Azidane

Gestart door Azidane, 22/11/2010 om 12:54:19

Azidane

Helaas dames, geen foto´s van mij, maar wel een mooie plaat van de `azidane`.

De azidane was een 18/19e eeuwse pistool die gemaakt werden in de Rif, je kon er maar een kogel mee afvuren en daarna moest je weer een kogel en zwart buskruit laden.

Hieronder een mooie plaat.

http://static.photaki.com/rif-dolk-en-een-pistool-een-oude-madrid_185888.jpg

Lezer

vanwaar komt het woord "azidan"?

Chatt zie arif

Een 'Azidane' is geen pistool,maar een geweer. Wat is het verschil? Een pistool heeft in tegenstelling tot een geweer een korte loop. Een pistool is dus eigenlijk enkel bruikbaar voor de korte afstand,terwijl je met een geweer nauwkeurig doel kunt treffen op ruime afstand.

Door gesmolten lood in een vorm te gieten verkreeg men kogels,maar men kon ook ronde metalen deeltjes afschieten.

Een azidane is een musket.



Ifri

Zeer mooi eh tawmat

Azuuuul



Chatt zie arif

#4
[

Ifri

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 24/11/2010 om 12:32:30
Wat is hier mooi,leeghoofd?

De Rifdolk ,nog nooit van gehoord overigens, of de pistool met het weinig aan de verbeelding overlatende onderschrift : oude madrid...

Hmm...,Madrid is toch de hoofdstad van het land waar Sinterklaas vandaan komt?


D'r is nog nooit een enkel vuurwapen in de Rif geproduceerd,alle vuurwapens werden op de markt gekocht/verkocht of tijdens gevechten op de vijand buitgemaakt. Ik daag Azidane of Abrid uit bewijs te leveren van fabricatie van vuurwapens in de Rif of zelfs Marokko!


Ik vind het geweer en het pistool, mooi, beste broeder

Chatt zie arif

#6
[

Azidane

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 23/11/2010 om 13:38:46
Een 'Azidane' is geen pistool,maar een geweer. Wat is het verschil? Een pistool heeft in tegenstelling tot een geweer een korte loop. Een pistool is dus eigenlijk enkel bruikbaar voor de korte afstand,terwijl je met een geweer nauwkeurig doel kunt treffen op ruime afstand.

Door gesmolten lood in een vorm te gieten verkreeg men kogels,maar men kon ook ronde metalen deeltjes afschieten.

Een azidane is een musket.




Interessant. Ik dacht altijd dat de naam voor musket `laklatta` was. Carawila (repeteergeweer), tajwiest (buks), zijn dan de moderne geweren. Ken je toevallig de naam van pre industriele tijdperk pistolen (buiten het Arabische `kaboez`, of Europese `pistola`) :)


Citaat van: Chatt In Tokkieland op 24/11/2010 om 12:32:30
De Rifdolk ,nog nooit van gehoord overigens, of het pistool met het weinig aan de verbeelding overlatende onderschrift : oude madrid...

Hmm...,Madrid is toch de hoofdstad van het land waar Sinterklaas vandaan komt?

Madrid is de locatie waar het te koop is. Maar volgens de aanbieder is het wel degelijk een pistool + mes uit de Rif.

Citaat van: Chatt In Tokkieland op 24/11/2010 om 12:32:30
D'r is nog nooit een enkel vuurwapen in de Rif geproduceerd,alle vuurwapens werden op de markt gekocht/verkocht of tijdens gevechten op de vijand buitgemaakt. Ik daag Azidane of Abrid uit bewijs te leveren van fabricatie van vuurwapens in de Rif of zelfs Marokko!


Ik kan me herinneren dat ik ooit heb gelezen dat ze wel degelijk in de Arif werden gemaakt. Alleen heb ik de bron niet bij de hand.

De onderdelen voor zo een primitief wapen lijken mij simpel. Het enige moeilijke eraan is de binnenkant van de loop goed recht krijgen, maar dat is wel te gieten voor een beetje ervaren smid. Zeker als je nagaat dat ze ook van die grote constructies als olijfoliemolens konden maken en allerdaags gereedschap als ploegen, zeisen, houwelen, messen etc etc.

Chatt zie arif

#8
[



Azidane

#9
Citaat van: Chatt In Tokkieland op 25/11/2010 om 13:45:00
Hmmm,das nou jammer...

Bij het fabricageproces van vuurwapens maakt men gebruik van precisie-instrumenten,absoluut niet te vergelijken met de eenvoudige instrumenten voor het  vervaardigen van ploegen en messen.Het probleem is dat men hoogwaardig metaal nodig heeft voor de kamer en loop van het vuurwapen.De druk die vrijkomt bij het afschieten van een kogel/projectiel zou bij gebruikmaking van zachte metaalsoorten de kamer of loop doen ontploffen/scheuren.






Ik heb nog een keer gezocht naar de bron waar ik eerder over had gesproken, en uiteindelijk toch gevonden. Op pagina 73 worden bekende wapenmakers uit Sous genoemd, paar paginas terug  in het boek bespreekt men Tetouan, met zeker in die tijd ook een belangrijk Riffijns aandeel.


Bron...




Er is trouwens ook al eerder een soortgelijke topic geweest hier op 't forum.
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10675.0

Chatt zie arif

#10
[

MBTiza

Ja Chatt wasta nou jongen? Eerst zeg je dat er geen wapens in Marokko/Rif gefabriceerd werd, komt die gosah aan met een bron en dan kom je weer aanzetten met het fabriceren op grote schaal. En wat nou als hij weer met een andere bron aankomt...wasta nou jongen?

argaz


argaz


Azidane

Citaat van: argaz op 27/11/2010 om 12:30:54






Wow dat is een geweldig exemplaar, een van de mooiste die ik ooit heb gezien.

Dank voor de andere mooie plaatjes :)