Het eiland Nekour

Gestart door Ferhat, 10/10/2010 om 14:46:05

Ferhat

#15
زهر الأكم عبد الكريم بن موسى الريفي : "وقد كان مولانا الرشيد أمر قائده يحيى أعراص أن يبني قصبة على حجرة النكور من بلاد الريف مع داهية الأشياخ أبي حفص عمر بن حمامة، وآشتغل ببنيانها حتى انكملت بالبناء والتشييد وشحنوها بالأقوات والزاد، وعمروها بالرجال والعدة والاعداد، وبقيت دار إسلام حياة مولانا الرشيد ونحو العامين من خلافة مولاي إسماعيل، إلى أن باعها للنصارى دح الخطيب كما روي عن كثير من أهل الريف. وكان دح المذكور هو العامل على الريف في معظم الهرج والفتن، ونزلها النصارى في المراكب والسفن، وحاصروها وداروا بالقصبة من كل جهة إلى أن دخلوها صلحا بعد الحصارالشديد وذلك في أواخر سنة 1084هـ (الموافق 1673م) ( أو) بعدها، وهي الآن دار كفر أعادها الله للإسلام.
    أما البرج الذي كان بالبر يقابل الحجرة التي في البحر، أخذه النصارى أيضا عند عزل أمير المؤمنين مولانا إسماعيل الباشا عبد الكريم الخطيب عن الريف، أيام حصار السلطان المذكور لمدينة تارودانت، وقد قيل إن الباشا عبد الكريم المذكورهوالذي باع البرج للنصارى أيضا كما فعل ابن عمه دح بالحجرة المذكورة، ومما يدل على تصديق ذلك أن الذين ساروا من أهل الريف إلى أمير المؤمنين لتارودانت لم يظهر لهم خبر ولا أثر لأجل شكايتهم بما فعل بالبرج المذكور، فحصروا النصارى على البرج برا وبحرا إلى أن دخلوا بالمينات، ونهبوا ما وجدوا فيه من المتاع والأموال ومات عليه كثير من الناس، والباشا عبد الكريم الخطيب في تلا بادس عازم على الرحيل في ذلك اليوم، وهو يسمع مافيه المسلمون مع النصارى من قتال عظيم، وقد احتجوا عليه بذلك بأنه باعه وقبض ثمنه.
وكان قبل ذلك حرك لبادس للنصارى وأخذ الأنفاض التي كانت بالبرج المذكور، فتركها في بلاد بقوية، ولم يرد الأنفاض للبرج، فعند ذلك أخذه النصارى بالمينات عنوة وذلك في سنة 1080هـ ولله دار القائل: قد قيل ما (قيل) إن صدقا أو كذبا، فما اعتذارك عن قول إذا قيل وهذا القول عند جميع أهل الريف ولا عندهم في ذلك خلاف لأنه كان يسمع صوت البارود والمدافع والأنفاض كالرعود، وهو وأصحابه خارجون إلى مدينة مراكش وكان مولاي إسماعيل ولاه عليها وعلى أحوازها ".

Een vrije vertaling:
"Het was Moulay Rashid die de leiders van Rif; de heer Yahya Aarras en Abu Hafs Umar ibn Al-Hamama, heeft  opgedragen om een fort te bouwen op het eiland Nekour. Zij hebben het fort laten bouwen en haar beladen met manschap, wapens, voedsel en alle andere benodigdheden. Het eiland bleef tijdens de regeerperiode van moulay Rashid in handen van de moslims en daarna nog 2 jaar in tijden van moulya Ismail.

Volgens vertellingen van de Rifijnse bevolking liet Dh Al-khatib, die de leiding had over de Rif en schuldig was aan veel ellende, zich laten omkopen door de christenen. De christelijke schepen hadden het eiland omsingeld, na een vredesverdrag mochten ze het eiland bezetten. Dit gebeurde in het jaar 1673.

Niet lang daarna is het fort aan het vaste land tegenover het eiland ook ingenomen daar de christenen. Dit gebeurde op het moment dat moulay Ismail de Pasha van Rif de heer Abd al-Karim Al-Khatib had benoemd als Pasha van Marakach en omgeving. Ook deze Pasha krijgt van de bevolking de schuld van de inname van het fort tegenover het eiland en hij wordt beschuldigd van omkoperij zoals zij neef Dh al Khatib eerder had gedaan met het eiland.

Toen de christenen het fort aan belegerden waren, was Abd al-Karim al-Katib in Bades bezig om zich klaar te maken om richting Taroudant te vertrekken waar de sultan bezig was het stad Taroudant in te nemen. De christenen hebben het fort ingenomen, haar bezittingen bestolen en veel mensen zijn er vermoord……………………..”


De schrijver is een Rifijnse historicus die tijdens regeer periode van Sultan Ismail leefde.


http://ageddim.jeeran.com/archive/2008/10/706092.html

abrid


abrid


abrid

De toren van tazrut  n'kour in 1902


argaz

Citaat van: argaz op 14/10/2010 om 20:56:53
dit eiland wordt sinds de oudheid gekend, zij diende als merk voor de scheepvaart.
de Romeinen benoemden dit eiland "ad sex insulas"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Itinerarium_Antonini