Algerije...............

Gestart door Wasilla tarifest, 20/02/2004 om 21:37:53

Wasilla tarifest

Salam mensen,
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het anwoord op deze vraag, dus ik hoop dat er mensen zyn die me kunnen helpen en myn nieuwsgierigheid kunnen bevredigen.

De vraag is als volgt: Waarom hebben de meeste imazighen van de oude generatie zolang in algerije gewoont?

- is daar een speciale reden voor?
- zit er ook een geschiedenis achter?

Graag serieuze reacties waar ik meer te weten kan komen over dit onderwerp.

Ariaz

Toe waren de grenzen nog open tussen Algerije en Marokko

Idir

wat ik er van afweet is dat er toen de Fransen (hadden algerije bezet) arbeiders voor hun wijngaarden, boerderijen, ..... etc nodig hadden gingen ze de uit Marokko (vooral Rif) halen. Mensen gingen heel graag omdat ze iets bij konden verdien en velen hebben b.v. hun eerste Marokkaanse paspoort gehaald (zoals mijn pa). Toen het in Algerije wat minder ging en zich een kans voor deed om in Europa te werken gingen velen naar Europa....

(dit is het een beetje in het kort)

Wasilla tarifest

Citeerwat ik er van afweet is dat er toen de Fransen (hadden algerije bezet) arbeiders voor hun wijngaarden, boerderijen, ..... etc nodig hadden gingen ze de uit Marokko (vooral Rif) halen. Mensen gingen heel graag omdat ze iets bij konden verdien en velen hebben b.v. hun eerste Marokkaanse paspoort gehaald (zoals mijn pa). Toen het in Algerije wat minder ging en zich een kans voor deed om in Europa te werken gingen velen naar Europa....

(dit is het een beetje in het kort)

vriendelyk bedankt

Ghezaltar

Misschien moet u een rondleiding in de geschiedenis ...
De meest krachtige bekende Berber rijk was
Cartage
De Kingdome van Numidië capitale Cirta (Constantine) (De regio Aures)

De Kingdome van Mauritanië:
-Mauritanië Caesarea (IOL "Tipaza Algerije")
-Mauritanië Tangitana (Tinger "Marokko" Spanje)
-Mauritanië Sitifiansis (Sitif "Algerije")

Het is logisch dat al die grote koninkrijken Numidië vooral de krachtige Berber Kingdome waren het aantrekken van de strijders (Gladiators) over het uit de hele wereld hij: Inclusief Greecs, Romeinen, Galliërs, ...

Lezer

Carthage was een Fenicische rijk.. met Berbers invloed (vooral in leger).

Ghezaltar

Citaat van: Lezer op 27/03/2010 om 20:04:58
Carthage was een Fenicische rijk.. met Berbers invloed (vooral in leger).

goed
Net Anwer jezelf ...
De koningin ontsnapte naar oude Cartage, ze was een toevluchtsoord ...
Toen ze kwam, wist ze waar te gaan ...
Dat land was niet maagd ...
Phinician waren alle reizen rond de Middellandse ....

Misschien moet je deze vraag ...
Waarom dit empire (Cartage) 'dit phinician kolonie' was zo machtig, dus waarom niet de Phenicians hebben er niet maken in Phinicia ...????

Lezer

That is a question.. It is interesting, but the answer cannot give the argument of a Berber background of Carthage.... America is stronger than UK, Spain... Nevertheless, America is not Indian;

Machmoed

Wat ik weet van de verhalen van mijn opa is dat ze toen aan verzet deden. Het waren een soort verzetstrijders en in Algerije kon niemand ze wat maken.

mismohendenhamou

Als je vraag bedoeld is omtrent Rif Imazighen dan zou het met inderdaad met arbeidsmogelijkheden te maken hebben.

Veel Imazighen uit Berkane, Ahfir en Oujda (Znassen) kwamen ook in de streek (Nu Algerije) voor eventuele arbeid. Daarentegen was het ook gewoon autonoom gebied gezien de bergketen Znassen door de huidige grens liep.

Door de onrechtmatige grens die nu bestaat zijn vele familieleden uit elkaar gerukt en is de Znassen identiteit flink onder druk te komen staan.

Dit zijn mijn eigen bevindingen en iedereen is vrij om mij aan te vullen of op een nette manier te corigeren.