Ministers van het voormalige Rif: familie of niet

Gestart door Mounir B, 02/03/2001 om 15:00:00

Mounir B

Azul Skurchi,

Is een van deze personen hieronder familie van iemand op dit forum??
Mulay Abd Eslam El-Gattabi:  minister van financien
Ahmed Budra:Minister van Oorlog
Mohamed Azerkan:Minister van Buitenlandse zaken
Mohand N 3mar N Tamsaman: Minister van Justitie
Shaigh L-Yazid: Minister van Binnenlandse zaken

Andere belangrijke namen:
Mohemad Bu Jibar(inspector General)
Mohamed Mis N Hadj Cheddi((plv. min. v. buitenlz)
Mohamed Muhammadi(first secretary)
Severa N Ibeqouyen(minister van Marine en de riffijnse boat squadrons)
Hassan ben Abd El Aziz(algerijn)(second secretary)


Mhamed Abd el Krim plv. van Mohammed Abd el Krim

Mohammed Abd el Krim the Emir of the Rif.

Dit was zo'n beetje de regering van Arif in de periode van 1921-1927.

Mijn vraag is of iemand hier familie leden tussen ziet??

asserman

#1
Severa n bequyyen was mijn opa, kan iemand mij iets vertellen over hem.

Mounir B

#2
Azul fellak yasserman,
Ik zal wat voor je opzoeken over deze Amzahad. Wat was nou z'n echte naam ya Asserman?
Ik lees het wel.

rebel

#3
sallam imdoukar
gewoon prachtig om al die arif ministers namen bijmekaar te zien ik wist niet dat ze bestonden(behalve abdelkrim elgatabi) tranen krijg ik er van in mn ogen  dat de rif republiek weer mag herleven AMIN

Muchacho

#4
He drerie!!

Al die ministers kwamen bijna van de Aith Yusuf Ou Ari clan, en ik heb een boek thuis met alle ministers en bijna echt allemaal aith yufus ou ari.

Nog een paar
Qaid Aradi uit Tamasint
Qaid Haddou muh Amezian uit aith Boukrif, ook wel Kbir Mhella onder Abd-krim.

He maar in dat boek staat wel wat over een oom van mijn vader, en hij was een echte warrior en een van de beste individule vechters van de rif, zo staat het erin hij was een Amghar Amqran voordat abd-krim kwam, en staat dat ie doorvvoht tot in z'n eigen huis werd geschoten, en dat ie een hele franse tabbur(+- 300 man  had afgemaakt) en ja verder geen familie daaro...


admin

#5
Azul Mounir,

We hebben onlangs een mailtje gekregen van iemand die beweert dat zijn opa minister van godsdienst was tijdens de 'regering' Abdelkrim. Als je interesse hebt zal ik jou zijn e-mail adres doormailen.

Abrid

#6
Azul a thawmat,

Interessant. Stuur maar op!!
Thannemiert

Yasmine

#7
Qaid Haddou Mouh Ameziane is mijn overgrootvader of te wel opa van mijn moeder.

Abrid

#8
Azul ya Asserman,

Wat er over je opa in dit boek(rebels in the rif, David S Woolman)staat is het volgende:

Tijd: 8 september 1925.
De Spanjaarden(onder leiding van colonel Franco, deze werd later dictator van Spanje) vallen Arif binnen vanuit Ixdain en Sabadilla.
Letterlijk staat er:

"The western approaches at Ixdain and Cabadilla were defended too, but only lightly, and there is some evidence that the Bucoya tribesman posted there left their positions soon after the Spanish landing.*More than that, it seems that Rifian Marine Minister Severa, secretly in Spanish pay, actually planted mines near Rifian gun emplacements. Severa was later killed by a fellow Bucoya tribesman under mysterious circumstances"(Hart, letter, June 2, 1967)

Setisir

aith_mhand_u-yihya

#9
Ik vind het heel interessant en heel belangrijk om te weten wat er in de tijd van de Spaanse bezetting in Arif is gebeurd. Ik zou graag meer informatie hierover hebben. Ik heb wel gehoord dat er wat boeken hierover geschreven zijn, maar ze zijn vooral in het Spaans en in het Duits geschreven. Zou iemand mij kunnen helpen met Engelstalige of Nederlandstalige boeken die over deze periode gaan.

Abrid

#10
Azul,

Als je bij het onderwerp annuar en dhar Oubarran kijkt daar staat een naam van een boek met veel informatie hierover.
setisir

Abrid

#11
Om hem even nieuw leven in te blazen.

Heeft iemand nog toevoegingen?

MBTiza

#12
ik zal effe wat voor je opzoeken in een boek en alles op een rijtje zetten ok? en woon jij niet in den haag mounir?

Nomad

#13
Azul Uma Mounir,

Ik heb gehoord dat een vand e minister van abdelkrim een algerijn is.
Weet iemand iets over deze persoon?

Abrid

#14
Azul a thawmat,

De Algerijn binnen de regering was Hassan ben abd elaziz en hij was Second secretary.
Tanmiert