27/05/2011 om 22:59:04
Tazmamart
In het woordje Tazmammart, zit het woordje Ammart in, in Arif bevindt zich een stam die Ait Ammart heet. Ait Ammart betekent iets in de trend van ‘iets vol laten lopen’ (vullen). Ait Ammart bestaat volgens David Hart uit Immigranten uit de omliggende stammen, die het gebied hebben ‘gevuld’.  Tazm-ammart is misschien een plek die gevuld is, in dit geval met gevangenen, toch?

MBTiza

Irifiyen noemen Aknoul toch gewoon Ichaouiyen?

Amdawkel

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 30/05/2011 om 13:56:38
Azul,

Nu medeplichtige een plaatsnaam in Izzenayenland beschrijft, zal ik die van Tizi n Uasri beschijven.

Tizi n Uasli (Uasri) â€" De (berg)pas van de bruidegom

Ik kwam er laatst achter dat het Amazigh woord voor Bruidegom ‘Uasri’is. Heel logisch eigenlijk als je bedenkt dat bruid ‘ Thasreeth’  is. Andere Zenata volkeren zoals de Ichawiyen, gebruiken het woordje Uasli voor Bruidegom nog steeds. Rifijnen gebruiken het woord Moulay ipv Uasli. Het woordje ‘Tasleeth’ is wonderbaarlijk niet vervangen door bv. Lalla La3rousa.
Tizi betekent overigens bergpas.
In het woordje Tazmammart, zit het woordje Ammart in, in Arif bevindt zich een stam die Ait Ammart heet. Ait Ammart betekent iets in de trend van ‘iets vol laten lopen’ (vullen). Ait Ammart bestaat volgens David Hart uit Immigranten uit de omliggende stammen, die het gebied hebben ‘gevuld’.  Tazm-ammart is misschien een plek die gevuld is, in dit geval met gevangenen, toch?

Ammar is arabisch, en heeft volgens mij helemaal niks met Tazmamart , je spreekt het volgens mij uit als Tezmmemert

abrid

Oujda- "Waak Hier" volgens velen is dit afgeleid van de hiervoor genoemde woorden. Had te maken met de wacht houden op die plek. Dit was om de Osmanen (De Turken) die tot Algerije waren doorgestoomd tegen te houden zodat ze "Marokko" van toen niet zouden inlijven bij het Osmaanse rijk.

Taghirast-een dorpje in Gezanayaland, men zegt dat er tijgerachtigen voor kwamen, mischien lynxen of iets dergelijks. maar de naam draagt het dorpje nog steeds.

Ajdir ( n Ayth Waryagher); de eerste bewoners van dit dorp schijnen uit Tajdirt afkomstig te zijn. Dit dorpje lag vlakbij Adrar Idbarren (Jbil Hammam-duiven berg). De eerste bewoners van de Nkour vlakte vernoemden hun dorp naar het dorp waar hun voorouders vandaan kwamen. Ajdit betekend tevens opslagruimte vergelijkbaar met Agadir.

abrid

Botermes

Tqadixc ay Abrid, dank je wel , shokran.
Graag meer als het kan. Trouwens , tqadix iedereen die deelneemt aan deze expeditie.

abrid

Citaat van: Charlie Sheen op 01/06/2011 om 07:43:51
Tqadixc ay Abrid, dank je wel , shokran.
Graag meer als het kan. Trouwens , tqadix iedereen die deelneemt aan deze expeditie.

Bra Jmir ayuma!

Tetouan-Afgeleid van Titawin wat ogen betekend. In het zuiden avn Tunesie ligt een gelijknamig stadje genaamd Tatiwin. (in Star Wars is zelfs een planeet naar dit stadje vernoemd ;) )

Sfax-Stad in Tunesie die vernoemd is naar de oude Mazigh koning Syfax die een bondgenootschap sloot met de Cartagers. Deze werd later verslagen door de Romeinen waarbij zijn rijk aan dat van Numidia (dat onder leiding van Massinissa) werd toegevoegd.

Mritc, melilia- Men zegt dat dit is afgeleid van het woord Ammelal wat wit betekend. in de Rif word wit als Acemrar uitgesproken. Waarom het wit wordt genoemd is mij niet bekend mischien dat anderen het kunnen aanvullen.

Acawen-(tegenwoordig Chefcawen): bij binnenkomst van dit dorpje word je verwelkomt door 2 hoge pieken van bergen die lijken op horens. De naam zou daarvan afgeleid zijn. Acawen betekent horens.

Berkane: afgeleid van Abarghan wat zwart betekend. Waarom het zwart word genoemd is mij niet bekend mischien dat anderen het kunnen aanvullen.

Imzurn: afgeleid van het staartje (tamzurt) wat Riffijnen vroeger hadden. Verder is er ook een theorie die zegt dat de eerste bewoner van dat gebied Amzuri heette.

Bukidarren- Hier is Bu Tahgyutc (BuHmara) verslagen. De plaats heeft zijn naam te danken aan de omgekomen paarden die daar bleven liggen.

Targuist: Afgeleid van mannelijkheid wat voor moed staat. (Ta3gast, Taryast)

Azzemour: vernoemd naar een olijven boom (Tazemurt)

.zw.n

Citaat van: abrid op 01/06/2011 om 11:12:33
Bra Jmir ayuma!

Tetouan-Afgeleid van Titawin wat ogen betekend. In het zuiden avn Tunesie ligt een gelijknamig stadje genaamd Tatiwin. (in Star Wars is zelfs een planeet naar dit stadje vernoemd ;) )

Sfax-Stad in Tunesie die vernoemd is naar de oude Mazigh koning Syfax die een bondgenootschap sloot met de Cartagers. Deze werd later verslagen door de Romeinen waarbij zijn rijk aan dat van Numidia (dat onder leiding van Massinissa) werd toegevoegd.

Mritc, melilia- Men zegt dat dit is afgeleid van het woord Ammelal wat wit betekend. in de Rif word wit als Acemrar uitgesproken. Waarom het wit wordt genoemd is mij niet bekend mischien dat anderen het kunnen aanvullen.

Acawen-(tegenwoordig Chefcawen): bij binnenkomst van dit dorpje word je verwelkomt door 2 hoge pieken van bergen die lijken op horens. De naam zou daarvan afgeleid zijn. Acawen betekent horens.

Berkane: afgeleid van Abarghan wat zwart betekend. Waarom het zwart word genoemd is mij niet bekend mischien dat anderen het kunnen aanvullen.

Imzurn: afgeleid van het staartje (tamzurt) wat Riffijnen vroeger hadden. Verder is er ook een theorie die zegt dat de eerste bewoner van dat gebied Amzuri heette.

Bukidarren- Hier is Bu Tahgyutc (BuHmara) verslagen. De plaats heeft zijn naam te danken aan de omgekomen paarden die daar bleven liggen.

Targuist: Afgeleid van mannelijkheid wat voor moed staat. (Ta3gast, Taryast)

Azzemour: vernoemd naar een olijven boom (Tazemurt)

Sorry dat ik hiermee bemoei, maar ik wil aantal dingen rechtzetten.
Syphax is door Massanissa verslagen en aan de Romeinen ingeleverd.
Als ik me niet vergis, Ashawan is ook een stadje/dorpnaam die aan de grens tussen Libie en Tunessie voorkomt net als o.a.Swani en Ajdir.
Mritc is de oorsprongnaam was Malil(a). Dat is een naam van een van voordouders van stam Ghomara. Er bestaat ook een stamnaam Malila.   

.zw.n

Citaat van: abrid op 31/05/2011 om 15:45:27

Ajdir ( n Ayth Waryagher); de eerste bewoners van dit dorp schijnen uit Tajdirt afkomstig te zijn. Dit dorpje lag vlakbij Adrar Idbarren (Jbil Hammam-duiven berg). De eerste bewoners van de Nkour vlakte vernoemden hun dorp naar het dorp waar hun voorouders vandaan kwamen. Ajdit betekend tevens opslagruimte vergelijkbaar met Agadir.
Volgens me, er is een verschil tussen Ajdir en Thajdeth. Ajdir (mannelijk) en Thajdeth (vrouwelijk). Er zijn meerderplaatsen binnen aith wayagher die Thajdeth wordt genoemd. Ook buiten aith wajagher stam.

Ifri

Citaat van: .zw.n op 01/06/2011 om 13:52:04
Als ik me niet vergis, Ashawan is ook een stadje/dorpnaam die aan de grens tussen Libie en Tunessie voorkomt net als o.a.Swani en Ajdir.
Mritc is de oorsprongnaam was Malil(a). Dat is een naam van een van voordouders van stam Ghomara. Er bestaat ook een stamnaam Malila.   

De stad berkane wordt zo genoemd omdat de aarde dat daar is een zwarte kleur heeft

In Berkane en omstreken worden ook veel vruchten gekweekt het is een geschikte aarde voor tuinbouw

dus berkane komt van werchane komt van de "zwarte aarde"

Ifri

Mijn moeder is van "Iakien"

Iakien is een dorpje tussen Tmassint en Imzouren

I5akien komt van het woordje "Cakka" dit is een stad in Syrie het heet Akko

En volgens mijn grootvader zouden de Iakien Imazighen afkomstig zijn uit Syrie, zij zijn weliswaar geberberiseerd, maar ze zouden van daar afstammen, de Imazighen hier zouden waarschijnlijk Syriers die in de loop der eeuwen hun taal hebben verwaarloos en overgegaan zijn op het Tarifit

Je hebt ook Imzouren, wat van het woord "Thamzowth" komt, Thamzowth is de staart die de Imazigen lieten groeien

zoals de Farao's dat deden en zoals de Indianen dat ook deden in Amerika,

Boukidaren waarvan de officiele naam Sidi Bouafif wordt genoemd en Marokko weigert pertinent om de naam Boukidaren als officieel te hanteren komt van de talloze paarden van de cavalerie van Bouthegyoutsh (Boulhmara) zijn cavalerie werd hier gedecimeerd door de Aith Wayagher Moujahidden Moge Allah deze Boulhmarra de aggressor vervloeken

Ifri

Larache komt van het woord Ihorash wat betekent "hopen"

In Larache had je hopen vissen die opgestapeld werden om te verkopen

Essouira komt van het woord Mogador

en je hebt ook Ouarzazate = juweel

Agadir =  Muur

Tetouan komt van het woord Titawine

je hebt ook Tazroot n Jbala = de steentje van de Jbala, en doch blijven de Jbala hun Amazighafkomst verloochenen en ontkennen, in Jblala en Ghomara land heb je talloze dorpjes, plaatsnamen, riviertjes die authentie amazigh namen bevatten en doch blijven deze Jbala zoals zombies hun Amazighbloed ontkennen, en doch blijven zij slaven te zijn van de Saoudiers

Ifri

Citaat van: .zw.n op 01/06/2011 om 13:52:04

Mritch komt van Tashemratch, wit, zoals Beni Mellal ==> Mellilia dit zijn allen gelijkenissen

Wij zeggen voor eieren ==> Thimejareen, sommigen zeggen Thimellalin, dus Melillia komt van "wit" waarschijnlijk werd deze streek bewoond door "Zeer blanke mensen"

Verder is het onwaarschijnlijk dat hier de Ghomara's woonden want de Ghomara's woonden in omstreken van Jebha, Tetuan, ten westen van Hoceima, Tanger, Ashawen, het is meer waarschijnlijk dat hier Ibettouyen wonen, de Ibbettouyen, de afstamelingen van de Ibeqoyen, waren een zeer machtige stam, dat zelfs de Romeinen keer op keer versloeg totdat de Romeinen genoodzaakt waren van hen Romeinse burgers te maken,

De Baquates, of Ibettoyen, of Ibeqoyen, of Betiwi's zijn allen afstammelingen van de huidige Riffijnen, Ibn Battuta en Al Baitar zijn allen afstammelingen van deze stam,