Op zoek naar Tamazight via plaatsnamen.

Gestart door Botermes, 27/05/2011 om 22:59:04

mara

Taza is zeker afgeleid van tazath...vijgen

Botermes

#46
Attas zagwami utesijad danitin, a vu-thqinsa. Hiwa, mlih ca nigh..
Wel jammer dat je na zo'n lange tijd de deur binnen komt vallen met zo'n achterlijke opmerking. OK dan: ha-ha-ha, die grap was hilarisch, ben je nou tevreden ?

Ifri

Taza komt van "Dhza"

"Dhza" is een plant aldus mijn ouders


Ik zal het opzoeken

.zw.n

Citaat van: yuba wis sin op 06/06/2011 om 18:22:25
wie kan de volgende naamplaatsen uitleggen:


TARA 3DIA


THRIRA


TAGHZOUT


DMANI


ATACHROUN



WAWIZIGHT.
thara is bronwater. 3dia is de naam van de plaats waar die bronwater zich bevind of de eigenschap van die bronwater. 3dia klinkt als gehoorzaam.
thaghzout (meervoud theghazza) is moestuin met name moestuinen die in de hellingen-bergen zijn te vinden.
dmani (enkelvoud Damnath) landgoed die vlakbij huis zijn. de oostelijke iriffiyen noemen het Ifotha. Voor centrale arif is ifotha cactus wat oostelijke iriffiyen Ighawen of zo iets noemen.
atachroun is aannemer in de bouw.

.zw.n

Citaat van: abrid op 07/06/2011 om 15:32:55

Wat betreft de Iznassen zou je best gelijk kunnen hebben dat hun vader Aznas heette. Maar dat neemt niet weg dat Taznast een soort boom is toch? Weet jij toevallig hoe deze boom in het nederlands heet?
ter verduidelijking, in nederland gebruiken ze standaard het woord vijgboom voor alle soort vijgbomen. In Arif zijn veel soorten vijgbomen. Elke soort heeft een eigen naam. Een van die soort vijgboom is thaznast. Haar vruchten zijn rondvormig en lichtzwart van kleur.

abrid

Citaat van: .zw.n op 12/06/2011 om 13:11:28
ter verduidelijking, in nederland gebruiken ze standaard het woord vijgboom voor alle soort vijgbomen. In Arif zijn veel soorten vijgbomen. Elke soort heeft een eigen naam. Een van die soort vijgboom is thaznast. Haar vruchten zijn rondvormig en lichtzwart van kleur.

Tqadac, het is dus een soort vijgeboom.

Wie weet waat Axceb Umghar vanaf is geleid? Is een plek vlakbij Annuar. Heeft betekenis gehad ten tijkde van de Rif Oorlog 1921-1926. Wat ik weet is dat ten tijde van Abdelkrim er telefoonlijnen zijn aangelegd voor de inetrne communicatie. Deze lijnen liepen naar Ait Qamra, Targuist, Ajdir. 
Bvd

Botermes

Citaat van: abrid op 14/06/2011 om 11:39:04
Tqadac, het is dus een soort vijgeboom.

Wie weet waat Axceb Umghar vanaf is geleid? Is een plek vlakbij Annuar. Heeft betekenis gehad ten tijkde van de Rif Oorlog 1921-1926. Wat ik weet is dat ten tijde van Abdelkrim er telefoonlijnen zijn aangelegd voor de inetrne communicatie. Deze lijnen liepen naar Ait Qamra, Targuist, Ajdir. 
Bvd
Waar een naam van afgeleid is kan om de meest onnozele dingen zijn. Ik vind dat niet interessant. Meestal gaat het zo: iemand roept ergens een naam voor zonder er bij echt na te denken en de rest zegt hem na. Natuurlijk gaat het bij plaatsnamen ook vaak om een gebeurtenis of kenmerk van het landschap etc etc. Je kunt er allerlei theorieën op los laten. Mischien was het wel een bosje waar Imgharen zich schuilhielden bij het beramen van een verrassingsaanval. Zou makelijk kunnen.

Botermes

#52
Zou Thighadwin iets met aghedu te maken hebben ? Een aghedu is een soort bloem en dat zou Thighedwin dus "bloemetjes" maken.
Het zou heel goed kunnen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 14/06/2011 om 11:39:04
Wie weet waat Axceb Umghar vanaf is geleid?
Azul,
Axeceb: Struiken
Umghar: Amghar, een soort dorpshoofd, man met gezag (vrouwelijk: Tamghart).

Ik denk dat dit de vertaling is.

MBTiza

Citaat van: abrid op 14/06/2011 om 11:39:04
Tqadac, het is dus een soort vijgeboom.

Wie weet waat Axceb Umghar vanaf is geleid? Is een plek vlakbij Annuar. Heeft betekenis gehad ten tijkde van de Rif Oorlog 1921-1926. Wat ik weet is dat ten tijde van Abdelkrim er telefoonlijnen zijn aangelegd voor de inetrne communicatie. Deze lijnen liepen naar Ait Qamra, Targuist, Ajdir. 
Bvd

volgens mij betekent axceb gewoon val, in de zin van de val die imgharen hebben gezet, een muizenval...noemen wij een taxcebt.

ken dit van het dorp toen we op de markt van die valletjes kochten voor vogeltjes.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Ifri op 02/06/2011 om 11:35:44
Dit is perfect mogelijk broeder, masha Al Barrage, de stuwdam is volledig van Aith Wayagher, het zijn enkel de Aith Touzinen die zijn komen wonen in Awayagher streek zoals Imzouren, Bni Bouhayash, en Al Hoceima,
Wrong. Lbarrage is Ait Touzine grondgebied. De Nekkour rivier is de historische grens tussen de stammen Ait Touzine en Ait Waryagher. De Lbarrage ligt ten oosten van de Nekkour rivier. De vroegere bron onder de Lbarrage heet Thanda 7awa.

Citaat van: Ifri op 02/06/2011 om 11:35:44
Maar het kan dat je gelijk hebt maar ik heb dit gehoord van m'n grootvader die zei dat wij Iakien afkomstig zijn van Palestina of Syrie, en dat wij geberberiseerde Arabieren zijn, je mag niet vergeten,
Nogmaals, kijkend naar de naam en de status van de I3akkiyen, ligt het voor de hand dat zij afstammen van de Ait Akki substam. I3akkiyen zijn gewoon imazighen, die afstammen van de Ait Akki n Ait Touzine. De substam Ait Ta3ban n Temsamane stammen bijvoorbeeld af van de Ait Ta3ban n Ait Touzine. Niet alleen de naam bevestigd dit, maar ook het accent.
Er is geen één homogene Rifijnse stam.

Veel (oude) Rifijnen willen graag hun afkomst zoeken in het midden oosten, dat geeft je een beetje de status van een Chriff. Mond op mond verhalen zijn doorgaans onbetrouwbaar.

Adwenni nta

Ifri

Citaat van: Gurkan op 15/06/2011 om 10:46:08
volgens mij betekent axceb gewoon val, in de zin van de val die imgharen hebben gezet, een muizenval...noemen wij een taxcebt.

ken dit van het dorp toen we op de markt van die valletjes kochten voor vogeltjes.

Axceb is een doornige plant met vruchten, het is de frambozen plant, aldus mijn moeder

Ifri

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 15/06/2011 om 10:55:22
Wrong. Lbarrage is Ait Touzine grondgebied. De Nekkour rivier is de historische grens tussen de stammen Ait Touzine en Ait Waryagher. De Lbarrage ligt ten oosten van de Nekkour rivier. De vroegere bron onder de Lbarrage heet Thanda 7awa.
Nogmaals, kijkend naar de naam en de status van de I3akkiyen, ligt het voor de hand dat zij afstammen van de Ait Akki substam. I3akkiyen zijn gewoon imazighen, die afstammen van de Ait Akki n Ait Touzine. De substam Ait Ta3ban n Temsamane stammen bijvoorbeeld af van de Ait Ta3ban n Ait Touzine. Niet alleen de naam bevestigd dit, maar ook het accent.
Er is geen één homogene Rifijnse stam.

Veel (oude) Rifijnen willen graag hun afkomst zoeken in het midden oosten, dat geeft je een beetje de status van een Chriff. Mond op mond verhalen zijn doorgaans onbetrouwbaar.

Adwenni nta

Beste broeder inoe, tkadac, ik bedank u voor uw goede bijdrage

abrid

Citaat van: Ferhat op 01/06/2011 om 20:07:28
of is het een plaatst waar het vriest (koud is)?

Je bedoelt afgeleid van Tizuras (D'zuras-Azriës). Naar mijn weten was het afgeleid van mannelijkheid.

Ait Bu Ayyash: Hier zijn een aantal varianten op.

1. Afgeleid van Ta3iact (zo noemen de Igzinnayen een Tamzurt) Volgens D. Hart kan dit bijna niet kloppen omdat men binnen de Ayth Waryagher het woord niet kent maar daarvoor Tamzurt of Tajjutith gebruiken.
2. Ayyac verre voorvader van deze sub stam.
3. Ayyac afgeleid van het arabische 3ic (leven)

D wa netta

Botermes

#59
Citaat van: Ifri op 15/06/2011 om 17:05:06
Axceb is een doornige plant met vruchten, het is de frambozen plant, aldus mijn moeder
Wenni qanas axceb n thabgha, dat is een wilde bramenstruik. Ighemmid gi mani djan waman attas swaday n thmorth. Aqan ghanagh din aw gadim ughzar.  Bramen lijken een beetje op frambozen maar smaken veel zoeter, en bevatten minder vocht.