Hoofdmenu

Tips en aanbevelingen

Gestart door asya, 22/11/2010 om 15:23:52

asya

Beste mensen,

Ik wil graag Berbers leren, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ik ben getrouwd met een Berber uit de Rif, nu inmiddels 2,5 jaar.
Als mijn familieleden Berbers spreken luister ik aandachtig.
Ik pik wel wat woorden op, maar daar blijft het bij. Af en toe vertalen ze het voor mij, maar dat kan ik niet elke keer verwachtenzou graag Berbers willen verstaan, want ik heb het idee dat ik veel leukeverhalen mis. Mijn schoonouders vertellen graag over vroeger.
Dus wil ik graag tips en aanbevelingen van jullie. Hoe leer ik Berbers op een goede manier, het hoeft niet snel snel, wil er wel de tijd voor nemen.

Graag lees ik jullie reacties.

Alvast bedankt.

Ps. Mijn afkomst is overigens Turks.

Chatt zie arif

[

asya

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 22/11/2010 om 15:31:04
Hallo Asya,

Ik beveel je aan om voor een tijdje in de Rif te gaan wonen. In Nederland leer je ook wel wat woorden en uitdrukkingen,maar je schakelt automatisch over op Nederlands als je iets niet verstaat,in de Rif is dat niet mogelijk.Daar ben je gedwongen te leren en te begrijpen,mist je man niet alles gaat vertalen.

Ik ken trouwens een Turkse man uit Roosendaal die perfect Dhmazight spreekt,hij is opgegroeid met Brabantse Bontkraagjes ;-)

Dat is helaas geen optie op dit moment. Ik ben dit jaar naar de Rif geweest en veel opgepikt, maar that's it! Mijn man vertaalt bijna niets, tenzij ik aandring. ;)

Ja, mijn zusjes spreken ook redelijk goed Berbers, beter dan ik in ieder geval,  vanwege onze Berberse buren. En onze Berberse buurmeisjes kunnen goed Turks spreken...

Ik denk dat ik mijn schoonmoeder blijf lastigvallen . :)
Bedankt voor je reactie.

Lezer

op adrar.nl vind je Rifijns woordenschat en grammatica. Je kan daar veel van leren.

MBTiza

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 22/11/2010 om 15:31:04
Ik ken trouwens een Turkse man uit Roosendaal die perfect Dhmazight spreekt,hij is opgegroeid met Brabantse Bontkraagjes ;-)

Die knakker ken ik ook, was een jaar of 10 terug op vakantie in Al-Hoceima. Ik sprak m aan en zei, he jij bent een Turk he? Een Turkse vriend van me was er namelijk ook, zegt ie tegen me 'la nec d Arifi'.

Wij hadden ook zo'n eentje hier rondlopen, een echte draaideurcimineel die opgegroeid is tussen de Marokkaanse scooterdiefjes....hij sprak het Tamazight ook heel goed.

asya

Beste Lezer, bedankt!
Hiermee kan ik mezelf wat basis zaken aanleren en dan praktizeren bij mijn schoonouders... :D

Meer tips zijn van harte welkom!

asya

Overigens, ik kwam ooit op een site een lijst met Berberse gezegden en uitdrukkingen tegen, maar ik kan het niet meer vinden. Kent iemand toevallig deze site of weet iemand waar ik deze gezegden en uitdrukkingen kan vinden?

Chatt zie arif

h

MBTiza

Citaat van: asya op 23/11/2010 om 10:46:00
Overigens, ik kwam ooit op een site een lijst met Berberse gezegden en uitdrukkingen tegen, maar ik kan het niet meer vinden. Kent iemand toevallig deze site of weet iemand waar ik deze gezegden en uitdrukkingen kan vinden?

www.tawiza.nl

http://www.youtube.com/watch?v=4b8OVYYTAew

Lezer

tawiza.nl is allang uitgestorven :D
Asya, de uitdrukkingen zijn een veel te vroege stap. Begin maar met het beheersen van de basiscursus op adrar.nl, als je dat in één jaar tijd beheerst, dan ben je een goede leerling :D.
Nadien krijg je die uitdrukkingen cadeau van mij als ik hier nog ben ;) Ik probeer zelf spaans te leren, en ik zou dik trots zijn als het me lukt om de basiskennis via zelfstudie onder de knie te krijgen.

asya

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 23/11/2010 om 13:04:45
Asya,

Wat ik vergat te schrijven: uit welke regio/stad/dorp komt je man? Ik begrijp dat je Dmazight wilt leren spreken,maar er zijn zoveel varianten dat je door de bomen het bos niet zien kunt.

Je moet van tevoren de beslissing nemen welke variant je gaat leren,als je woorden en uitdrukkingen van verschillende dialecten door elkaar leert,dan vrees ik dat het een lang traject gaat worden.

Veel succes!

Hij komt uit Taza. En een schoonzusje van mij komt uit Al Hoceima. Soms vraag ik haar woorden, dan zegt ze altijd, wij zeggen dit en dat ..... ik weet niet wat zij zeggen. Dus ik ben me wel  bewust van de verschillen. Maar er moeten toch wel basiswoorden zijn die alle Berbers gebruiken? Ook  uit het zuiden?

Dank je wel!

asya

Citaat van: Lezer op 23/11/2010 om 22:14:00
tawiza.nl is allang uitgestorven :D
Asya, de uitdrukkingen zijn een veel te vroege stap. Begin maar met het beheersen van de basiscursus op adrar.nl, als je dat in één jaar tijd beheerst, dan ben je een goede leerling :D.
Nadien krijg je die uitdrukkingen cadeau van mij als ik hier nog ben ;) Ik probeer zelf spaans te leren, en ik zou dik trots zijn als het me lukt om de basiskennis via zelfstudie onder de knie te krijgen.

Beste Lezer, ik ga ze niet nu leren. Lijkt me niet realistisch, ik wilde ze alvast bij de hand hebben.  Ik was ze ooit tegengekomen op een site, maar ik kan het niet terugvinden. Waarschijnlijk is het de site die Gurkan heeft geplaatst. Het was best uitgebreid. Jij ook succes met Spaans..!

Groeten.

Lezer

de uitdrukkingen worden zelden gebruikt in berbers, en het zijn regionaal. Ik durf te zeggen dat je minder dan 1% van de geleerde uitdrukkingen zou horen in het dagelijkse leven.

argaz

jij kan niet het woord "amazigh" gebruiken?

asya

Hoe zit het dan met de spreekwoorden in het Berbers?
Worden die ook zelden gebruikt?