tarik ibn zijad

Gestart door AFRA, 20/01/2004 om 21:49:40

AFRA

azul,

ik heb geweten dat tarik ibn zijad ,de scheld de naar spanje overstak.

hij heeft tegen zijn leger,nadat hij de schepen verbrande zodat ze niet zouden kunnen terugtrekken: albahr wara'ana wa al3adowoe amamana.(de zee is achter ons en de vijand is voor ons)

Gibraltar komt ook van het woord djabel tarik(de berg van tarik).

wie weet er nog meer over?

Augustin

#1
Azul,

Ik heb een paar vragen over Tariq mis n Ziyad

Waar komen zijn soldaten vandaan?
In welk taal heeft hij ze toegesproken nadat hij de schepen verbrande?
Hoe is hij gestorven?
Waar is hij begraven?


abrid

#2
Azul Augustinus,

Zijn soldaten waren een van de eerste bekeerde imazighen. Hij is helaas na de macht strijd in vergetelheid geraakt. Musa is teruggehaald en leefde de rest van zijn leven in Oman en Tariq is als arme man ergens in Marokko overleden.

wat ik ook wel hoorde dat hij Zian heette en niet Ziad. een stukje geschied vervalsing.

tanmiert

SAMADIE

#3
ik heb in marokko in geschdeins les hadden een hoofdstuk gehad ik zal thuis kijken of ik die boek nog heb, maar het was een lang toespraak geweest.
de soldaten waren bijna alemaal imazigen en waren ook war arbieren erbij vorig ramadan was er rtm 1 nog een serie over hem

awragh

#4

Azul,

Ik heb zo mijn twijfels of "Tariq ibn Ziyad" zijn echte naam was. Hoe kan het dan onze grootouders (2 of 3 generaties geleden) nog Amazigh namen hadden (traytmas, hemmu, enz.) en hij een volledige Arabische naam.
Het lijkt me ook sterk dat hij zijn manschappen in het Arabisch heeft aangesproken.

de groeten

Zian

#5

Citeerwat ik ook wel hoorde dat hij Zian heette en niet Ziad. een stukje geschied vervalsing.
Ik heb ook gehoord dat hij geen Tarik heet, maar Tarif. Tarif is een Amazigh naam. Misschien heet hij Tarif Zian.

Zullen we hem voortaan Tarif Zian noemen?

masin

"albahr wara'ana wa al3adowoe amamana.(de zee is achter ons en de vijand is voor ons)"


Waarom zou een briljante Amazigh leider dit in het Arabisch zeggen?


Arabisch Nationalisme propaganda...Marokkaanse Geschiedenis vervalsing...Domme Imazighen die alles klakkeloos overnemen...??


Zian

#7

Citeer"albahr wara'ana wa al3adowoe amamana.(de zee is achter ons en de vijand is voor ons)"


Waarom zou een briljante Amazigh leider dit in het Arabisch zeggen?


Arabisch Nationalisme propaganda...Marokkaanse Geschiedenis vervalsing...Domme Imazighen die alles klakkeloos overnemen...??
Onze geschiedenis leraar in Marokko was een Arabier en zei dat Tarik Ben Ziad (Tarif n Zian) geen Arabisch sprak en dat die tekst door zijn Arabische vrouw is geschreven.


In Tawiza.net, staat dat Tarik die toespraak in het Tamazight heeft gehouden en Arabieren hebben die tekst vertaald en de origine versie vernietigd.  



masin

"Onze geschiedenis leraar in Marokko was een Arabier en zei dat Tarik Ben Ziad (Tarif n Zian) geen Arabisch sprak en dat die tekst door zijn Arabische vrouw is geschreven."

ooh, ik zie het al. een Arabische ( verarabiseerde berber?) Geschiedenis leraar. Dus toch maar Geschiedenis vervalsing en Arabische nationalisme??

Tariq was een bewezen Amazigh, dus daar kunnen de leugenaars niet om heen. Om die leugenachtige teksten te rechtvaardigen heeft zijn 'Arabische' vrouw het opeens allemaal gedaan?

Sinds wanneer huwden Arabische vrouwen in die tijd met Imazighen (Barbaren zoals ze ons noemen)? Immers de Arabische vrouwen die naar Marokko kwamen in die tijd , kwamen netjes met hun Arabische echtgenoten....een grote leider zoals Tariq had Amazigh vrouwen voor het oprapen in eigen land! Het verhaal klopt gewoon niet, Naar mijn mening heeft een invloedrijke persoon (woonachtig ergens in Rabat) het gewoon uit zn duim gezogen om Imazighen ( de meerderheid van marokko) te bedonderen en ze aan te zetten om van arabisme te houden en de eigen Taal te verloochenen!

------A-R-A-B-I-S-A-T-I-E van de oorspronkelijke bevolking van Marokko---------


 

Y._Touzani

Azul,

Taik ben ziade was een amazigh die behoorde tot de nafza-imazighen. Zijn vader was geen moslim de naam Tarik ben Ziade klopt dus niet. tevens het is algemeen bekend dat de arabieren een typisch arabisch naam geven aan een zeer interssante persoon die zich heeft onderscheiden in een bepaalde discipline om hem makkelijk als arabier te beschouwen daarom zijn de amazgh namen verboden want het is moeilijk om een amazigh die bijv. MASSIN AZIRAR heet als arabier te beschouwen.

Zeggen dat Tarik met een arabische vrouw  getrouwd is, is gewoon nonsens. Er waren en er zijn geen arabische vrouwen in Marokko. Alleen de arabische mannen  werden door Yaakoub al-mansour naar marokko gehaald om hen als huurlingen te gebruiken. Daarom geloven wij dat in principe geen echte arabieren zijn in marokko. De beroemde arabieren zoals Idris1 zijn  getrouwd met de amazighvrouwen. Wat sommige mensen niet begrijpen is dat de belanrijkste reden van de arabische vrooveraas was juist zoveel vrouwen tot concubines (djawari)maken. Seks ,naast de economische uitbuitingen,  is vaak de belanrijkste reden om landen te veroveren en te bezetten. In de geschiedenisboeken wemelt het van verhalen over de mooie vrouwen die door de arabieren werden ontvoerd en op de slavenmarkt in het M-O verkocht.  Â 

Laat de naieve imazighen  in de door de arabieren vervalste geschiedenis geloven. Maar ik daag zij uit om de geschiedenisboeken te gaan lezen. m.n. de boeken van de moslim historici.

AFRA

#10
azul,

ik denk dat tarik ibn zijad ,zijn echte naam was.
tarif mis n zian als amazigh naam, is niet strek genoeg,want tarif is wel ook een arabische naam wat grappig betekent.
verder is zian ook een arabische naam ,wat veel arabieren als naam dragen, neem ziani en zaian als voorbeeld,wat dat bewijst is dat men geen betekenis voor zian zou vinden in het tamazight ,maar wel in het arabisch ,en dat is afgeleid van het werkwoord zayyana ,en zian is een overdrijfsmanier in het arabisch op het arabischrijmwoord "fa33aal".zoals djabbaar en hammaam .....

ik ben het eens mee dat er geen echte arabieren in marokko maar wel schapen die tot de berber behoren.
het is echter grappig dat tot 1952 meer dan 65procent van de imazighen waren en nu minder dan 40 procent.dat kan wel indien de imazighen geen vruchtbare meer zouden zijn.wat het geval niet is.

om goed te weten dat de islamitische invasie geen arabische invasie was,zoals velen beweren niettemin dat dat namens hun naam gebeurde.
iedereen weet dat marokko het laatste land op het westelijke afrika,dat betekent dat de islamitische invasie door de egyptenaren (farao's) en de lybisches en  de
tunisie en de algerijnen en de andere bekeerde volkeren kwam.
maar de meesten waren van amazigh oorsprong.
maar dat is niet begrepen door velen,en dat is ook de reden waarom de westers denken dat islamitische  in het westelijke europa arabisch was,inclusief tarik ibn zijad en almorabitien en almowahedien en alamariniyeen.

de namen boven spreken ook iets uit.de imazighen noemden zich vrijwillig arabische namen,dat gebeurde omdat die namen islamitisch werden gezien.

ook vergissen velen zich wanneer ze veel filosofen tot arabier noemen ,zoals de imazighen filosofen: ibn khaldoen ,ibn rushd(bekend als averroes),ibn hazm,ibn tufayl,ibn bajja...
en de perzische namen zoals ibn sina(bekend als avicenna)en alrrazi en albokhari..

merkwaardig dat de egyptenaren zich farao's zien (arabieren ook).ik herinner me eens dat ik naar de bekende egyptische Sjiekh:abdelhamied kishk geluiseterd.hij beantwoordde een westerse schrijver die beweerde dat de egyptenaren geen farao's zijn maar gewoon de arabieren die met 3amr ibn al3as naar egypte kwamen en daar bleven.en begon die sjeikh daarom te rekenen hoeveel er egyptenaren waren en hoeveel arabieren naar egypte kwamen om eruit te concluderen dat de arabieren met een kleine minderheid waren.en het is onmogelijk om de minderheid alles te worden behalve met de namen.

wat niet te begrepen is dat de westers een naam voor de islamitische aanvallende in het westelijke europa geven,en dat is de "Moren".
men legt dat woord uit door te zeggen dat de moren een groep van syries en arabieren en berbers.
dat is echt raar hoe kunnen ze syries zeggen ,want syrie is een land en geen ras,en alle politieke wezens waren binnen één land onderworpen en dat is wat men "dar al'islam noemt".
misschien waren er een paar arbieren maar niet meer dan tietallen denk ik.want anders was de leider een arabier.omdat ze denken dat ze het verdienen.

ik heb van een spaanstalig dat de marokkanen nog morro in spanje genoemd worden, maar "morro" betekent bij hen geen arabieren of syries(?),maar morro betekent de muur in het spaans.
ze worden morro of muren genoemd omdat ze zelden terugtrekken,en dat gebeurde wel in de islamitische invasie(door de imazighen) want tarik ibn zijad gaf hen geen kans om terug te trekken.

Franco:de vorige spaanse dictator,noemde de reffijnen (de inwoners van het noord marokko "morro "en hij nam hen in dienst tegen de dimonstratie van de spanjaarden.

(denk ik).

Zian

Citeerazul,

ik denk dat tarik ibn zijad ,zijn echte naam was.
tarif mis n zian als amazigh naam, is niet strek genoeg,want tarif is wel ook een arabische naam wat grappig betekent.

Zian is een Amzigh naam in het zuid en in het Noord Van Marokko zijn er plaasten die 'Ayt Zian' heten.
Zian kom ook in de oude Amazigh verhalen.

Zie: http://home.wanadoo.nl/rif-online/radchor/radchor19.html

Tarif is ook een Amigh naam, zoek op het internet en je vind tientallen Imazighen met de naam tarif.
http://www.google.nl/search?q=Tarif%2C+Berber&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=n
l&lr=

We hebben het hier over Tarif ('t' van Taza en niet 'T' van Taz.).
de Arabische woord die je bedoelt heet TTTarieeeef en geen Tarif.

Tarik ben ziad heet Tarif ayt zian

trinita

#12
"morro betekent de muur in het spaans."


HAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHA

Morro betekent moren en in Spaanse het is een heel pejoratif woord.
De iberische inwoners noemen "moro" veel tijd voor de arabische invasie.
"moro" komt van de romijnse woord "MAURI" en de "MAURI" zijn de inwoners van noord Marokko.

WAAR hebben jullie vinden dat Tarik miss n'Ziad heet Tarif miss n'Zian.
Is dat JOUW theorie ?

trinita

#13
"Taik ben ziade was een amazigh die behoorde tot de nafza-imazighen"

De Nefza komen uit de centraal Rif (Aïth Waryaghel , Temsaman, Igzenayen,...)
Dus Tarik miss n'Ziad of Tarif miss n'Zian is RIFFI.

trinita

#14
..En de imazighen leger Van Tarif of Tarik komen van Ghomara en van Nefza(Sanhaja)=(Nefza =Er Rif)