Stammen uit de Centrale Rif??

Gestart door Metalsaa, 23/12/2010 om 17:46:31

Botermes

Genoeg over Jebala. Nou vraag ik me ook af of er ooit een Tamazight dialect zich in Islamitisch Spanje staande heeft weten te houden. Niet alleen in de Islamitische tijd maar ook pre, net als de Christelijke tijd.
Wie heeft daar wat over te vertellen ?

abrid

#61
Citaat van: Alasian op 19/01/2011 om 11:15:33
Genoeg over Jebala. Nou vraag ik me ook af of er ooit een Tamazight dialect zich in Islamitisch Spanje staande heeft weten te houden. Niet alleen in de Islamitische tijd maar ook pre, net als de Christelijke tijd.
Wie heeft daar wat over te vertellen ?

Imazighen waren er en hadden eigen gebieden. Vaak gebieden aan het front. Grote leiders die daar waren bv Munuza. Deze heeft tijdens de na de burgeroorlog tussen Imazighen en I3rabben de kant van de Christenen gekozen. Dit toen hij hoorde dat zijn volk in het thuisland door Arabieren werd aangevallen. Hij streefde op een gegeven moment een Hispano-Berber dynastie na. EEn interessant figuur. Je kunt eea hierover teruglezen in The Berbers van :
Elizabeth Fentress & Michael Brett & Brett . Boek geeft enig inzicht in de Andalusische tijd. Verder is Berbers in the Arabic Litarature ook aan te raden van H. T. Norris.

D wa netta

http://en.wikipedia.org/wiki/Munuza

Botermes

Tqadixc ay Abrid,

Ik weet niet of ze zulke boeken bij ons in de bibliotheek hebben. Ik ga er niet van uit.
Ik was wel verbaasd toen ik daar het boek "de geschiedenis van de Imazighen" van  Mohammed Chafik aantrof.
Ik heb nog nooit een boek,behalve leerboeken, gekocht. Moet ik maar eens gaan doen, dan.

D wani netta,




Ifri

Citaat van: Ferhat op 09/01/2011 om 17:51:08
Nadat de Idrisiden uit Fes zijn verdreven zijn ze richting het noorden vertrokken, het huidige Jabala. Ze hebben zich daar tussen de bewoners gevestigd. Hun nakomelingen hebben hun leven gewijd aan het verspreiden en onderwijzen van de islam. Ze hebben soefistische orders en Arabische scholen gesticht (argaz heeft het eerder hier al aangegeven). zij hebben grote invloed gehad in het arabiseren van Jebala. Later kwamen de Arabisch sprekende Andalusiers ook hun invloed is groot geweest.
Zo zijn jebala gearabiseerd, er is verder geen zwaard aan pas gekomen.   


Beste broeder, de Idrisiden zijn niet minder dan Imazighen.


Idris zelf was een jongeman waarvan de moeder een Berberse was. En zijn zoon is de zoon van Kenzah. Een berberse concubine.



Dus hoe konden de Idrisiden dan de Ghomara Arabiseren?

Ik denk de reden dat Jbala Arabisch spreken. Is gewoon, de Al Mowahideen hebben de Ghomara's gedeporteerd naar het Oosten. Deze plaats kwam dan leeg te staan. De vacuum werd dan gevuld door de Andalusiers.

.zw.n

Citaat van: Alasian op 19/01/2011 om 11:15:33
Genoeg over Jebala. Nou vraag ik me ook af of er ooit een Tamazight dialect zich in Islamitisch Spanje staande heeft weten te houden. Niet alleen in de Islamitische tijd maar ook pre, net als de Christelijke tijd.
Wie heeft daar wat over te vertellen ?
De aanwezigheid van Imazighen in zuid Spanje dateert voor de komst van de Romeinen. Ahmed Tahiri beweert in zijn boek over Borghwata dynastie (zie bladzijde 15) dat voor de komst van de Romeinen in zuid iberische schiereiland Tamazight werd gesproken.
Imazighen, met name een deel van stam Ghomara was voor de opkomst van islam  in zuid Spanje gevestigd en tamazight spraken.
Sommige deskundigers beschouwen de een van de oude iberische taal verwant is aan tamazight talen.   


.zw.n

#65
Voor Chat.

De eerste groep van Ghomara die zich tot islam laten bekeren waren de oostelijke substammen van Ghomara. Zij hebben een alliantie met Iriffiyen gevormd en Imaraat Nkoer tot stand gebracht.
De tweede groep hebben zich vrijwilliger, door Tariqu n Ziad in Tanger, laten bekeren.
De derde groep (zuidelijke substammen van Ghomara) hebben zich tot de islam bekeerd toen ze een alliantie met o.a. stam Europa en Kotama gevormd en de Idrisiden dynastie tot stand gebracht.
De rest van Ghomara zijn door hen leider 7amim collectief laten bekeren.
7amim heeft een deel van koran naar het tamazight vertaalt en wat teksten zelf verzonnen. Hij beschouwde zichzelf als een profeet en gaf de opdracht aan zijn stamgenoten het christendom te verlaten en zich tot e Islam te bekeren

abrid

Citaat van: Alasian op 20/01/2011 om 22:08:40
Tqadixc ay Abrid,

Ik weet niet of ze zulke boeken bij ons in de bibliotheek hebben. Ik ga er niet van uit.
Ik was wel verbaasd toen ik daar het boek "de geschiedenis van de Imazighen" van  Mohammed Chafik aantrof.
Ik heb nog nooit een boek,behalve leerboeken, gekocht. Moet ik maar eens gaan doen, dan.

D wani netta,





Graag gedaan ayuma!

Aanrader: als je in de burut van Den Haag woont. Wordt lid van de Koninklijke Bibliotheek daar hebben ze veel boeken. Kost je maar 15 euro per jaar.

D wa netta

Ifri

#67
Citaat van: .zw.n op 21/01/2011 om 11:52:44
De aanwezigheid van Imazighen in zuid Spanje dateert voor de komst van de Romeinen. Ahmed Tahiri beweert in zijn boek over Borghwata dynastie (zie bladzijde 15) dat voor de komst van de Romeinen in zuid iberische schiereiland Tamazight werd gesproken.
Imazighen, met name een deel van stam Ghomara was voor de opkomst van islam  in zuid Spanje gevestigd en tamazight spraken.
Sommige deskundigers beschouwen de een van de oude iberische taal verwant is aan tamazight talen.   




Dit is onmogelijk beste broeder


Het probleem van de Imazighen= OVERAL WAAR ZE NAARTOE GAAN LATEN ZE HUN TAAL VALLEN

GAAN ZE NAAR MEKNES DAN BESCHOUWEN ZE ZICH ALS MEKNESI'S

GAAN ZE NAAR TANGER DAN BESCHOUWEN ZE ZICHZELF NIET MEER ALS RIFFIJNEN MAAR ALS TANGAWA


GAAN ZE NAAR FEZ DAN BESCHOUWEN ZE ZICH ALS FESSI'S

Imazighen hebben een afgrijselijke, afschuwelijke ziekte: overal waar zij naartoe gaan laten ze hun taal vallen


GAAN ZIJ NAAR CASA ZOALS DE MEESTE ISOUSIEN DOEN DAN VERLIEZEN ZIJ HUN TAAL


DUS ZEG ME NU EENS EERLIJK INDIEN DE IMAZIGHEN NAAR ZUID-SPANJE ZOUDEN GAAN WELKE TAAL ZOUDEN ZIJ DAN SPREKEN,,,,,,?????????????????????!!!!!!!!!!!!!!


.zw.n

Citaat van: Ifri op 21/01/2011 om 19:21:40
De Turdetani een pre-romeins volk

http://en.wikipedia.org/wiki/Tartessian_language

http://en.wikipedia.org/wiki/Turdetani
Historische gezien staat het vast dat  de eerste georganiseerd beschaving (cultuur) in Iberische schiereiland was hetzelfde  als de beschaving (cultuur) die toen o.a. ook op het huidige gebied  van Jbala/Ghomara heerste (lees geschiedenis van stad Kadiz en stad Luxes).
Het staat ook vast dat de eerste staatsvorm in Iberische schiereiland is o.a. door alliantie tussen Noord Afrikanen en Iberische stammen tot stand gebracht (lees Hannibal‘s vader).Het staat ook vast dat toen het Punische taal de overheersende handelstaal in Iberische schiereiland was.
 

.zw.n

Citaat van: Ifri op 21/01/2011 om 18:57:46

Dit is onmogelijk beste broeder


Het probleem van de Imazighen= OVERAL WAAR ZE NAARTOE GAAN LATEN ZE HUN TAAL VALLEN

GAAN ZE NAAR MEKNES DAN BESCHOUWEN ZE ZICH ALS MEKNESI'S

GAAN ZE NAAR TANGER DAN BESCHOUWEN ZE ZICHZELF NIET MEER ALS RIFFIJNEN MAAR ALS TANGAWA


GAAN ZE NAAR FEZ DAN BESCHOUWEN ZE ZICH ALS FESSI'S

Imazighen hebben een afgrijselijke, afschuwelijke ziekte: overal waar zij naartoe gaan laten ze hun taal vallen


GAAN ZIJ NAAR CASA ZOALS DE MEESTE ISOUSIEN DOEN DAN VERLIEZEN ZIJ HUN TAAL


DUS ZEG ME NU EENS EERLIJK INDIEN DE IMAZIGHEN NAAR ZUID-SPANJE ZOUDEN GAAN WELKE TAAL ZOUDEN ZIJ DAN SPREKEN,,,,,,?????????????????????!!!!!!!!!!!!!!
Je voorouders zijn in de loop van de eeuwen ongetwijfeld meerdermalen verhuisd. Toch spreken ze nog steeds  Tamazight. Hoe is het mogelijk???????


Ifri

Citaat van: .zw.n op 21/01/2011 om 21:11:11
Je voorouders zijn in de loop van de eeuwen ongetwijfeld meerdermalen verhuisd. Toch spreken ze nog steeds  Tamazight. Hoe is het mogelijk???????



Beste broeder


Ofschoon Imazighen sterk en taai zijn, zijn zij minder taai wat taal betreft.


Imazighen kan je vergelijken met de Zwarten uit Zwart-Afrika.


De zwarte afrikanen van zodra zij hun heimat, hun moederland verlaten dan zullen zij onvermijdelijk hun taal verliezen maar hun huidskleur blijven zij behouden,


Het Tamazight kan enkel overleven in gebieden waar het gebied dichtbevolkt is door Imazighen zoals het dichtbevolkte Rif, Kabylie, Aures, en Souss, gebieden waar veel Imazighen wonen, en waar zij beschermd worden door een natuurlijke grens zoals de bergen, dan kan het Tamazight overleven,


maar momenteel met de opkomst van televisie, geasfalteerde wegen, internet, auto's, elektriciteit, radio is het nu mogelijk en kinderspel voor de Arabische overheden om de resterende Imazighen verder te Arabiseren, want de taal kan nu ook doordringen tot in de bergen, de laatste vluchtbasis en bastionnen van de Imazighen,



Volgens vele linguisten nadert het Tamazight haar einde, want de natuurlijke grenzen beschermen haar niet meer, wat nu gedaan moet worden is de alfabetisering van het Tamazight, het standardiseren, het op schrift brengen van het Tamazight zal de aanval van het Arabisch afslagen,


Het probleem Imazighen die hun identiteit verraden zijn voor mij echte verraders van het Tamazight, ik pleit ervoor dat wij de Imazighen zoveel mogelijk informeren en inlichten over de onderdrukking van de Imazighen


.zw.n

Citaat van: Ifri op 21/01/2011 om 21:38:25
Beste broeder


Ofschoon Imazighen sterk en taai zijn, zijn zij minder taai wat taal betreft.


Imazighen kan je vergelijken met de Zwarten uit Zwart-Afrika.


De zwarte afrikanen van zodra zij hun heimat, hun moederland verlaten dan zullen zij onvermijdelijk hun taal verliezen maar hun huidskleur blijven zij behouden,


Het Tamazight kan enkel overleven in gebieden waar het gebied dichtbevolkt is door Imazighen zoals het dichtbevolkte Rif, Kabylie, Aures, en Souss, gebieden waar veel Imazighen wonen, en waar zij beschermd worden door een natuurlijke grens zoals de bergen, dan kan het Tamazight overleven,


maar momenteel met de opkomst van televisie, geasfalteerde wegen, internet, auto's, elektriciteit, radio is het nu mogelijk en kinderspel voor de Arabische overheden om de resterende Imazighen verder te Arabiseren, want de taal kan nu ook doordringen tot in de bergen, de laatste vluchtbasis en bastionnen van de Imazighen,



Volgens vele linguisten nadert het Tamazight haar einde, want de natuurlijke grenzen beschermen haar niet meer, wat nu gedaan moet worden is de alfabetisering van het Tamazight, het standardiseren, het op schrift brengen van het Tamazight zal de aanval van het Arabisch afslagen,


Het probleem Imazighen die hun identiteit verraden zijn voor mij echte verraders van het Tamazight, ik pleit ervoor dat wij de Imazighen zoveel mogelijk informeren en inlichten over de onderdrukking van de Imazighen


Het heeft weinig te maken met de bergen of met de dichtbevolktheid. Je voorouders waren beter georganiseerd dan onze generatie, waardoor ze economische en politiek meer onafhankelijke waren dan wij.
Door het globalisering  zullen alle niet goed georganiseerd volkeren inclusief Imazighen hun eigen cultuur verliezen. Het is een kwestie van tijd. De haat  zaaien t.o.v. je broeders omdat ze geen tamazight meer spreken zal je niet helpen, sterker nog het werkt averechts.

Botermes

#73
Citaat van: .zw.n op 21/01/2011 om 11:52:44
De aanwezigheid van Imazighen in zuid Spanje dateert voor de komst van de Romeinen. Ahmed Tahiri beweert in zijn boek over Borghwata dynastie (zie bladzijde 15) dat voor de komst van de Romeinen in zuid iberische schiereiland Tamazight werd gesproken.
Imazighen, met name een deel van stam Ghomara was voor de opkomst van islam  in zuid Spanje gevestigd en tamazight spraken.
Sommige deskundigers beschouwen de een van de oude iberische taal verwant is aan tamazight talen. 
Dank je wel voor je bijdrage maar waar ik op doelde is of dat een Tamazight stand kon houden buiten haar eigen omgeving. De post Islamitische tijd in ieder geval laat overwegend zien dat dat niet het geval was. Dat komt wel overéén met de wat meer recente voorbeelden die Ifri gaf.
Hoe heet dat boek van die Achmed Tahiri ,en waar is het te verkrijgen ?

Ifri

#74
Citaat van: .zw.n op 21/01/2011 om 22:59:52
Het heeft weinig te maken met de bergen of met de dichtbevolktheid. Je voorouders waren beter georganiseerd dan onze generatie, waardoor ze economische en politiek meer onafhankelijke waren dan wij.
Door het globalisering  zullen alle niet goed georganiseerd volkeren inclusief Imazighen hun eigen cultuur verliezen. Het is een kwestie van tijd. De haat  zaaien t.o.v. je broeders omdat ze geen tamazight meer spreken zal je niet helpen, sterker nog het werkt averechts.


Beste broeder het klopt wat je zegt

Maar wat ik niet begrijp ==> Kijk naar de Joden, zij worden vervolgd, hard aangepakt, onderdrukt, beschimpt en toch hebben zij hun identiteit weten te behouden, zij hebben hun eigen taal, eigen godsdienst, eigen cultuur


Meer nog Joden zijn er in geslaagd te midden van een vijandige houding een eigen staat op te richten en ook nog een dode taal tot leven te brengen. Ik keur het niet goed wat zij gedaan hebben maar het is toch vreemd


Ik zeg niet dat we Joden moeten worden, maar hoe komt het dat Joden op 10.000 kilometers van hun land wonen, en toch hun eigenheid behouden, terwijl Imazighen van Nador naar Oujda gaan en zich al als Oujdi's beschouwen, het is te erg voor woorden, van Oujda naar Nador is het maar enkele 10tallen kilometers, daarom ik pleit ervoor dat wij een identiteit creeren, een Amazigh moet hardnekkig zicht vastklampen aan zijn taal, hij moet een jaloezie hebben voor zijn taal, de Imazighen zijn zienderogen aan het Arabiseren en toch blijven de Imazighen passief toekijken ho ehun dochters gegeven worden aan Arabieren en hoe hun zoons gegeven worden aan Arabische vrouwen en zo de Arabisering in de hand werken