Onmacht in Marokkaanse Rif

Gestart door amazighmaghreb, 03/10/2010 om 17:50:44

amazighmaghreb

Zijn er anderen die het onderstaand gevoel ook herkennen? Lees het onderstaand krantenartikel van Ali Eddaoudi in de Volkskrant

Ik kan zeggen dat het in mijn geval wel zo is.
Denk maar aan die honderden Marokkaanse vlaggen die geplaatst zijn langs de weg naar alhoceima. Daar zijn ze wel goed in. Ik denk dat er geen land is waar de controle op een bepaalde bevolkingsgroep zo is geperfectioneerd. Wat wil de overheid hiermee zeggen?? Misschien werkt dat wel bij mensen die analfabeet zijn. Maar weet de overheid niet dat de tijd is veranderd en dat er geen weg meer terug is.

In geld uitgedrukt is het Rif gebied tegenwoordig het rijkste stuk gebied van Marokko. Laat dat geld dan ook ten goede komen aan de bevolking aldaar. Het is eigenlijk paradoxaal. Onze ouders zijn het Rifgebergte ontvlucht vanwege de uitzichtloze politieke en economische situatie. Heden ten dage is het Rif gebied het rijkste stuk gebied van Marokko. Dit komt door ons en vooral door onze ouders die hun geld daar naar toe hebben gestuurd en tevens schitterende huizen, lees villa's, hebben gebouwd in het rifgebergte.
Wat een contrast, een villa in de bergen......schitterend gewoon, wat een afgunst moet dat wel niet wekken bij onze Arabische "broeders". Niet slecht voor zognaamde "Barbaren".

Wij houden de Marokkaanse economie in stand. Berekend is dat onze Marokkaanse Europese deviezen die wij naar Marokko sturen goed is voor minimaal 40 procent van het Marokkaans BNP. Zonder deze gelden stort Marokko economisch in. Dit is ook 1 van de redenen waarom de economische crisis Marokko minder heeft getroffen dan de Europese landen.
Eerst werden wij uitgespuugd door de toenmalige koning Hassan II en nu worden we "zehma" omarmd door de nieuwe koning. Alleen maar omdat wij nu geld hebben, dus het is in zijn eigenbelang. Maar waar blijven onze rechten???????
De koning heeft in het parlement een stem gegeven aan de Marokkanen in Frankrijk. Deze vertegenwoordiging is een wassen neus zonder enige invloed. Eenmaal in de zoveel tijd mogen ze de hand van de koning kussen. Iets trouwens waar ik een hekel aan heb als ik dat op TV zie. Dat onderdanige....ik zal daar nooit of te nimmer aan wennen. Zolang dat onderdanige er is zal er nooit wat veranderen.


Frustraties, frustraties frustraties...................
Laat een keer je stem horen in plaats van dat je alles pikt. Zo lang je zwijgt stem je toe!!! Wij eisen alleen datgene waar wij recht op hebben, niets meer en niets minder............

Maar wat te doen? Hoe kunnen wij de positie in de Rif verbeteren. Hoe kunnen wij er voor zorgen dat economisch maar ook politiek wij ons recht krijgen???
Suggesties zijn welkom


http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article592609.ece/Onmacht_in_Marokkaanse_Rif

Onmacht in Marokkaanse Rif van Ali Eddaoudi

VOLKSKRANT OPINIE, op 15 augustus '07, 00:00, bijgewerkt 15 januari '09, 19:22

Op vakantie in Marokko merkt Ali Eddaoudi dat mensen de almacht van de autoriteiten volledig passief ondergaan. Hun enige verzet is vluchten naar Europa.

Mijn vakantie zit erop. Dit jaar heb ik wederom de Marokkaanse zon opgezocht. Het is vooral de zon die mij aantrekt en het prachtige woeste Marokkaanse Rifgebergte. Met de Marokkaanse bevolking heb ik helaas niet zo erg veel.

Ieder jaar valt het mij meer op dat dit prachtige land in handen van verkeerde mensen is. De dictatuur en de politiestaatachtige taferelen confronteren mij als Europese idealist met de harde werkelijkheid waarin mijn eigen familie leeft. Enerzijds heb ik veel moeite met het Marokkaanse systeem en probeer ik de mensen in mijn omgeving duidelijk te maken dat veranderingen van hen zelf moeten komen. Anderzijds weet ik als geen ander dat ik makkelijk praten heb. Ik ga daar heen met een aardig zakcentje, kan een luxe villa huren, en word bovendien gerespecteerd (tegenwoordig zelfs door de Marokkaanse politie) omdat mijn auto een Europees nummerbord heeft.

Miljoenen Marokkanen zijn analfabeet en arm, en moeten vanaf hun geboorte trouw zweren aan de Marokkaanse autoriteiten die overal zichtbaar aanwezig zijn. Dit psychologisch politieke spel, waar maar weinig Marokkanen besef van hebben, houdt de Marokkaanse overheid overeind. Een erfenis van de overleden koning Hassan II waar de komende generaties niet vanaf zullen raken. In de Rif, het meest achtergestelde gebied van Marokko, waar veel Europese Marokkanen vandaan komen, zie je dit verschijnsel het meest.

Eigenlijk zou de Rif zowat het rijkste gebied van Marokko moeten zijn. Veel van de voormalige gastarbeiders en hun nazaten komen er vandaan, en sturen al sinds de jaren zestig miljoenen naar hun vaderland. Een groot deel daarvan gaat naar de bankrekeningen (in Marokko) van Europese Marokkanen.

Daarnaast kopen en bouwen Europese Marokkanen huizen en ondernemingen. Die investeringen komen meestal bij grote bedrijven terecht die vaak in de grote (Arabische) steden zijn gevestigd. Daar zitten ook de banken, investeerders en grote concerns. En dus niet in de Rif.

De Rif kent niet eens een fatsoenlijk wegennet. De straten liggen er verpauperd bij en veel stedelijke gebieden beschikken niet eens over stromend water â€" een basisbehoefte waar een modern land toch aan zou moeten voldoen. In de meeste Arabische gebieden is dat wél redelijk goed geregeld. Ik ben allesbehalve een Berber-nationalist, maar de Rif wordt wel degelijk achtergesteld bij de rest van Marokko.

En de Berber â€" een naam die niets te maken heeft met de oorspronkelijke naam van dit volk, de Imazighen â€" zelf lijkt het allemaal maar goed te vinden, en klaagt zo nu en dan bij zijn kameraden in een lokaal theehuis. Verder hoor je ze niet.

Als ik met Berbers spreek, krijg ik altijd te horen dat de Rif ‘maar Afrika’ is. Ik moet mij niet zo druk maken en wegblijven uit hun miezerige landje, is hun advies. In dit antwoord ligt zoveel frustratie verscholen, dat het begrijpelijk wordt dat jonge mannen en vrouwen iedere kans aangrijpen om naar Europa te vluchten.

Hoewel ik blij ben met Europa, in het bijzonder met Nederland, doet het mij toch pijn te zien dat Marokkanen zo weinig strijdvaardig zijn en eigenlijk alleen bezig zijn met hun eigen gewin. En ook de Europese Marokkanen slikken alles. Ze klagen alleen tegen elkaar. Niemand durft het op te nemen tegen een simpele ambtenaar of iemand met enig aanzien. Wat gek is, want de Marokkanen in Nederland zijn mondig genoeg als hen in Nederland tekort wordt gedaan.

In Marokko heb ik dan ook ieder jaar ruzie met zowel burgers als ambtenaren. Agenten, douane en iedereen die een uniform draagt, zijn in mijn ogen potentiële machtsmisbruikers. Ze wekken gauw mijn irritatie, niet omdat ik op ze neerkijk, maar omdat ik elk jaar opnieuw misstanden waarneem, die ik als beschaafd mens niet aan kan zien.

Zeker in de Rif worden mensen uitgebuit, slecht behandeld en voor dom gehouden. Wat de staatstelevisie ons ook laat zien, Marokko kan zich nog lang geen serieuze democratische staat noemen. En Marokko mag zich zeker niet op de borst kloppen als het gaat om de rechten van de mens â€" om over de rechten van het kind en het dier maar te zwijgen.

De koning probeert zo nu en dan verbeteringen aan te brengen, maar met de huidige adviseurs, regeringsfunctionarissen en burgemeesters zal Marokko nauwelijks vooruitgang kennen, is mijn bittere conclusie.

Desondanks zal ik ieder jaar mijn geboortestreek blijven bezoeken, omdat ik me daar nu eenmaal mee verbonden voel. Omdat ik van Marokko houd. Maar wel kom ik telkens weer met gemengde gevoelens en helaas ook steeds vaker met minder trots op mijn vaderland naar Nederland terug

Chatt zie arif

#1
Citaat van: amazighmaghreb op 03/10/2010 om 17:50:44
Met de Marokkaanse bevolking heb ik helaas niet zo erg veel.
Misschien is dat wel wederzijds...

Citeer
Niemand durft het op te nemen tegen een simpele ambtenaar of iemand met enig aanzien.
Die zijn er wel,maar feit blijft dat je met je hautaine airtje en kunstig gestreepte bakkebaardjes niet geaccepteerd wordt door de door jou verfoeide bevolking. In Marokko zijn alleen kappers dol op jouw soort,en weet je waarom? Ze brengen -over een maand uitgespreid- goedbetaalde (?) uren door met haarstreepjes op je gezicht scheren en het merendeel van de kappers in Marokko zijn homo's ;-)

Geen kwaad woord over homo's trouwens,zolang ze niet gaan zeuren over 'trouwen' en kinderen adopteren,maakt het me geen ruk uit waar men opgewonden van raakt.  

Citeer
In Marokko heb ik dan ook ieder jaar ruzie met zowel burgers als ambtenaren. Agenten, douane en iedereen die een uniform draagt, zijn in mijn ogen potentiële machtsmisbruikers. Ze wekken gauw mijn irritatie, niet omdat ik op ze neerkijk, maar omdat ik elk jaar opnieuw misstanden waarneem, die ik als beschaafd mens niet aan kan zien.
Jawel,dat doe je wel. Je begint met de constatering dat je de Marokkaanse bevolking niet echt mag,maar je kijkt niet op ze neer? Wat is het nou?

Zo beschaafd ben je nou ook weer niet,misstanden aankaarten kan elke MRE,we wachten nog altijd met smart op iemand die ze aanpakt.Maar da's nie jouw pakkie an,jij bent op vakantie en wil gewoon genieten van zon,zee,strand en berg!

Citeer
Zeker in de Rif worden mensen uitgebuit, slecht behandeld en voor dom gehouden. Wat de staatstelevisie ons ook laat zien, Marokko kan zich nog lang geen serieuze democratische staat noemen. En Marokko mag zich zeker niet op de borst kloppen als het gaat om de rechten van de mens â€" om over de rechten van het kind en het dier maar te zwijgen.
Meen je dat nou echt?  Vertel ons iets nieuws,dit had mijn -en jouw- grootvader ieder die luisteren wilde in de jaren zestig al kunnen mededelen.

Citeer
Als ik met Berbers spreek, krijg ik altijd te horen dat de Rif ‘maar Afrika’ is. Ik moet mij niet zo druk maken en wegblijven uit hun miezerige landje, is hun advies. In dit antwoord ligt zoveel frustratie verscholen, dat het begrijpelijk wordt dat jonge mannen en vrouwen iedere kans aangrijpen om naar Europa te vluchten.
Dat is geen frustratie..., die mensen denken: wat komt die geemigreerde kwast ons nou lastigvallen met z'n gezeur over hoofdstedelijke concerns en waar ons geld blijft,over twee weken staat hij weer in de rij om de boot naar Almeria of Algeciras te nemen...


Met alle respect voor je ouders,maar waarom vraag je niet aan hen waarom ze veertig jaar geleden de Rif zijn ontvlucht? Je hoeft toch niet annno 2010 naar de bekende weg te vragen?

Citeer
De koning probeert zo nu en dan verbeteringen aan te brengen, maar met de huidige adviseurs, regeringsfunctionarissen en burgemeesters zal Marokko nauwelijks vooruitgang kennen, is mijn bittere conclusie.
De woorden van een rasechte lafaard.De koning draagt als enige de verantwoordelijkheid voor de huidige situatie in Marokko,dat is vrijwel altijd het geval in een dictatuur ;-) Niet lang geleden schopte hij vijf (!) parlementariers tegelijk uit het parlement. Dat is democratie op z'n Marokkaans,de koning schopt en de regeringsfunctionarissen smakken bij bosjes op de stoep neer.

Jij kiest de veilige weg:je bekritiseert de uitvoerders,terwijl je de opdrachtgever buiten schot laat.Dat garandeert je recht op terugkeer tijdens de zomer,want je vakantie laat je niet schieten,he?


Citeer
Desondanks zal ik ieder jaar mijn geboortestreek blijven bezoeken, omdat ik me daar nu eenmaal mee verbonden voel. Omdat ik van Marokko houd. Maar wel kom ik telkens weer met gemengde gevoelens en helaas ook steeds vaker met minder trots op mijn vaderland naar Nederland terug


Ja...,ik kan me voorstellen dat je in je Nederlands aalmoezeniers-uniformpje glundert van trots. Leuk om Marokkaans/Nederlandse soldaten bij te staan wanneer ze klagen over 'geitengemekker' bij het voorbijlopen van collega's. Kijk je wel eens naar dat vlaggetje op je mouw? Bedenk je wel eens -de huidige politieke situatie in Nederland in overweging nemend- wat voor een gluiperige Kut-Marokkaan je eigenlijk wel bent?

Laat me raden...,je bent in hetzelfde gebied geboren als je maatjes Marcouch en Aboutaleb,dat gebied staat er van oudsher om bekend uitstekende gluipers voort te brengen.


Blijf aub weg,ga naar Turkije op vakantie,jouw soort 'kritische geesten' kunnen we missen als kiespijn!


PS: In de Rif hebben we een schurfthekel aan gehaaide,goedgekapte/geklede mannen in Europese auto's,met -wanneer ze uitstappen- één meter achter hen een lopende,zwarte tent!

amazighmaghreb

Zwar Hart, ik respecteer jouw mening. Dat is 1 van de voorwaarden van een democratie.
Wat ik niet accepteer is dat je anderen probeert de mond te snoeren.
Laat een ieder zijn mening geven. Daar is dit podium ook voor bedoeld.
Dus als je met argumenten het een en ander wilt weerleggen be my guest
De tijd dat mensen de mond werd gesnoerd is wat mij betreft voorbij.

Chatt zie arif

#3
Citaat van: amazighmaghreb op 03/10/2010 om 18:54:47
Zwar Hart, ik respecteer jouw mening. Dat is 1 van de voorwaarden van een democratie.
Wat ik niet accepteer is dat je anderen probeert de mond te snoeren.
Laat een ieder zijn mening geven. Daar is dit podium ook voor bedoeld.
Dus als je met argumenten het een en ander wilt weerleggen be my guest
De tijd dat mensen de mond werd gesnoerd is wat mij betreft voorbij.

Ik snoer niemand de mond,ik uit me op mijn manier.(Die jou blijkbaar niet welgevallig is.)

Je kunt de admin vragen om me te bannen,meer niet.

amazighmaghreb

Het valt mij op dat bij bijna alle discussies mensen worden bekritisseerd. Ik zie alleen maar dat mensen op elkaars mening afgeven en nooit met constructieve bijdrages komen.
Verander dat patroon nu eens en ga volwassen met elkaar om zonder bepaalde kwetsende termen in de mond te nemen.
Dit is het laatse wat ik daar nog over ga zeggen.
Ik hoop op toekomstige, constructieve bijdrages

argaz

Citaat van: amazighmaghreb op 03/10/2010 om 17:50:44Maar wat te doen? Hoe kunnen wij de positie in de Rif verbeteren. Hoe kunnen wij er voor zorgen dat economisch maar ook politiek wij ons recht krijgen???
Suggesties zijn welkom
de enige oplossing is de onafhankelijkheid van de Arrif.

Haffa