Ministers van het voormalige Rif: familie of niet

Gestart door Mounir B, 02/03/2001 om 15:00:00

abrid

Citaat van: Gordo op 30/06/2006 om 22:48:19
Dit is een foto van een van de ministers toch???

Meer van dit soort fotos van belangrijke irifiyyn uit die tijd zijn hier te vinden. Ik heb nog niet alle pagina's bekijken. Op pagina 10 zijn ook een paar te vinden.

http://platea.cnice.mecd.es/~jruiz/fotoscampanas/index5.htm


Op die link staan veel foto's. Dank hiervoor a Gordo.

Gordo

Citaat van: abrid op 03/07/2006 om 12:15:18


Op die link staan veel foto's. Dank hiervoor a Gordo.

inderdaad ook veel foto's van persoonlijkheden uit de rif van begin vorig eeuw.

abrid

#32
Citaat van: Gordo op 03/07/2006 om 12:24:22
Citaat van: abrid op 03/07/2006 om 12:15:18


Op die link staan veel foto's. Dank hiervoor a Gordo.

inderdaad ook veel foto's van persoonlijkheden uit de rif van begin vorig eeuw.

Ik heb het er druk mee :)

yadjis-ou-riffi

Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

hey shadow, is toevallig mina en boudra ook famillie van je?

athsaynou

Citaat van: Don_Tmasint op 30/06/2006 om 16:55:27
Citaat van: Muchacho op 02/06/2001 om 21:13:38
He drerie!!

Al die ministers kwamen bijna van de Aith Yusuf Ou Ari clan, en ik heb een boek thuis met alle ministers en bijna echt allemaal aith yufus ou ari.

Nog een paar
Qaid Aradi uit Tamasint
Qaid Haddou muh Amezian uit aith Boukrif, ook wel Kbir Mhella onder Abd-krim.

He maar in dat boek staat wel wat over een oom van mijn vader, en hij was een echte warrior en een van de beste individule vechters van de rif, zo staat het erin hij was een Amghar Amqran voordat abd-krim kwam, en staat dat ie doorvvoht tot in z'n eigen huis werd geschoten, en dat ie een hele franse tabbur(+- 300 man  had afgemaakt) en ja verder geen familie daaro...



over welke boek gaat het ?

De "Heilige" Boek: The Ait Waryaghar of the Moroccan Rif, van de Amerikaanse antropoloog David Hart Montgomery.

`SHADOW`

Citaat van: yadjis-ou-riffi op 03/07/2006 om 12:36:23
Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

hey shadow, is toevallig mina en boudra ook famillie van je?

AZUL YADJIS-OU-RIFFI,

IK HEB EEN GROTE FAMILIE, WAAR WOONT MENA? BEDOEL JE MENA UIT BNI BOUAYACH OF UIT AL HOCEIMA?

yadjis-ou-riffi

#36
Citaat van: `SHADOW` op 04/07/2006 om 18:26:38
Citaat van: yadjis-ou-riffi op 03/07/2006 om 12:36:23
Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

hey shadow, is toevallig mina en boudra ook famillie van je?

AZUL YADJIS-OU-RIFFI,


IK HEB EEN GROTE FAMILIE, WAAR WOONT MENA? BEDOEL JE MENA UIT BNI BOUAYACH OF UIT AL HOCEIMA?
salam a thawmat,
mina uit el-hoceima. en boudra (eigenaar van mais) uitspreken

Y.assine

Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

Ik heb nooit gezegd dat hij een arabier was. Je hoeft niet per direct in het offensief te springen, ik zei slechts dat ik een arabier ken die de achternaam Boudra heeft, afkomst is uit tetouan. Je hoeft niet als een rat op elke en iedere aanleiding om een ruzie te beginnen te springen.

Arab-Amazighi

Citaat van: Kingyassin op 05/07/2006 om 23:06:30
Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

Ik heb nooit gezegd dat hij een arabier was. Je hoeft niet per direct in het offensief te springen, ik zei slechts dat ik een arabier ken die de achternaam Boudra heeft, afkomst is uit tetouan. Je hoeft niet als een rat op elke en iedere aanleiding om een ruzie te beginnen te springen.

Valse superioriteitsgevoel. Mensen doen hier alsof een Arabier hun aardsvijand is, de Arabieren hebben hier totaal geen benul van. Net als in Afghanistan, komt er een oorlog komen Arabieren om te helpen en hun leven te geven worden ze door de Uzbeken in Afghanistan aangevallen. Dat komt omdat anderen jaloers zijn op de Arabieren. Ik ben trots dat ik een Amazighi ben en hoef niemand te haten behalve hen die mijn volk iets hebben aangedaan. Wat mij betreft hebben de Arabieren ons helemaal NIETS gedaan. Hypocriete honden vergeten Fransen en Spanjaarde, lopen aan elke Franse kont te likken. DIT zijn de vijanden a honden.

Y.assine

Ja, ik begin het haat voor de arabieren ook te haten. Alleen maar omdat zij in een land gevestigd zijn, worden ze gehaat. Het zijn hun voorouders die Tamazgha binnendrongen; niet zij -- zij kunnen niet massaal het buitenland in slechts omdat hun voorouders land hebben veroverd.

Het is de arabische regering die gehaat moet worden, niet de bewoners.

Arab-Amazighi

Citaat van: Kingyassin op 05/07/2006 om 23:23:58
Ja, ik begin het haat voor de arabieren ook te haten. Alleen maar omdat zij in een land gevestigd zijn, worden ze gehaat. Het zijn hun voorouders die Tamazgha binnendrongen; niet zij -- zij kunnen niet massaal het buitenland in slechts omdat hun voorouders land hebben veroverd.

Het is de arabische regering die gehaat moet worden, niet de bewoners.


De grootste grap is dat wij vrijwel geen echte Arabieren in Tamazgha hebben. Iedereen weet dat vanaf Egypte Tamazgha door lokale huurlingen werd veroverd.

Memma

Citaat van: Arab-Amazighi op 05/07/2006 om 23:33:01
Citaat van: Kingyassin op 05/07/2006 om 23:23:58
Ja, ik begin het haat voor de arabieren ook te haten. Alleen maar omdat zij in een land gevestigd zijn, worden ze gehaat. Het zijn hun voorouders die Tamazgha binnendrongen; niet zij -- zij kunnen niet massaal het buitenland in slechts omdat hun voorouders land hebben veroverd.

Het is de arabische regering die gehaat moet worden, niet de bewoners.


De grootste grap is dat wij vrijwel geen echte Arabieren in Tamazgha hebben. Iedereen weet dat vanaf Egypte Tamazgha door lokale huurlingen werd veroverd.

Inderdaad, erg frappant allemaal. Enerzijds hebben we de arabisch-sprekenden die nog altijd geloven dat ze uit 1 of ander gehucht uit Yemen komen en anderzijds de Imazighen (lees: tamazightsprekenden) die geloven dat de grote  vijand uit Rabat een Arabier is terwijl deze net zo Amazigh is zoals alle andere Imazighen. Het wordt maar eens hoog tijd dat  deze mythes doorbroken moeten worden.

abrid

Citaat van: yadjis-ou-riffi op 05/07/2006 om 21:35:23
Citaat van: `SHADOW` op 04/07/2006 om 18:26:38
Citaat van: yadjis-ou-riffi op 03/07/2006 om 12:36:23
Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

hey shadow, is toevallig mina en boudra ook famillie van je?

AZUL YADJIS-OU-RIFFI,


IK HEB EEN GROTE FAMILIE, WAAR WOONT MENA? BEDOEL JE MENA UIT BNI BOUAYACH OF UIT AL HOCEIMA?
salam a thawmat,
mina uit el-hoceima. en boudra (eigenaar van mais) uitspreken


De burgemeester van Lhusima heet ook Budra. Is hij toevallig een nazaat van deze Hmid Budra of si het puur toeval.

Mensen hou je bij de topic.

yadjis-ou-riffi

Citaat van: abrid op 06/07/2006 om 12:37:16
Citaat van: yadjis-ou-riffi op 05/07/2006 om 21:35:23
Citaat van: `SHADOW` op 04/07/2006 om 18:26:38
Citaat van: yadjis-ou-riffi op 03/07/2006 om 12:36:23
Citaat van: `SHADOW` op 01/07/2006 om 18:11:25
kingyassin, ga spelen met je ''Boudra was arabier''  Ahmed Boudra was de broere van mijn oma, zijn nazaten wonen nog steeds in al Hoceima. zijn kleinzoon is arts in al Hoceima, een echte trotse Rifi was hij geen arabier!!!

hey shadow, is toevallig mina en boudra ook famillie van je?

AZUL YADJIS-OU-RIFFI,


IK HEB EEN GROTE FAMILIE, WAAR WOONT MENA? BEDOEL JE MENA UIT BNI BOUAYACH OF UIT AL HOCEIMA?
salam a thawmat,
mina uit el-hoceima. en boudra (eigenaar van mais) uitspreken



De burgemeester van Lhusima heet ook Budra. Is hij toevallig een nazaat van deze Hmid Budra of si het puur toeval.

Mensen hou je bij de topic.
mina an boudra (respect) is een kennis van mijn tante. in hun jongere jaren waren zij beviend. verder is het geen famillie van mij. dat is alles wat ik weet over famillia an boudra.

Arab-Amazighi

Citaat van: Memma op 06/07/2006 om 11:24:25
Citaat van: Arab-Amazighi op 05/07/2006 om 23:33:01
Citaat van: Kingyassin op 05/07/2006 om 23:23:58
Ja, ik begin het haat voor de arabieren ook te haten. Alleen maar omdat zij in een land gevestigd zijn, worden ze gehaat. Het zijn hun voorouders die Tamazgha binnendrongen; niet zij -- zij kunnen niet massaal het buitenland in slechts omdat hun voorouders land hebben veroverd.

Het is de arabische regering die gehaat moet worden, niet de bewoners.


De grootste grap is dat wij vrijwel geen echte Arabieren in Tamazgha hebben. Iedereen weet dat vanaf Egypte Tamazgha door lokale huurlingen werd veroverd.

Inderdaad, erg frappant allemaal. Enerzijds hebben we de arabisch-sprekenden die nog altijd geloven dat ze uit 1 of ander gehucht uit Yemen komen en anderzijds de Imazighen (lees: tamazightsprekenden) die geloven dat de grote  vijand uit Rabat een Arabier is terwijl deze net zo Amazigh is zoals alle andere Imazighen. Het wordt maar eens hoog tijd dat  deze mythes doorbroken moeten worden.

Echt als je het zou uitzoeken ga je dubbel liggen van het lachen uit frustratie. We hebben één volk, de één heeft het ooit in zijn bol om te Arabiseren en de anderen niet. En nu eeuwen later lopen we elkaar te haten. Een simpel voorbeeld mijn familie is een paar generaties geleden uit Ibaquyyen naar Ghomara (Bni Rzine) verhuist. Ze zijn daar gearabiseerd (vraag me niet hoe) en dat hebben ze vrijwillig gedaan. Nu spreekt men van gedwongen Arabisering en gaan we ARabieren haten die hier HELEMAAL niets mee te maken hebben. Maar onze vijanden de drinkers van het bloed van onze voorouders de Fransen en Spanjaarden zijn ineens onze grote vrienden.