Bewijs *Aitwayagher zetten voet op Peñon Alhucemas

Gestart door amazighmaghreb, 03/10/2010 om 17:04:05

abrid

Citaat van: argaz op 04/10/2010 om 13:13:06
deze mensen zijn verraders die hun geld gingen zoeken bij de militairen.


Klopt argaz, dit zijn Riffijnen die tegen Abdelkrim waren. Onder hen Sriman er-Khatabi die asiel kreeg bij de  Spanjaarden op het eiland. Daarna werden ze overgebracht naar Titawin. Ze worden ook wel  " los pensionados de la Isla, "the pensioners of the Island genoemd. Bondgenoten van Spanje dus.

Ze zouden in 1925/26 met de Spanjaarden meevechten om Abdelkrim te verslaan. 

MBTiza

#16
@Ur Awarxen Chatt

Revenge has been taken

Afgelopen zomer waren ze op dat vlotje voor dat eiland aan het zonnen, we reden er met een jetski langs en hebben ze lekker natgemaakt. Het viel me overigens op dat dat eiland best groot is van dichtbij.

Azidane

Citaat van: argaz op 05/10/2010 om 12:27:06
weet men op welke datum is genomen de foto?

De aanval op het eilandje was in 1921, de exacte datum is helaas onbekend.  

bron....




Chatt zie arif

Citaat van: ElGalloNegro op 05/10/2010 om 13:39:46
@Ur Awarxen Chatt

Revenge has been taken

Afgelopen zomer waren ze op dat vlotje voor dat eiland aan het zonnen, we reden er met een jetski langs en hebben ze lekker natgemaakt. Het viel me overigens op dat dat eiland best groot is van dichtbij.

@yazidh Awarxen ;-)

Het welbekende 'bloodfeuding-gedrag' van Ayth-Waryagher onder elkaar en naar andere stammen toe...

Weet je wat me echt intrigeerde? Dat een Aker3ie-marinier met Spaanse nationaliteit,twee Awaryagher-burgers met de Nederlandse nationaliteit verjaagt van 'grondgebied' dat hen beiden toebehoort.

Hij had toch gewoon 'ga van dat eiland af' kunnen roepen? Maar nee,omdat zijn Spaanse collega-mariniers naast hem zaten moest en zou hij een schepje er boven op doen...

Gun for hire-mentaliteit.




argaz

Citaat van: Azidane op 05/10/2010 om 14:18:51
De aanval op het eilandje was in 1921, de exacte datum is helaas onbekend.  

bron....

waarom jij spreekt over aanval?

deze mensen het eiland attaqueren niet maar zij zijn bondgenoten van de Spanjaarden.


het Franse leger heeft een groot offensief geleid op dit eiland, maar deze aanvallen werd sinds de kust met kanons geleid. als mijn herinneringen goed zijn, zij zijn erin geslaagd om één of meer schepen Spaans te laten ondergaan.

Ferhat

Citaat van: amazighmaghreb op 03/10/2010 om 17:04:05

Bewijs *Aitwayagher zetten voet op Peñon Alhucemas
Zie bovenstaand bewijs ten tijde van de rif oorlog.


De Rifijnen zijn het eiland binnengevallen en zijn over haar muren geklommen.  maar de Spanjaarden hadden zich verschanst in grotten in het eiland die niet bekend waren bij de Rifijnen. Uit deze grotten hebben de Spanjaarden makkelijk de Rifijnen kunnen beschieten. De mujahidien hebben daarom besloten om de aanval te staken en terug aan wal te gaan.  
Zo lees ik in de biografie van Mohamed Azarkan, geschreven door Ahmed Sekirj blz 43.



Azidane

Citaat van: argaz op 05/10/2010 om 20:14:06
waarom jij spreekt over aanval?

Omdat de link die ik gaf het had over `Fue atacada en 1921 por Abd el Krim.`, vertaald naar het Nederlands zou dit betekenen `het werd in 1921 aangevallen door Abd el Krim`. 

Citaat van: argaz op 05/10/2010 om 20:14:06

deze mensen het eiland attaqueren niet maar zij zijn bondgenoten van de Spanjaarden.


het Franse leger heeft een groot offensief geleid op dit eiland, maar deze aanvallen werd sinds de kust met kanons geleid. als mijn herinneringen goed zijn, zij zijn erin geslaagd om één of meer schepen Spaans te laten ondergaan.


Wie die mensen op de foto zijn en waarom ze daar zijn weet ik niet. Het plaatje van AmazighMaghreb had ik tot deze week nog nooit eerder gezien. Ik heb wel ooit  gelezen dat er een periode was waarin het eiland met rust werd gelaten door de Riffijnen, in ruil voor geld. Dat was gebruikelijk in die tijd, zo werden er ook voortdurend krijgsgevangen vrijgelaten in ruil voor geld.

Er zijn inderdaad meerdere schepen gezonken, de enige schip (waarvan ik weet heb) die in de baai van Nkor tot zinken gebracht was, is de Antonia Torres. Op de onderstaande link kun je lezen (tenminste als je een beetje Spaans begrijpt) dat een deel van bemanning werd gevangen genomen, omdat ze geld op zouden brengen.

Let ook op het spotprentje rechts bovenin met de tekst:

`Abd-el-Krim en de gevangen`- Abd-el-Krim y los cautivos
`ik laat ze niet gaan` - a estos si que no los suelto

:D

http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1923/01/31/011.html

amazighmaghreb

Een minderheid beweert dat de rijfijnen op de foto overlopers zouden zijn. Dit is nergens op gestoeld. Er is geen enkele bron die dat bevestigd. Als je iets wil bewijzen moet je wel met bronnen komen.

De meerderheid is van mening dat het een aanval op het eiland betreft. Weliswaar was de aanval niet geheel succesvol maar de rifijnen hebben wel een poging gewaagd het eiland in te nemen. Zie de al eerder genoemde bron van Mohamed Azerkan.

Azidane

Citaat van: amazighmaghreb op 06/10/2010 om 10:39:18
Een minderheid beweert dat de rijfijnen op de foto overlopers zouden zijn. Dit is nergens op gestoeld. Er is geen enkele bron die dat bevestigd. Als je iets wil bewijzen moet je wel met bronnen komen.

De meerderheid is van mening dat het een aanval op het eiland betreft. Weliswaar was de aanval niet geheel succesvol maar de rifijnen hebben wel een poging gewaagd het eiland in te nemen. Zie de al eerder genoemde bron van Mohamed Azerkan.

Toch moeten we kritisch blijven en rekening houden met de mogelijkheid dat dit weleens `overlopers` zouden kunnen zijn. Ik heb nooit eerder iemand horen praten over overlopers en tevens heb ik geen bronnen gevonden die dat bevestigen.

Desalniettemin is het vreemd dat bovenaan de trap een militair in Spaanse kledij lijkt te staan met een kleuter in zijn armen. Onderaan de trap een paar treden lager dan de man in het witte gewaad lijkt nog een militair te staan in Spaanse kledij (hoofddeksel, pantalon en jas). Rechts van het eiland, in de baai zie je ook een groot Spaans marineschip met zijn kanon gericht op de kust. Het lijkt er meer op dat het schip rugdekking geeft aan de twee sloepen die vlak daarvoor aangemeerd zijn, ipv dat het schip probeert de `invasie` te voorkomen.

abrid

Citaat van: Azidane op 06/10/2010 om 11:15:53
Toch moeten we kritisch blijven en rekening houden met de mogelijkheid dat dit weleens `overlopers` zouden kunnen zijn. Ik heb nooit eerder iemand horen praten over overlopers en tevens heb ik geen bronnen gevonden die dat bevestigen.

Desalniettemin is het vreemd dat bovenaan de trap een militair in Spaanse kledij lijkt te staan met een kleuter in zijn armen. Onderaan de trap een paar treden lager dan de man in het witte gewaad lijkt nog een militair te staan in Spaanse kledij (hoofddeksel, pantalon en jas). Rechts van het eiland, in de baai zie je ook een groot Spaans marineschip met zijn kanon gericht op de kust. Het lijkt er meer op dat het schip rugdekking geeft aan de twee sloepen die vlak daarvoor aangemeerd zijn, ipv dat het schip probeert de `invasie` te voorkomen.

Ik twijfel door dat bovenschrift. Het is meer het plaatje zoals Azidane het beschrijft. Het gaat er erg vriendelijk aan toe.

Ferhat tqadac voor die tekst.

abrid

#25
9-3-1923 In dit artikel in The Times word gerept over een excuus delegatie naar Tazrut n Nkour. Dit vanwege een aanval van Imjahden op dit eiland zonder bevel van Abdelkrim. Misschien is die foto rond deze tijd genomen.


Hadou

Citaat van: abrid op 05/10/2010 om 13:25:15
Klopt argaz, dit zijn Riffijnen die tegen Abdelkrim waren. Onder hen Sriman er-Khatabi die asiel kreeg bij de  Spanjaarden op het eiland. Daarna werden ze overgebracht naar Titawin. Ze worden ook wel  " los pensionados de la Isla, "the pensioners of the Island genoemd. Bondgenoten van Spanje dus.

Ze zouden in 1925/26 met de Spanjaarden meevechten om Abdelkrim te verslaan. 
@Abrid,
Is die Sriman Er-Khatabi familie van abdelkarim el khattabi?

abrid

Citaat van: Hadou op 06/10/2010 om 17:17:14
@Abrid,
Is die Sriman Er-Khatabi familie van abdelkarim el khattabi?

Ze kwamen beiden uit Ajdir n Ayth Waryagher. Achter neven van elkaar?

Hadou

Citaat van: abrid op 06/10/2010 om 17:30:37
Ze kwamen beiden uit Ajdir n Ayth Waryagher. Achter neven van elkaar?
Dank je abrid.

abrid

Hierbij wat info over de eilanden voor de kust van Ajdir.