Op zoek naar Tamazight via plaatsnamen.

Gestart door Botermes, 27/05/2011 om 22:59:04

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Gurkan op 31/05/2011 om 11:25:43
Irifiyen noemen Aknoul toch gewoon Ichaouiyen?
Ichaouiyen is een substam van de Izzenayen, Aknoul is de hoofdplaats van de Ichaouiyen substam.
Deze substam is vernoemd naar de Ichaouiyen Imazighen uit oost Algerije. Zo zie je maar weer de Zenata relaties tussen Rifijnen en Ichaouiyen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Ifri op 01/06/2011 om 14:11:02
Iakien is een dorpje tussen Tmassint en Imzouren

I5akien komt van het woordje "Cakka" dit is een stad in Syrie het heet Akko

En volgens mijn grootvader zouden de Iakien Imazighen afkomstig zijn uit Syrie, zij zijn weliswaar geberberiseerd, maar ze zouden van daar afstammen, de Imazighen hier zouden waarschijnlijk Syriers die in de loop der eeuwen hun taal hebben verwaarloos en overgegaan zijn op het Tarifi
Azul,
De I3akkiyen substam komen van oorsprong uit Ait Akki, een substam van de Ait Touzine (Lbarrage e.o.) . Ook  David Hart refereert de afkomst van de I3akkiyen aan de Ait Akki. De Ait Akki waren vroeger smeden (ambachtslieden), slagers en imedyazen etc. Vandaar dat er veel I3akkiyen vandaag de dag nog slagers en Smeden zijn.

Ferhat

Citaat van: abrid op 31/05/2011 om 15:45:27
Oujda- "Waak Hier" volgens velen is dit afgeleid van de hiervoor genoemde woorden. Had te maken met de wacht houden op die plek. Dit was om de Osmanen (De Turken) die tot Algerije waren doorgestoomd tegen te houden zodat ze "Marokko" van toen niet zouden inlijven bij het Osmaanse rijk.

de uitleg die ze geven met othamen kan niet kloppen. Oujda bestond voor de komst of zelfs het bestaan van de Othmaanse rijk.

Ferhat

Citaat van: Ifri op 01/06/2011 om 14:11:02
Mijn moeder is van "Iakien"

Iakien is een dorpje tussen Tmassint en Imzouren

I5akien komt van het woordje "Cakka" dit is een stad in Syrie het heet Akko

is het niet een stad in het voormalige Palestina?
naast Arabieren hebben ook Joden en Feniciërs deze stad bewoond. en al deze 3 volkeren zijn richting Tamazigha vertrokken.

Ferhat

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 30/05/2011 om 13:56:38Tazm-ammart is misschien een plek die gevuld is, in dit geval met gevangenen, toch?

:-)  de beruchte gevangenis is naar de stad genoemd en niet anders om.

Ferhat

Citaat van: abrid op 01/06/2011 om 11:12:33

Targuist: Afgeleid van mannelijkheid wat voor moed staat. (Ta3gast, Taryast)

of is het een plaatst waar het vriest (koud is)?

Ferhat

Ifri

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 01/06/2011 om 19:43:32
Azul,
De I3akkiyen substam komen van oorsprong uit Ait Akki, een substam van de Ait Touzine (Lbarrage e.o.) . Ook  David Hart refereert de afkomst van de I3akkiyen aan de Ait Akki. De Ait Akki waren vroeger smeden (ambachtslieden), slagers en imedyazen etc. Vandaar dat er veel I3akkiyen vandaag de dag nog slagers en Smeden zijn.

Dit is perfect mogelijk broeder, masha Al Barrage, de stuwdam is volledig van Aith Wayagher, het zijn enkel de Aith Touzinen die zijn komen wonen in Awayagher streek zoals Imzouren, Bni Bouhayash, en Al Hoceima,

Maar het kan dat je gelijk hebt maar ik heb dit gehoord van m'n grootvader die zei dat wij Iakien afkomstig zijn van Palestina of Syrie, en dat wij geberberiseerde Arabieren zijn, je mag niet vergeten, Nekor zelfs was een sultanaat, een emiraat, Ik zeg niet dat Iakien volledig Arabieren zijn, maar naar alle waarschijnlijkheid zou Iakien gesticht zijn door een Arabieren of Feniciers van Akko en tegelijkertijd waren de meeste Arabieren "slagers", en in Kabylie ook,

het is algemeen bekend dat binnen de Pre-Islamitische Amazighbeschaving een slager een lage job is, en dit verklaart ook waarom Aksil de schaap niet wou slachten die Okbah hem had gegeven om te slachten, maar ik vind dat de job van slager juist zeer goed is omdat het goedverdienend is en ook omdat je ook leert hoe een dier te slachten, het is een soort training zeg maar,

In Kabylie zou in vroegere tijden het beroep van beenhouwers ook als laag bekeken worden terwijl hier geen reden voor is

Waarom zijn Irifien zo fanatiek en conservatief? Omdat Riffijnen de oorspronkelijke afstammelingen zijn van de Aith Nekor, de Aith Nekor zijn de Imazighen die zich vrijwillig bekeerd hebben, wij zijn al bekeerd van oudsher,

Ifri

Citaat van: Ferhat op 01/06/2011 om 19:58:28
naast Arabieren hebben ook Joden en Feniciërs deze stad bewoond. en al deze 3 volkeren zijn richting Tamazigha vertrokken.

Klopt broeder,

Lezer

wat de nam "Oujda" betreft, is het volgens sommigen onzeker. "Oujdenaren" die ik op sites vind zijn arabisch gezind, de naam als berber is better voor velen.  Op een portaal site van Oujda city zou het moelijk afgeleid zijn van de berberse naam "taoujtat". Een naam die nog te vinden is in marokko.

Sommigen interpreteren "Tanger" als "Tin ja", en anderen marakuch as "mur kuch".... Allemaal arm aan logica.

Ifri

Citaat van: Lezer op 02/06/2011 om 18:00:08
wat de nam "Oujda" betreft, is het volgens sommigen onzeker. "Oujdenaren" die ik op sites vind zijn arabisch gezind, de naam als berber is better voor velen.  Op een portaal site van Oujda city zou het moelijk afgeleid zijn van de berberse naam "taoujtat". Een naam die nog te vinden is in marokko.

Sommigen interpreteren "Tanger" als "Tin ja", en anderen marakuch as "mur kuch".... Allemaal arm aan logica.

Oujda is een puur Amazigh stad en dit kan niet gecontesteerd noch betwist worden, ik  verwijs je naar de teksten die nagelaten zijn door Leo Africanus waarbij hij zegt dat de Imazighen die in Oujda woonden namelijk het Taznatit spraken en dat zij te leiden hadden onder de laffe aanvallen van de Banou Hilal en Bedouiene stammen

.zw.n

Citaat van: Ifri op 01/06/2011 om 14:18:46
Mritch komt van Tashemratch, wit, zoals Beni Mellal ==> Mellilia dit zijn allen gelijkenissen

Wij zeggen voor eieren ==> Thimejareen, sommigen zeggen Thimellalin, dus Melillia komt van "wit" waarschijnlijk werd deze streek bewoond door "Zeer blanke mensen"

Verder is het onwaarschijnlijk dat hier de Ghomara's woonden want de Ghomara's woonden in omstreken van Jebha, Tetuan, ten westen van Hoceima, Tanger, Ashawen, het is meer waarschijnlijk dat hier Ibettouyen wonen, de Ibbettouyen, de afstamelingen van de Ibeqoyen, waren een zeer machtige stam, dat zelfs de Romeinen keer op keer versloeg totdat de Romeinen genoodzaakt waren van hen Romeinse burgers te maken,

De Baquates, of Ibettoyen, of Ibeqoyen, of Betiwi's zijn allen afstammelingen van de huidige Riffijnen, Ibn Battuta en Al Baitar zijn allen afstammelingen van deze stam,

Zie je geen verschil tussen Thamadjadj (ei) en Thoshamretj (wit).
Ghommara zijn de oorspronkelijke bewoners Arif tot rivier melwija.
Wanneer leefde de stam Baquates en waar precies.

.zw.n

Citaat van: Ferhat op 01/06/2011 om 19:58:28

in welke periode woonden joden in dat gebied en wanneer kwamen ze naar noord afrika.

.zw.n

Citaat van: Ferhat op 01/06/2011 om 19:46:32
de uitleg die ze geven met othamen kan niet kloppen. Oujda bestond voor de komst of zelfs het bestaan van de Othmaanse rijk.
het klopt, Oujda bestond voor Othmaanse rijk.

Botermes

Een plaatsnaam hoeft niet persé een stad te zijn, a besti mensi. Maar ook een naam van een dorp, rivier, berg(keten) of een slope, kortom iets geografisch.
Dus laat de steden even voor wat ze zijn. Het beperkt alleen in het doel dat we voor ogen hebben. We zijn op zoek naar Tamazight.

Wat betekent bijvoorbeeld Thigadouin of, bij ons is er een bepaald gebied vlakbij de aghzar dat vurajuyan heet, wat zijn irajuyan ? Het is een heel oud woord dat ik  slechts zelden in mijn leven heb gehoord.