De Islamitische rituelen van de Barghwata

Gestart door abrid, 23/03/2011 om 14:20:14

abrid

Azul marra,

Wisten jullie dat de Burghwata(diegenen die als eersten de Koran vertaalden naar het Tamazight)  er eigen rituelen op nahielden mbt het praktiseren van de Islam.

Ik zal een aantal zaken opsommen:

1. Eieren eten Haram
2. Kip eten Makruh
3. 5 maal bidden overdag en 5 maal bidden in de nacht
4. Salaat vind plaats in zowel het Arabisch als het Tamazight (Wakuc dameqan etc)
5. Profeet die was voorspeld door Mohammed vrede zij met hem Salih ibn Tarif. Volgens de Burghwata staat dat is Surah Tahrim waarin staat "Allahu Ma3a Assalihin"
6. Dit profeetschap werd door zijn kleinzoon gepromoot. Hij heette Younes n Ilyaas n Salih n Tarif.

Later meer zaken mbt deze dynastie.

Reageer als je aanvullingen of opmerkingen hebt.

Salamun Aleykom!!

Bades

azul,

weet iemand in hoeverre het koningkrijk in de publieke opinie in Marokko verzwegen is of verketterd? en is het een onderdeel van het lesprogramma?


buɛluz

#2
Error 404 - Not found

buɛluz

#3
Error 404 - Not found

abrid

Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 24/03/2011 om 22:23:56
De bovengenoemde punten en meer kan men oa. terugvinden in het boek van Michel Abitbol - Histoire du Maroc blz. 38-39 .....>

http://senorcanardo.posterous.com/the-barghwata



Ik heb als bron gebruikt:

Berbers in Arabic Literature van H. T. Norris. dank voor de tip.

.zw.n

Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 24/03/2011 om 22:20:27
Doe eens een wilde gok....
Borghwata dynastie wordt wel gemeld, maar wordt niet in dedails behandeld. Wat betreft Nkor dynastie wordt niet eens gemeld.

argaz

een kort overzicht van de taal van dit volk :

- muqqar (/muggar?) am yakuc = god is groot

- ur-ya-wara = bijnaam van Saleh

- ijen yakuc = enig, is het god

- ur d am yakuc = hij heeft niet er van gelijk aan God aangebroken

- imuni mamet = kijkt mohamed

- bisem n yakuc = namens god

Deze woorden werden door Al Bekri verzameld.
http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remmm_0035-1474_1981_num_31_1_1902?_Prescripts_Search_tabs1=standard&

Ahmed Tahiri heeft een boek geschreven over hun geschiedenis.

abrid

Azul marra,

Om verder te gaan:

- de vastenmaand viel bij de Barghwata in de Islmaitische maand Rajab en niet in de maand Ramadan
- samenkomdag was de donderdag ipv de vrijdag
- vis dient geslacht te worden eer je het eet
- geen oproep tot gebed maar gebeden vonden plaats op vaste tijden (dit laatste werd bepaald door het gekraai van een haan)

D wa netta

argaz

Citaat van: abrid op 07/04/2011 om 09:09:04
- vis dient geslacht te worden eer je het eet
jij is zeker?
ik geloof dat het een andere amazigh profeet (hamim het ghmara) is die dit regelt heeft opgelegd !

abrid

Citaat van: argaz op 07/04/2011 om 10:25:52
jij is zeker?
ik geloof dat het een andere amazigh profeet (hamim het ghmara) is die dit regelt heeft opgelegd !

Volgens dit boek wel:  Berbers in Arabic Literature van H. T. Norris

Wudu rituelen:

1. het wassen van de navel en de heupen
2. wassen v.d geslachtsdelen
3. spoelen v.d mond
4. wassen v.h. gezicht
5. nek en hals wassen
6. armen wassen vanaf de schouders
7. haren wassen
8. wassen v.d. oren
9. wassen v.d. knieën
10. wassen v.d. voeten

D wa netta

argaz

Citaat van: abrid op 07/04/2011 om 10:31:42
Volgens dit boek wel:  Berbers in Arabic Literature van H. T. Norris
dan de auteur van dit boek, het wordt bedrogen!

abrid

Stammen die de Barghwata hebben ondersteund:

- Jarawa, Zawagha, Baranis, Ait Nasir, Manjara, Ait Nuh, Ait Aghmar, Matghara, Ait Buragh, Ait Dammar, Matmata, Ait Wazkasinat. Deze stammen te samen konden duizenden manschappen op de been brengen.

Dynastie is ontstaan in het jaar 748 en duurde voort tot 1059 toen het door de Almoraviden onder leiding van de Ait Ifren (Prins Tamim Ait Ifren) werd veroverd.

abrid

Citaat van: argaz op 07/04/2011 om 10:36:56
dan de auteur van dit boek, het wordt bedrogen!

Zie deze tekst:

De Barghawate sloten zich halverwege de 8e eeuw aan bij de Ghomara en Miknasa Berberstammen en namen deel aan de Grote Berberopstand tegen de Omajjaden (740-742). Na onder meer Tanger te hebben ingenomen en aanstalten te hebben gemaakt om hun macht naar het Oosten uit te breiden, werden zij in Tunesië verslagen door Arabische troepen. In zeer korte tijd verplaatste de opstand zich over heel het islamitische Westen, zelfs in Spanje pakten Berber troepen de wapens op en deden zij een poging om Córdoba in te nemen. Ook daar werden zij verslagen. Noord-Afrika en Spanje kwamen zo weer onder controle van de Arabische heersers. Bron: wikipedia

Kan het zijn dat, omdat ze zich hebben aangesloten bij de Ghomara en Meknasa datz e rituelen van hen hebben overgenomen?

argaz

Ik geloof niet dat hij een verslag heeft.

De informatie over de godsdienst van Salih en Hamin wordt door Al-Bekri gegeven, het is de enige bron betreffende de voorschriften van deze godsdiensten. In het boek van Al-Bekri, haalt hij aan dat in de godsdienst van Hamim het Ghmara, men de vis moest kelen opdat het geoorloofd is het te eten! Ik heb niet herinneren dat dat identiek in de godsdienst van Salih is !

abrid

Citaat van: argaz op 07/04/2011 om 10:58:25
Ik geloof niet dat hij een verslag heeft.

De informatie over de godsdienst van Salih en Hamin wordt door Al-Bekri gegeven, het is de enige bron betreffende de voorschriften van deze godsdiensten. In het boek van Al-Bekri, haalt hij aan dat in de godsdienst van Hamim het Ghmara, men de vis moest kelen opdat het geoorloofd is het te eten! Ik heb niet herinneren dat dat identiek in de godsdienst van Salih is !

Oke Argaz, tqadac. Ik zal opzoeken waar hij (dhr. Norris) dit vanadan heeft. Zal waarschijnlijk wel de zelfde bron zijn.