Agressieve uitdrukkingen in Tamazight van Arif

Gestart door Hadou, 02/10/2010 om 15:18:32

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 06/10/2010 om 14:46:36
Weet je trouwens wat een 'tghagaath' is?  ;-)

Ben het ff vergeten, maar hangmat/mand?

Hadou

hok waar je brood maakt op houtskool of brandhout met een schoorsteen.

Chatt zie arif

Citaat van: ElGalloNegro op 06/10/2010 om 16:34:10
Ben het ff vergeten, maar hangmat/mand?

Nee...,vroeger had je een draagbare aardenwerk 'amzjmaa',een soort van hout of houtskoolhouder waar men op koken kon. Een 'thagagaath' was een kookunit,eveneens van aarderwerk,maar dan op een vaste plek in of rond het huis.(Soort van primitief fornuis)

Simpel gezegd waren het drie grote stukken met hooi vermengd aardewerk,vastgemaakt aan een aardewerk ondergrond,waarop men koken kon.

Ec ed eced rgacmadh,a yu-ha ;-)

PS: Ik ken alle scheldwoorden omdat er waarschijnlijk niemand zo vaak door z'n moeder is uitgescholden...

Chatt zie arif

Citaat van: Hadou op 06/10/2010 om 17:00:01
hok waar je brood maakt op houtskool of brandhout met een schoorsteen.
Nee...,Dahoush,dat heet bij ons 'dhaynoath' ;-)

Hadou

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 06/10/2010 om 17:02:51
Nee...,Dahoush,dat heet bij ons 'dhaynoath' ;-)
en dat woord gebruiken wij weer voor ''jullie thafequnt'' 

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 06/10/2010 om 17:01:55
Nee...,vroeger had je een draagbare aardenwerk 'amzjmaa',een soort van hout of houtskoolhouder waar men op koken kon. Een 'thagagaath' was een kookunit,eveneens van aarderwerk,maar dan op een vaste plek in of rond het huis.(Soort van primitief fornuis)

PS: Ik ken alle scheldwoorden omdat er waarschijnlijk niemand zo vaak door z'n moeder is uitgescholden...

een tamzjmaath ken ik wel..en die scheldwoorden gebruikte mn moeder ook vaak hahaha als ze me weer eens had uitgescholden

abrid

Citaat van: ElGalloNegro op 07/10/2010 om 11:16:41
een tamzjmaath ken ik wel..en die scheldwoorden gebruikte mn moeder ook vaak hahaha als ze me weer eens had uitgescholden

Tighaghath is een bekende :) Vaak gebruikt als "Atetsed Gi Dghaghath"

Amezjma als scheldwoord ken ik niet. 

MBTiza

Citaat van: abrid op 07/10/2010 om 11:27:11
Tighaghath is een bekende :) Vaak gebruikt als "Atetsed Gi Dghaghath"

Amezjma als scheldwoord ken ik niet. 

Ja..amezjmaa is ook niet echt gebruikt als scheldwoord...maar, Chatt zegt dat Dghaghath een kookunit is waar je dan maar een dutje moet gaan doen :-)

Azidane

Waarschijnlijk is Tghaghath, net als de Riffijnse platdak-binnenplaats huizen een overblijfsel uit de Romeinse tijd. Arabieren en Imazighen die niet ooit onder de Romeinen vielen, kookten hun voedsel op een onderstel van klei (zoals de Tajin), of gewoon een simpele ijzeren pot. Zou geweldig zijn als iemand nog een foto van echte orginele Riffijnse  Tghaghath op de kop weet te tikken.

Plaatjes van een Tghaghath uit de Romeinse tijd: