Martelaars of zelfmoordernaars?

Gestart door .zw.n, 18/01/2011 om 09:54:29

.zw.n

Ook Algerijn steekt zichzelf in brand

ANP − 16/01/11, 15:39

ALGIERS - Net als in Tunesië is ook in buurland Algerije een man omgekomen doordat hij zichzelf in lichterlaaie had gezet vanwege frustratie over de werkeloosheid en de hoge voedselprijzen. Mohsen Bouterfif goot donderdag benzine over zichzelf voor een overheidsgebouw na een gesprek met de burgemeester van de plaats Boukhadra. Die kon hem niet voorzien van een baan en een woning. Hij is zaterdag bezweken aan zijn brandwonden, meldde de staatsradio zondag.

Ongeveer honderd jonge mannen demonstreerden in Boukhadra na de dood van Bouterfif in de provincie Tebessa, 700 kilometer ten oosten van de hoofdstad Algiers. De gouverneur van de provincie heeft de burgemeester inmiddels ontslagen.

Op 17 december stak een 26-jarige Tunesiër zichzelf in brand omdat de politie zijn groentekraam in beslag had genomen. Zijn dood leidde tot onlusten, waarna de president werd verdreven.

Betogingen
In meerdere Algerijnse plaatsen, waaronder de hoofdstad, zijn afgelopen weken betogingen geweest over de werkeloosheid en sterke stijging van voedselprijzen. Volgens officiële cijfers zijn twee mensen omgekomen en tientallen gewond geraakt door de onlusten die tegelijkertijd uitbraken met de straatprotesten in Tunesië en demonstraties in andere landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Om de ontevredenheid te sussen heeft Algerije de prijs van suiker en bakolie verlaagd.


Ook Algerijn steekt zichzelf in brand - Buitenland - VK


.zw.n

ANP, AFP, Reuters − 17/01/11, 13:40

CAIRO/ NOUAKCHOTT - Een Egyptenaar en een Mauritaniër hebben zich vandaag in hun land in brand gestoken als kennelijk protest tegen de regering. Een Egyptenaar stak zich voor parlementsgebouw in Cairo in brand.

De restauranthouder uit Qantara, aan het Suezkanaal ten noordoosten van Cairo, ging voor het parlement staan overgoot zich met brandstof en stak het aan. Een politieman die vlakbij stond, doofde het vuur en de man is gewond naar een ziekenhuis gebracht.

In de hoofdstad van Mauritanië, Nouakchott, stak een 40-jarige ondernemer zich in brand voor het presidentieel paleis. Hij zou willen protesteren tegen de slechte behandeling van zijn stamgenoten door de Mauritaanse politie. De man sloot zich brandend in zijn auto. De politie had moeite hem uit de wagen te halen. Hij is zwaar gewond naar een ziekenhuis afgevoerd.

Folkskrant

Azjdhiedh

Gebrek aan geloof leidt er toe dat mensen uit frustratie zulke dingen gaan doen.

In principe zijn het zelfmoordenaars, maar als je jaren onder een dictatoriaal regime leeft, dat het volk met opzet dom houdt, dan kan ik er eigenlijk alleen maar empathie hebben voor die mensen.

Ik zou een ieder willen troosten die onder zulke omstandigheden leeft, met de gedacht dat niemand van ons het eeuwige leven heeft, en dat we dus allemaal op een dag voor Allah (swt) moeten verschijnen. Daar speelt rijkdom of afkomst geen rol.


Botermes

#3
Het is wel een copycat maar dat maakt het er niet minder ernstig om,natuurlijk. Er ontketent zich op dit moment over heel de arabische wereld een soort revolutie, lijkt het wel. Gezien het nieuws van de laatste dagen.

.zw.n

Gewonden bij democratiebetoging Algerije, meer zelfverbrandingen

door Pim van den Dool

Buitenland

Een aantal mensen is vanochtend gewond geraakt bij een verboden pro-democratiebetoging in de Algerijnse hoofstad Algiers. Dat meldt persbureau AFP. Bij het uiteenslaan van het protest, dat door oppositiepartijen was georganiseerd, heeft de politie volgens lokale bronnen verschillende mensen gearresteerd.

Het is nog onduidelijk hoeveel gewonden en arrestanten er precies zijn. Volgens de organisatoren van de demonstratie trotseerden circa driehonderd mensen het verbod om voor meer democratie te demonstreren. Zij zijn mogelijk geïnspireerd door de gebeurtenissen in Tunesië, waar massale protesten de dictatoriale president Ben Ali dwongen het land te verlaten.

Het is niet de eerste keer dat er in Algerije gedemonstreerd wordt tegen de autoritaire regering van president Bouteflika (wiki). Begin deze maand vielen al twee doden en raakten honderden gewond bij demonstraties in Algiers. De grootschalige werkloosheid en hoge voedselprijzen waren toen de belangrijkste redenen voor de protesten.

Zelfverbrandingen houden aan
Vanuit de hele Arabische wereld blijven berichten komen over mensen die zichzelf in brand steken. Vanochtend werd voor het eerst een zelfverbranding in Saoedi-Arabië gemeld. Een man overleed nadat hij zichzelf volgens lokale media in brand zette in de zuidwestelijke stad Samta. Ook vanuit Marokko werden de eerste twee gevallen van zelfverbranding gemeld.

In Tunesië ontketende een man half december met zijn zelfverbranding een volksopstand. Ondanks de vlucht van president Ben Ali gaan ook daar vandaag de protesten tegen de interim-regering door. Politieagenten zouden zich bij de demonstraties hebben aangesloten. De demonstranten eisen het vertrek van alle ministers die lid waren van de partij van Ben Ali.


nrc.nl :: Gewonden bij democratiebetoging Algerije, meer zelfverbrandingen

.zw.n

Inmiddels hebben tientalen mensen zichzelf verbrand.
De meeste slachtoffers vielen in algerije en Egypte.

argaz

er is weinig echo van Tunesische revolutie van uw kant alsof u onverschillig was!


.zw.n

Citaat van: argaz op 23/01/2011 om 15:23:34
er is weinig echo van Tunesische revolutie van uw kant alsof u onverschillig was!


Ik ben trots op de revolutie van mijn Tunesiër’s broeders.
Ik hoop dat de rest van Imazighen hen als een voorbeeld gaan nemen.

Azjdhiedh

Citaat van: .zw.n op 23/01/2011 om 16:12:18
Ik ben trots op de revolutie van mijn Tunesiër’s broeders.
Ik hoop dat de rest van Imazighen hen als een voorbeeld gaan nemen.

Moeten wij ons ook in de fik gaan steken?

Ik kan niet zo goed tegen hitte, sorry.

.zw.n

Citaat van: Azjdhiedh op 26/01/2011 om 23:30:19
Moeten wij ons ook in de fik gaan steken?

Ik kan niet zo goed tegen hitte, sorry.
Jezelf in de fik steken is een koek en revolutie is andere koek.
Heb ik ergens gesuggereerd dat jij jezelf in de fik moet gaan steken???

Azidane

Citaat van: .zw.n op 23/01/2011 om 16:12:18
Ik ben trots op de revolutie van mijn Tunesiër’s broeders.
Ik hoop dat de rest van Imazighen hen als een voorbeeld gaan nemen.

Algerije is nog aan het herstellen van de avontuur met FIS in de jaren 90, waarbij een 200.000 mensen omkwamen. De bevolking zit daar niet weer te wachten op invallen van vage bendes die hele dorpen en wijken afslachten. Bovendien is Algerije (door de gasdollars) redelijk welvarend, in vergelijking met Egypte en Tunesie. Onze broeders in Kabylie willen uiteraard onafhankelijkheid, of vergaande autonomie, maar de nationalistische Arabische massa in Algiers en Oran zullen als het erop aankomt dat nooit toestaan, ook al komt er een democratische regering ala West Europa.

Marokko is een nog veel ingewikkelder verhaal, de koning heeft in tegenstelling tot Mubarek en die Ben Ali wel de steun heeft van de meerderheid van de bevolking. De hordes van Casa zullen hoogstens in opstand komen tegen de huidige regering en dan stuurt de koning ze naar huis en schrijft nieuwe verkiezingen uit. Over 3 maanden mag je dan weer kiezen uit een stel lamzakken die ook niet 1 2 3 voor welvaart kunnen zorgen. Vergeet ook niet dat Marokko nu al redelijk democratisch is, de laatste 2-3 verkiezingen zijn vrij eerlijk verlopen, en vrijwel alle partijen mochten daar gewoon aan meedoen.

In Marokko en Algerije zal er niets veranderen voorlopig, het is ook nog maar de vraag of er iets in Tunesie of Egypte zal veranderen. Waarschijnlijk komen daar "nieuwe" politici die vooral hun eigen zakken zullen vullen. Mocht het toch een democratische boel worden, dan nog kunnen eerlijke politici geen welvaart toveren.

.zw.n

Citaat van: Azidane op 28/01/2011 om 23:06:55
Algerije is nog aan het herstellen van de avontuur met FIS in de jaren 90, waarbij een 200.000 mensen omkwamen. De bevolking zit daar niet weer te wachten op invallen van vage bendes die hele dorpen en wijken afslachten. Bovendien is Algerije (door de gasdollars) redelijk welvarend, in vergelijking met Egypte en Tunesie. Onze broeders in Kabylie willen uiteraard onafhankelijkheid, of vergaande autonomie, maar de nationalistische Arabische massa in Algiers en Oran zullen als het erop aankomt dat nooit toestaan, ook al komt er een democratische regering ala West Europa.

Marokko is een nog veel ingewikkelder verhaal, de koning heeft in tegenstelling tot Mubarek en die Ben Ali wel de steun heeft van de meerderheid van de bevolking. De hordes van Casa zullen hoogstens in opstand komen tegen de huidige regering en dan stuurt de koning ze naar huis en schrijft nieuwe verkiezingen uit. Over 3 maanden mag je dan weer kiezen uit een stel lamzakken die ook niet 1 2 3 voor welvaart kunnen zorgen. Vergeet ook niet dat Marokko nu al redelijk democratisch is, de laatste 2-3 verkiezingen zijn vrij eerlijk verlopen, en vrijwel alle partijen mochten daar gewoon aan meedoen.


FIS was een democratische partij die middels verkiezing tot de macht wilde komen, maar de dictatoriale regime wil perse aan de macht blijven door de bendes te gecreëerd die hen eigen bevolking moesten afslachten. Deze tactiek wordt nu ook in Tunesië en Egypte toegepast, zonder succes. De ervaring van Algerije leert ons dat de gesteunde dictatoriale regimes door het westen zullen nooit vreedzaam aftreden. De opstanden en de gewapend verzet zijn de enige oplossingen.
De  meeste dictatoriale landen zijn welvarend, maar de bevolking profiteren niets van die welvaart. Verder is het Marokkaanse regime geen haar beter dan het Tunesië en Egyptische regime: een paar families hebben economische en politiek monopolie over hele land. Zij onderdrukken/vermoorden hen eigen volk om hun persoonlijke belangen en de belangen van hen meesters (het westen) te beschermen.
     


Citaat van: Azidane op 28/01/2011 om 23:06:55

In Marokko en Algerije zal er niets veranderen voorlopig, het is ook nog maar de vraag of er iets in Tunesie of Egypte zal veranderen. Waarschijnlijk komen daar "nieuwe" politici die vooral hun eigen zakken zullen vullen. Mocht het toch een democratische boel worden, dan nog kunnen eerlijke politici geen welvaart toveren.
De opstanden in deze landen zijn onvermijdelijk. Ik verwacht dat de Algerijnen  binnen twee weken hun ware gezicht zullen laten zien en Marokko komt later aan de buurt.   



argaz

Citaat van: Azidane op 28/01/2011 om 23:06:55
Marokko is een nog veel ingewikkelder verhaal, de koning heeft in tegenstelling tot Mubarek en die Ben Ali wel de steun heeft van de meerderheid van de bevolking. De hordes van Casa zullen hoogstens in opstand komen tegen de huidige regering en dan stuurt de koning ze naar huis en schrijft nieuwe verkiezingen uit. Over 3 maanden mag je dan weer kiezen uit een stel lamzakken die ook niet 1 2 3 voor welvaart kunnen zorgen. Vergeet ook niet dat Marokko nu al redelijk democratisch is, de laatste 2-3 verkiezingen zijn vrij eerlijk verlopen, en vrijwel alle partijen mochten daar gewoon aan meedoen.
jij zegt soms dingen absurde maar deze tijd heeft jij echt de bevattingsvermogen overschreden!

werkt u voor makhzen?

sadis out : http://www.youtube.com/watch?v=O41fFm7u0YM

ben ali = mubarek = mohamed 666 = ... = dictator


Azidane

#13
Citaat van: argaz op 31/01/2011 om 12:57:03
jij zegt soms dingen absurde maar deze tijd heeft jij echt de bevattingsvermogen overschreden!

werkt u voor makhzen?

sadis out : http://www.youtube.com/watch?v=O41fFm7u0YM

ben ali = mubarek = mohamed 666 = ... = dictator



Het gaat hier niet om wat jij hoopt of graag wilt. We moeten wel realistisch blijven, en iedereen die niet jouw mening deelt beschuldigen begint oud te worden.  ;)

Ik heb helaas geen glazen bol op mijn bureau, dus ik kan niet voor je in de toekomst kijken.

Mijn uitspraken zijn gebaseerd op gevoel, naar mijn mening is de meerderheid van Marokko (onder alle ethnische groepen) inderdaad tegen de Makhzen en de daarbij behorende vriendjespolitiek en corruptie. Verder denk ik dat de meerderheid van de Arabische bevolking Pro M6 is, bij de Amazigh bevolking van Marokko haalt M6 geen 50%. We zullen het moeten afwachten...

argaz

Citaat van: Azidane op 31/01/2011 om 14:34:38
Het gaat hier niet om wat jij hoopt of graag wilt. We moeten wel realistisch blijven, en iedereen die niet jouw mening deelt beschuldigen begint oud te worden.  ;)

Ik heb helaas geen glazen bol op mijn bureau, dus ik kan niet voor je in de toekomst kijken.

Mijn uitspraken zijn gebaseerd op gevoel, naar mijn mening is de meerderheid van Marokko (onder alle ethnische groepen) inderdaad tegen de Makhzen en de daarbij behorende vriendjespolitiek en corruptie. Verder denk ik dat de meerderheid van de Arabische bevolking Pro M6 is, bij de Amazigh bevolking van Marokko haalt M6 geen 50%. We zullen het moeten afwachten...
aan het begin, u zei dat het niet uw woorden, nu u hebt gewijzigd uw bericht !

U hebt gezegd : "Vergeet ook niet dat Marokko nu al redelijk democratisch is"

het is deze overgang die een onzinnigheid monumentaal is, Er is slechts een persoon die voor makhzen werkt om van zo'n domheid te zeggen !

zal te zeggen het aan Chakib Khayari ! zal te zeggen publiekelijk dat jij tegen de monarchie is, men zal zien of het "redelijk democratisch" is !