De nieuwe provincie: Oriental-Rif...

Gestart door Mister1979, 11/03/2011 om 12:20:56

Mister1979

Mister1979

De regio's krijgen hun eigen gekozen parlement en gekozen president..

De Wali die benoemt wordt door de koning wordt afgeschaft..

Bades

Is er een ander (groter) formaat van de afbeelding?

Meer info over de 'president' van de provincies en de verkiezingen is welkom. of is dat pas in juni bekend?

Mister1979

Citaat van: Bades op 12/03/2011 om 13:03:18
Is er een ander (groter) formaat van de afbeelding?

Meer info over de 'president' van de provincies en de verkiezingen is welkom. of is dat pas in juni bekend?

Wat ik heb gelezen is dat de Wali wordt afgeschaft en dat de president wordt gekozen door de regio's , net als het lokale parlement. Die van Rif-Oriental komt in Oujda en Oujda wordt ook de hoofdstad.

argaz

Nog een ander project van façade van Makhzen!

Ik zie dat niemand door dit project wordt verontwaardigd, bijvoorbeeld het gebied van de Igzennayen niet word ingesloten in dit nieuwe gebied (rif-oriëntaals), bijvoorbeeld in het verslag geeft hij geen enkele macht op het taalkundige recht (zoals in Spanje)….

Ttsem mlih', qqimem amya, ermexzen xddemen cgher nsen kinniw arrem-asen a3rur !

Botermes

Minciwin a Spanya ? Zi marmi Irifiyan  ghasan cin  'taalkundig recht' ? Ma aqac da ma ? Yina itxasa usan ghaygan 3ad "stimuleren" huma adasnan ira ils n san adyiri rad nata itra7 am yin nadni. 

3ich

http://nieuws.aitwayagher.nl/autonomie...-het-addertje-onder-het-gras

Arif is helemaal uit elkaar gehaald.

Dus dit betekent dat we in Oujda bijv de stempel moeten halen i.p.v. Rabat?

*-RiFFijn0s-*

Azul,
Als ik op het eerste gezicht naar de plattegrond kijk, dan is het gekozen indeling logisch te noemen vanuit het perspectief van de Rmaxzan. Ook zullen er uiteraard positieve en negatieve geluiden hoorbaar zijn uit Rifijnse kringen, alhoewel de meerderheid wel tevreden zal zijn onder het mom: ‘Marokko wil democratie en we zijn allemaal Moslims/Marokkanen’. Nador & Alhoceima zijn herenigd, heel positief maar daar staat een prijs tegenover. Het slaperige, stoffige Oujda wordt de hoofdstad, in mijn ogen een belediging voor de Rif.

De provincie Oriental-Rif, waar de merendeel van de Rifijnen bij zullen horen, is zo ingedeeld om zowel de Rifijnen tevreden te stellen maar tegelijkertijd de autonome Rif droom de mond te snoeren. Een departement met alleen Rifijnen roept separatistische gedachten op en enigszins valt de keuze voor een Oriental-Rif met Oujda als diens hoofdstad dus wel te begrijpen. De verhouding zullen ongeveer als volgt zijn: 60% Rifijnen, 40% Darijisten, in ieder geval genoeg Darijisten om ons tegengas te geven, wat ons er onder ander op zou weerhouden dat het Tamazight als officiële taal erkend zal worden.

De politieke hervormingen zijn gewoon niet realistisch en geografisch al helemaal niet. Rifijnen zullen gewoon weinig progressie boeken met Oujda als hoofdstad. Al Hoceima als hoofdstad, zou ons wel perspectieven bieden. De Izzenayen vallen als enige Rifijnse stam buiten de mand, triest en onbegrijpelijk.

Dit lijkt me een logische en faire indeling:

Bades

Wat de erkenning van het Tamazight beftreft; dat zal niet regionaal niveau gaan gebeuren, geen enkele daartoe. veel waarschijnlijker is dat het landelijk zal gebeuren. Mogelijk tot nationale of anders officiele taal.

Ondanks dat de koning de taal niet specefiek genoemd heeft in zijn toespraak, is de wil wel gebleken uit zijn toespraak en de Amazigh basis voor de Marokkaanse identiteit.

Je merkt het nu ook aan vastberadener toon van IRCAM en de politieke partijen die het nu ineens bepleiten. (flut-democratie, enkel hetgeen bepleiten wat de koning voor ogen heeft maar goed)

http://www.hespress.com/?browser=view&EgyxpID=29185
http://www.hespress.com/?browser=view&EgyxpID=29180

Wat betreft je eigen voorstel, tja, zo te zien hebben we dan een provincie bij he :)

Hadou

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 17/03/2011 om 10:42:54
Azul,
Azul,
M VI wil een verfijnde bestuurslagen creeeren in Marokko. Deze bestuurslagen moeten de ontwikkeling van gebieden en burgers beter gaan stimuleren. Iedere regio zal beter moeten presteren  op economie, democratie, milieu, verkeer, bureaucratie ( verminderen) enz.
Ook zullen de regio meer aan verkiezingen doen om de raden en bestuur zelf te kiezen.

Dit model van bestuurslagen lijkt op het Franse model:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurlijke_indeling_van_Frankrijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regio%27s_in_Frankrijk

Deze verandering zullen langzaam op gang gezet worden. Dat is de wens van M VI.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Hadou op 17/03/2011 om 12:13:26
Azul,
M VI wil een verfijnde bestuurslagen creeeren in Marokko.

Azul Hadou,
Op het eerste gezicht zie ik geen verfijnde bestuurslagen, een totaal onlogische indeling. Om verfijnde bestuurslagen te creëren, dient Rabat over te gaan op een logische indeling (Geografisch en Cultureel). Denk je werkelijk dat de reden voor de keuze regio Rif-Oriental, een verfijnde bestuurslaag als reden dient?  Een stadje als Jerada heeft totaal geen interactie met de Rif. En dan de Darijistische stad Oujda als hoofdstad kiezen, typisch Marokko. Maar ja, wie weet verdienen de Rifijnen het gewoon (nog) niet.

Hadou

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 21/03/2011 om 15:12:14
Azul Hadou,
Op het eerste gezicht zie ik geen verfijnde bestuurslagen, een totaal onlogische indeling. Om verfijnde bestuurslagen te creëren, dient Rabat over te gaan op een logische indeling (Geografisch en Cultureel). Denk je werkelijk dat de reden voor de keuze regio Rif-Oriental, een verfijnde bestuurslaag als reden dient?  Een stadje als Jerada heeft totaal geen interactie met de Rif. En dan de Darijistische stad Oujda als hoofdstad kiezen, typisch Marokko. Maar ja, wie weet verdienen de Rifijnen het gewoon (nog) niet.
Azul,
Arif als complete en aparte regio is niet wat MVI wil.  Hij wil geen toekomstige Rif republiek.
Ik vind die indeling ook niet logisch. Arif als complete regio met Tamazight als voertaal zou natuurlijk veel beter zijn. En dat geldt ook voor Souss en Shlou7.

argaz

Citaat van: Hadou op 17/03/2011 om 12:13:26
Azul,
M VI wil een verfijnde bestuurslagen creeeren in Marokko. Deze bestuurslagen moeten de ontwikkeling van gebieden en burgers beter gaan stimuleren. Iedere regio zal beter moeten presteren  op economie, democratie, milieu, verkeer, bureaucratie ( verminderen) enz.
Ook zullen de regio meer aan verkiezingen doen om de raden en bestuur zelf te kiezen.

Dit model van bestuurslagen lijkt op het Franse model:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurlijke_indeling_van_Frankrijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regio%27s_in_Frankrijk

Deze verandering zullen langzaam op gang gezet worden. Dat is de wens van M VI.

bedankt de speciale afgevaardigde van Aqzin VI !

Citaat van: Hadou op 21/03/2011 om 16:27:32
Azul,
Arif als complete en aparte regio is niet wat MVI wil.  Hij wil geen toekomstige Rif republiek.
Ik vind die indeling ook niet logisch. Arif als complete regio met Tamazight als voertaal zou natuurlijk veel beter zijn. En dat geldt ook voor Souss en Shlou7.
souss = shlouh !!

ch'er n twarat ic tt gha innigh !