Vandaag in de Rif-Geschiedenis

Gestart door Azidane, 02/10/2010 om 19:41:15

Azidane

Azul zusters en broeders.

Ik ben zo ongeveer 10 jaar geleden vrij actief geweest op deze site zowel hier als op de voormalige chatbox (die ik mede beheerde), ook heb ik destijds een behoorlijke bijdrage geleverd aan de legendarische Arif-radio! Ik ben helaas zo rond 2003 afgehaakt, maar vandaag heb ik deze prachtige site weer herontdekt.

Aangezien geschiedenis mijn grootste passie is wil ik mijn opgedane kennis met jullie delen. Vanaf vandaag probeer ik dagelijks een bijdrage te leveren aan deze topic.

Uiteraard zijn aanvullingen, eventuele correcties en feedback zeer welkom.

2 Oktober 1925 

Na wekenlange artillerie  beschietingen vanaf zee trekken zo een 11.000 Spaanse troepen om 11:30 het verwoeste en verlaten Ajdir binnen. Ondanks de val van de hoofdstad betekende het nog niet het einde van de Rif Republiek. De Rijffijnen waren nog op volle oorlogssterkte en wisten uiteindelijk binnen 3 weken alle Spaanse troepen rondom Ajdir te verjagen.

Asafu



argaz

het is een goed idee, goede voortzetting ;-)

Azidane

4 Oktober 1925

AbdKrim laat voor het eerst wat van zich horen na de val van Ajdir.

AbdKrim doet een oproep vanuit Aith Boeham aan alle Kbayel om hun grondgebied te verdedigen. Tevergeefs, want binnen enkele dagen zal een van de belangrijkste Riffinse stammen zich tegen AbdKrim keren. Tegelijk rukken de Fransen in de Westelijke sector vanuit Meknes-Fes-Kifane richting het Oostelijk front, tussen de Fransen en Spanjaarden in het Oosten ligt nog maar een strook van 40 km.


bron: ABC archieven. 

argaz


abrid

#6
.

Azidane

Citaat van: abrid op 05/10/2010 om 13:26:55
Dan ben je of Touhami of Cool?? Ansuf s Yiswen (merhba) ayuma

Nee dat ben ik niet, wel ken ik beide jongens. Cool kwam dacht ik uit Naaldwijk en Touhami was Brabander. Sa3ied uit Utrecht ben ik ook niet :P

abrid

#8
.

Ferhat

5-10-1921

Op 5 oktober heeft de bevelhebber van Mellia meer dan 8.000 man op het been kunnen zetten en vertrok richting I3elatan, om deze strategische plek te bezetten. De mujahidien hebben deze tocht geprobeerd te onderbreken maar zonder resultaat, zo schrijft de Algemene bevelhebber van Melillia in een telegram aan het ministerie van defensie van zijn land:

“Het gevolg van het verlies van de Rifijnen in I3alaten gisteren is dat AbdelKarim en zijn mannen hebben besloten om het veld te verlaten en de rivier Kerd over te steken. Zij concentreren zich nu tussen de Dinsdagmarkt en Raas Madhwar3”

Bron: Mohamed Ibn Azzou, معارك الثورة الريفية

Azidane

Citaat van: Ferhat op 05/10/2010 om 17:49:04
5-10-1921

Op 5 oktober heeft de bevelhebber van Mellia meer dan 8.000 man op het been kunnen zetten en vertrok richting I3elatan, om deze strategische plek te bezetten. De mujahidien hebben deze tocht geprobeerd te onderbreken maar zonder resultaat, zo schrijft de Algemene bevelhebber van Melillia in een telegram aan het ministerie van defensie van zijn land:

“Het gevolg van het verlies van de Rifijnen in I3alaten gisteren is dat AbdelKarim en zijn mannen hebben besloten om het veld te verlaten en de rivier Kerd over te steken. Zij concentreren zich nu tussen de Dinsdagmarkt en Raas Madhwar3”

Bron: Mohamed Ibn Azzou, معارك الثورة الريفية


Deze slag was duidelijk voor de Spanjaarden. Er werden bij de 15 uur durende gevechten 1000 Riffijnen verwond, of gedood.

De Spaanse krant ABC wist de volgende morgen ook te melden dat ene Ismael Ghaldy, zoon van een belangrijke stamleider gewond zou zijn geraakt bij de gevechten. Ik heb geen flauw idee wie Ghaldy was of tot welke stam/clan hij behoorde, iemand meer info hierover?

http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1921/10/06/010.html

@Abrid

Je hebt nog een PM van me te goed, lets gets back ontopic please :P

argaz

2 oktober 1955 om 0 uur, het bevrijdingsleger van Arrif bestormt de Franse basis in Bu Zineb, Tizi Usli.



Citaat van: Ferhat op 05/10/2010 om 17:49:04
5-10-1921

Op 5 oktober heeft de bevelhebber van Mellia meer dan 8.000 man op het been kunnen zetten en vertrok richting I3elatan, om deze strategische plek te bezetten. De mujahidien hebben deze tocht geprobeerd te onderbreken maar zonder resultaat, zo schrijft de Algemene bevelhebber van Melillia in een telegram aan het ministerie van defensie van zijn land:

“Het gevolg van het verlies van de Rifijnen in I3alaten gisteren is dat AbdelKarim en zijn mannen hebben besloten om het veld te verlaten en de rivier Kerd over te steken. Zij concentreren zich nu tussen de Dinsdagmarkt en Raas Madhwar3”

Bron: Mohamed Ibn Azzou, معارك الثورة الريفية

de mens die het bataljon Spaans leidde, het was de kolonel Sanjurjo. hij zal vervolgens Generaal en zijn naam zal gegeven worden de nieuwe stad gebouwd in Taghzut.


Asafu

Citaat van: abrid op 05/10/2010 om 15:22:54
:) Laatse poging Ithri of Falku. Zo niet wat was je nick name toendertijd?

Touzani :)

abrid

#13
9-10-1921 bron: Time archieven



ps: ik kan mijn pm's niet lezen!

abrid

9-11-1925 In dit artikel uit de NRC word melding gedaan van Josef Klemms, bekend bij de Irifiën van toen als er-Haj Alimanie.