Elk jaar 30.000 herders uit de Rif naar Nederland

Gestart door argaz, 09/04/2011 om 14:10:57

argaz

Wat is de bewering?

‘Alleen al in het kader van de gezinsvorming en gezinshereniging importeren we dertigduizend schaapherders uit het Rifgebergte en andere onherbergzame streken per jaar.’

Wie zegt dat?

Kandidaat-senator voor de Partij voor de Vrijheid Gom van Strien.

Waar zegt hij dat?

In een interview met Dub, onafhankelijk platform van de Universiteit Utrecht, dat verscheen op 16 april 2010.

Hoe zat het ook alweer?

Gom van Strien, toenmalig lijstduwer van de PVV-lijst voor de Tweede Kamer, thans vierde op de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer, wil ‘onmiddellijk stoppen met de massa-immigratie van vrijwel ongeletterden’. De oud-directeur van de holding van de Universiteit Utrecht en de faculteit Diergeneeskunde stelt dat het ‘minimaal twee generaties duurt om ze te alfabetiseren’.

In zijn betoog tegen de massa-immigratie zegt hij ook het volgende: ‘Met droge ogen wordt beweerd dat Nederland een kennisland moet worden! En dan importeren we alleen al (!) in het kader van de gezinsvorming en gezinshereniging dertigduizend schaapherders uit het Rifgebergte en andere onherbergzame streken per jaar.’

Wat is waar?

Het getal dertigduizend dat Van Strien noemt, komt niet uit de lucht vallen. Het wordt vaker aangehaald als er wordt gesproken over dit onderwerp. Het is ongeveer het aantal aanvragen dat jaarlijks wordt gedaan in het kader van gezinshereniging en gezinsvorming. In 2010 waren het er volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst 33.170. In 2009 waren het er iets minder: 29.040 verzoeken.

Maar aanvragen kunnen ook worden afgewezen. En dat gebeurt ook heel vaak. Ongeveer de helft van de mensen die een verzoek indienen om naar Nederland te komen om een gezin te vormen of te herenigen, krijgt daarvoor geen toestemming. Die ‘importeren we’ â€" de woorden van Van Strien â€" dus niet.

Hoeveel zijn het er wel? Volgens cijfers die het ministerie van justitie vorig jaar bekendmaakte, kregen 15.355 mensen in 2009 een voorlopige verblijfsvergunning in het kader van gezinshereniging of gezinsvorming. De cijfers over 2010 zijn nog niet helemaal bekend, maar in de eerste vijf maanden van het jaar ging het om 6.630 mensen. Omgerekend naar twaalf maanden komt dat neer op zo’n 16.000 personen.

Tussen 2005 en 2008 schommelde het aantal toekenningen tussen de 11.350 en 15.100. In de jaren daarvoor ligt het hoger. 19.000 in 2004 en in 2003 zijn het er 23.100. Die hogere cijfers zijn logisch, want toen golden de strengere regels die onder minister Rita Verdonk werden ingevoerd nog niet. Maar ook toen het nog relatief makkelijk was om vrouw en kinderen of een zogenoemde importbruid naar Nederland te laten komen, bleven de aantallen ruim onder de door Van Strien genoemde 30.000.

Overigens houdt geen enkele instantie bij welk beroep mensen hebben voordat ze in Nederland komen wonen. Het is onwaarschijnlijk maar in theorie is het mogelijk dat alle mensen die voor gezinshereniging of -vorming naar Nederland komen schaapherder zijn. Maar sinds 2005 zijn dat er dus hoogstens 15.355 per jaar, meer gezinsherenigde of gezinsvormende schaapherders zijn Nederland niet binnen gekomen.

Eindoordeel

De bewering is niet waar.

Reactie van Gom van Strien:

‘Wat betreft de door u aangehaalde passages uit een (breder) interview dat ik vorig jaar aan het universiteitsblad heb gegeven kan ik het volgende zeggen. Het digitale u-blad heeft destijds mijn woorden correct weergegeven. Ik ga ervan uit dat u die op uw beurt correct heb overgenomen, hoewel ik de letterlijke tekst nu even niet bij de hand heb. Het cijferwerk dat u daar aan toevoegt ga ik thans controleren noch beoordelen. Dat is dus voor uw rekening.’

>> http://www.depers.nl/binnenland/559450/Elk-jaar-30000-herders-uit-de-Rif-naar-Nederland.html

Ifri

Ik vind het gewoon BULL SHITT

Ik heb één oproep aan de Riffijnen: BLIJF IN JULLIE LAND

Ik ben het gewoon kotsbeu dat die Marokkanen keer op keer de Middellandse Zee oversteken en naar Europa en zichzelf vernederen.

Weten zij dan niet dat er zeer veel Belgen, Hollanders, Fransmannen en Spanjaarden het gewoon beu zijn dat er zoveel Moslims binnenkomen?


Bouw jullie land op.

Wasalam

argaz

Ik ben het gewoon kotsbeu dat bepaalde personen noemen de Amazigh van de marokkanen!