HANNIBAL

Gestart door ATEBANDE, 31/10/2003 om 10:57:15

Izwan

Citaat van: Moussa op 14/04/2006 om 12:58:08
Hannibal is geen Amazighnaam...maar een Fenicische. Baal was de belangrijkste god bij de Feniciers en Carthagers, het betekent zoiets als de Arabische tegenhanger Abdullah. Alleen moet je in dit geval Allah door Baal vervangen, maar dan heb je ongeveer de betekenis van de naam Hannibal.
Ik bedoel niet zijn voornaam, maar zijn achternaam: Barkas.
De familie Barkas zijn door het leger gekozen om de macht over Carthago rijk te nemen. Barka is benaming van het gebied oost Libië. Daar kwamen zijn familie vandaar. Het is hetzelfde als iemand zich Awayagher noemt. Veel Imazighen noemen zich naar de plaats waar ze vandaar kwamen vooral als ze ergens immigreren. Bijv. Imazighen die uit Nkoer naar Andalus zijn geïmmigreerd noemden zich Nakkoeri.
Wat betreft Hannibal. Inderdaad Baal betekent meester in de finicische taal. Het was een bekende god van finiciers. Hanni zou afgeleid zijn van Hannoun. Dat was een van de beroemdste Amazigh god in Carthago. Veel historicus vinden dat Bal van Hannibal niets met Baal (god van finiciers) te maken heeft.

Izwan

Citaat van: aithwayagher op 14/04/2006 om 17:22:03
ik begrijp eerlijk gezegd echt niet waarom je trots moet zijn op die hannibalwij hebben juist tegen hem gestreden aan de kant van de romeinen want de carthagers(imazighen van carthago gemixt met feniciers die van libanon naar tamazgha kwamen om precies bij de haven van tunesie daar carthago) begonnen steeds meer land in te pikken van de imazighen en daarom hebben tegen hun gestreden in plaats van met hun.
Van abdelkrim al khattabi kan je het begrijpen maar van hannibal eerlijk gezegd niet.
De strijd tussen Carthago en Massanisa was een strijd tussen twee Amazigh stammen.

allasian

Citaat van: Izwan op 14/04/2006 om 00:24:43
Ik denk dat Hannibal een trots Amazigh was. Hij draagt een Amazighe naam.

Dat wil ik wel allemaal geloven maar waarom gaat ie de de geschiedenisboeken in als Puniër ? Het is klote weet je,maar het lijkt altijd of Tamazight ondergeschikt is.

allasian

Citaat van: Izwan op 14/04/2006 om 17:34:14
De strijd tussen Carthago en Massanisa was een strijd tussen twee Amazigh stammen.
Hoe kun je nou een metropool als Carthago toendertijd zo zien als een Amazigh-stam. Stam nog wel ?

aithwayagher

ja maar we vochten toch tegen hun aan de kant van de romeinen in plaats met decarthagers.

Izwan

#65
Ik zal hier een beeld schetsen waar het over gaat.

Hannibal was koning (leger leider) van Carthago rijk (Noord Tunesie).
Massinissa was koning van oost Numidia (Noord algerije en zuid Tunesie).
Syphax was koning van West Numidia (Huidige Marokko).
Aan het einde van de Tweede Punische oorlog  218 v.C., slaagde Hannibal in om Massinissa en Phax te verenigen en aan Carthago rijk te laten sluiten. Met het leger van Massinissa en Syphax begon Hannibal met zijn beroemde tocht. Carthago’s Aristocraten hebben hem verraden ( Ze sluiten ondertussen vrede met Romeinen en stopten met het financiering van Hannibal’s tocht). Dat is o.a. de reden dat Imazighen de Romeinen niet definitieve hadden kunnen verslagen.
Tussen 212 en 207 v.C had Massinissa als Carthager de leiding in Spanje, maar werd in 207 door Scipio voor de Romeinse zaak gewonnen.
Massinissa moest na de dood van zijn vader, Gaia, zijn koninkrijk ontvluchten. Een deel van zijn koninklijke kwam met help van Romeinen in de handen van koning, Syphax.
In 204 lande Scipio in de nabijheid van Utica in Afrika om Carthago te bestrijden.
In 203 verenigde Massinissa zich met Scipio  en versloeg Syphax. Massinissa werd koning van gehele Numidia. Sindsdien was hij trouw Romeins bondgenoot.
In 202 versloeg Massinissa  Hannibal in de Slag bij Zama. Carthagers waren genoodzaakt  vrede te sluiten.
Massanissa tartte  Carthagers op alle mogelijke manieren; dezen konden op grond van hun verdrag met Rome niets terug doen, maar deden wel herhaaldelijk, echter geheel tevergeefs, hun beklag bij de Romeinen. Ten slotte vielen de Carthagers hem aan, maar werden door Massinissa  verslagen (150 v.C.). Daarmee had Carthago het verdrag met Rome geschonden en was de Derde Punische Oorlog begonnen (149). Kort daarop stierf Massinissa (148).
Scipio heeft drie jaar lang stad Carthago belegerd en in 146 is het hem gelukt om de stad te veroveren en een einde te maken aan het ooit zo machtige Carthago. De stad werd volledig in de as gelegd (de hele stad was 17 dagen in vuur), tienduizenden inwoners en verdedigers kwamen hierbij om en de overlevenden werden als slaaf verkocht. De volgende eeuw mocht er niemand meer wonen op de plek van de ruines en pas onder keizer Augustus werd dit verbod opgeheven. De Romeinen bouwden weer een nieuwe stad die ook weer Carthago werd genoemd……

Moussa

Beste Izwan, wil je voortaan wat beter in je geschiedenisboekjes kijken voordat op dit forum met zogenaamd allerlei feiten gaat smijten. Zou je in de toekomst ook aan bronvermelding willen doen. Azul.

aithwayagher

marokko behoorde tot de stam massinisia en wij hebben toch juist tegen de carthagers gevochten omdat ze steeds meer en meer land inpikte van de imazighen de stammen die met de carthagers hadden gevochten waren rondom tunesie daar en libie stammen aan de kant vanmarokko en een deel van algerije vochten juist metd e romeinen

aithwayagher

ik weet in ieder geval wel dat wij tegen de carthagers hebben gevochten in plaats van met hun

allasian

 Izwan weet veel van geschiedenis al vertelt hij dingen vanuit zijn perceptie. Als de dingen die hij schrijft waar zijn dan moeten wij ons daar gewoon bij neerleggen. Geschiedenis blijft moeilijk te achterhalen. Van wat er geschreven is in iedergeval.

aithwayagher

Ikzeg niet dat het niet waar is wat ie zegt maar Izwan als je veel weet uit die tijd kun je mij dan vertellen hoe het in die tijd eruit zag qua stamverdeling en wie er met de carthagen vochten en wie metde romeinen.Bedankt

Isefrawen



Hanny Bal is een olifant en kan ook voetballen, zie filmpje:

http://www.filecabi.net/u.php?file=1124336131.wmv

Hadou

#72

Isefrawen

#73
Citaat van: Hadou op 16/04/2006 om 22:07:26
Citaat van: Zalamit_lcf op 16/04/2006 om 22:02:05
Hanny Bal is een olifant en kan ook voetballen, zie filmpje:
http://www.filecabi.net/u.php?file=1124336131.wmv
Nee, klik op die foto's rechts.. dat is pas spannend ;) dan dat olifantje..


Ayamccum minteclickith, thi7ramin enni timccumien, nuffant wani spyware ;)

Edit:
Omdat Hadou zijn oorspronkelijk bericht gewijzigd heeft en foto's van oude muntjes plaatst, heb ik hier speciaal voor hem een mop over hannibal:

Hannibal

Hannibal is een grote flinke stier en staat moederziel alleen in de wei. Op een mooie dag komen er in het weiland naast Hannibal wel 20 koeien te staan. En al die koeien roepen naar Hannibal: "Ooh Hannibal, kom naar ons toe en neem ons!" Hannibal die roept terug: "Ik wil wel, maar het hek is te hoog, bovendien zit er ook nog prikkeldraad aan."

En de koeien weer: "Ooh Hannibal, we zijn zo geil, kom nou toch hier en pak ons."

En Hannibal zegt weer: "Ik wil heel graag, maar dat hek is echt veel te hoog."

En al die koeien weer: "Ooh Hannibal...we zijn zo nat..kom nou toch!!"

En Hannibal die heeft het niet meer, hij neemt een aanloop en springt over het hek. En de koeien: "Ooh Hannibal, daar ben je eindelijk, kom neem ons nu!"

En Hannibal zegt: "Noem me voortaan maar Hannie..want m'n ballen die hangen in het hek!"

Hadou

#74
Hahahaha Die LCF toch ;D dank je wel !
Ik heb niet veel credit hier, dus mag ik niet off topic gaan.

http://www.livius.org/ha-hd/hannibal/hannibal.html