Vanwaar komt het woord "Atharass"

Gestart door Ifri, 10/10/2010 om 11:46:09

Ferhat

Atharas kan geen mens betkenen omdat dit woord enkel voor mannen wordt gebruik en niet voor vrouwen. 

Amdawkel

Citaat van: Ifri op 21/10/2010 om 16:32:59
kerel komt van karel

Karel komt van Karel Martel

Karel de Hamer, de Zaheem, die de Arabische veroveraars in pan heeft gehakt en als het ware als een hamer heeft vermorzeld bij de slag van Tours.


Daarom misschien komt "Atharass" van één of andere Amazigh persoonlijkheid

Je hebt ook "Aghirass" = Leeuw, "Amayass" = Cheetah, Afunass = Koei (de huidige Imazighen), Ariass= Man,

Ik vind het gewoon zalig de liedje van mimoun Rafrou waar hij zegt "Mani dhegoadh ayatharass" Ik dacht dat het een exclusief Amazighwoord

"Waar ga je kerel"


Te zien op onderstaande youtubeclip, minuut 3.15


http://www.youtube.com/watch?v=fN2Dsxw_Vc8



Aghil[r]ass is tijger.

Botermes

#17
Citaat van: Ferhat op 30/11/2010 om 21:15:40
Atharas kan geen mens betkenen omdat dit woord enkel voor mannen wordt gebruik en niet voor vrouwen. 
Maar het woord: mens op zich is een mannelijk woord als je die moet classificeren naar geslacht,al omvat het ook de vrouw. Ik wil niet zeggen dat atharas mens moet betekenen. Alleen neem ik het wel in overweging en kijk ik wat de pros(voor) en cons(tegen) zijn voor die stelling. Je hebt gelijk dat het nooit voor een vrouw gebruikt wordt maar dat geeft geen uitsluitsel, weet je wel, dat het niet mens kan betekenen.
De eerste mens die God schiep is toch een man. De eerste unieke in zijn soort dus vertegenwoordigde hij dan ook meteen het mensensoort. Of het werkelijk zo is even ter zijde,maar het geeft wel een beeld over hoe de cultuur van mensen altijd is geweest en het relevante er aan is dat taal een afspiegeling van cultuur is.
Door die gedachte denk ik dat wel best wel eens mens zou kunnen betekenen, maar nog steeds ben ik niet overtuigd genoeg omdat ook die gedachte mijn geen onomstotelijk bewijs daarmee oplevert. Desalniettemin rechtvaardigt het wel de aanname dat het mens kan betekenen. Stelling staat nog overeind, tot nu toe.

Hadou

Citaat van: Ferhat op 30/11/2010 om 21:15:40
Atharas kan geen mens betkenen omdat dit woord enkel voor mannen wordt gebruik en niet voor vrouwen. 
Atharas = de mens.

Ferhat

Citaat van: Hadou op 04/12/2010 om 00:20:41
Atharas = de mens.
maar dan zou je atharas ook voor vrouw gebruiken maar dat gebeurd niet.
mens = iwdan ?

Amdawkel

#20

Hadou

#21
Citaat van: Ferhat op 04/12/2010 om 08:54:54
maar dan zou je atharas ook voor vrouw gebruiken maar dat gebeurd niet.
mens = iwdan ?

Atharas is DE mens. Vrouw is ook een mens. أثرس
yused ghari ij u tharas. Een mens is bij mij gekomen/ geweest. atharas kan zo wel een vrouw als een man hier aangeduid worden.
Iwdan = mensen. meervoud.

Itharasen als meervoud komt niet voort in Tamazight . Enkel in enkelvoud.