Wat is er aan de hand in Boukidarren?

Gestart door abrid, 14/12/2010 om 09:41:44

abrid

Afgelopen dagen was het onrustig in Boukidarren na dat een gezin uit een huis was gezet. Wie kan hier meer over vertellen?

Aqadi


http://www.aitwayagher.nl/

Azidane

#1
Citaat van: abrid op 14/12/2010 om 09:41:44
Afgelopen dagen was het onrustig in Boukidarren na dat een gezin uit een huis was gezet. Wie kan hier meer over vertellen?

Aqadi


http://www.aitwayagher.nl/

Gezin verloor een rechtszaak en werd smorgens om 7 uur op straat gezet. Het gezin en sympathisanten blokkeren vervolgens de provinciale weg tussen Imzouren en Alhoceima. Daarna komt de oproerpolitie in actie en weten 25 demonstranten te verwonden.

Fotos of videos van het ingrijpen zijner nog niet, maar het moet wel serieus zijn als er hoge commandanten op moeten stappen.

Zie het item op Marokkaanse journaal.
http://www.youtube.com/watch?v=cYitmmUbibI&feature=player_embedded


Ifri

Hetgeen ik heb gehoord.

Een familie dat woonachtig was in Marokko heeft een huis gebouwd op ene stuk grond dat toebehoord aan een Shab Kharij (dus een Marokkaan dat in het buitenland leeft)

Hetgeen die familie heeft gedaan is totaal verkeerd.

Nu begrijp ik waarom de Arabieren ons haten, juist nu wanneer Mohammed 6 ons een hand toereikt, verzieken wij weeral het boeltje, soubhanallah,


Alles afbreken, enzo, is dit Islam, is dit Amazigh? Zijn dit Imazighen, ?????


Nu dat zij een beetje wat meer rechten hebben gekregen beginnen zij alles kort en klein te slagen,

Bades

Citaat van: Ifri op 14/12/2010 om 20:44:29
Hetgeen ik heb gehoord.

Een familie dat woonachtig was in Marokko heeft een huis gebouwd op ene stuk grond dat toebehoord aan een Shab Kharij (dus een Marokkaan dat in het buitenland leeft)

Hetgeen die familie heeft gedaan is totaal verkeerd.

Nu begrijp ik waarom de Arabieren ons haten, juist nu wanneer Mohammed 6 ons een hand toereikt, verzieken wij weeral het boeltje, soubhanallah,

Alles afbreken, enzo, is dit Islam, is dit Amazigh? Zijn dit Imazighen, ?????

Nu dat zij een beetje wat meer rechten hebben gekregen beginnen zij alles kort en klein te slagen,

Wat is je punt?


Wie is we? welke arabieren bedoel je?

Ifri

Citaat van: Bades op 14/12/2010 om 21:26:46
Wat is je punt?


Wie is we? welke arabieren bedoel je?

Ik ben van die streek, ik ben zelf een Awayagher, ik ben van Imzouren, ik heb kennissen en familie in Woukidaren,

Ik heb gehoord dat een gezin "onrechtmatig" grond heeft gestolen van een andere familie,

Ifri

Waarvoor is dit nodig? Hetgeen ik weet, in die streek daar in de Rif, die mensen zijn daar zijn zeer slecht


Bades

#7
Citaat van: Ifri op 14/12/2010 om 22:04:08
Waarvoor is dit nodig? Hetgeen ik weet, in die streek daar in de Rif, die mensen zijn daar zijn zeer slecht

Jij staat hier bij mij niet bekend om je rationele reacties. Dus ik zal je reactie maar weer onder de categorie 'gevoelsmatig' categoriseren. maar:

Wat de confrontatie met de marokkaanse eenheden betreft  mag je je best afvragen of de marokkaanse eenheden niet meer geweld gebruikt hebben dan nodig was.  Daar eenheden zelfs huizen schijnen te zijn binnen gestormd en mensen geintimideerd en bedreigd te hebben mag je je afvragen of dit wel door de beugel kan.

Het ging dus allang niet meer om de vete tussen de 2 families maar om het harde ingrijpen.

Niet voor niets zijn alle opgepakten ondertussen al vrij gelaten en zijn hoge politiefunctionarissen van hun functies ontheven.

Neen, meneer zoekt liever legitimiteit voor haat van 'arabieren' in het feit dat mensen gewoon eergevoel heb en stilstaan (letterlijk) bij onrecht. nee, meneer gaat liever de bijna racistische toer en heeft het over 'slechtheid' van volkeren.

Wie denk jij wel niet dat je bent om over anderen te kunnen oordelen?

abrid

Citaat van: Bades op 15/12/2010 om 01:23:34
Jij staat hier bij mij niet bekend om je rationele reacties. Dus ik zal je reactie maar weer onder de categorie 'gevoelsmatig' categoriseren. maar:

Wat de confrontatie met de marokkaanse eenheden betreft  mag je je best afvragen of de marokkaanse eenheden niet meer geweld gebruikt hebben dan nodig was.  Daar eenheden zelfs huizen schijnen te zijn binnen gestormd en mensen geintimideerd en bedreigd te hebben mag je je afvragen of dit wel door de beugel kan.

Het ging dus allang niet meer om de vete tussen de 2 families maar om het harde ingrijpen.

Niet voor niets zijn alle opgepakten ondertussen al vrij gelaten en zijn hoge politiefunctionarissen van hun functies ontheven.

Neen, meneer zoekt liever legitimiteit voor haat van 'arabieren' in het feit dat mensen gewoon eergevoel heb en stilstaan (letterlijk) bij onrecht. nee, meneer gaat liever de bijna racistische toer en heeft het over 'slechtheid' van volkeren.

Wie denk jij wel niet dat je bent om over anderen te kunnen oordelen?

Wat ik me heb laten vertellen is dat de vlam in de pan sloeg nadat de vrouw van de de bewoner door Darrak/Imghaznyath werd mishandeld. Aith Bu Ayyash waren ook te hulp geschoten. Het schijnt dat de tegenpartij steekpenningen heeft betaald om de rechtszaak te winnen.

Op onderstaande link kun je er ook wat over lezen:

http://nieuws.aitwayagher.nl/

Azidane

Citaat van: abrid op 15/12/2010 om 11:15:51
Wat ik me heb laten vertellen is dat de vlam in de pan sloeg nadat de vrouw van de de bewoner door Darrak/Imghaznyath werd mishandeld. Aith Bu Ayyash waren ook te hulp geschoten. Het schijnt dat de tegenpartij steekpenningen heeft betaald om de rechtszaak te winnen.

Op onderstaande link kun je er ook wat over lezen:

http://nieuws.aitwayagher.nl/


Dat klopt niet. In de tweede link van Bades is een uitgebreide interview van 25 min met de hoofdpersoon.

Daarin geeft hij aan dat hij om 7:00 smorgens met een werknemer aan bouwwerkzaamheden. Een paar minuten later kwam zijn oom (Garesh) met een stuk of 7 man waaronder een Europeaan, die met hen is meegekomen uit Europa. Toen zijn oom met die 7 man aankwamen schijnt de vrouw van de geïnterviewde de Europeaan met een schep te hebben aangevallen, de man beweert dat zijn vrouw dit niet heeft gedaan en dat de Europeaan zichzelf verwondde met een Houweel (Ayajim). Toen schijnen de 7 man de vrouw te hebben aangevallen, of zichzelf verdedigd, waarna de man wegvluchtte naar de gendarmerie.


Er was nog geen politie of wat dan ook erbij, toen de man bij het bureau van darrak aankwam, werd hij naar buiten geduwd en maakte een agent de opmerking `vandaag zijn alle kantoren gesloten`, daarmee suggererend dat ze steekpenningen hebben ontvangen. Vervolgens belt de man een ambulance, de 7 man weigerden de ambulance de vrouw mee te nemen, waarna het ambulancepersoneel zelf de darrak hebben opgeroepen.  De geïnterviewde zegt zelfs volgens mij niets over steekpenningen bij de rechtbank.     

MBTiza

Er schijnen daar vaker problemen te zijn om land de laatste tijd, komt doordat het land daar enorm in waarde is gestegen, vriend van me heeft voor 200m, een ton neergelegd om jullie een idee te geven van de waarde van het land daar, dat is erg veel geld voor een kavel in een dorp.

Ifri

#11
Citaat van: Bades op 15/12/2010 om 01:23:34
Jij staat hier bij mij niet bekend om je rationele reacties. Dus ik zal je reactie maar weer onder de categorie 'gevoelsmatig' categoriseren. maar:

Wat de confrontatie met de marokkaanse eenheden betreft  mag je je best afvragen of de marokkaanse eenheden niet meer geweld gebruikt hebben dan nodig was.  Daar eenheden zelfs huizen schijnen te zijn binnen gestormd en mensen geintimideerd en bedreigd te hebben mag je je afvragen of dit wel door de beugel kan.

Het ging dus allang niet meer om de vete tussen de 2 families maar om het harde ingrijpen.

Niet voor niets zijn alle opgepakten ondertussen al vrij gelaten en zijn hoge politiefunctionarissen van hun functies ontheven.

Neen, meneer zoekt liever legitimiteit voor haat van 'arabieren' in het feit dat mensen gewoon eergevoel heb en stilstaan (letterlijk) bij onrecht. nee, meneer gaat liever de bijna racistische toer en heeft het over 'slechtheid' van volkeren.

Wie denk jij wel niet dat je bent om over anderen te kunnen oordelen?


Neen het gaat hier om een familie dat land heeft gestolen van een andere familie, onrechtmatig, dus, bedriegen noem ik dat, dus is de politie daartussen gekomen, het is geen arabieren vs imazighen kwestie, daar waar ik woon, Imzouren dus, wanneer je met en mooie wagen rijdt, ze zijn in staat om de sleutes van je handen te nemen terwijl je met je ogen toekijkt het is zoals een leeuw dat een hert eet beginnend van haar voeten, ze zijn in staat je te bestelen terwijl je toekijkt, , en te gaan rijden met die wagen en wanneer je probeert je sleutels te krijgen, dan gaat het niet want hij gelooft echt echt dat die wagen van hem is, die hij zojuist gestolen en hij zal zich verzetten tegen elke poging om die wagen terug te winnen, en dit is wat gbeurd is daar


EEN FAMILIE HEEFT LAND GESTOLEN VAN DE ANDERE FAMILIE

Ik ben ten slotte tegen de buitenproportionele aanpak van de staat, dit is verkeerd, maar waarom doen ze zoiets, ik heb zeer veel zotte verhalen gehoord daar in de Rif,


abrid

Citaat van: Azidane op 15/12/2010 om 12:55:35

Dat klopt niet. In de tweede link van Bades is een uitgebreide interview van 25 min met de hoofdpersoon.

Daarin geeft hij aan dat hij om 7:00 smorgens met een werknemer aan bouwwerkzaamheden. Een paar minuten later kwam zijn oom (Garesh) met een stuk of 7 man waaronder een Europeaan, die met hen is meegekomen uit Europa. Toen zijn oom met die 7 man aankwamen schijnt de vrouw van de geïnterviewde de Europeaan met een schep te hebben aangevallen, de man beweert dat zijn vrouw dit niet heeft gedaan en dat de Europeaan zichzelf verwondde met een Houweel (Ayajim). Toen schijnen de 7 man de vrouw te hebben aangevallen, of zichzelf verdedigd, waarna de man wegvluchtte naar de gendarmerie.


Er was nog geen politie of wat dan ook erbij, toen de man bij het bureau van darrak aankwam, werd hij naar buiten geduwd en maakte een agent de opmerking `vandaag zijn alle kantoren gesloten`, daarmee suggererend dat ze steekpenningen hebben ontvangen. Vervolgens belt de man een ambulance, de 7 man weigerden de ambulance de vrouw mee te nemen, waarna het ambulancepersoneel zelf de darrak hebben opgeroepen.  De geïnterviewde zegt zelfs volgens mij niets over steekpenningen bij de rechtbank.     

Tqadac a Yazidane, ik hoorde wel dat het ooms van diegene zijn. Blijft een schande!

Vroeger in Arif vielen de meeste doden om de volgende 3 zaken: vrouwen, water en land. Dat laatste is nog steeds aan de orde. Vooral na waarde stijgingen van die gebieden na aanleg infrastructuur en toekomstige plannen.

D wa netta!

Mister1979

De Rif staat bekend om haar familieruzies. In bijna elke Riffijnse familie heb je ruzie om geld, erfenis etc..
Ik kende een oude Marokkaanse man  uit Nederland die vroeger in mijn buurt woonde en die 2 jaar geleden door zijn broers van de trap was gegooid en daardoor is overleden. Hij werd van de trap gegooid in Marokko omdat ze ruzie hadden over grond..

Zo zijn er nog tig verhalen..