Ennayer Ayred, feestdag van de Rifijnse stam Ait Snous nabij Tlemcen, Algerije

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 16/05/2011 om 14:57:09

Hadou

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 19/05/2011 om 10:00:19
Aghiras = luipaard (Panter), die kwam vroeger in Arif voor. Een tijger wordt ook Aghiras genoemd, omdat we denk ik geen andere woord hebben voor tijger.

Aghiras is idd luipaard.
tijger = Aksil

Ifri

Aksil ===> Tijger

Izem; Sbeh ==> Leeuw

Iefies ==> Mythische dier, dat een stinkende adem had, en dat mensen wurgde door ze heel hard vast te nemen door zijn klauwen, en hen verpletterde en tegelijk ook liet verstikken door zijn stinkende adem, de draak?

Oeshen ==> Wolf


Oesha ==> Bastaard wolf/hond is meestal groter en sterker dan de wolf, wordt gebruikt om de wolven op te jagen en de schapen te beschermen, maaer kan soms ook de eigen schapen opeten, mijn grootvader had een osha, (een soort husky)


Oha ==> Vos, met zijn dikke oranje staart


Thamza==> Grote reuzenmens met één oog, at mensen op, is een menseneter, de oude cycloop


Amayass ==> de jachtluipaard, de cheetah


Agheerass ==> weet ik niet


Afounass ==> LEDEN VAN AMAZIGH.NL


Atharass => Kerel (Atlas) Aryaz ==> Man


Igidh ==> Egide, Ram, Egide wordt in het Grieks gebruikt


Misra ==> Mizra (die met de 3 stenen) Egypte,


Tin Hinan ==> Athena (Athena zou afstammen van een mythische Amazighkoningin)


Annams ==> kleine knaagdier, maar zeer sterk, de das? de wolverine? De otter? Ik weet het niet



De Amazighkwestie is verwaarloosd en genegeerd in al de talloze onderzoeken, de gevestigde historici en wetenschappers en archeologen zijn nu bezig met een herinterpretatie van de geschiedenis, men is nu volop baanbrekend werk aan het uitvoeren,

Er is een ware Berberse revolutie aan de gang binnen de Noord-Afrikaanse Geschiedkunde


Volgens nieuwe ontdekkingen zouden de Pharao's "Imazighen" zijn, en niet alleen dat, zelfs de oude Grieken zouden zeer sterk beinvloed zijn door de Imazighen,



.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 20/05/2011 om 11:58:55
Dat zijn jouw woorden. Mijn antwoord was een toevoeging op de info van Thawmat Abrid. De Berberleeuw moet wel een aparte benaming hebben gehad dan de overige leeuwsoorten. Aangezien Abrid het had over een uitgestorven leeuwsoort die in Noord Afrika voorkwam, is het voor de handliggend dat het om de Berberleeuw gaat, oftewel de ‘Izem’. Als het niet zo is, mag je vertellen wat wel de goede benamingen zijn. In heel Arif wordt het woordje Bouharou gebruikt voor leeuw, ook in Ait Waryagher. Ayrad wordt niet altijd gebruikt in Arif, men gebruikt nu meer het woordje Sbe3 of Bouharou. 
Wanhopig probeer je door middel van onnozele onbetrouwbare argumenten te laten zien dat Oostelijke Rifijnen totaal anders zijn dan de Centrale Rifijnen. Ait Waryagher bestaat uit meer dan alleen jouw dorpje. Wees dus voorzichtig met uitspraken als “enige woorden die de Ait Waryagher gebruiken”. Als je zo wilt beredeneren, dan kan ik je ook zeggen dat Ait Waryagher een supergroot stam zijn die intern ook veel kleine verschillen hebben. Het verschil in linguïstiek kun je grotendeels geografische verklaren i.p.v. etnisch. Je moet je afvragen wat het verschil is tussen de Ait Ari subclan en de Trougoute subclan. Wat voor verschillen tussen deze 2 subclans maakt deze twee toch zo verschillend van elkaar?
Moet ik achterlijke zbber-argumenten accepteren van een wannabee Phoeniciër? Wie ben jij dan als ik vragen mag? De senhaja Srir Imazighen van de Rif zijn wel van andere oorsprong (Senhaja, net als Isousiyen), de centrale Rifijnen (Ait Waryagher, Ait Ammart, Ibaqouyen, Ait Boufrah en Ait Yettuft) zijn niet van andere oorsprong, zo wel, bewijs het maar zou ik zeggen.

Ik snap niet waar je je druk om maakt, je bent maar een nazaat van overgebleven geamazighiseerde Phoenicische slaaf, beperk je maar tot je Phoenisische oorsprong, ga dat eerst maar eens bewijzen a babbazz.

Ik ben NOFZAAW net als de meerderheid van de inwoners van centrale van Arif. Ik laat mijn historische en culturele erfenis niet door de aanhangers van ex-bedoeïen stammen (banoe hilal, sanhaja en zanata) verneuken of annexeren. Lees het boek van Ahmed tahiri (Imaraat Nkoer) of verdiep je in de oude Arabische literatuur en begin bij ibno khaldoen.

Waarom zou de Noord Afrikaanse leeuw apart benaming moeten hebben dan overige leeuwen? Of denk jij dat Iriffiyen handelaars van leeuwen waren? Of hadden ze daar meerder soort leeuwen of een dierentuin waar leeuwen uit verschillen delen van de wereld rondlopen?
Of zijn de dierennamen van de uitgestorven Noord Afrikaanse dieren ook uitgestorven en daarna hebben Iriffiyen nieuwe namen bedacht voor soortgelijke dieren die buiten Noord Afrika leven? Of ZUIG HET ZOMAAR UIT JE DUIM omdat dit woord niet in je plaatje past? je mag kiezen.
Welke dorp van aith wayagher die het woord Ayrad gebruiken?
Hoe kwam jij eraan dat Bouharou een leeuw betekent? Is dat toevallig een Indiaanse leeuw? Want volgens je logica is de uitgestorven Noord Afrikkaanse leeuw moet Izzem geheten zijn en Ayrad is de hedendaagse leeuw.
Feiten:
Het woord Bouharoe komt in centrale Arif wel voor maar wordt niet voor leeuw gebruikt. Bouharoe wordt tegenwoordig als een scheldwoord gebruikt. Het wordt ook voor een soort jeukziekte gebruikt. Mensen die te veel last van jeuk hebben zeggen we dat hij Bouharoe ziekte heeft. Sommige mensen associëren het woord Bouharoe met vos of wolf. Mocht dat dit woord van oorsprong een dierennaam is dan is het zeker niet voor de leeuw gebruikt, want leeuwen in Arif worden geassocieerd met iets positief (moedig, leiderschap, sterk..). Het moet een dier zijn die vaak last van jeuk heeft.
Trouwens de woorden Bouharoe en Izzem zijn traditionele gezien onbekend bij oostelijke Iriffiyen zoals het woord Aynad onbekend is voor centrale Arif Iriffiyen.

Ik begrijp niet waarom je Izannassen en aith snous als Iriffiyen beschouwd. Iriffiyen zijn geografische begrip (inwoners van de bergen van Arif).  Izannassen en aith snous zijn geografische en historische gezien nooit bij Iriffiyen hebben behoord (lees Imaraat nkoer, rif republiek).
Verder raad ik je om samen met Metalsaa het woord Izzan te gaan ontleden. Ik beloof je dat ik jullie met rust zal laten.

argaz

Ma ttsrim ci mermi ghaa-kum gha siwer !!

Citaat van: .zw.n op 20/05/2011 om 10:52:21
Arabische taal is ook een resultaat van de oude talen net als Thamazight talen.
Je meld hier speculaties en geen informaties: "izem" misschien band met "za3im"??? Misschien band met “zem”???
Wat betreft Uccen (Uchan) weet ik 99999999% zeker. Als puber heb ik op ze in Arif gejacht.
zem = brullen

het is twee woorden, "izem" en "za3im", zij hebben betekenissen vrij nabij, beide kunnen moedig, flink aanwijzen !

Er is geen wolf bij ons, dat bestaat niet!! het is de jakhals, hij lijkt veel op de wolf, daarom verwarren de mensen!

Citaat van: .zw.n op 23/05/2011 om 10:51:43
Izannassen en aith snous zijn geografische en historische gezien nooit bij Iriffiyen hebben behoord (lees Imaraat nkoer, rif republiek).

Ibn Khaldoun

De Ait Iznasen (Ait Ijnasen) zijn de broers van de Iriffiyen (Ibttiwen), enerzijds van een etnisch punt gezien, zij zijn van dezelfde afstamming stam-, daarom spreken zij dezelfde taal, en zij omvatten zich. Het gebied van de Ait Iznasen is uitgebreid (tot de algerijnse grens), misschien wegens hun groot gebied, zij hebben een zekere autonomie ontwikkeld ten opzichte van ons! 

Botermes

Citaat van: .zw.n op 23/05/2011 om 10:51:43
Ik ben NOFZAAW net als de meerderheid van de inwoners van centrale van Arif. Ik laat mijn historische en culturele erfenis niet door de aanhangers van ex-bedoeïen stammen (banoe hilal, sanhaja en zanata) verneuken of annexeren.
Jouw culturele erfenis, wat is dat ? Iets wat je van huis uit en je omgeving hebt meegekregen, niet iets dat je van Ahmed Tahiri hebt. NOFZAAW ebbeh...Dat woord komt niet eens voor in de vocabulaire van Aithwayagher.

argaz

ziehier nog een ander bewijs van de etnische band die de Ait Iznassen aan de Irrifiyen bindt, als men kan zeggen :

http://www.rifmelody.com/videos/viewvideo/576/rif-music/bni-yaznasan-2011-wayaral-buya-hd.html

lalla buya is de muziek van verwijzing van de Fransen, degenen die dit lied zingen, zij uitmaken deel van hetzelfde volk!

.zw.n

Citaat van: argaz op 23/05/2011 om 13:06:46
Ma ttsrim ci mermi ghaa-kum gha siwer !!
zem = brullen

het is twee woorden, "izem" en "za3im", zij hebben betekenissen vrij nabij, beide kunnen moedig, flink aanwijzen !

Er is geen wolf bij ons, dat bestaat niet!! het is de jakhals, hij lijkt veel op de wolf, daarom verwarren de mensen!

Ibn Khaldoun

De Ait Iznasen (Ait Ijnasen) zijn de broers van de Iriffiyen (Ibttiwen), enerzijds van een etnisch punt gezien, zij zijn van dezelfde afstamming stam-, daarom spreken zij dezelfde taal, en zij omvatten zich. Het gebied van de Ait Iznasen is uitgebreid (tot de algerijnse grens), misschien wegens hun groot gebied, zij hebben een zekere autonomie ontwikkeld ten opzichte van ons! 
Bedankt voor je moeite, maar je hoeft me niet te overtuigen dat Izannassen tot Nofzawa stam behoort. De discussie over de stammensamenstellingen van Arif is zo vaak op deze site geweest, maar sommige gasten negeren het om hun geëxporteerd propaganda  te blijven verspreiden in de vorm van verneukerij onderwerpen/discussies aan te kaarten.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0

Mijn praatjes met Riffijnos hoort tot de verneukerij discussie. Hij gebruikt liever de naam Iriffiyen (geografische begrip die in de loop der eeuwen vaak veranderd is, maar de stam Izannassen zijn nooit tot een van die begrippen van Iriffiyen behoord) en zanata (etnische en culturele begrip: Iriffiyen zijn culturele en taalkundige wel door deze stam beïnvloed met name de oostelijk van Noord Marokko, maar niet etnische gezien ) omdat het hem goed uitkomt. In principe kan hij met een paar argumenten  die eeuwen geleden ontkracht zijn zich tijdelijke verdedigen, maar ik vrees zelfs dat te hoog gegrepen voor hem is.


P.S. wij gebruiken het woord Ushan voor alle soort wolven. Welke soorten wolven  in Arif zijn te vinden weet ik het niet. Het is me nooit gelukt om een wolf te ontvangen of dichtbij te bekijken. Ik zag ze vaak van ver wegrennen. Ze zijn net zo groot als honden en een beetje grijs.


Botermes

Ra7 a shondimiter,
Qa akidnagh da thimgharin t ti7anjirin, utsad7id chi nigh? Uxa taryad danitin marka ni wawaran amaknaw " verneukerij ". Zghak qa ruxa dawid ixfinak ma ? Ussa min ighir iga ruxa.. ahya mo7. Itsanna3 da marka ni iholandiyan ni, aith vu xror..

Irifiyan d iju wawar, udji ci  d "geografisch begrip" waha,  a3maa.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: .zw.n op 25/05/2011 om 13:24:43
De discussie over de stammensamenstellingen van Arif is zo vaak op deze site geweest, maar sommige gasten negeren het om hun geëxporteerd propaganda  te blijven verspreiden in de vorm van verneukerij onderwerpen/discussies aan te kaarten.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0
Ik negeer idd jouw achterlijke waanideeën die gebasseerd op jouw Psychopathische fantasieën .
Inefzawen zijn gewoon Zenata Imazighen, zelfs jouw held Ibn Khaldun heeft dat bevestigd. Ik neem aan dat je veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van Ibn Khaldun.


Het huidige gebied van Inefzawen ligt in zuid Tunesië, rondom de stad Tataouin, tussen de Ichaouiyen en Nefousa in. Inefzawen spreken nu de dag nog een Zenata taal, die bijna hetzelfde is als die van Ichaouiyen. Zijn zij misschien ook het slachtoffer geworden van massale Zenatisering? 

Citaat van: .zw.n op 25/05/2011 om 13:24:43
In principe kan hij met een paar argumenten  die eeuwen geleden ontkracht zijn zich tijdelijke verdedigen, maar ik vrees zelfs dat te hoog gegrepen voor hem is.
Je bent te hoog voor mij gegrepen, maar nog steeds heb je mij niet overtuigd. Misschien moet je eens leren bronnen te gebruiken, zodat je iets kunt bewijzen.
Je moet ook eens zo langzamerhand leren niet zelf je eigen classificaties te maken. Er zijn tal van onderzoekers en historici je voor gegaan en die zijn het er allemaal over eens dat deze groep tot de Rifijnen behoren en spreken het Rifijns Tamazight, een Zenata taal.

Citaat van: .zw.n op 25/05/2011 om 13:24:43
P.S. wij gebruiken het woord Ushan voor alle soort wolven. Welke soorten wolven  in Arif zijn te vinden weet ik het niet. Het is me nooit gelukt om een wolf te ontvangen of dichtbij te bekijken. Ik zag ze vaak van ver wegrennen. Ze zijn net zo groot als honden en een beetje grijs.
Je had toch op ze gejaagd? Nog nooit één van dichtbij gezien zelfs? Heb je met een waterpistool op ze gejaagd?  Dat weet iedereen zo langzamerhand wel, dat ze even groot zijn als sommige honden, men kijkt ook wel eens Animal Planet Doctor Bou-Iwzan.

Jij wilt je toch oh zo graag distancieren van de rest van de Rifijnen, je bent gewoon een niksgunner. Eerst zeg je dat je een Phoenicier bent en nu zeg je dat je Nefzawi bent, wat ben jij nou? Waar gingen al die discussies nou om? Je zegt nu toch zelf dat wij Inefzawen zijn? Mee eens, wat is je punt nou precies?

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: .zw.n op 25/05/2011 om 13:24:43
Mijn praatjes met Riffijnos hoort tot de verneukerij discussie. Hij gebruikt liever de naam Iriffiyen (geografische begrip die in de loop der eeuwen vaak veranderd is, maar de stam Izannassen zijn nooit tot een van die begrippen van Iriffiyen behoord) en zanata (etnische en culturele begrip:
Is het Rifgebergte veranderd in de loop der eeuw? Zijn er bergen verdwenen ofso?

Jij weet echt niet waarover je praat.
Het Rifgebergte is een geografische benaming, namelijk voor het bergachtige gebied tussen, in het westen, Larache tot de Merwect (Moulouya) rivier in het oosten en tussen het Middellandse zee in het noorden en de lijn Wazane â€" Fes â€" Taza â€" Gurecif in het zuiden. Een volk hoeft niet per definitie vernoemd te zijn naar de geografische naam. Castilianen (Spanje) wonen toch ook niet alleen maar in Castilië (Castilië La Mancha en Castilië en Léon)? De inwoners van het Rifgebergte zijn niet allemaal Rifijnen. Rifijnen zijn de Berberofone inwoners van het Rifgebergte, de taal van de Rifijnen is vernoemd naar het Rifgebergte, waar de merendeel van de Rifijnen wonen. Men had ook voor een andere naam kunnen zien, maar het zij zo. Rifijnen zijn: Ghomara Imazighen, Senhaja Srir Imazighen en Rifijnen. Echter, de Ghomara en Senhaja Imazighen worden vaak wel als apart beschouwd. De Jbala (van oorspong Ghomara en Senhaja) zijn geen Rifijnen, ze spreken geen Berberdialect en voelen zich niet verwant met Tamazightsprekenden.

De taal en gemeenschappelijke geschiedenis is hetgeen wat Rifijnse Imazighen (exlusief Ghomara en Senhaja) uit het Rifgebergte ons bindt (inclusief Ait Iznassen, Ait Figuig, Ait Sergouchene (Noord-oost Atlas), Ait Waryan (Noord-oost Atlas), Ait Snous (noordwest Algerije)en Ait Bous3aid(noordwest Algerije). Deze mogen dan niet in het Geografische aangeduide Rifgebergte wonen, zij zijn ook Rifijnen, vanwege de verwantschap en gemeenschappelijke taal en geschiedenis. Dat taalkundigen rekenen deze groep niet voor niks tot de Rifijnse Imazighen, absoluut geen toeval.

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 26/05/2011 om 10:59:28
Ik negeer idd jouw achterlijke waanideeën die gebasseerd op jouw Psychopathische fantasieën .
Inefzawen zijn gewoon Zenata Imazighen, zelfs jouw held Ibn Khaldun heeft dat bevestigd. Ik neem aan dat je veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van Ibn Khaldun.


Het huidige gebied van Inefzawen ligt in zuid Tunesië, rondom de stad Tataouin, tussen de Ichaouiyen en Nefousa in. Inefzawen spreken nu de dag nog een Zenata taal, die bijna hetzelfde is als die van Ichaouiyen. Zijn zij misschien ook het slachtoffer geworden van massale Zenatisering? 
Je bent te hoog voor mij gegrepen, maar nog steeds heb je mij niet overtuigd. Misschien moet je eens leren bronnen te gebruiken, zodat je iets kunt bewijzen.
Je moet ook eens zo langzamerhand leren niet zelf je eigen classificaties te maken. Er zijn tal van onderzoekers en historici je voor gegaan en die zijn het er allemaal over eens dat deze groep tot de Rifijnen behoren en spreken het Rifijns Tamazight, een Zenata taal.
Je had toch op ze gejaagd? Nog nooit één van dichtbij gezien zelfs? Heb je met een waterpistool op ze gejaagd?  Dat weet iedereen zo langzamerhand wel, dat ze even groot zijn als sommige honden, men kijkt ook wel eens Animal Planet Doctor Bou-Iwzan.

Jij wilt je toch oh zo graag distancieren van de rest van de Rifijnen, je bent gewoon een niksgunner. Eerst zeg je dat je een Phoenicier bent en nu zeg je dat je Nefzawi bent, wat ben jij nou? Waar gingen al die discussies nou om? Je zegt nu toch zelf dat wij Inefzawen zijn? Mee eens, wat is je punt nou precies?

Inderdaad, ik hecht veel waarde aan inbo khaldun.
welke achterlijke schrijver die beweerde dat volgens ibno khaldun nofzawa  zanata imazighen zijn. Heb jij wel eens ibno khaldun gelezen. Weet jij wat ibno khaldun over zanata taal heeft gezegd.

Kan jij het onderbouwen waarom nofzawa zanata imazighen zijn.

P.S. in Arif jachden wij met honden, stokken en oude geweren. Je kan niet dichtbij een wolf komen omdat ze op afstand de honden horen en rennen ze als een gek weg.

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 26/05/2011 om 11:12:19
Is het Rifgebergte veranderd in de loop der eeuw? Zijn er bergen verdwenen ofso?

Jij weet echt niet waarover je praat.
Het Rifgebergte is een geografische benaming, namelijk voor het bergachtige gebied tussen, in het westen, Larache tot de Merwect (Moulouya) rivier in het oosten en tussen het Middellandse zee in het noorden en de lijn Wazane â€" Fes â€" Taza â€" Gurecif in het zuiden. Een volk hoeft niet per definitie vernoemd te zijn naar de geografische naam. Castilianen (Spanje) wonen toch ook niet alleen maar in Castilië (Castilië La Mancha en Castilië en Léon)? De inwoners van het Rifgebergte zijn niet allemaal Rifijnen. Rifijnen zijn de Berberofone inwoners van het Rifgebergte, de taal van de Rifijnen is vernoemd naar het Rifgebergte, waar de merendeel van de Rifijnen wonen. Men had ook voor een andere naam kunnen zien, maar het zij zo. Rifijnen zijn: Ghomara Imazighen, Senhaja Srir Imazighen en Rifijnen. Echter, de Ghomara en Senhaja Imazighen worden vaak wel als apart beschouwd. De Jbala (van oorspong Ghomara en Senhaja) zijn geen Rifijnen, ze spreken geen Berberdialect en voelen zich niet verwant met Tamazightsprekenden.

De taal en gemeenschappelijke geschiedenis is hetgeen wat Rifijnse Imazighen (exlusief Ghomara en Senhaja) uit het Rifgebergte ons bindt (inclusief Ait Iznassen, Ait Figuig, Ait Sergouchene (Noord-oost Atlas), Ait Waryan (Noord-oost Atlas), Ait Snous (noordwest Algerije)en Ait Bous3aid(noordwest Algerije). Deze mogen dan niet in het Geografische aangeduide Rifgebergte wonen, zij zijn ook Rifijnen, vanwege de verwantschap en gemeenschappelijke taal en geschiedenis. Dat taalkundigen rekenen deze groep niet voor niks tot de Rifijnse Imazighen, absoluut geen toeval.


het woord Arif werd vroeger niet voor alle Rifgebergte gebruikt maar wel voor een kleine gedeelte daarvan.
De inwoners van Arif ghomara, sanhaja en nofzawa hebben geen gezamenlijke taal.
Welke gezamenlijke geschiedenis hebben iriffiyen met de bovenstaande stammen die niet in rifgebergte wonen.
hebben de inwoners van Arif die darija spreken ook een gezamenlijke geschiedenis en taal met de rest van Iriffiyen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: .zw.n op 27/05/2011 om 10:50:01
Inderdaad, ik hecht veel waarde aan inbo khaldun.
welke achterlijke schrijver die beweerde dat volgens ibno khaldun nofzawa  zanata imazighen zijn.
Ibn Khaldun zelf a Bou-Re7nek.

Citaat van: .zw.n op 27/05/2011 om 10:50:01
Heb jij wel eens ibno khaldun gelezen. Weet jij wat ibno khaldun over zanata taal heeft gezegd.
Jawel. Ja dat weet ik wel, maar ik zeg het lekker niet.

Citaat van: .zw.n op 27/05/2011 om 10:50:01
Kan jij het onderbouwen waarom nofzawa zanata imazighen zijn.
Kun jij beter niet eerst onderbouwen waarom Nefzawa geen Zenata Imazighen zijn?

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: .zw.n op 27/05/2011 om 11:06:25
Welke gezamenlijke geschiedenis hebben iriffiyen met de bovenstaande stammen die niet in rifgebergte wonen.
hebben de inwoners van Arif die darija spreken ook een gezamenlijke geschiedenis en taal met de rest van Iriffiyen.
De Westelijke Berberofone Zenata gebied, het gebied van de Rifijnse Imazighen, liep enkele honderden jaren terug van Mestasa (huidige Mtiwa djal Bhar) tot diep in West Algerije. De Berberofone gebieden die onder de ‘Rif’ valt, was vroeger één geheel. In de loop der jaren is de Berberofone Rif steeds kleiner geworden. Door de Arabisering ontstonden er isolaties,  oftewel, Berberofone enclaves.
De Ait Warayn worden door de vlakte van Taza en Guercif gesneden van de overige Rifijnen. De Ait Snous en Ait Bous3id worden door de vlakte van Oudja afgesneden van de Ait Iznassen. De grens tussen Marokko en Algerije heeft de arabisatieproces van zowel de Iznassen als Ait Snous versneld. Ook de vlakte tussen de Icebdanen en Ait Iznassen is overwegend Darija sprekend (Triffa en Oulad Settout).

De meerendeel van de Darijasprekende bewoners van het Rifgebergte (Jbala) hebben tot op een zekere hoogte verwantschap met de Ghmara en Senhaja en Rifijnse Imazighen, namelijk cultuur. De kledingdracht van de Jbala is een erfenis van hun Amazigh origine. Hedendaags is er weinig interactie, althans in vergelijking met de Rifijnen onderling, tussen de Jbala en de Tamazightsprekende Rifbewoners, de taalbarrière als grootste oorzaak.

Tevens kun je aan de Darija dialect van de Ait Boufrah, Mtiwa en Ait Ittuft merken dat ze een Rifijnse tongval hebben. Deze stammen hebben zeker een gemeenschappelijke geschiedenis met de Rifijnen. De Ait Gmil was vroeger een Senhaja stam, nu de dag spreken ze Darija. Aan diens dialect kun je merken dat ze van Senhaja origine zijn.

MBTiza