Het eiland Nekour

Gestart door Ferhat, 10/10/2010 om 14:46:05

Ferhat

De bedoeling is deze topic geheeld te wijden aan het eiland Nekour.
hoe groot is het eiland?
Het eiland in historische bronnen?
Wanneer is het eiland bezet?
De strijd om dit eiland etc?

Ferhat

De oudste bron wat ik heb gelezen die naar dit eiland verwijst, is het boek van Ibn Adari (1295). hij vermeldt dat de Amir van de stad Nekour, voordat hij ten strijde trok tegen de Fatimiden, zijn familieleden en troonopvolgers, heeft gebracht naar het eiland Nekour. Na zijn verlies zijn zij daarvandaan vertrokken naar Andalusia.

، فبعث إلى مدينة نكور، فأخرج كل من كان في قصره وما معهم، وساروا إلى جزيرة في مرسى نكور، ومعهم صالح بن سعيد، وإدريس والمعتصم. وقابل سعيد حتى قتل واستبيح عسكره. ودخل مصالة مدينة نكور، فقتل رجالها، وسبى النساء والذراري. وفي ذلك يقول بعض الشعراء )رجز(.
لما طغى الأرذل وابن الأرذل
في عصبة من الطغاة الجهل
قال: نكور دون ربي معقلي
أتاه محتوم القضاء الفيصل
من الإله المتعالي الأعدل
حطم أهل كفرها بالكلكل
وجاء رأس رأسها المبدل
على قنا من الرماح الذبل
ذو لمة شعناء لم تقتل
ولحية غراء لم ترجل


argaz

dit eiland wordt sinds de oudheid gekend, zij diende als merk voor de scheepvaart.

Lezer

Ik ben ook geinteresseerd in de betekenis van het woord: nekour. Iemand een idee?

Azidane

Citaat van: Lezer op 14/10/2010 om 21:05:18
Ik ben ook geinteresseerd in de betekenis van het woord: nekour. Iemand een idee?

100% zekerheid kan ik je niet geven, maar ik dacht dat het `oversteken` betekende in het Arabisch. Zouden we aan iemand die alfos7a of klassiek Arabisch beheerst.

Wellicht is de Arabische koning Salih I ibn Mansur (of zijn nazaten: Idris I ben Salih) de naamgever. Zij kregen bij de Islamisering van de Rif vanaf 700 na Christus het gebied voor enkele eeuwen onder controle. 

Meer info over deze heersers: google `Kingdom of Nekor`

argaz

het is geen arabische naam, er bestaat geen arabisch woord "nakur" dat de betekenis "oversteken" heeft (het schema CaCuC bestaat niet in arabische).

de Salih dynastie is niet van arabische oorsprong, het zijn Riffijnen : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.90
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=14035.0

Azidane

Citaat van: argaz op 15/10/2010 om 10:49:54
het is geen arabische naam, er bestaat geen arabisch woord "nakur" dat de betekenis "oversteken" heeft (het schema CaCuC bestaat niet in arabische).

Ik heb zelf aangegeven er niet zeker van de Arabische betekenis te zijn. Ik spreek, schrijf en lees Arabisch op VMBO niveau, maar klassiek Arabisch is te hoog gegrepen voor mij. Ik heb mijn vertaling dan ook van een Iraakse jongen die uiteraard veel meer kennis heeft van de Arabische taal, maar geen enkele andere Arabischtalige heeft deze vertalen kunnen bevestigen, in moderne Arabische woordenboeken is het ook niet terug te vinden.

Kun je CaCuC nader toelichten, weet mijn god niet wat je ermee bedoelde.


Citaat van: argaz op 15/10/2010 om 10:49:54

de Salih dynastie is niet van arabische oorsprong, het zijn Riffijnen : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.90
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=14035.0

De Salih dynastie is in eerste instantie als Arabisch beschreven. Een 200 eeuw later kwam  Ahmed ben Yacoub met de theorie dat ze net als Tariq ibn ziyad zouden afstammen van de Nafza Imazighen. Feit blijft wel dat zijn Nekour koninkrijk werd ondersteund door de Khalief Al-Walid uit Damascus. Deze Khalief was de extreemste Arabisch Nationalist die ooit heeft bestaan. Hij koppelde Islamiseren aan Arabiseren, in zijn periode is het Coptisch in Egypte en het Perzisch in het midden-oosten vervangen door het Arabisch. Ik denk niet dat zo een Khalief een koninkrijk met een niet Arabier aan het hoofd zou ondersteunen, tenzij het om een volledig verarabiste persoon is, in dat geval is zijn ethnische afkomt niet relevant en kun je hem gerust als Arabier beschouwen :)

abrid

1673:  Tazrut N Nkour valt in handen van de Spanjaarden.

Lezer

Ik beheers een beetje Arabisch, en kan het woord niet herkennen tussen de arabische woorden die ik ken.

Lezer

Ik heb dit op internet gevonden, en dat komt overeen met de uitleg die een Canariaan (die beschouwd zich als amazigh) gaf over dit woord:
Ankour : mot composé de « an » : qui a ou lieu de et « kour » du verbe ikker : se lever. Lieu de soulèvement (contre l’ennemi).

argaz

Citaat van: Azidane op 15/10/2010 om 12:34:06
Kun je CaCuC nader toelichten, weet mijn god niet wat je ermee bedoelde.

C = consonant

Citaat van: Azidane op 15/10/2010 om 12:34:06
De Salih dynastie is in eerste instantie als Arabisch beschreven. Een 200 eeuw later kwam  Ahmed ben Yacoub met de theorie dat ze net als Tariq ibn ziyad zouden afstammen van de Nafza Imazighen. Feit blijft wel dat zijn Nekour koninkrijk werd ondersteund door de Khalief Al-Walid uit Damascus. Deze Khalief was de extreemste Arabisch Nationalist die ooit heeft bestaan. Hij koppelde Islamiseren aan Arabiseren, in zijn periode is het Coptisch in Egypte en het Perzisch in het midden-oosten vervangen door het Arabisch. Ik denk niet dat zo een Khalief een koninkrijk met een niet Arabier aan het hoofd zou ondersteunen, tenzij het om een volledig verarabiste persoon is, in dat geval is zijn ethnische afkomt niet relevant en kun je hem gerust als Arabier beschouwen :)
wie heeft het beschrijft als arabier in eerste ? bovendien ik begrijp niet de redenering van jouw argument. het bijna geheel van de gehele wereld geloven dat u een Arabier bent want u bent afkomstig uit het gebied dat als arabier wordt beschouwd. een meerderheid van het Riffijnen zeggen zich van arabische oorsprong. alsdan hebben alle deze mensen gelijk en men moet zeggen dat zij arabisch zijn?

Al Walid ?? jij is serieus ? het koninkrijk is verschijnen na de Amazigh opstand van Maysara, men kent niet de datum exact, misschien aan ongeveer van 760. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=14400.0

na deze gebeurtenis en 50 jaar van oorlog, slagen de Imazighen erin zich van de voogdij van de arabieren vrij te maken.



argaz

Citaat van: Lezer op 15/10/2010 om 21:01:49
Ik heb dit op internet gevonden, en dat komt overeen met de uitleg die een Canariaan (die beschouwd zich als amazigh) gaf over dit woord:
Ankour : mot composé de « an » : qui a ou lieu de et « kour » du verbe ikker : se lever. Lieu de soulèvement (contre l’ennemi).

Ce n'est pas comme ça que la linguistique amazigh fonctionne.

Depuis quand "an" signifie "qui a" ou "lieu de" !

Lezer

#12
Je ne sais pas, mais je soutiens la signification qui se base sur le verbe Ikker. Je ne supporte pas l'explication du prefix "N" qui pourrait signifier ce qu'il est déja dit.

argaz

J'ai pas compris. Tu dis que le préfixe "n" veut dire "lieu de" ?

Pour moi, l'hypothèse que Nakur dérive du verbe "kker = lever" n'est absolument pas démontrée. Il reste des difficultés d'ordre linguistique, car le mot "nakur" a pour racine une consonne /k/ simple [k] alors que le verbe "kker" a pour racine une consonne /k/ tendu [kk]. En tamazight l'opposition entre consonne simple et consonne tendu est fondamentale en phonologie amazigh, par exemple : "ili = soit" et "illi = ma fille".

C'est un problème également diachronique car suivant les langues amazighs certains disent "nker" ou "kker" pour signifier la même chose "(se) lever". Le noeud du problème est là, pour certains amazighisant "kker" serait le résultat d'une assimilation de "nk(er)" qui aurait donné "kk(er)".

De mon point de vue, cette hypothèse ne tient pas la route car dans les langues amazighs qui utilisent "nker", ce mot a pour signification "SE lever" donc c'est un verbe réfléchi. Tandis que ceux qui utilisent "kker", ce mot a pour signification "lever" et "nkker" signifie "se lever". On peut en déduire que "nker" a pour préfixe "n" qui a valeur de réfléchi, et donc la racine est bien "KR" et non pas "NKR".

Maintenant il reste à savoir si les amazighs de cette époque utilisaient la variante "ker" ou "kker".


Lezer

Je ne donne aucune significaion au "n". Cela peut etre un prefix. Meme cela n'est pas sur.
Levez queqlu'un cest "snekkar" en tarifit. Donc, le sn est ajouté;

Je ne dis pas que c'est une etymologie scientifique, mais je ne trouverais pas une meilleure etymologie.