Een Amazigh-Kurdische ontmoeting in Marseille op 22 oktober

Gestart door Lezer, 16/10/2010 om 17:36:13

Maroccaan

wat en schande!
Berbers zouden niks met de koerden te maken moeten hebben.
Sommige koerdische bewegingen zijn terroristisch die zo nu en dan een aanslag plegen in Turkije en in Iran en daar moet een amazigh geen vriend mee worden.

Koerden hebben nooit een land gehad maar als ze wel een land hebben gehad dan was dat wel tienduizend jaar geleden.
Koerden willen doormiddel van terreur land inpikken van Turkije, Iran, Syrie en Irak.
Berbers zouden daarom eerder solidair zijn met Turkije dan met met koerden.

Maar beter moet de Amazigh zich afzijdig houden.

Lezer

maar je mag niet iedereen over een kam scheren, zoals er terroristen zijn onder arabieren (hamas, qaida, hizboellah...) zijn er ook kurdische terroristen, maar juisten mensen bestaan er ook.
Een vriendschap met Turkije is ook welkom, maar ik denk niet dat de turken daarop zitten te wachten....

Maroccaan

Ik generaliseer ook niet
Maar ik vind dat we niks gemeen hebben met de koerden en daarom verkeerd dat die amazigh groep aansluiting wil zoeken bij de koerden.

Lezer

Hoe bedoel je? Niemand heeft met andere iets te maken als ze zich nooit leren kennen, maar als er een vriendschap ontstaat, dan is het anders.
Nochtans, hebben ze wel heel wat gemeen met elkaar, beiden zijn minderheden, en onderdrukt door nationalistische meerderheden.

Azidane

Citaat van: Maroccaan op 17/10/2010 om 19:31:43
Koerden hebben nooit een land gehad maar als ze wel een land hebben gehad dan was dat wel tienduizend jaar geleden.
Koerden willen doormiddel van terreur land inpikken van Turkije, Iran, Syrie en Irak.
Berbers zouden daarom eerder solidair zijn met Turkije dan met met koerden.

Maar beter moet de Amazigh zich afzijdig houden.

Zucht, wat een onwetenheid.

Om het als een simpele landje pik uit te leggen is wel erg kort door de bocht. Het Iraakse regime onder Saddam wilde de Koerden Arabiseren, zo werd het spreken van hun taal in het openbaar verboden laat staan dat ze hun kinderen konden onderwijzen in de Koerdische taal. In Turkije was het precies hetzelfde, ook daar was tot 1991 het spreken van het Koerdisch in het openbaar verboden, tot voor kort was ook in Turkije geen Koerdisch onderwijs en media mogelijk.

In Noord Afrika is het nooit zo extreem geweest, maar als je jou eigen taal geeneens kunt spreken in het openbaar, dan moet je toch echt gaan denken aan separatie.

Persoonlijk juich ik deze coalitie alleen maar toe, want Koerden en Imazighen zijn de twee grootste volkeren zonder eigen thuisland. We kunnen samen optrekken om zo onze cultuur te beschermen en eventueel internationaal aan de bel te trekken bij dreigend gevaar. Wel ben ik tegen samenwerking tegen groepen als de PKK, zij plegen inderdaad naast aanslagen op soldaten ook aanslagen op onschuldige burgers, dat kan in 2010 niet meer....