tarik ibn zijad

Gestart door AFRA, 20/01/2004 om 21:49:40

AFRA

#45
azul,

ik heb me vergist toen ik dacht dat moren van morro, wat muur in het spaans betekent,afgeleid is.

ik denk dat moren zwart betekent, en sommigen zeggen dat het van mauritanie afgeleid is ,en moren is niets behalve de verbastering van dat woord(mauritanie).

maar waarschijnlijk is die naam niet echt eenuvoudig.gelukkig zijn hier leden die dat misverstand zouden kunnen verklaren.

MBTiza

#46
munero = zwart in het spaans
moren afgeleidt moros volgens mij van mauretania

AFRA

#47

Citeermunero = zwart in het spaans
moren afgeleidt moros volgens mij van mauretania
komt mauri van mazir ??
was syphax de koning van de moren / maures /mauritaniers???
waren de arabieren ook maures??of gewoon denken de westers dat de arabieren in mauritanie waren ,door te zien naar de huidige situasie of denken zelfs dat de imazighen een soort arabieren die in de sahara/de moeilijke streken leven(zoals velen denken)??

AFRA

#48

masin2003

#49

Citeerkomt mauri van mazir ??
was syphax de koning van de moren / maures /mauritaniers???
waren de arabieren ook maures??of gewoon denken de westers dat de arabieren in mauritanie waren ,door te zien naar de huidige situasie of denken zelfs dat de imazighen een soort arabieren die in de sahara/de moeilijke streken leven(zoals velen denken)??

Azul Afrad !
de mauri's stamden af van Mauritanie tingitana en dat is de huidige Noord Marokko.
jij verwijst naar de huidige Mauritanie die zuidelijker van marokko ligt. dat is fout! om de volgende redenen:

- Mauritanie die nu zuidelijker van Marokko ligt heeft die naam pas in de 20 eeuw gekregen en heette voorheen: shanqit.

- ik denk dat je dit ook weet ayafrad, maar je doet of je een achterlijke basura bent.

tanmirt a wanna be amazigh Afrad

masin2003

#50

CiteerMijn bron :

El Idrissi:
"memoire et voyage"

Ahmed Tahiri :
"IMARAT BENI SALAH FI BALAD NAKOUR"

Vignet-Sunz :
"Jbala. Histoire et société. Études sur le Maroc du Nord-Ouest, Paris 1991"

El-Bekri :
"Description de l'Afrique septentrionale" / par ; trad. par Mac Guckin de Slane

EL BEKRI over de Emirat van Nokour (N'kor)
 Â           bladzijn 180
http://gallica.bnf.fr/scripts/ConsultationTout.exe?O=N104409

Volgens El bekri de inwoners rond Nekor zijn Ghomara en Sanhaja (waar zijn de zenata ????)
De zenata zijn rond Oujda en rond Taza !

Ahmed Tahiri in zijn boek : "IMARAT BENI SALAH FI BALAD NAKOUR " zeg dat volgens Ibn Khaldoun de Nefza van Er rif zijn oorspronlijk van Tripoli in Libya en ze zijn SANHADJA !!

In de confederatie van de Nefaza van Er Rif zijn er de stammen van Aïth Waryaghel , Ibequoyen , Aïth Iteft ,Igzenayen en Aïth Islitten.
(De Aïth Isliten zijn Temsaman , Aïth Touzine ,Aïth Waryachek,Aïth Saïd ..)

MAAR WAAROM SPREKEN NU IRIFFIEN ZENATA TAAL ?
Vignet-Sunz vertelt waarom in zijn boek :
"Jbala. Histoire et société. Études sur le Maroc du Nord-Ouest, Paris-Casablanca, 1991"

Volgens hem Iriffien waren "gezenetizeerd" door de invasie van de Meriniden die zenata zijn.
Ja Iriffien zijn oorspronlijk Sanhadja maar waren "gezenetizeerd" als  de Jbala werden "gearabiseerd"

DE ECHTE NAAM VAN TARIK (TARIF)Miss ZYAD (ZIAN)  IS
"NEFAZI"
Volgens Ahmed Tahiri hij zou zijn van de Nefaza van Er rif  !



Azul Afassi

ik heb hierover even nagevraagd, het zou dus bestwel kunnen wat je hierboven aanhaalde.
ik vind het een serieuse vraagstuk om hierover een nieuwe topic voor te openen. misschien zullen dan meerdere personen die hier meer over kunnen vertellen reageren. (met bronnen uiteraard) want de taal of de dialect van een andere indringer aannemen kwam helaas vaak voor en nu nog. dus het zou bestwel kunnen.
al vind ik zelf en ik heb het in het verleden vaak herhaald: termen als zenati / sanhaji, termen die mij niet aangaan. de term Arifi heeft naar mijn meneing een meer lading en waarde  dan zulke pre historische termen.

Hopelijk, open je hierover een nieuwe topic om hierover serieus te kunnen discussieren. want die Afrad loopt hier express ieder topic te verpesten. volgens mij hij is een K*tarabier die Afrad. wel toepasselijke naam heeft die hond gekozen ;D

Goner

#51

Citeermunero = zwart in het spaans
moren afgeleidt moros volgens mij van mauretania

Muur =  muro   (niet morro)
Zwart/donker = moreno  (niet munero)
Moro: nativo de Africa (geboren in Afrika) Zal zeker een verband bestaan tussen Moro en Mauretanie.
De naam Maurice betekent: de donkere

Bron: mijn hoofd. Spaans is mijn tweede taal.

Aqsil

#52

CiteerDE ECHTE NAAM VAN TARIK (TARIF)Miss ZYAD (ZIAN)  IS
"NEFAZI"
Volgens Ahmed Tahiri hij zou zijn van de Nefaza van Er rif  !

Iemand die uit Nefaza komt, heet in het Arabisch NEFAZI.

zols iemaand die uit Maghreb komt die heet MAGHREBI,

NEFAZI is zeker zijn naam niet.

Ariaz

#53

CiteerMuur =  muro   (niet morro)
Zwart/donker = moreno  (niet munero)
Moro: nativo de Africa (geboren in Afrika) Zal zeker een verband bestaan tussen Moro en Mauretanie.
De naam Maurice betekent: de donkere

Bron: mijn hoofd. Spaans is mijn tweede taal.


De naam Moro komt van ons zelf


namelijk Thamurth ( het land )


mees n thamurth

de zoon van het land

Marrakech

Land van Akuc

Land van God

Ariaz

#54
Verder nog was er een Krijgsheer die heette Tarif, hij ging een jaar voor de echte Invasie van de Imazighen naar het land om daar een strooptocht te maken,


en dan ging de andere namelijk Tarik


dus Tarif en Tarik zijn twee verschilllende personen


Tarifa is genoemd naar de die onbekende Amazigh Tarif


Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe we toen waren in die tijd, ik denk dat we heel opmerkelijke mensen waren,

AFRA

#55
wel toepasselijke naam heeft die hond gekozen ;D
[/quote]

hondentaal.jij kan altijd blaffen .

AFRA

naar mijn weten kan het nooit kloppen dat tarik ibn zijad zijn echte naam is voor de volgende redenen:

tarik ibn zijad is een arabische naam , terwijl de betrokkene (tarik of tarif ..) tegen de arabieren gevochten heeft als amazigh .
de imazighen gebruiken geen arabische namen .
volgens de gewoonte bij de bekeerden verandert iedere bekeerde zijn naam naar een arabische naam denkend dat dat een islamitische naam zou zijn ook omdat dat een bescerming tegen de arabieren en de anderen die alleen de arabieren echte moslims vinden.

AFRA


AFRA

#58
http://www.awu-dam.org/trath/91/turath91-012.htm


zijn de arabischtalige links gewenst of niet .als ze niet gewenst zijn dan zegt u het en ik zal ze hier niet meer posten.

AFRA

azul,

de moren is gewoon het nederlandse woord voor maures .en maures zijn de inwoners van mauritania tinjitina zoals Mauri zei.

maar de arabieren als de westers verklaren "moren" door te zeggen dat de moren de arabieren en de imazighen die naar spanje overstaken en dat is gewoon fout want de arabieren zijn later gekomen onder de leiding van moussa ibn nossair die tarik bevelde om te stoppen , nadat hij vond dat tarik niet verslagen is zoals hij plande (volgens velen).

dus de arabieren zijn na de moren/imazighen gekomen .

bovendien is het niet logisch om twee verschillende volkeren naar één naam te noemen zonder geen enkel reden.

denk ik.