Stammen uit de Centrale Rif??

Gestart door Metalsaa, 23/12/2010 om 17:46:31

Metalsaa

Welke stammen behoren allemaal tot de centrale Rifstammen?
Weet iemand iets over de Senhajan stam?
Welke rifstammen waren er vroeger?

Ifri

Citaat van: Metalsaa op 23/12/2010 om 17:46:31
Welke stammen behoren allemaal tot de centrale Rifstammen?
Weet iemand iets over de Senhajan stam?
Welke rifstammen waren er vroeger?

Salam Aouma

Ik denk dat de Senhaja Srir gewoon overblijfselen zijn van de Senhaja van het zuiden, zoals je weet hadden de Morabieten de Rif veroverd en dan zijn ze gewoon daar gebleven.



Metalsaa

Citaat van: Ifri op 23/12/2010 om 18:28:51
Salam Aouma

Ik denk dat de Senhaja Srir gewoon overblijfselen zijn van de Senhaja van het zuiden, zoals je weet hadden de Morabieten de Rif veroverd en dan zijn ze gewoon daar gebleven.



Huh..uit het zuiden? Ik had begrepen dat ze gedeeltelijk uit Ktama komen;het meest geïsoleerde plaatje in Noord-Marokko.
Ik vond dit als resultaat van Coon die een boek schreef over de rifstammen;

http://carnby.altervista.org/troe/p-10.htm


FIG. 4 (2 views).

A very blond youth from the Senhajan tribe of Ktama, the most isolated spot in northern Morocco. Facially he resembles a southern Swede; closely similar individuals have been observed in the Canary Islands. The dimensions of his head are small, however; he must be regarded as a mesocephalic, cranially reduced type similar to the Irishman on plate 9, Fig. 6.



Ifri

Beste broeder,

Senhaja komt van "Seen Haja" = vertaling => van daar = seeni

hajar = geemigreerd

Senhaja stammen zijn stammen die naar het noorden trokken

Zenata stammen zijn stammen die naar het Westen trokken samen met de "Arabieren"

Ifri

Sanhaja (Berbers: Izneghen) waren gedurende de Middeleeuwen één van de drie grote Berberconfederaties, naast de Zenata en Masmuda.

De naam betekent 'mensen van de oasis' in het Berbers. Vooral in zijn oorspronkelijke, Berberse vorm is het een veel voorkomende familie- en plaatsnaam in noordelijk Afrika.

De Sanhaja-stammen hebben hun oorsprong in de noordelijke Sahara. Na de komst van de Islam, begonnen zij zich over heel Noord West Afrika te verspreiden: van noordelijk Marokko tot de rivier Niger. Kleine groepen van de Sanhaja trokken naar Oost Algerije en speelde een cruciale rol in de opkomst van Fatimiden. De Ziriden en Hammadiden waren Sanhaja-dynastieën en regeerden tot de 12e eeuw over Tunesië en gebieden in Algerije en Spanje.

Het lukte de theoloog Abdallah ibn Yasin de verschillende stammen in de westelijke Sahara te verenigen en daarmee de Almoraviden beweging te stichten. Deze ergerde zich aan de losse interpretatie van de Islam door zijn volksgenoten en predikte een zuivere vorm van het geloof. De Almoraviden zouden hun macht uitbreiden over heel Marokko, West-Algerije en Islamitisch Spanje.

Met de invasie van de Banu Hilal werden zij langzaam gearabiseerd.


Ifri

Senhaja DE Srair taal
De taal van Senhaja DE Srair is a Noordelijke taal Berber gesproken in het zuidelijke deel van Marokkaans Rif. Het is nauw het meest verwant aan De talen van de atlas, maar zwaar beïnvloed door naburig De taal van Tarifit (ook Berber.)

Tegendeel aan Ethnologue, is het niet uitgestorven; Harry Stroomer rapporteert dat „Senhaja DE Srair“ in leven is (p. c. geciteerd in Behnstedt 2002). Het is blijkbaar niet onmiddellijk wederzijds begrijpelijk met Tarifit, en wordt gesproken slechts door een kleine minderheid onder Senhaja, op het gebied dat als „Weinig Senhaja“ wordt bekend.


Ifri

http://www.youtube.com/watch?v=ZYrWT2_HJsA   ===> videoclip over de streek van de Senhaja Srair (Kleine Senhaja)

Botermes

#7
Citaat van: Ifri op 23/12/2010 om 21:33:08
Beste broeder,

Senhaja komt van "Seen Haja" = vertaling => van daar = seeni

hajar = geemigreerd

Senhaja stammen zijn stammen die naar het noorden trokken

Zenata stammen zijn stammen die naar het Westen trokken samen met de "Arabieren"
hajar is een arabisch woord, en aangezien de naam Senhaja ruim voor de komst van de Arabieren moet zijn ontstaan, klopt wat jij zegt niet. Of zijn die namen door de Arabieren gegeven? In principe neem ik aan van niet.


Ifri

Citaat van: allasian op 24/12/2010 om 12:21:42
hajar is een arabisch woord, en aangezien de naam Senhaja ruim voor de komst van de Arabieren moet zijn ontstaan, klopt wat jij zegt niet. Of zijn die namen door de Arabieren gegeven? In principe neem ik aan van niet.



Ik weet het niet broeder

Je mag niet vergeten die onderverdeling Zenata, Senhaja en Masmouda is begonnen juist bij de invasie van de valse moslimarabieren

Metalsaa

Citaat van: Ifri op 24/12/2010 om 09:40:51
Senhaja DE Srair taal
De taal van Senhaja DE Srair is a Noordelijke taal Berber gesproken in het zuidelijke deel van Marokkaans Rif. Het is nauw het meest verwant aan De talen van de atlas, maar zwaar beïnvloed door naburig De taal van Tarifit (ook Berber.)

Tegendeel aan Ethnologue, is het niet uitgestorven; Harry Stroomer rapporteert dat „Senhaja DE Srair“ in leven is (p. c. geciteerd in Behnstedt 2002). Het is blijkbaar niet onmiddellijk wederzijds begrijpelijk met Tarifit, en wordt gesproken slechts door een kleine minderheid onder Senhaja, op het gebied dat als „Weinig Senhaja“ wordt bekend.



Metalsaa

Citaat van: Metalsaa op 24/12/2010 om 17:13:28

Bedankt voor de info :). Zou je me misschien ook iets kunnen vertellen over de Ait Ammart, ben al een tijdje op zoek naar info over hun maar ik kan verder niet veel vinden, behalve in het boek van ene Dr.Coon.

Metalsaa

#11
Citaat van: Ifri op 24/12/2010 om 09:40:01
Sanhaja (Berbers: Izneghen) waren gedurende de Middeleeuwen één van de drie grote Berberconfederaties, naast de Zenata en Masmuda.

De naam betekent 'mensen van de oasis' in het Berbers. Vooral in zijn oorspronkelijke, Berberse vorm is het een veel voorkomende familie- en plaatsnaam in noordelijk Afrika.

De Sanhaja-stammen hebben hun oorsprong in de noordelijke Sahara. Na de komst van de Islam, begonnen zij zich over heel Noord West Afrika te verspreiden: van noordelijk Marokko tot de rivier Niger. Kleine groepen van de Sanhaja trokken naar Oost Algerije en speelde een cruciale rol in de opkomst van Fatimiden. De Ziriden en Hammadiden waren Sanhaja-dynastieën en regeerden tot de 12e eeuw over Tunesië en gebieden in Algerije en Spanje.

Het lukte de theoloog Abdallah ibn Yasin de verschillende stammen in de westelijke Sahara te verenigen en daarmee de Almoraviden beweging te stichten. Deze ergerde zich aan de losse interpretatie van de Islam door zijn volksgenoten en predikte een zuivere vorm van het geloof. De Almoraviden zouden hun macht uitbreiden over heel Marokko, West-Algerije en Islamitisch Spanje.

Met de invasie van de Banu Hilal werden zij langzaam gearabiseerd.


Wel vind ik 1 ding erg vaag als de 3 middeleeuwse berberstammen zenata(uit het Oosten), Sanhaja (uit het Zuiden), Masmuda(uit de hoge Atlas) zijn. Wie verbleven er voor de invasies in de rest van Marokko; in de Rif bijv. of de vlaktes langs de westkust en de Anti-atlas? Wie zijn dan de ''echte Marokkanen''? De invasies die jij bedoelt waren pas vanaf de 10de eeuw, terwijl er daarvoor Grieken/Romeinen, Vandalen , Pharaos, Phoeniciers over het Noorden van de Maghreb hadden geregeerd en in die tijd woonden er natuurlijk ook al mensen

Metalsaa