Ennayer Ayred, feestdag van de Rifijnse stam Ait Snous nabij Tlemcen, Algerije

Gestart door *-RiFFijn0s-*, 16/05/2011 om 14:57:09

*-RiFFijn0s-*

Azul ay-eethbab e nex,

Voor diegenen die het Darija goed gemachtigd zijn, een documentaire over de Ennayer Ayrad (feest van de leeuw) van de Ait Snous. Wat ik opmerkelijk vind is dat dit feest nog bestaat en ook nog onder de oorspronkelijke amazigh benaming.
http://www.youtube.com/watch?v=WWP4xl9VU5Q

De Ait Snous is de enige Zenata stam die vandaag nog de dag Rifijns spreken, identiek aan de Ait Iznassen. De Ait Snous bevinden zich 30 km ten zuiden van de stad Tlemcen, west Algerije. 

Wat zegt de commentator over de oosprong van dit feest?

Thanmirt

Botermes

Azul,

Ik stoor me aan elk Amazigh-gerelateerd onderwerp dat weer telkens geasocieerd moet moet worden met Idir's "A vava inu va ", het creëeren van dit soort stereotype imagery. Amazighiteit is toch veel rijker dan dat alleen. Dit zie ik vaak in dit soort filmpjes. I wish they all grow up. Verder stoor ik me ook aan het woord "Barbar" dat weer een paar keer moet vallen. Well... ach ja, ze weten niet beter. Hoe oud is dat filmpje trouwens ?

Ik vind het wel belangrijk om meer te weten te komen over de Zenata en dank jou daarom voor het plaatsen van dit onderwerp. Afgaand op wat hoor van dat gesprek met dat oude vrouwtje ken ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het een Darija is met hooguit wat Amazigh-invloeden. Ik heb enkele keren gehoord dat Zenata een grote rol gespeeld zou hebben in de Riffijnse dialecten maar vooralsnog herken ik daar zo goed als niets in. Deze naam "Ayred" bijvoorbeeld, kennen wij niet. Wij kennen wel Izem of Aghiras voor "leeuw". Wat is nou eigenlijk typisch een Zenata dialect ? Hoe ait iznassen praten ken ik grotendeels wel verstaan maar het is maar dat ik een beetje Darija versta ik anders begreep ik helemaal niet waar dat vrouwtje in dit filmpje het over heeft.

abrid

Citaat van: Alasian op 18/05/2011 om 00:53:42
Azul,

Ik stoor me aan elk Amazigh-gerelateerd onderwerp dat weer telkens geasocieerd moet moet worden met Idir's "A vava inu va ", het creëeren van dit soort stereotype imagery. Amazighiteit is toch veel rijker dan dat alleen. Dit zie ik vaak in dit soort filmpjes. I wish they all grow up. Verder stoor ik me ook aan het woord "Barbar" dat weer een paar keer moet vallen. Well... ach ja, ze weten niet beter. Hoe oud is dat filmpje trouwens ?

Ik vind het wel belangrijk om meer te weten te komen over de Zenata en dank jou daarom voor het plaatsen van dit onderwerp. Afgaand op wat hoor van dat gesprek met dat oude vrouwtje ken ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het een Darija is met hooguit wat Amazigh-invloeden. Ik heb enkele keren gehoord dat Zenata een grote rol gespeeld zou hebben in de Riffijnse dialecten maar vooralsnog herken ik daar zo goed als niets in. Deze naam "Ayred" bijvoorbeeld, kennen wij niet. Wij kennen wel Izem of Aghiras voor "leeuw". Wat is nou eigenlijk typisch een Zenata dialect ? Hoe ait iznassen praten ken ik grotendeels wel verstaan maar het is maar dat ik een beetje Darija versta ik anders begreep ik helemaal niet waar dat vrouwtje in dit filmpje het over heeft.

Binnen de Ayth Wayagher is Ayrad of Buharru wel bekend maar vaak word Sbe3 gebruikt.

Izzem is een leeuw die is uitgestorven. Aghiras is een tijger.

Interessant feest. BuIlmawen Buirmawen-de huidenparade ;) een soort van verkleed feest) is ook zo'n festiviteit. Komt nog voor bij de Atlas Imazighen.

Azjdhiedh

Misschien vergis ik me, maar naar wat ik weet zijn:

Aghiras en Ayredh beide Leeuw en is Buharu tijger.

Ayredh wordt dan voornamelijk gebruikt door Iqar3iejen, Ichabdhanen, Ait S3ied en mss nog andere stammen, maar dat weet ik verder niet.

Botermes

Citaat van: abrid op 18/05/2011 om 14:08:26
Binnen de Ayth Wayagher is Ayrad of Buharru wel bekend maar vaak word Sbe3 gebruikt.

Izzem is een leeuw die is uitgestorven. Aghiras is een tijger.
Vroeger toen ik klein was zei mijn vader wel eens, "Bruce Lee ittad zag chafay n thizent", dat Bruce Lee gezoogd is met leeuwinnenmelk, vandaar dat hij zo lenig en sterk was. haha, moest ik even aan terugdenken. Ik ben een Awayagher van Izakiren, en ik heb heel eerlijk gezegd nooit eerder van Ayred gehoord. Het probleem met "aghiras" is dat A: Er geen tijgers in Amazigh-gebied geleefd hebben dus waarschijnlijk afgeleid uit het Latijnse pantera tigris,. B: woorden onafhankelijk van hun oorsproinkelijke betekenis een ander leven gaan leiden en dus van betekenis kunnen veranderen of bijgesteld worden. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er met "aghiras" leeuw werd bedoeld.
Citeer
Interessant feest. BuIlmawen Buirmawen-de huidenparade ;) een soort van verkleed feest) is ook zo'n festiviteit. Komt nog voor bij de Atlas Imazighen.
Itwasemma d ijen marka n carnavaa (carnaval) Imazighen, haha. Wat is eigenlijk de onderliggende gedachte bij dit Ennayer Ayred-feest ? Weet iemand dat ?

abrid

Citaat van: Alasian op 18/05/2011 om 22:49:26
Vroeger toen ik klein was zei mijn vader wel eens, "Bruce Lee ittad zag chafay n thizent", dat Bruce Lee gezoogd is met leeuwinnenmelk, vandaar dat hij zo lenig en sterk was. haha, moest ik even aan terugdenken. Ik ben een Awayagher van Izakiren, en ik heb heel eerlijk gezegd nooit eerder van Ayred gehoord. Het probleem met "aghiras" is dat A: Er geen tijgers in Amazigh-gebied geleefd hebben dus waarschijnlijk afgeleid uit het Latijnse pantera tigris,. B: woorden onafhankelijk van hun oorsproinkelijke betekenis een ander leven gaan leiden en dus van betekenis kunnen veranderen of bijgesteld worden. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er met "aghiras" leeuw werd bedoeld. Itwasemma d ijen marka n carnavaa (carnaval) Imazighen, haha. Wat is eigenlijk de onderliggende gedachte bij dit Ennayer Ayred-feest ? Weet iemand dat ?

Ik kende ook een oud tante (At Yarhem Arebbi) en als ik op bezoek was gebruikte ze "A Yizzem Inou".

Klinkt logisch wat je zegt mbt tijger, maar alle woordenboeken (amawal) geven aghiras als woord voor tijger.
Zie bijgaande link mbt Aghiras:

http://mailserver.lanabes.com/AISA2//en/indice_term.py?id=129&pagina=3&l=T

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 18/05/2011 om 14:08:26
Izzem is een leeuw die is uitgestorven. Aghiras is een tijger.

Dan moet de Izem wel een Berberleeuw (Nubische leeuw) zijn geweest, ook wel bekend onder de naam Atlas leeuw (uitgestorven). Hij leefde in heel Tamazgha.
Ayrad moet dan wel de hedendaagse Leeuw zijn, de leeuw komt in het zuidelijke deel van Tamazgha sporadisch voor.
Aghiras = luipaard (Panter), die kwam vroeger in Arif voor. Een tijger wordt ook Aghiras genoemd, omdat we denk ik geen andere woord hebben voor tijger.

Helaas spreken alleen de oudere vrouwen van de Ait Snous nog Thmazight, de mannen en jongeren zijn gearabiseerd, niet gek, als je bedenkt dat Ait Snous eigenlijk een kleine enclave Berbersprekenden waren te midden van gearabiseerde Imazighen. Hun dialect is hetzelfde als die van de Ait Iznassen en Ichebdanen. Zij worden ook wel de Algerijnse Rifijnen genoemd. De hoofdplaats van de Ait Snous is Sebdou.

Zelfs de Ait Iznassen, vergeleken met de Ait Snous een enorme stam, gaan gebukt onder arabisering, terwijl de Berberofonen in de meerderheid zijn in deze regio, dus geen wonder dat de Ait Snous (minderheid) wer gearabiseerd zijn.

De regio Mostaganem â€" Oran â€" Tlemcen wordt ook wel de regio Zianides genoemd (afgeleid van Zianides Dynastie). Bijna allen van oorsprong Zenata Imazighen zijn gearabiseerd in west Algerije. De steden Oran en Tlemcen zijn door Imazighen gesticht. Oran werd gesticht als Ohan, wat wolf betekent, Rifijnen noemen Oran nog steeds Ohan. Tlemcen, oftewel ‘Talla’ n Msen, bron van ….?? Wat te denken van de west Algerijnse plaatsnamen als Aïn Temouchent, Arzew, Aghlal, Thinedamin, Aïn Boudinar, en Amezawro? Je kunt gerust zeggen dat West Algerijnen van Zenata oorsprong zijn.

Ik vernam wel dat er veel jongeren zijn in Tlemcen e.o. die zichzelf zien als Zianiden, maar of zij zich ascosieren met hun roots (Imazighen) betwijfel ik.

Het wordt tijd dat de Darijisten hun geschiedenis gaan kennen en accepteren.

abrid

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 19/05/2011 om 10:00:19
Dan moet de Izem wel een Berberleeuw (Nubische leeuw) zijn geweest, ook wel bekend onder de naam Atlas leeuw (uitgestorven). Hij leefde in heel Tamazgha.
Ayrad moet dan wel de hedendaagse Leeuw zijn, de leeuw komt in het zuidelijke deel van Tamazgha sporadisch voor.
Aghiras = luipaard (Panter), die kwam vroeger in Arif voor. Een tijger wordt ook Aghiras genoemd, omdat we denk ik geen andere woord hebben voor tijger.

Helaas spreken alleen de oudere vrouwen van de Ait Snous nog Thmazight, de mannen en jongeren zijn gearabiseerd, niet gek, als je bedenkt dat Ait Snous eigenlijk een kleine enclave Berbersprekenden waren te midden van gearabiseerde Imazighen. Hun dialect is hetzelfde als die van de Ait Iznassen en Ichebdanen. Zij worden ook wel de Algerijnse Rifijnen genoemd. De hoofdplaats van de Ait Snous is Sebdou.

Zelfs de Ait Iznassen, vergeleken met de Ait Snous een enorme stam, gaan gebukt onder arabisering, terwijl de Berberofonen in de meerderheid zijn in deze regio, dus geen wonder dat de Ait Snous (minderheid) wer gearabiseerd zijn.

De regio Mostaganem â€" Oran â€" Tlemcen wordt ook wel de regio Zianides genoemd (afgeleid van Zianides Dynastie). Bijna allen van oorsprong Zenata Imazighen zijn gearabiseerd in west Algerije. De steden Oran en Tlemcen zijn door Imazighen gesticht. Oran werd gesticht als Ohan, wat wolf betekent, Rifijnen noemen Oran nog steeds Ohan. Tlemcen, oftewel ‘Talla’ n Msen, bron van ….?? Wat te denken van de west Algerijnse plaatsnamen als Aïn Temouchent, Arzew, Aghlal, Thinedamin, Aïn Boudinar, en Amezawro? Je kunt gerust zeggen dat West Algerijnen van Zenata oorsprong zijn.

Ik vernam wel dat er veel jongeren zijn in Tlemcen e.o. die zichzelf zien als Zianiden, maar of zij zich ascosieren met hun roots (Imazighen) betwijfel ik.

Het wordt tijd dat de Darijisten hun geschiedenis gaan kennen en accepteren.


Tqadac voor deze info Riffijnos!

Naar mijn weten is Oehar een Vos, Wolf een Uccen, Agh3eb een jakhals, Duasra een Heyena.

op deze link kun je eea doorlezen, we hebben het er al een keer over gehad (direnebenamingen)

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=14443.0

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 19/05/2011 om 10:00:19
Dan moet de Izem wel een Berberleeuw (Nubische leeuw) zijn geweest, ook wel bekend onder de naam Atlas leeuw (uitgestorven). Hij leefde in heel Tamazgha.
Ayrad moet dan wel de hedendaagse Leeuw zijn, de leeuw komt in het zuidelijke deel van Tamazgha sporadisch voor.
........ Oran werd gesticht als Ohan, wat wolf betekent, Rifijnen noemen Oran nog steeds Ohan.....

Het wordt tijd dat de Darijisten hun geschiedenis gaan kennen en accepteren.

Het is grappig om te zien dat je allerlei bochten moet nemen om je eigen fictie te creëren.
Om je fictie complet te maken dan moet jij ook erbij melden dat de  Arabische Leeuw  Sbe3 wordt genoemd.

Izem en Sbe3 zijn de enige woorden die aith wayagher voor Leeuw gebruiken. Oeha en Tho3leb zijn de woorden die ze voor vos gebruiken. Occen = wolf.
Het woord  Ayrad is onbekend voor deze groep.

Het wordt tijd dat jij accepteert dat de oostelijke Iriffiyen van oorsprong andere taal/woorden gebruiken dan Iriffiyen van het centrale n Arif.



argaz

Citaat van: .zw.n op 20/05/2011 om 09:15:19
Het is grappig om te zien dat je allerlei bochten moet nemen om je eigen fictie te creëren.
Om je fictie complet te maken dan moet jij ook erbij melden dat de  Arabische Leeuw  Sbe3 wordt genoemd.

Izem en Sbe3 zijn de enige woorden die aith wayagher voor Leeuw gebruiken. Oeha en Tho3leb zijn de woorden die ze voor vos gebruiken. Occen = wolf.
Het woord  Ayrad is onbekend voor deze groep.

Het wordt tijd dat jij accepteert dat de oostelijke Iriffiyen van oorsprong andere taal/woorden gebruiken dan Iriffiyen van het centrale n Arif.
"sbe3" is een arabisch woord ???

"izem" misschien band met "za3im"?

uccen = jakhals !

Ik merk op dat bepaalde personen de neiging hebben om een valse informatie voortdurend te relateren!

Er is wederzijdse verstaanbaarheid tussen alle stammen van Rif (Ait Iznassen, Iqer3iyen, Igzennayen, Ait Waryagher....), maar met de Algerijnse Amazigh spreken van het westen is er geen wederzijdse verstaanbaarheid, dus moet men met deze mythe Idjenaten (zenata ) tegenhouden ! ik weet niet zal hoeveel keer, er de verklaring nodig zijn, maar de Riffijnen zijn geen Idjenaten (zenata) !

.zw.n

Citaat van: argaz op 20/05/2011 om 10:28:56
"sbe3" is een arabisch woord ???

"izem" misschien band met "za3im"?

uccen = jakhals !

Ik merk op dat bepaalde personen de neiging hebben om een valse informatie voortdurend te relateren!

Arabische taal is ook een resultaat van de oude talen net als Thamazight talen.
Je meld hier speculaties en geen informaties: "izem" misschien band met "za3im"??? Misschien band met “zem”???
Wat betreft Uccen (Uchan) weet ik 99999999% zeker. Als puber heb ik op ze in Arif gejacht.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 19/05/2011 om 11:50:39
Naar mijn weten is Oehar een Vos, Wolf een Uccen, Agh3eb een jakhals, Duasra een Heyena.
Klopt a thawmat! Sa7it! Oehar is een vos, Ic3ab is ook een andere Rifijnse benaming voor vos.
Hyena noemen wij Iffis. Ik ken wel het woordje ‘Dousreth’ wat op Duasra lijkt, maar zou niet weten wat het te maken heeft met Hyena…

Uccan = Wolf
Uccay = Windhond
Wat ik weet is dat Uccan en Uccay bijna evengroot zijn. In Arif maken ze vaak een vergelijking tussen deze 2 dieren. Een jakhals is veel kleiner dan een wolf, Jakhalzen lijken op vossen en vossen komen niet veel voor in Noord Afrika. 

Wat is een jakhals in het Tmazight?

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: .zw.n op 20/05/2011 om 09:15:19
Het is grappig om te zien dat je allerlei bochten moet nemen om je eigen fictie te creëren.
Dat zijn jouw woorden. Mijn antwoord was een toevoeging op de info van Thawmat Abrid. De Berberleeuw moet wel een aparte benaming hebben gehad dan de overige leeuwsoorten. Aangezien Abrid het had over een uitgestorven leeuwsoort die in Noord Afrika voorkwam, is het voor de handliggend dat het om de Berberleeuw gaat, oftewel de ‘Izem’. Als het niet zo is, mag je vertellen wat wel de goede benamingen zijn. In heel Arif wordt het woordje Bouharou gebruikt voor leeuw, ook in Ait Waryagher. Ayrad wordt niet altijd gebruikt in Arif, men gebruikt nu meer het woordje Sbe3 of Bouharou. 

Citaat van: .zw.n op 20/05/2011 om 09:15:19
Izem en Sbe3 zijn de enige woorden die aith wayagher voor Leeuw gebruiken. Het woord  Ayrad is onbekend voor deze groep.
Wanhopig probeer je door middel van onnozele onbetrouwbare argumenten te laten zien dat Oostelijke Rifijnen totaal anders zijn dan de Centrale Rifijnen. Ait Waryagher bestaat uit meer dan alleen jouw dorpje. Wees dus voorzichtig met uitspraken als “enige woorden die de Ait Waryagher gebruiken”. Als je zo wilt beredeneren, dan kan ik je ook zeggen dat Ait Waryagher een supergroot stam zijn die intern ook veel kleine verschillen hebben. Het verschil in linguïstiek kun je grotendeels geografische verklaren i.p.v. etnisch. Je moet je afvragen wat het verschil is tussen de Ait Ari subclan en de Trougoute subclan. Wat voor verschillen tussen deze 2 subclans maakt deze twee toch zo verschillend van elkaar?

Citaat van: .zw.n op 20/05/2011 om 09:15:19
Het wordt tijd dat jij accepteert dat de oostelijke Iriffiyen van oorsprong andere taal/woorden gebruiken dan Iriffiyen van het centrale n Arif.
Moet ik achterlijke zbber-argumenten accepteren van een wannabee Phoeniciër? Wie ben jij dan als ik vragen mag? De senhaja Srir Imazighen van de Rif zijn wel van andere oorsprong (Senhaja, net als Isousiyen), de centrale Rifijnen (Ait Waryagher, Ait Ammart, Ibaqouyen, Ait Boufrah en Ait Yettuft) zijn niet van andere oorsprong, zo wel, bewijs het maar zou ik zeggen.

Ik snap niet waar je je druk om maakt, je bent maar een nazaat van overgebleven geamazighiseerde Phoenicische slaaf, beperk je maar tot je Phoenisische oorsprong, ga dat eerst maar eens bewijzen a babbazz.

Botermes

Het grappige is dat hij tussen Phoeniciërs en Imazighen geen verschil ziet, terwijl hij bij Imazighen onderling of het nou Senjaha, Zenata etc etc betreft juist altijd de nadruk probeert te leggen op de verschillen.

Laat hem deze topic niet verpesten, want hij is weer eens ruzie komen zoeken. Yazu with ghayqaj3an maca trankiiiiro athumat. Een zieke persoon moet je juist afstand van nemen.
Aqzin imuzaan ukides tamghanan ci.



Hadou

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 16/05/2011 om 14:57:09
Azul ay-eethbab e nex,

Voor diegenen die het Darija goed gemachtigd zijn, een documentaire over de Ennayer Ayrad (feest van de leeuw) van de Ait Snous. Wat ik opmerkelijk vind is dat dit feest nog bestaat en ook nog onder de oorspronkelijke amazigh benaming.
http://www.youtube.com/watch?v=WWP4xl9VU5Q

De Ait Snous is de enige Zenata stam die vandaag nog de dag Rifijns spreken, identiek aan de Ait Iznassen. De Ait Snous bevinden zich 30 km ten zuiden van de stad Tlemcen, west Algerije. 

Wat zegt de commentator over de oosprong van dit feest?

Thanmirt

Ik heb twijfels over de vertaling van Ennayer Ayred.
Ayrid betekent geen leeuw. omdat een leeuw andere namen kent.  Izem namelijk of bouharou
ayred  kan ''beest'' betekenen. onbekende beest .
Er was ook ooit eens een koning / leider die over dat gebied regeerde met de naam Ayred.

uit die docu komt bij mij ook een andere betekenis te voorschijn. Ayred zou ook kleding kunnen betekenen. Aroud is kleding. Yard = kleden ( werkwoord) . m.a.w  Kleding-feest.
( ik weet het niet zeker)
Commentaar 1 = weinig info oover, enkel dat het feest / ritueel voor de Romeinse invasie bestond.
http://www.youtube.com/watch?v=GEVhnW6nrSA
Commentaar 2=
in het geheim gaan een paar vrijwilligers zich verkleden in een Amrabed. Deze vrijwilligers stemmen samen met een dorpshoofd
over de avond van de start van Ayrad. ( de vrijwilliger moeten zich goed  onbekend houden , zo niet dan wordt hij uit de groep gezet).
Ze beginnen ergens op een adjoun te slaan en het dorp gaat op zoek naar de plaats van waar uit die lawaai / muziek vandaan komt.. Zo gaan de verklede vrijwilligers op een vlucht met achterna de dorpelingen de dorpen in , en sommigen gaan zelfs de huizen binnen om de bewoners te laten schrikken..
(vanaf 4 min 50 ) Die gene die gekozen is als de best geklede ''beest''  die ook het meest schrik / angst uitstraalt blijft als laatste over , anderen vallen dood neer voor de show.
De grote Ayred wordt met touwen en kettingen vast gehouden en daarna gedood of zo iets ( laatste seconden wordt het verhaal niet afgemaakt)