HANNIBAL

Gestart door ATEBANDE, 31/10/2003 om 10:57:15

Al.

Probleem is dat we continue naar het verleden kijken om te dagdromen.
We hebben het alleen maar over het verleden.  over Juhurta, syphax, hannibal, sampsibal, hasdrubal en shishung die hield van sambal.
maar nooit hoe we ons verder moeten ontwikkelen

aithwayagher

maar de derde slag van carthago was tegen numidie maar numidie waren toch de imazighen dus hoe zit dat in mekaar

aithwayagher

ho sorry ik had het verkeerd ze hebben niet tegen numidie gevfochten

aithwayagher

hannibal was een mix eigenlijk want de feniciers die naar carthago kwamen die vermengden zich met de carthagers en later kwam hannibal

aithwayagher

vermengden zich met de imazighen voor alle duidelijkheid de imazighen van carthago

Izwan

Hannibal is een Amazigh.  Hij stamt tot Amazighe stam Lawata. Zijn voorouders kwamen uit oost Libië.
De Punische oorlog waren oorlogen tussen Romeinen en Imazighen en of tussen Imazighen onderlinge. Het Carthago rijk was vanaf 480 v.C in de handen van Imazighen. Daarvoor hadden Imazighen ook groot invloed op deze rijke. Elke historicus moet dit gewone weten.

allasian

Citaat van: Izwan op 07/04/2006 om 17:07:23
Hannibal is een Amazigh.  Hij stamt tot Amazighe stam Lawata. Zijn voorouders kwamen uit oost Libië.
qua bloed misschien ? Maar niet sociaal-oraal denk ik.
Citeer
De Punische oorlog waren oorlogen tussen Romeinen en Imazighen en of tussen Imazighen onderlinge. Het Carthago rijk was vanaf 480 v.C in de handen van Imazighen. Daarvoor hadden Imazighen ook groot invloed op deze rijke. Elke historicus moet dit gewone weten.
Wat is de Punische taal ? Is die gedocumenteerd ? En wat is de relatie met Tamazight ? Er  wordt gezegd dat Vin Diesel Punisch wil gaan spreken in die film.

Moussa

Het Punsich of Fenicisch is een uitgestorven semitische taal. Het lijkt dus op het Arabisch, Hebreeuws en het Aramees, de laatste wordt nog slechts door een paar duizend mensen gesproken. Omdat het Punisch zich eeuwenlang in Noord-Afrika heeft weten te handhaven zijn er nog woorden in het Tamazight te vinden die een Punische oorsprong hebben, zo is Azellif (hoofd) afkomstig van het Fenicische Alif (hoofd). Het Punisch en Fenicisch hadden een eigen schrift, net als alle andere semitische talen kende het geen klinkers. Er zijn geen boeken overgeleverd in het Fenicisch, alles is door de eeuwen heen verloren gegaan of vernietigd. Er zijn echter wel grafschriften en andere inscripties in steen gevonden, hierdoor zijn de wetenschappers wat meer te weten gekomen over deze taal. Vooral in Amerika wordt veel studie gedaan naar deze dode taal.

allasian

Als ik het goed heb moet dat Punisch oorsprong hebben in dacht ik Libanon. Of is Punisch pas in noordAfrika ontstaan ? men moet kijken in hoeverre Tamazight die taal beïnvloedt heeft en andersom. Maar als een taal ongedocumenteerd is dan wordt het heel moelijk.

Izouran

Het Punisch was volgens mij een dialect van het Fenicisch, dat in de tijd van Carthago gesproken werd.

Izouran

Citaat van: Moussa op 13/04/2006 om 16:44:37
Het Punisch en Fenicisch hadden een eigen schrift, net als alle andere semitische talen kende het geen klinkers. Er zijn geen boeken overgeleverd in het Fenicisch, alles is door de eeuwen heen verloren gegaan of vernietigd. Er zijn echter wel grafschriften en andere inscripties in steen gevonden, hierdoor zijn de wetenschappers wat meer te weten gekomen over deze taal. Vooral in Amerika wordt veel studie gedaan naar deze dode taal.

Thadbath

Het verhaal van Hannibal is egt interessant, ik ga denk iets met Hannibal als mijn eindopdracht van kcv kiezen en er een film of wat dan ook van maken, mede omdat ik het altijd leuker vind om iets met Imazighen bij kcv in te stoppen:D

Izwan

Citaat van: allasian op 13/04/2006 om 15:39:19
Citaat van: Izwan op 07/04/2006 om 17:07:23
qua bloed misschien ? Maar niet sociaal-oraal denk ik.
Citeer
Wat is de Punische taal ? Is die gedocumenteerd ? En wat is de relatie met Tamazight ? Er  wordt gezegd dat Vin Diesel Punisch wil gaan spreken in die film.
Waarom denkt jij dat hij niet sociale oraal zou zijn. Kan jij dit beargumenteren?

Ik denk dat Hannibal een trots Amazigh was. Hij draagt een Amazighe naam. In zijn periode waren  Amazigh godsdiensten populier in de stad Carthago. Hij was niet gelief bij Aristocraten. Dat is ook de reden dat hij Romeinen niet kunnen uitroeien. Hij had nationalistische gedachten en hij heeft zijn hele leven voor het belang van Tamzagha gestreden. Hij is vanaf zijn 9e jaar in legerkampen opgegroeid. Er zijn genoeg aanwijzingen dat de meerderheid van Carthago leger uit Imazighen bestond.
Wat betreft talen, hij sprak verschillen talen. Hij heeft boeken zowel in het Griekse als in de Punische taal geschreven. Die boeken zijn zoek geraakt.
Waarom zou hij geen Tamazight spreken terwijl zijn afkomst en de meerderheid van zijn leger tamazight spraken?. Het stammensysteem was toen aanwezig voorbeeld hiervan is het koninklijke rijk van Syphax (Sfaqx) en Massanissa. In de tijd van Carthago schreven ze hun namen en die van hun ouders op graafstenen. De meeste graafstenen die tot nu zijn gevonden staan er Amazighe namen op. Hieruit kan ik concluderen dat Imazighen toen trots op hun afkomst waren.
Massinisa heeft ook in het Griekse, Punische en Tamazight taal geschreven en gesproken.

Wat betreft Punische taal is een verbasterde taal. Dat was een mix van finische en Tamazight taal zoals bijv. Darija (mix van Arabische en Tamazight taal). Imazighen hebben sinds de oprichting van Carthago rijk in Punische taal geschreven tot en na de Romeinse tijd in Noord Afrika. In libanon hebben ze geen punische taal gesproken.
In de tijd van Augustinus 5e eeuw n.C spraken Imazighen naast Tamazight, Pruisische taal, aldus Augustinus. Tifinagh schrift is ook afgeleid van Punisch schrift.
Carthago had een beroemde bibliotheek in de Punische taal. De Romeinse Saloust سالوست schrijft in zijn boek (Jughutha oorlog) dat Carthago veel geschiedenis en aardrijkskunde boeken hadden en veel van die boeken zijn in de handen van Naumidische koningen terecht gekomen.  Die boeken bestonden uit lange verhalen. Hij beweert ook dat De Naumidische koning Himabsal II هيمبسال boeken had geschreven in de Punische taal. Amyanous أميانوس beweerd dat Juba II zijn kennis uit Punische boeken heeft gehaald. Helaas, die boeken zijn zoek geraakt met uitzondering van de vertaalde boeken naar het Griekse en naar de Latijnse taal zoals het boek van Makoun ماقون over landbouw in het Grieks en het boek (Reis van Hannon) in het Latijnse.
Ibno 7awkal (beroemde aardrijkskundige in de 10 eeuw) had gemeld dat hij boeken van stam Lawata had gezien en hij heeft wat scripties van hen gekregen.

Moussa

Hannibal is geen Amazighnaam...maar een Fenicische. Baal was de belangrijkste god bij de Feniciers en Carthagers, het betekent zoiets als de Arabische tegenhanger Abdullah. Alleen moet je in dit geval Allah door Baal vervangen, maar dan heb je ongeveer de betekenis van de naam Hannibal.

aithwayagher

ik begrijp eerlijk gezegd echt niet waarom je trots moet zijn op die hannibalwij hebben juist tegen hem gestreden aan de kant van de romeinen want de carthagers(imazighen van carthago gemixt met feniciers die van libanon naar tamazgha kwamen om precies bij de haven van tunesie daar carthago) begonnen steeds meer land in te pikken van de imazighen en daarom hebben tegen hun gestreden in plaats van met hun.
Van abdelkrim al khattabi kan je het begrijpen maar van hannibal eerlijk gezegd niet.