Waargebeurd erge verhaal

Gestart door Ariaz, 02/02/2004 om 20:16:39

Ariaz

Azul Aythma dhsoeythma




Ik ga jullie over een verhaal vertellen dat waargebeurd is en dat gebeurd is ten tijde van de oorlog met Bouhmarra (slaaf van de koning)


Er was een man van de Aith Touzine stam, deze man was oud en bovendien was hij blind.  Op een nacht heeft hij iets gedroomd. Hij heeft gedroomd dat hij terug zal zien in Sidi Boecheya.  Sidi Boecheya is een dorp in de streek van de Aith Wayagher in de bergen boven Tmassint.


Toen deze man wakker werd heeft hij dan aan zijn zonen gevraagd uit te zoeken waar Sidi Boecheya ligt, zo gezegd zo gedaan, zijn zonen hebben gevonden waar Sidi Boecheya ligt en hebben hem gezegd dat het een plaats is waar niemand woont en dat het bebost is, kortom het is gewoon een stukje wildernis in de streek van de Aitw Wayagher.


Hun blinde vader heeft dan zijn zonen de opdracht gegeven hem naar daar te brengen wat zij dus tot hun grote verbazing ook deden.   Daar aangekomen heeft hij hen gevraagd hem daar achter te laten helemaal alleen in het wildernis.  


De blinde vader is dan daar gewoon gebleven, en na verloop van tijd kreeg hij eten van de omwonenenden en werd hij verzorgd door hen, hij had daar zelfs een simpele kamertje,


op een nacht hoorde hij voetstappen van veel mannen die daar kwamen, ze begonnen allemaal te bidden in groep,  en hij maar luisteren want hij was blind en hij was verschoten,


Na het gebed hoorde de blinde man hen een smeekbede maken met hun zware stem, de smeekbede ging over Boulhmarra,  de smeekbede werd afgesloten met " we gaan Boulhmarra aanpakken in Nekor (Boukidaren) "


En dan op het einde hoorde de oude man " wat gaan we doen met die oude man die hier zit te luisteren", de andere antwoordde " ik weet niet zorg jij maar voor hem "


Dus voelde die oude man dat er iemand op hem afkwam en die persoon kwam dan met zijn hand over de blinde ogen van de oude man en hij zag terug.

Toen de man zijn zicht terug kreeg nam hij de benen en liep hij zo snel weg als hij maar kon totdat hij terug aankwam in Aith Touzine,


Hij kwam aan en zag dat Aith Touzine juist veroverd was door Boulhemaarra, alles was verwoest, vele mensen werden vermoord, teveel zelfs, hij zei tegen zijn zonen


"Boulhmaara zal zijn medicijn wel vinden in Sidi Boecheya want daar heb ik ook mijn medicijn gevonden en zoals voorspeld is dat ook zo gebeurd,


Boulhmarra kwam aan in Aith Wayagher, en dan hadden ze hem aangetrokken naar de vlakte namelijk Nekor, dan hebben ze Nekor geirrigeerd, en zo hebben ze dan Boulhmarra belachelijk gemaakt


en deze verhaal is waargebeurd






Oued-Amakran

#1
Azul,

Ik ben zelf van Aith Touzine.
Als ik daar op vakantie ben hoor ik veel van dit soort verhallen.
Sommigen daarvan zijn waar gebeurd andere verzonnen.
De meeste verhalen gaan over de strijd tuusen de verschillende clans.

Het mooie hieraan is de manier hoe de mensen daar dit soort verhalen kunnen vertellen. Zijn echte Pro's daar, ze kunnen je alles laten geloven.


Ariaz

#2
Inderdaad man maar dit verhaal is ook de waarheid