Hoofdmenu

De gastvrije Arabier

Gestart door buɛluz, 19/09/2010 om 17:46:55

buɛluz

Error 404 - Not found

buɛluz

Error 404 - Not found

buɛluz

Error 404 - Not found

Chatt zie arif

Inco,doe ons (en de rest van de geletterde mensheid) een plezier en corrigeer even dat artikel op fouten,ik krijg spontaan plaatsvervangende schaamte...

Die Araab moet wel van Arabieren afstammen,te lui om even z'n artikel 'fine te tunen' ;-)

De gastvrije Arabier

Saoedi-Arabië koopt veel wapens van Amerika, de bewakers van de heilige islamitische plaatsen betalen nu 60 en later 30 miljard dollar aan Washington om het Saoedische leger te moderniseren. De Saoediërs hebben de wapens nodig omdat ze “ zich in een gevaarlijke regio leven”, aldus Mohamed Ben Abdellah Al Zelfa (voormalig Kamerlid) in interview met Deutsche Welle. Amerikaanse functionarissen bevestigden deze week dat de regering binnen enkele dagen het Congres inlicht over de geplande verkoop van met name gevechtsvliegtuigen en â€"helikopters (84 F-15 gevechtsvliegtuigen, 70 Apache, 72 Black Hawk en little birds helikopters). Dit is één van de grootste wapentransacties in de geschiedenis van de VS. Dit is ook één van de grote bewijzen dat de Arabieren gastvrij zijn; weer gastvrij. De Saoediërs willen zich eindelijk vermanen, ze gaan vechten en de vijand is nu bekend: Iran. De geschiedenis herhaalt zich, de situatie van na de revolutie van 1979 is terug: Iran wordt steeds groter, waardoor het Sjiitische gevaar op het bestaan van Saoedi-Arabië serieuzer dan ooit is geworden. De Amerikanen? Natuurlijk, ze helpen graag hun gastvrije vrienden in het Midden Oosten. En bovendien, de vliegtuigen zitten alleen maar te roesten en ze worden steeds ouder. Over een paar maanden zijn ze ongetwijfeld niets meer waard dan een paar dollars. In tegenstelling “tot wat bij eerdere grote wapenleveranties aan Saoedi-Arabië het geval was, wordt in Washington niet veel verzet verwacht van bondgenoten van Israël in het Congres, dat na notificatie 30 dagen heeft om bezwaar te maken. Ook Israël ziet Iran als een toenemende strategische dreiging. Een woordvoerder van de Israëlische ambassade in Washington zei gisteren dat Israël de gedachte achter de verkoop begrijpt, „al staan we niet te juichen””(NRC Handelsbald 14 september2010). Amerika verplaatst zich naar het Midden Oosten, de kosten van deze verplaatsing moet terugverdiend worden. Dat kan, want de Saoediërs zijn bekend om hun “hulp”aan de Amerikanen: de hele golfoorlogen zijn door de Saoediërs en de Koeweities bekostigt, de Amerikanen slaan in. De Amerikanen maken wapens, bedenken oorlogen en creëren monsters (Bin Laden) waarmee ze anderen bang maken. De Arabieren? Ze zijn bereid om te betalen, de grond spuugt halal geld uit, halal voor de Amerikanen en haram voor de Somaliërs of de Pakistanen bijvoorbeeld.

Enkele vragen die iedereen zich stelt: wat gaan de Saoediërs met deze wapens doen? Hebben ze een leger dat in staat is om de wapens te gebruiken? Zijn de vliegtuigen die Riyad zal krijgen modern of zijn ze, zoals altijd, een motorisch speelgoed voor de Saoedische soldaten? Het antwoord op de eerste vraag is duidelijk: de Saoediërs zullen niets doen met die wapens. Het antwoord op de tweede vraag is dat het leger van Saoedi-Arabië zwak is (in de gevechten tegen de Jemenitische opstandelingen werden Noord Afrikaanse soldaten in Saoedi-Arabië gesignaleerd). De derde vraag: Saoedi-Arabië kan de oorlog tegen Iran niet aan. Bovendien, wie wil oorlog tegen Iran? Washington, Riyad of beiden? Washington heeft in feite meer belang in een oorlog tegen Iran, maar heeft Washington Riyad nodig? Waar zijn de Israëlische bondgenoten die miljoen keer sterker zijn dan de Saoediërs? Het gaat dus niet om Iran, want Iran is gevaarlijk voor Riyad en Riyad wil ook geen directe confrontatie tegen de Sjiitische broer. Tegen wie gaan we dan deze wapens inzetten? Tegen Al Qaida in Saoedi-Arabië? Tegen de opstandelingen van Jemen? Of tegen beiden? Maar hebben we, in beide gevallen, zoveel wapens nodig?

Wij hoeven niet veel gaan speculeren, het deal is duidelijk: een ramadancadeau voor the big brother. Een vreemd staand van zaken eigenlijk: in Amerika demonstreren Amerikanen tegen de islam en in de islamitische landen (ook in Saoedi-Arabië) hoor je overal imams tijdens hun preken de Amerikanen uitschelden. Dan dit: in Saoedi-Arabië bevind zich een sterke en krachtig Amerikaanse militaire basis. Deze basis is voldoende om de Amerikaanse enclave (Saoedi-Arabië) te beschermen. Je zou kunnen zeggen waarom zouden de Amerikanen dat doen? Simpelweg omdat ze het land aan niemand willen toevertrouwen dan de trouwe beheerders die nu de dienst uitmaken. Sinds de eerste contacten met het westen, Engeland in het begin en daarna Amerika, heeft Ibn Saoed (de oprichter van de dynastie) begrepen dat het bestaan van zijn koninkrijk in handen was van de machtige westerlingen. De opvolgers van Ibn Saoed volgden hem en hanteerden altijd hetzelfde beleid: Allahou Akbar (Allah is groot) richting moslims en stiekem tegen de Amerikanen: we are willing to pay, let us not only. Je kunt dus duidelijk zien dat het deal tussen Washington en Riyad een ander aspect heeft dan wat er wordt gezegd. In het verleden was het eigenlijk niet anders dan wat het nu is en in dit kader dienen we de Amerikaanse wapenverkoop begrijpen. Het is meer gastvrijheid van de Arabieren dan een echt wapentransacties. Toen ik op school zat las in een van de schoolboeken een verhaal over hoe de Arabieren gastvrij zijn: de Arabier Hatim Attai kreeg ooit bezoek van twee of drie vrienden, om zijn gasten te verwelkomen heeft een van zijn kamelen geslacht. Dit gebeurde voor de islam. Nu zijn de Arabieren meer ontwikkeld, ze slachten geen kamelen meer, ze geven kleine fooi aan hun “gasten”: 90 miljard dollars’.

De vraag wat gaan de Saoediërs me de wapens doen doet me denken aan een verhaal van iemand die verkracht werd. Tijdens de verkrachting ontdekte de verkrachter een mes bij zijn prooi waarna hij hem vroeg: wat doe je eigenlijk met dat mes. De man antwoordde: als iemand mij pijn wil doen, dan zal ik hem neersteken.

Mustafa Aarab

Van dit soort geimporteerde intellectuelen krijgt zelfs een eenvoudige gastarbeider als Chatt het schaamrood op de kaken.

Inco,ik heb de spits afgebeten,ik hoop dat jij ook je duit in het zakje doet;-)

buɛluz

Error 404 - Not found

Chatt zie arif

Said is ook al een luie donder,je kan toch wel op z'n minst een foutloze *column eisen voordat je 'm plaatst?

Aarab te lui om z'n stukken te corrigeren en Said plaatst, zonder zich te bekommeren om de kwaliteit, verschillende artikels die bomvol staan met fouten.
Said,eis in het vervolg een foutloos stuk,anders proef ik niets en dan hoef ik niets!

*Schoenmaker,blijf bij je leest.

PS: Inco...,Master!

buɛluz

Error 404 - Not found

buɛluz

Error 404 - Not found