Achtervoegsel "oesh" komt van het latijns "us"

Gestart door Ifri, 21/10/2010 om 16:29:28

Ifri

Beste broeders en zusters, wat denken jullie ervan?


Het woordje Marcouch komt van Marcus

Haroush ==> Harus?


Marcouch ==>Marcus

Dank voor jullie bijdragen

Azul Flaw

argaz

het suffix "UC" in het Tamazight dient als van expressief derivaat voor namen,

ofwel heeft hij een pejoratieve betekenis, voorbeeld : kah'luc (< kh'el = black),

ofwel dient hij om van verkleinwoord voor de voornamen te geven : 3aluc (< 3ali = hight)


ik heb een studie gelezen over de taal van jbala, zij hebben bepaalde grammaticale bijzonderheden van het latijn in enkele woorden behouden.

Ifri

Citaat van: argaz op 22/10/2010 om 11:48:40
het suffix "UC" in het Tamazight dient als van expressief derivaat voor namen,

ofwel heeft hij een pejoratieve betekenis, voorbeeld : kah'luc (< kh'el = black),

ofwel dient hij om van verkleinwoord voor de voornamen te geven : 3aluc (< 3ali = hight)


ik heb een studie gelezen over de taal van jbala, zij hebben bepaalde grammaticale bijzonderheden van het latijn in enkele woorden behouden.

Prachtig om te lezen

Ferhat

Citaat van: argaz op 22/10/2010 om 11:48:40
het suffix "UC" in het Tamazight dient als van expressief derivaat voor namen,

ofwel heeft hij een pejoratieve betekenis, voorbeeld : kah'luc (< kh'el = black),

ofwel dient hij om van verkleinwoord voor de voornamen te geven : 3aluc (< 3ali = hight)

zijn kah'luc en 3aluch geen Arabische woorden?
ik dacht van wel.

argaz

Citaat van: Ferhat op 22/05/2011 om 17:03:21
zijn kah'luc en 3aluch geen Arabische woorden?
ik dacht van wel.
het is arabische woorden veramazighing ;)

Ferhat

Citaat van: argaz op 23/05/2011 om 12:41:07
het is arabische woorden veramazighing ;)

Azul Argaz,

weet jij Amazigh woorden die eindigen met " ouch"?
het lijkt erop dat deze toevoeging alleen bij Arabische leenwoorden/namen wordt gebruikt.

Lezer

Latijn was de baas sinds het verval van Carthago aan de westkusten van noord afrika. Maar los daarvan zou latijn als weredtaal tot de middeleeuwen tamazight beinvloeden; zoal arabsch;

Maar doordat sommige dieren vaak voorkwam in n. afrika kan het zijn dat hun namen eerders van tamazigt overgenomen zijn. Bij voorbeeld de olifant. de romeinen (latijnen) kenden hem via carthaagse generaal hanniba, en het diertje zelf kwam van noord afrika (uitgestorven), en is mogelijk afgeleid van "elef" wat ook varken betekent (ahallof).

Er wordt verondesteld dat tamazight en latijn ver in verte vewant waren aan elkaar. D

Apuleus (afolay  of afellay?) was een berber (getul-numidie) schreef zijn roman "asinus aurus" (de goude ezel) (zoiets) dit is latijn, maar lijkt goed op "asnus awrag", awrag betekent geel, en is verwant aan het woord "wagh" (goud), en lijkt dus op "aurus" gouden, en het franse woord "l'or". gaat het dan om overname, invloed, toeval of gemeenschappelijkheid?

Wordt Berbers ergens gegeven in avondschol op akademisch niveau?

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Ik heb op een website gelezen dat het te volgen is in Antwerpen of alleszins in België. Het gaat dan wel om het Tarifit omdat er nood is aan ontwikkeld Tarifit om het sociaal tolken beter te laten verlopen op rechttbanken enz..