zijn Aker3ien en Metalsa wel Irifian?

Gestart door A.messadi, 29/08/2003 om 14:50:35

A.messadi

Zijn Aker3ien en metalsa wel Irifian(berbers)? Ik hoor van andere mensen dat ze oorspronkelijk ergens vandaan komen niet uit De rif, kijk maar naar metalsa daar zitten ook mensen tussen die Arabisch praten.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

masin2003

CiteerZijn Aker3ien en metalsa wel Irifian(berbers)? Ik hoor van andere mensen dat ze oorspronkelijk ergens vandaan komen niet uit De rif, kijk maar naar metalsa daar zitten ook mensen tussen die Arabisch praten.

waarom altijd van zulk vage vragen? waarom zijn jullie geneigd om alles wat van arrif is te verdelen?

en nog iets: kijk maar naar nederland! er zijn ook irifiyen die nederlands praten.
en frankrijk en spanje..ect maakt deze mensen allemaal minder riffijns volgens jou?

ik vind zulk onderwerpen beneden elk niveau.

vertel me aub wat dit toevoegt aan dit hele amazigh.nl?

wat ik vreemd vind bij arabieren zijn jullie geneigd overeenkomsten te zoeken.. en bij jezelf ben je geneigd naar verdeeldheid.

metalsi

Helemaal gelijk heb je hoor! Wat een onderwerp, LEKKER BELANGRIJK hoor!!!!!!

oesaid

Metalsia hoort bij Arif. Het andere weet ik zo niet, zij praten wel perfect rifs ikarhian.

MBTiza

ibdarsen en aith bouyahyi waren vroeger nomaden en behoren ook gewoon tot de riffijen!

Timoucha

Dit vraagstuk heeft voor veel discussie avonden bij ons thuis gezorgd. De ene zegt Metalsa dat zijn van oorspong arabier en de ander zegt nee, metalsa zijn gedeeltelijk arabieren aangezien metalsa zelf weer in verschillende "soorten" zijn opgedeeld. Dus is heel wat graf werk, maar kortom wat ik altijd zeg, waren een stelletje nomaden bij elkaar en iedereen is blijven steken waar hij zichzelf goed voelde!!

Ma'assalama fatima

Ilizi

CiteerDit vraagstuk heeft voor veel discussie avonden bij ons thuis gezorgd. De ene zegt Metalsa dat zijn van oorspong arabier en de ander zegt nee, metalsa zijn gedeeltelijk arabieren aangezien metalsa zelf weer in verschillende "soorten" zijn opgedeeld. Dus is heel wat graf werk, maar kortom wat ik altijd zeg, waren een stelletje nomaden bij elkaar en iedereen is blijven steken waar hij zichzelf goed voelde!!

Ma'assalama fatima
Azul Tmoucha
Ibdarsen en Ayt Buyehyi zijn wel Imazighen ondanks dat onder hun Arabische famillie stammen leven. Ze zijn niet allemaal Arabieren en ook niet Imazighen, maar wel de meeste wel Imazighen...

Tanemmirt.

Riffia_16

Citaat van: A.messadi op 29/08/2003 om 14:50:35
Zijn Aker3ien en metalsa wel Irifian(berbers)? Ik hoor van andere mensen dat ze oorspronkelijk ergens vandaan komen niet uit De rif, kijk maar naar metalsa daar zitten ook mensen tussen die Arabisch praten.

jawel tuurlijk wel..

sabahtaza

zijn volgens mij wel rif..en dat onder de metalsa sommig arabisch praten houdt niet in dat ze arabisch zijn toch??

kijk naar berkane die zijn oorsronkelijk imazighen maar praten meestal onderling arabisch..

en iker3ien zijn volgens mij ook gewoon rif.

Hadou

je kan over het algemeen van irifiyen spreken van rivier Malwiya tot Tanger.
Men zegt wel Jballa, ibdharsen iqar3iyen.. maar de taal is het zelfde.

ibdarsen , aith bouye7yi, beni yaznassen zijn allemaal amazightalig.
Omdat ze rondtrekkende veehouders zijn , bleven ze nooit lang op een plek. zij zijn continu in beweging. Dus komen ze ook in andere plaatsen waar Arabisch gesproken wordt.  En dat leren ze elkaar! voor de handel enz.

Iqar3iyen . zijn ook amazighen. maar je hebt ook veel halfbloedjes, spaans!!.. je komt vaak iqar3iyen die blond of rood haar, groen of blauw ogen. over het algemeen heeft amazigh   zwart haar, en bruin of zwarte ogen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: hadou op 19/02/2005 om 20:20:07
je kan over het algemeen van irifiyen spreken van rivier Malwiya tot Tanger.
Men zegt wel Jballa, ibdharsen iqar3iyen.. maar de taal is het zelfde.

ibdarsen , aith bouye7yi, beni yaznassen zijn allemaal amazightalig.
Omdat ze rondtrekkende veehouders zijn , bleven ze nooit lang op een plek. zij zijn continu in beweging. Dus komen ze ook in andere plaatsen waar Arabisch gesproken wordt.  En dat leren ze elkaar! voor de handel enz.

Iqar3iyen . zijn ook amazighen. maar je hebt ook veel halfbloedjes, spaans!!.. je komt vaak iqar3iyen die blond of rood haar, groen of blauw ogen. over het algemeen heeft amazigh   zwart haar, en bruin of zwarte ogen.

De derde alinea vindt ik een beetje onzin.
Bij mijn in de tsha(r) in Ait Touzine heb je aardig wat  mensen met blond haar en groen/blauwe ogen.  Zijn deze volgens jouw allemaal oorspronkelijk ikar3iyan met spaans bloed?
Een amazigh heeft vaak een blanke huidskleur.  Ik ben het  ook met je ens dat de meesten zwart haar hebben. Maar er zijn wel degelijk vaak imazighen te vinden met blond/bruinig haar en blauw/groene ogen. 
Je hebt ze overal in Arif, van vroegs of aan.  Ook in Kabylië en  de Atlas tref je vaak Mensen met licht haar aan. 
adwenni nta

E3ber_Tastite

Nee joh, het zijn turken, met een vleugje Spaanse pepers en knoflooksaus.

Dora

Idir

Iedereen uit Arif is een Arifi/tarifect!
Arrif is een streek wat zich uitstrekt van Berkane tot Tetouane en van Taza tot Mid. landse zee! Trek je conclusie... ::)

Jix cem/k di lehna.....

Taker3escht

Kan me niks schelen wat de andere zeggen of, ik ben een taker3escht en ben dus een tamazight en ben er nog een trots ook op!